Enter Keyword

BISNES ONLINE TANPA MODAL

Assalamualaikum..

Tetibe malam ni MS terasa nak berkongsi dengan semua pembaca blog MS yang cantik dan kacak ni, tips bisnes online tanpa modal atau modal rendah.

Maklumlah sebelum MS terjebak dengan Shaklee ni, MS pun terlibat dengan bisnes online tanpa modal jugak ;) MS tau sangat sekarang ni ramai betul orang buat bisnes sampingan untuk menampung perbelanjaan harian dan kos sara hidup yang semakin meningkat kan? Itu tindakan yang sangat bijak daripada korang...TAHNIAH!

Daripada kita kalut-kalut fikir masalah minyak naik, barang naik, kos naik, gaji je tak naik-naik, apa kata kita cari jalan keluar daripada semua masalah berikut. Sebenarnya masalah2 tu bukan masalah tapi CABARAN supaya otak kita ni, berfikir, berkembang dan kreatif sikit. Betul tak?

Kenapa bisnes tanpa modal atau modal rendah?
Bisnes tanpa modal atau modal rendah adalah bisnes yang paling selamat untuk anda yang baru berjinak-jinak nak menceburkan diri dalam bidang perniagaan online. Bisnes tanpa modal atau modal rendah tidak mendatangkan risiko kerugian yang BESAR.

Ramai orang berniaga dengan membuat pinjaman, tetapi perniagaan semakin lingkup, hutang semakin bertimbun. Ini sangat SALAH. Mulakan dulu dengan apa yang ada di tangan. Kalau takde modal, bisneslah cara tiada modal, dan kalau modal cuma RM100, bisneslah cara modal RM100.

Bisnes Online Tanpa Modal
Ini kisah saya. Dulu, apabila tengok orang bisnes online macam mudah je, saya pun teringin nak cuba. Tapi saya tak tahu apa yang saya nak jual. Memandangkan dalam ramai2 friendlist saya di facebook, tiada sorang pun yang jual pakaian seperti blouse dan baju muslimah, maka saya memutuskan untuk menjual pakaian tersebut.

Mula-mula saya search di internet di mana nak beli pakaian muslimah secara borong. Ok, lepas jumpa apa yang dicari, saya terfikir pula dimana nak ambil modal? Saya bukan bekerja untuk kumpul modal. Maka saya membuat pinjaman dengan emak sebanyak RM1000. Saya borong baju muslimah beberapa helai dulu dalam anggaran RM600. Duit lebihnya saya terfikir untuk borong blouse dari kedai borong.

Akibat tiada ILMU dalam bisnes, baju muslimah cuma terjual 1-2 helai. Mujur juga blouse, cardigan, skirt, kemeja terjual agak banyak, tapi sebab tiada ilmu mengurus wang, wang bisnes terguna untuk menampung keperluan harian yang tak cukup. Kesian kan??

Kemudian semasa saya 'berjalan-jalan' di internet saya terjumpa website yang menawarkan untuk jadi agen dropship. Saya punya tak tahu apekebende dropship saya pun buka Kamus Oxford Fajar ni tapi bengang sebab dalam kamus takde pun istilah 'dropship'. Takkan kapal jatuh kot?? Hahahaha...vengong betul rasanya diriku di kala itu.

Tapi ikut terma dan syarat dalam website tu, rasanya boleh agak apakah itu agen dropship. Saya pun beranikan diri untuk mencuba. Mujur juga syaratnya tak perlu apa-apa modal untuk register jadi agen. Sedangkan ada beberapa website siap kenakan bayaran RM50 untuk jadi agen dropship. Aku dah la mula kedukut nak keluar modal2 ni.

Bisnes dropship
Untuk anda yang pun BLUR apa itu bisnes 'kapal jatuh', meh sini saya nak terangkan. Tak payah buka-buka kamus cari maksud dia yer ;P

Bisnes dropship ialah anda menjalankan bisnes TANPA MODAL dan TANPA STOK. Anda menjadi AGEN DROPSHIP(dropshippee) kepada Pemilik bisnes/Tuan Kedai (dropshipper). Anda dikehendaki mendownload dan mengupload gambar-gambar berkenaan contohnya baju ke, produk makanan ke, ape2 la dan promosikan di FB atau blog.

Apabila anda mendapat tempahan daripada pelanggan, anda forwardkan tempahan berikut kepada dropshipper. Pelanggan buat bayaran kepada anda, anda transfer bayaran kepada dropshipper, dropshipper bungkus dan pos kepada pelanggan. Anda mendapat komisen daripada setiap helai (contoh kalau baju) tempahan tersebut.

Alhamdulillah, saya dulu mendapat dropshipper yang sangat best! Kadang-kadang dia mengadakan pertandingan untk agen dan beri hadiah kalau ada agen yang dapat jualan tertinggi. Jangan tak tahu MS pernah dapat voucher RM50 untuk beli baju muslimah. Dah la komisen dapat, hadiah pun dapat.

Sekarang MS dah tak jadi agen dropship (sebenarnya masih berminat), kerana dropshipper sibuk dengan urusan bisnes tadikanya..huhuhu. Tapi MS pulak yang jadi dropshipper dengan jual produk Shaklee. ;) MS pulak dapat bantu orang sekarang ni, alhamdulillah.

Bisnes Online Modal Rendah

TO BE CONTINUE.... Jangan lepaskan update blog MS..Jom jadi follower atau subscribe entry2 menarik dari blog MS yer..

Ada apa-apa nak tanya, boleh emel kepada MS butik.annajah@gmail.com.

Ok, jom tidur..esok kita sambung cerita. Gud nite sayang-sayang semua. <3 <3

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. Salam,
    Kalau saya berminat utk jadi agen dropship skahlee mcm mana? de chance x? sy ni pn teringin jg nk bisnes online tp modal tarak...huhuhu

    BalasPadam