Enter Keyword

Senarai Semak Persediaan Bersalin Ibu Dan Bayi

Satu perkara yang sering memeningkan kepala ibu-ibu nak bersalin ni ialah, senarai barang yang nak di beli. Apa yang dah ada, apa yang belum. Lagi-lagi anak pertama. Sembilan bulan stress memikir ni hihihi.

Para suami tolong bantu ye.

Sini saya dah buat senarai yang di perlukan mengikut keperluan. Harapnya sedikit sebanyak dapat membantu ibu ayah semua.


Barang seperti pakaian tu, jangan beli terlalu banyak sangat. Mungkin cukup untuk seminggu atau dua minggu pakai je dulu. Nanti boleh beli lain. Baby akan cepat besar. Kalau nak beli banyak pun, beli juga beberapa helai yang bersaiz besar sikit.


Jangan lupa untuk booking tukang urut atau bidan (confinement lady) yang tahu dan ajar kita mengenai amalan berpantang tradisional. Diorang ni boleh tahan laris juga.


Beg hospital ni, cukup untuk tidur semalam dua je. Jika ibu dan bayi takde masalah, biasanya semalaman je tidur hospital, lepas tu dah boleh balik. Macam saya dulu, tak sempat nak bermalam pun. Beranak jam 1 pagi, jam 3 petang dah boleh balik.

Set ni terpulang pada bajet dan keperluan ibu tu sendiri. Saya sendiri tak pernah beli pun. Akar kayu mak carikan, param dan pilis tak pernah buat. Dedaunan tu pun mak dan bidan yang cari. Tapi sekarang dah ada juga yang segera (siap pack untuk jual). Herba yang sapu di perut pun tukang urut yang sediakan.

Pemilihan batu tungku pula, ada orang suka batu sungai sebab lebih ringan. Tapi batu ni tak tahan lama panasnya. Ada orang suka tungku besi 3kg yang ada pemegang tu. Batu ni panasnya tahan lama dan hujung yang agak tajam tu boleh guna untuk 'cungkil' peranakan masa bertungku. Nanti bidan akan tunjukkan caranya.

Yang ini paling penting tapi sering di lupakan. Vitamin ni sangat banyak membantu kita ibu-ibu yang lepas bersalin ni. Antara fungsinya:

  1. Mencukupkan zat nutrisi yang terhad semasa berpantang
  2. Menambah tenaga
  3. Melancarkan peredaran darah dalam badan
  4. Menambah darah
  5. Membantu luka cepat sembuh
  6. Milk booster
  7. Menghilangkan sakit-sakit badan, sakit urat dan lenguh sendi
  8. Melancarkan pengeluaran darah nifas

Di samping kita mengambil makanan yang berkhasiat, mendapat rehat yang cukup, stress kurang, serta cukup zat nutrisi daripada suplemen, insyaAllah badan akan kembali sihat cergas dalam masa singkat.

Harap checklist ini sedikit sebanyak membantu ibu yang nak bersalin tak lama lagi dan semoga semuanya dipermudahkan. Amiinn.


012-9645614

Shaklee Malaysia
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan