Jerawat Sebab Hormon? Ini Tips Untuk Atasinya

/ Ogos 13, 2018
Entah la kenapa, akak ni asal lepas setahun bersalin, hormon akak kembali aktif. Aktif sesangat macam budak sekolah punya hormon.

Sampai kakak akak pun tegur, aik ada lagi jerawat awak ye?

Haa patut umur akak ni, (ceh, macam ngan tua sangat) muka dah licin. Rasanyalah. Tapi bila buka IG tengok artis pun sama je macam akak, maka akak rasa akak ni masih normal. Hahaha kau dah kenapa nak compare dengan artis pulak.

Syukurlah tak breakout teruk sangat. Cuma hilang sebiji, timbul sebiji. Hilang pula yang tu, timbul pula yang baru.

ini bukan akak, gambar pinjam pakcik google

Mengikut pembacaan akak, jerawat ni disebabkan oleh tindakbalas kulit kita terhadap perubahan hormon terutama hormon androgen seperti testosteron.

Kenaikan paras androgen boleh menggalakkan pengeluaran sebum, perubahan dalam aktiviti sel kulit, inflamasi (radang), dan pengkolonian bakteria yang dinamakan P. acne (Propionibacterium acnes).

Apapun puncanya, jerawat tetaplah jerawat. Ia boleh muncul di mana-mana bahagian seperti muka, leher, dada, atau belakang badan terutama di bahagian yang sebumnya tinggi.

Sebum tu kelenjar minyak. Sebum yang aktif buat muka kita banyak sangat minyak dan ia boleh tersumbat. Tu yang jadi jerawat.

Dah tu, macam mana akak menyelesaikan masalah jerawat akak ni?

Ini cara akak taw. Cara orang lain mungkin berbeza.

1. Akak tunggu jerawat tu masak.

Nak tunggu dia masak tu memang gerammm je nak picit. Udah la gatal, sakit lagi. Kau sabar je lah.

2. Dia dah masak, akak akan PICIT

Sebab akak pernah buat eksperimen biarkan je jerawat tu. Masalahnya dia tak surut pun. Bengkak macam tu la jugak. Pastu siap berjangkit lagi ke kawasan sebelah.

Bila picit tu, memang dia akan tinggal parut, tapi satu kepuasan bagi akak bila dapat keluarkan semua nanah-nanah tu. Kau nak ke nanah berlama-lama dalam kulit?

3. Minum air masak banyak-banyak.

Ok ni akak taip je, akak pun payah nak buat. Hahahahaha.. Cuma akak akan tingkatkan sikit pengambilan air masak tu berbanding biasa.

4. Akak makan vitamin C!

Serius, bila makan vitamin C, jerawat akan cepat surut. Akak sebenarnya perasan, kalau akak lama tinggal vitamin C (seminggu ke contohnya), memang jerawat akan naik.

Oleh itu, don't skip your vitamin C okey!

4. Akak sapu serum dan radiance C+E Youth pada jerawat.

Ini baru je akak buat eksperimen malam tadi. Sebab ada seketul jerawat baru nak naik kat dagu.

Bersungguh-sungguh akak sapu dua benda ni pada jerawat tu dengan harapan esoknya dia akan surut.

Guess what, malam tu juga jerawat yang bengkak tu gatal merenyam. Geram nak garu kuat-kuat. Sabar, sabar. Serum sedang makan kuman-kuman jerawat ni. Gitu.

Pagi esoknya, alhamdulillah, memang jerawat tak jadi naik dan terus kecut!

skincare shaklee

Ini lah dua benda yang akak pakai tu. Youth Activating Serum dan Radiance C+E (kapsul gold). Itu pun selepas akak pakai pencuci dan toner dia sekali.

Korang boleh baca mengenai produk Youth tu sini >> Youth Skincare

Dua tips yang di bawah ni pula akak jumpa masa tengah baca-baca.

5. Selalu tukar sarung bantal.

Sarung bantal ni pun boleh jadi rumah bakteria. Bayangkan kita tidur malam, baik punya pipi kita landing atas sarung bantal yang kotor.

Jadi, kena rajinlah tukar sarung bantal especially yang jenis jerawat selalu keluar kat tepi pipi tu.

6. Tidur dengan ikat rambut ke atas.

Jangan bagi gerbang macam hantu kak limah. Dan jangan la pula ikat kuat nau. Tolak rambut tu ke atas, biar rambut pun landing atas bantal.

Sebab rambut pun ada minyak kan. Kat situ pun tempat berkumpul bateria.

Jerawat ni akan buat kita rasa rendah diri dan kurang berkeyakinan. Boleh stress, boleh murung jadinya.

Kalau korang pun ada masalah jerawat, tak kiralah sebab hormon ke tak, ikutlah tips yang akak dah bagi ni.

Nak suplemen untuk jerawat, atau nak cuba Youth Skincare yang tengah viral tu, cepat-cepat hubungi akak. Cepat korang hubungi akak, cepatlah korang akan cantik/ hensem.

Klik je link whatsapp ni >> www.wasap.my/60129645614 (Kaksu)
 
Entah la kenapa, akak ni asal lepas setahun bersalin, hormon akak kembali aktif. Aktif sesangat macam budak sekolah punya hormon.

Sampai kakak akak pun tegur, aik ada lagi jerawat awak ye?

Haa patut umur akak ni, (ceh, macam ngan tua sangat) muka dah licin. Rasanyalah. Tapi bila buka IG tengok artis pun sama je macam akak, maka akak rasa akak ni masih normal. Hahaha kau dah kenapa nak compare dengan artis pulak.

Syukurlah tak breakout teruk sangat. Cuma hilang sebiji, timbul sebiji. Hilang pula yang tu, timbul pula yang baru.

ini bukan akak, gambar pinjam pakcik google

Mengikut pembacaan akak, jerawat ni disebabkan oleh tindakbalas kulit kita terhadap perubahan hormon terutama hormon androgen seperti testosteron.

Kenaikan paras androgen boleh menggalakkan pengeluaran sebum, perubahan dalam aktiviti sel kulit, inflamasi (radang), dan pengkolonian bakteria yang dinamakan P. acne (Propionibacterium acnes).

Apapun puncanya, jerawat tetaplah jerawat. Ia boleh muncul di mana-mana bahagian seperti muka, leher, dada, atau belakang badan terutama di bahagian yang sebumnya tinggi.

Sebum tu kelenjar minyak. Sebum yang aktif buat muka kita banyak sangat minyak dan ia boleh tersumbat. Tu yang jadi jerawat.

Dah tu, macam mana akak menyelesaikan masalah jerawat akak ni?

Ini cara akak taw. Cara orang lain mungkin berbeza.

1. Akak tunggu jerawat tu masak.

Nak tunggu dia masak tu memang gerammm je nak picit. Udah la gatal, sakit lagi. Kau sabar je lah.

2. Dia dah masak, akak akan PICIT

Sebab akak pernah buat eksperimen biarkan je jerawat tu. Masalahnya dia tak surut pun. Bengkak macam tu la jugak. Pastu siap berjangkit lagi ke kawasan sebelah.

Bila picit tu, memang dia akan tinggal parut, tapi satu kepuasan bagi akak bila dapat keluarkan semua nanah-nanah tu. Kau nak ke nanah berlama-lama dalam kulit?

3. Minum air masak banyak-banyak.

Ok ni akak taip je, akak pun payah nak buat. Hahahahaha.. Cuma akak akan tingkatkan sikit pengambilan air masak tu berbanding biasa.

4. Akak makan vitamin C!

Serius, bila makan vitamin C, jerawat akan cepat surut. Akak sebenarnya perasan, kalau akak lama tinggal vitamin C (seminggu ke contohnya), memang jerawat akan naik.

Oleh itu, don't skip your vitamin C okey!

4. Akak sapu serum dan radiance C+E Youth pada jerawat.

Ini baru je akak buat eksperimen malam tadi. Sebab ada seketul jerawat baru nak naik kat dagu.

Bersungguh-sungguh akak sapu dua benda ni pada jerawat tu dengan harapan esoknya dia akan surut.

Guess what, malam tu juga jerawat yang bengkak tu gatal merenyam. Geram nak garu kuat-kuat. Sabar, sabar. Serum sedang makan kuman-kuman jerawat ni. Gitu.

Pagi esoknya, alhamdulillah, memang jerawat tak jadi naik dan terus kecut!

skincare shaklee

Ini lah dua benda yang akak pakai tu. Youth Activating Serum dan Radiance C+E (kapsul gold). Itu pun selepas akak pakai pencuci dan toner dia sekali.

Korang boleh baca mengenai produk Youth tu sini >> Youth Skincare

Dua tips yang di bawah ni pula akak jumpa masa tengah baca-baca.

5. Selalu tukar sarung bantal.

Sarung bantal ni pun boleh jadi rumah bakteria. Bayangkan kita tidur malam, baik punya pipi kita landing atas sarung bantal yang kotor.

Jadi, kena rajinlah tukar sarung bantal especially yang jenis jerawat selalu keluar kat tepi pipi tu.

6. Tidur dengan ikat rambut ke atas.

Jangan bagi gerbang macam hantu kak limah. Dan jangan la pula ikat kuat nau. Tolak rambut tu ke atas, biar rambut pun landing atas bantal.

Sebab rambut pun ada minyak kan. Kat situ pun tempat berkumpul bateria.

Jerawat ni akan buat kita rasa rendah diri dan kurang berkeyakinan. Boleh stress, boleh murung jadinya.

Kalau korang pun ada masalah jerawat, tak kiralah sebab hormon ke tak, ikutlah tips yang akak dah bagi ni.

Nak suplemen untuk jerawat, atau nak cuba Youth Skincare yang tengah viral tu, cepat-cepat hubungi akak. Cepat korang hubungi akak, cepatlah korang akan cantik/ hensem.

Klik je link whatsapp ni >> www.wasap.my/60129645614 (Kaksu)
 
Continue Reading

vitamin C untuk kanak-kanak

Meningkatkan Fungsi Badan

Kod Produk:10621 (90 tablet)
Alami semula nikmat kesihatan. Nutrien yang 
betul memainkan peranan penting untuk 
kesihatan dan kesejahteraan secara menyeluruh.
Vitamin C memainkan peranan penting dalam menyokong kesihatan keseluruhan termasuk
kesihatan gigi, gusi dan secara umumya, 
semua yang membentuk tubuh anda.
Chewable-C PlusTM sesuai untuk individu yang mengalami kesukaran menelan tablet atau 
tidak makan makanan yang kaya dengan 
vitamin C secukupnya.

Tahukah Anda?
Secara semula jadi, vitamin C tidak pernah dijumpai sendirian. Makanan yang mengandungi
vitamin C juga mengandungi bioflavonoid. Bioflavonoid diperlukan untuk penyerapan vitamin C
dan kedua-duanya berfungsi untuk mengekalkan kesihatan. Sentiasa pilih suplemen vitamin C
yang mengandungi serbuk rosehips, hesperidin dan bioflavonoid sitrus untuk menyokong sistem
imun semula jadi anda.

Keistimewaan Shaklee
• Rasa sitrus yang enak.
• Ditambah dengan serbuk rosehips,
 bioflavonoid, sitrus dan hesperidin untuk meningkatkan fungsi
 vitamin C.



Atau hubungi:

Puan Suhaila
Pengedar & Konsultasi
Nutrisi Shaklee
ID:868994


Mendengar kes virus HFMD (penyakit tangan kaki dan mulut) yang sangat pantas menular sekarang ni, bikin hati ibu seperti akak sungguh tak keruan.

Setiap hari berdoa supaya dijauhkan daripada sebarang penyakit berjangkit.

Kita mungkin dah ikhtiar dengan macam-macam cara untuk elak, tapi boleh juga terkena akibat kelalaian orang lain.

Nauzubillah.

bayi demam

Hari ni akak nak share mengenai vitamin yang bagus untuk anak-anak amalkan iaitu vitamin C.

Fungsi vitamin C kepada kanak-kanak, sama juga kepada orang dewasa. Antaranya:

1. Bantu kuatkan sistem pertahanan untuk melawan kuman dan mencegah jangkitan teruk.

2. Bantu tambah darah

3. Bantu kuatkan gusi dan cegah penyakit gusi pada anak.

4. Menggalakkan pertumbuhan sel rambut, kulit dan kuku yang sihat.

5. Mencegah anak daripada kerap demam, batuk dan selsema. Kalau kena pun insyaAllah cepat sembuh.

6. Mencantikkan kulit.

7. Memulihkan luka dengan cepat.

Pendek kata, vitamin C ni sangat banyak fungsinya dalam badan kita.

Vitamin C adalah vitamin larut air. Ia mudah hilang dan perlu di ambil berterusan.

Vitamin C pilihan akak tentulah Vitamin C chewable plus ni!

vitamin c shaklee

Harganya cuma RM51.25 (tidak termasuk kos pos) untuk 90 biji.

Jika berminat, boleh hubungi akak segera. Vitamin ni ramai peminat dan selalu sold out sebab orang dewasa pun boleh makan.

Jom gantikan gula2 kepada vitamin yang lebih menyihatkan!

Hubungi:

Puan Suhaila

Anak akak pernah kena #hfmd satu ketika dulu. Syukurlah tak teruk sangat. Berjangkit juga kat akak sikit.

Bagi yang takde pengalaman, hfmd lebih kurang je macam chickenpox tapi blister tertumpu di bahagian kaki, tangan dan mulut.

Memang gatal dan pedih. Biasanya budak akan demam tapi  jangan risau, itu bermakna sistem imun sedang berlawan dengan kuman hfmd.


Mak ayah kena selalu pantau anak. Kalau nampak macam teruk, jangan buang masa, terus ke klinik / hospital.

Akak tak pergi klinik pun, cuma ikhtiar sendiri je dengan apa yang ada di rumah ni.

Apa yang akak buat?

1. Mandikan anak dengan Basic H.

2. Asingkan pakaian dia, rendam dulu dengan Basic H baru basuh.

3. Asingkan selimut, sarung bantal dan segala apa yg dia guna, rendam dulu dan basuh berasingan.

4. Anak akan terbaring merengek biasalah demam kan. Pastikan dia makan macam biasa walaupun agak sakit dalam mulut.

5. Akak bagi Nutriferon dan Vitamin C untuk bantu kuatkan lagi imun mereka.

6. Omega Guard pun akak bagi untuk kurangkan radang. Sapu calamine lotion dengan Herbal Blend. Calamine lotion tu memang ada sebelum ni anak kena alergik.

7. Bagi anak minum banyak air. Entah kenapa akak fikir, jika anak banyak minum, anak banyak kencing, virus pun keluar melalui air kencing 😅 (ni teori akak, takde sape suruh percaya)

8. Jangan bawak anak keluar sampai dia betul2 baik.

9. Sebolehnya jangan bagi dia bergaul sangat dengan adik beradik yang belum kena. Tapi mustahil la pulak kan.

10. Hmfd anak akak pulih dalam masa seminggu sahaja. Alhamdulillah.

Dengarnya virus dah viral sangat nih. Lebih baik duduk dendiam kat rumah kalau takde hal penting.

Itu je pengalaman akak.



Semoga kita di jauhkan daripada perkara tak diingini. Amiinn.

Puan Suhaila
012-9645614
ID: 868994
SHAKLEE MALAYSIA

Assalamualaikum. Salam Jumaat hadirin hadirot sekalian.

Emm bila dah jadi ibu ni, semua yang kita buat fokusnya dekat anak je.

Nak anak sihat
Nak anak senang
Nak anak bijak
Nak anak soleh
Nak anak jadi orang pandai, beradab dan sebagainya.

Pendek kata kita buat apa pun semua untuk anak.
10 bulan lagi dari sekarang 💪💪

Itulah yang akak fikirkan dulu sebelum ambil keputusan untuk jadi akak yang sekarang.

Semua ibu pun macam ni rasanya betul tak?

Waktu membesarkan anak ni, paling utama ialah kesihatan dia. Tiba-tiba kita jadi concern sangat pasal makanan, apa yang dia makan, keselamatan dan macam2 lagi isu yang berkaitan dengan anak.

Sebab tu akak pilih untuk bagi anak susu ibu. Ini perjuangan akak untuk anak-anak akak. Makanan membentuk darah daging.

Sekurang-kurangnya akak dah beri basic yang kukuh untuk dia iaitu zat dari susu ibu. Susu akak sendiri. Akak tahu apa yang akak makan sebab apa yang kita makan tu turut beri kesan pada dia.

Penyusuan susu ibu tu bukan semudah yang disangka. Kadang lebih perit lagi. Akak direct feeding dari umurnya 0 hari hingga 2 tahun lebih tanpa sebarang gajet menyusu.

Bayangkan ibu yang bekerja, kena angkut setiap hari pam dan beg menyusu yang boleh tahan berat tu. Belum lagi luka pada puting dan sebagainya.

Belum kira lagi anak asyik bangun malam nak mengempeng sampai krem pinggang2.

Belum masuk waktu siang masa kita sibuk dengan kerja lain, dia pun menangis nak melekap je. Boleh stress kalau tak berjaya kawal emosi.

Sebab tu pemakanan masa menyusu sangat penting. Bila asyik stress susu pun tak mau keluar taw!

Macam akak dengan anak pertama. Sian pula bila ingat anakanda sulungku 😢.

Tapi syukurlah akak berjaya mengharungi masa anak kedua, ketiga dan sekarang yang keempat.

Apa akak buat?


Nak susukan anak dengan susu ibu, tak susah tapi tak senang.

Jika ibu-ibu ada mengalami kesukaran, ada apa-apa masalah, segera dapatkan bantuan dari pakar laktasi atau rakan berpengalaman.

Makanlah makanan sihat berkhasiat. Ingat, apa kita makan akan mempengaruhi anak kita. Pilih makanan yang halalan toyyiba.

Nak buat cara akak, boleh hubungi akak bila-bila masa.

Semoga perjuangan ibu berterusan dan dipermudahkan 😙

SUHAILA BUDIN
www.wasap.my/60129645614
ID: 868994
Hai assalamualaikum wbt.

Minggu lepas kakak ipar tanya mengenai Vivix. Dia jururawat di hospital kerajaan bahagian perbidanan.

Katanya dekat hospital sekarang ramai betul wanita ada masalah. Betul juga tu, tengok aje la sekeliling kita. Macam- macam masalah wanita kita dengar. Macam-macam penyakit betul tak?

Tu pun ada lagi yang teringin nak jadi wanita. Ehh..

Masalah paling common sekali pada wanita ialah gejala PMS diikuti masalah haid.

PMS dan masalah haid ni berkait rapat je. Maklumlah dua2 pun daripada hormon wanita.

Masalah jadi teruk bila keadaan tak dapat di kawal, kita jadi tak selesa sampai ganggu kehidupan seharian.

Di katakan 1 daripada 3 wanita akan mengalami gejala pms. Seorang wanita akan mengalami kitar menstrual sebanyak lebih kurang 451 kali dalam hayatnya.

So bayanglah kalau setiap kali period alami pms. Letih woo!

Manakala masalah haid tak teratur pula boleh mengganggu terutama jika wanita tu sedang dalam proses ingin hamil (ttc).

Punca haid tak teratur ada banyak dan salah satunya disebabkan oleh kewujudan cyst pada ovari.

Apapun puncanya, masalah haid tak teratur insyaAllah boleh diatasi.

Bagaimana? Jom tonton video ni.


Ye. Saya pun tak terkecuali. Dah nama pun wanita kan. Hihi.

Syukurlah ada suplemen yang bantu saya.

Jika korang pun mengalami masalah seperti pms dan haid tak teratur, boleh cuba amalkan suplemen yang dicadangkan.

Kalau nak cuba yang lain, hubungi je saya untuk dapatkan khidmat konsultasi dan pembelian ok.

Suhaila Budin
www.wasap.my/60129645614
Id: 868994
Hai Assalamualaikum!

Korang ada resdung kronik? Tahap mana kroniknya tu?

Pada saya, resdung kronik ni ciri-ciri dia ialah:

1. Hidung berhingus setiap pagi. Kalau takde hingus bukan hidung dia la tu.

2. Bersin setiap kali terhidu atau tersedut atau terkena benda2 seperti habuk, sejuk, bulu kucing, tersalah makan dan sebagainya.

Ibaratnya kat hidung tu ada satu alat yang bila kena je benda alergik automatik dia bersin. Bukan sekali dua. Berdas-das.

3. Mata gatal dan berair. Biasa kalau terkena habuk. Bukan sebab sesiapa buat cerita sedih ye.

4. Kerap sangat selsema. Orang lain selsema setahun mungkin tiga kali je. Dia boleh kata setiap bulan. Ni melampau ni. Mesti ada something wrong somewhere.

5. Jerawat teruk. Punca jerawat tu ada banyak. Salah satunya mungkin toksin pada bahagian muka. Ini jugalah punca resdung.

Kalau korang ada ciri-ciri di atas, tidak syak lagi bahawa korang memang ada mengidap resdung.

Macam mana nak hilangkan resdung teruk dengan cepat?

Meh dengar apa mokcik ni nak cakap.


Kalau nak tahu, mokcik ni dulu samalah macam korang. Boleh tahan kronik juga resdung dia. Nasib tak keluar jerawat mencanak-canak je.

Syukurlah lepas mokcik ni amalkan suplemen yang dia cakap tu, boleh katakan resdung dah ghaib entah kemana.

Bahagianya lah hidup bila setiap pagi takde lagi adegan sapu hingus, bersin berdas-das dan paling best selesema pun dah jarang sesangat. 

Jangan percaya, tapi cuba dulu!

Hubungi mokcik untuk order set resdung korang. Konsultasi tip top mokcik ni bagi. 

Whatsapp klik: www.wasap.my/60129645614

Suhaila Budin
868994
Ciksu SID sempoi

Hai Assalamualaikum.

Terima kasih sudi singgah ke blog Ciksu. Ciksu percaya korang mesti pernah dengar pasal Shaklee dan datang sini mesti nak beli Shaklee. Ye ke tak? Sila mengaku.

Ok, untuk pengetahuan, Ciksu pengedar Shaklee berdaftar dan aktif sejak tahun 2012 lagi sehinggalah sekarang.

Ciksu menyediakan penghantaran suplemen Shaklee ke seluruh Malaysia serta menyediakan perkhidmatan COD dalam kawasan Kuantan dan sekitarnya dengan khidmat nasihat percuma!

Ciksu tidak mengenakan caj COD bagi kawasan sekitar Pelabuhan, Gebeng, Balok, Beserah dan Bandar Kuantan. Free of charge!

Manakala untuk pengeposan seluruh Malaysia, caj penghantaran cuma RM7-RM10 sahaja. Murah kan?

Ciksu memang kerjanya suka bantu orang kembali sihat dengan suplemen Shaklee yang terbukti selamat, semulajadi dan berkesan secara klinikal.

Jika tak sabar-sabar nak dapatkan vitamin Shaklee, apalagi tunggu, hubungi Ciksu segera ok!

Klik www.wasap.my/60129645614 😘


Play video ni kalau rasa dia kacak / cantik. 

Ramai orang tak sedar jika mereka ada masalah dengan buah pinggang kerana ia selalunya tidak menunjukkan sebarang tanda atau simptom melainkan jika sudah di peringkat teruk.

Baca >> Penyakit Buah Pinggang Kronik (CKD)

Jika sedar pun, ramai juga yang anggap ia cuma sakit biasa-biasa, cukup sekadar makan ubat atau makan je lah apa-apa suplemen yang berlambak di pasaran.

Bila keadaan tidak dapat di kawal, tiba masa buah pinggang memang nak collapse, tambah pula dengan pemakanan yang langsung tidak di jaga (sebab tak tahu ada sakit buah pinggang), masa itu barulah kita kelam kabut ke hospital.

Sudah sampai masanya kita sendiri kena ambil tahu tentang kesihatan diri. Perhati dan catat perubahan terhadap diri kita jika ada. Lebih awal kita bertindak, banyak yang boleh diselamatkan.


12 Tanda Sakit Buah Pinggang Yang Tidak Boleh Dibiarkan

1. Kerap kencing, terutama pada waktu malam

Kekerapan kencing perlu di ambil kira sama ada terlalu kerap atau tidak. Warna air kencing juga perlu di perhatikan. Ia selalunya berwarna sedikit gelap.

Selalunya pesakit akan rasa tak tertahan nak kencing, tapi tiada urin yang keluar.

2. Tak selesa dan sakit semasa kencing

Pesakit akan rasa tak selesa, rasa susah nak kencing, atau rasa sakit seperti terbakar. Apabila jangkitan salur kencing berlaku, ia boleh menyebabkan kesakitan dan jika dibiarkan, ia boleh menyebabkan demam dan sakit belakang.

3. Kencing berdarah

Kalau dah berdarah, nak tunggu apa lagi. Segeralah ke hospital untuk tahu punca sebenar pendarahan itu.

4. Bengkak kaki

Pesakit buah pinggang akan mengalami pembengkakan pada bahagian kaki, tangan, dan mata. Muka seolah-olah sembab. Ini kerana buah pinggang tidak lagi dapat mengeluarkan cecair berlebihan dan ia kekal berada dalam salur darah.

5. Keletihan melampau

Kerap berasa penat, banyak tidur, rasa lemah dan tak larat. Buah pinggang kita menghasilkan hormon yang di gelar erythropoeitin yang membantu penghasilan sel darah merah yang membawa oksigen.

Pesakit buah pinggang mempunyai aras hormon erythropoeitin yang rendah; oleh itu menurunkan penghasilan sel darah merah dan menyebabkan anemia. Apabila paras oksigen menurun, tubuh kita akan mengalami keletihan.

6. Pening dan hilang fokus

Apabila kerosakan buah pinggang berlaku, ia beri kesan kepada sistem saraf pusat. Pesakit mungkin mengalami gangguan ingatan, hilang konsentrasi, perubahan tingkahlaku.

7. Gatal kulit

shaklee kuantan

Toksin dan bahan buangan yang tidak dikeluarkan melalui air kencing akan kekal dalam darah dan sel. Apabila terlalu banyak berkumpul, inflamasi berlaku, dan mulalah muncul ruam atau bintik-bintik yang gatal.

Sistem imun turut menurun, infeksi mudah berlaku.

8. Loya dan muntah

Bahan buangan dalam darah (uremia) menyebabkan rasa loya dan nak muntah.

9. Sesak nafas

Sesak nafas berlaku kerana sama ada cecair berkumpul di peparu atau juga anemia (kurang sel darah merah membawa oksigen, maka jantung terpaksa mengepam darah lebih laju untuk memenuhi permintaan sel).

10. Berasa sejuk sepanjang masa

Rasa sejuk adalah disebabkan anemia, kurang sel darah merah.

11. Nafas berbau (ammonia breath)

Juga disebabkan timbunan bahan buangan dan toksin pada sel badan, menyebabkan bau busuk dan tak menyenangkan.

12. Hilang selera makan, berat badan menyusut

Pesakit akan hilang selera makan kerana bau busuk yang terhasil daripada pernafasan mereka menyebabkan makanan berbau tidak enak.

Apabila kerap takde selera makan, berat badan mula menyusut.

Seperti yang dikatakan pada awal-awal tadi, sesetengah orang tidak merasa apa-apa tanda atau gejala.

Jika kita mengalami salah satu daripada tanda yang disebutkan di atas, segeralah berjumpa doktor dan buat pemeriksaan darah dan air kencing.

Wallahua'lam.




ID: 868994

Penyakit buah pinggang adalah penyakit yang agak di takuti oleh ramai dari kebanyakan kita. Bila buah pinggang dah rosak, ia tidak lagi dapat menapis darah dan menyingkirkan bahan buangan atau toksin daripada tubuh.

Buah pinggang adalah organ perkumuhan yang sangat penting kerana ia juga berfungsi untuk:
  • mengekalkan jumlah cecair tubuh
  • mengawal tekanan darah
  • menghasilkan hormon
Penyakit buah pinggang kronik (CKD) pula ialah kemerosotan fungsi buah pinggang yang tidak boleh dipulihkan lagi.


CKD berlaku secara beransur-ansur dalam JANGKA PANJANG.

Tanda Buah Pinggang Mengalami Masalah

Apabila buah pinggang gagal berfungsi dengan baik,  bahan buangan atau toksin yang biasanya dikeluarkan melalui air kencing akan kekal dalam darah. Ini akan menyebabkan simptom seperti:
  • hilang selera makan
  • loya
  • muntah
  • keletihan
  • lemah badan
  • penurunan berat badan
  • bengkak pada pergelangan kaki dan mata
  • tak selesa semasa membuang air kecil
  • kerap buang air kecil terutama pada waktu malam
  • sakit belakang
Punca Kerosakan Buah Pinggang

Punca utama kerosakan buah pinggang ialah penyakit kencing manis atau diabetes!

Pada tahun 2012, lebih sejuta penduduk Malaysia mengalami diabetes, dan 75% daripadanya mengalami kegagalan buah pinggang.
Faktor lain yang menyumbang kepada CKD ialah:
  • sakit jantung
  • gout
  • tekanan darah tinggi
  • penggunaan ubat tahan sakit berpanjangan
Kita digalakkan untuk buat pemeriksaan darah setahun sekali untuk mengesan jika ada sebarang tanda awal kepada penyakit-penyakit yang disebutkan di atas.

Bila dah ada tanda, maka mudahlah kita untuk menjaga pemakanan kita.

Pesakit CKD perlu diet yang strict sebab jika tersalah makan, ia boleh beri kesan serta merta kepada badan malah boleh menyebabkan kehilangan nyawa. 

Apa yang pesakit CKD perlu elakkan?

1. Diet tinggi protein

Tubuh perlukan protein, tapi tidak boleh berlebihan. Kawal protein untuk elakkan keadaan lebih serius dan dialisis.

Antara sumber protein yang perlu dihadkan ialah:
  • daging 
  • ayam 
  • ikan
  • telur
  • produk tenusu
  • produk berasaskan soya (kicap, tempe, taufufa dan sebagainya)
2. Makanan berpotassium tinggi

Apabila pottasium tinggi, ia boleh menyebabkan lemah jantung,  degupan jantung tidak tetap, lesu dan kesukaran bernafas.

Sumber makanan tinggi pottasium antaranya ialah:
  • bijirin gandum penuh
  • roti dan biskut
  • tomato puri
  • daging
  • ekstrak sayuran
  • kiub stok
  • kekacang
  • gula perang
  • buahan dalam tin
  • kopi atau teh
  • koko
  • minuman berasaskan malta dan susu
Untuk kurangkan kandungan pottasium, pastikan semua sayuran mesti dimasak, rebus dan toskan airnya.

Nak masak sayur tu, potong kecil-kecil dan rendam dalam air, serta jangan terlalu masak sayuran berkuah dan gulai.

3. Makanan bersodium tinggi

Perlu dihadkan kepada 2000mg sehari atau kurang daripada 1 sudu teh sahaja.

Sodium ditemui di dalam:
  • garam
  • makanan diproses (sos, kicap, makanan yang dijual di pasaraya)
  • semulajadi dalam tumbuhan
  • semulajadi dalam haiwan
Jika ambil terlalu banyak sodium, kita kerap rasa haus dan susah nak kawal pengambilan cecair. (Pesakit CKD perlu hadkan minuman/ cecair).

Bagi menggantikan garam, pilihlah sumber yang lebih semulajadi seperti herba, rempah, lemon, halia atau bawang sebagai perasa.

4. Minum air berlebihan

Banyak kandungan cecair akan menyebabkan tubuh membengkak, tekanan darah tak stabil.

Sumber cecair yang perlu dikurangkan ialah:
  • susu
  • jus
  • sup
  • bubur
  • kopi
  • teh
  • minuman ringan
  • yogurt
  • jeli
  • aiskrim
  • ais
  • kuah
  • kastard
  • dan buah tinggi kandungan air seperti tembikai
Untuk elak air berlebihan, minum air dalam gelas kecil, dan makan sesuatu contohnya gula-gula getah untuk meransang pengeluaran air liur. Bilas mulut dengan air tapi jangan telan air berkenaan. 

5. Fosfat berlebihan

Fosfat berlebihan dalam darah akan menarik kalsium daripada badan, menjadikan tubuh lemah dan tulang rapuh serta sakit sendi dan penyakit tulang.

Elakkan makanan tinggi fosfat seperti:
  • produk tenusu (susu, keju, yogurt)
  • produk bijirin (termasuk roti dan biskut)
  • makanan kering (ikan bilis, ikan kering, udang kering dsb)
  • daging
  • organ haiwan seperti hati dan limpa
  • sardin
  • kaki atau tulang ayam
  • telur kuning
  • kekacang
  • keropok ikan atau udang
  • coklat
  • air berkarbonat
  • kelapa atau produknya seperti kaya
  • rumpai laut
Organ seperti buah pinggang, jika sekali rosak, ia tidak boleh diganti lagi.

Jika mengalami penyakit buah pinggang, dapatkan nasihat doktor dan mintalah pelan pemakanan yang sesuai untuk anda.

Akhirnya, mencegah lebih baik daripada merawat. 

Sementara sihat, belum ada apa-apa penyakit, wajib untuk:
  • Jaga pemakanan dan makan secara sihat
  • Bersenam dan hidup secara aktif
  • Suplemen dengan betul
  • Hindari stress dan hidup positif
Wallahua'lam.

-Puan Suhaila-


Shaklee ID: 868994

Assalamualaikum wbt.

Cuti persekolahan yang lalu, kami sekeluarga ke Ipoh. Percutian kali ini diterajui oleh kakak. Kami seramai 4 buah kereta bermalam di homestay di area Meru, Ipoh. Taman perumahan baru yang berdekatan dengan taman hiburan MAPS dan Bulatan Amanjaya yang sangat happening pada waktu malam.

Saya nak share ni mengenai muzium 3d yang ada di Ipoh.


Al kisahnya, hari kedua di Ipoh, kami dah pening kepala tak tahu nak kemana. Hari pertama sebenarnya kami jalan ke Penang. Jadi, malam kedua tu kami sama-sama perah otak cari tempat menarik untuk dilawati.

Sejujurnya hari kedua ni memang nak balik Pahang dah, tapi sebelum balik tu nak juga singgah mana-mana dulu kan.

Google punya google, akhirnya kami bertemu dengan muzium 3d atau nama sebenarnya Funtasy House Trick Art.

Oleh kerana memang tak tahu di mana terletaknya rumah 3d ni, kami follow google maps jelah. Senang kan.

Funtasy House Trick Art


Terletak di Jalan Market, Ipoh di kawasan deretan bangunan kedai lama. Agak susah juga nak cari parking sebab bandar, jalan pun sibuk. Lepas tiga kali pusing bangunan akhirnya kami sampai dekat kawasan lapang tempat orang parking kereta.

Dari kawasan parking, kami melalui bangunan kedai yang ada lukisan budak main buai dan orang naik tangga. Tangga ni sebenarnya menuju ke satu lagi tempat ala-ala muzium 3d ni juga, namanya photobooth tak silap (masuk free), tapi sebab tujuan utama kami nak ke muzium 3d tu, kami ambil gambar dekat tangga je lah.



Lagipun masa tu dah pukul 4, kami nak rushing balik Pahang pula nanti.

Depan sikit lagi, akan lalu Concupine Lane, di celah bangunan yang mana ada deretan gerai-gerai jualan dari kaum Cina. Ada cenderamata, ada jual makanan, ada gula-gula kapas, ada bebola ais, macam-macam lagi. Tapi makanan tu kami tak sure halal ke tidok huhu.



Tips: Datang awal, sebab kawasan ni best sebenarnya. Banyak port menarik yang boleh kita singgah. Banyak juga lukisan mural yang cantik untuk kita bergambar.

Harga tiket masuk:

Dewasa RM15
Kanak-kanak 4 tahun ke atas RM10

Sebenarnya harga ni agak murah berbanding sesetengah tempat yang kami pernah pergi. Nak bergambar je pun kan.

Dalam ni ada banyak koleksi lukisan, rasanya lebih 20 lukisan yang di lukis oleh pelukis tempatan.

Saksikanlah gambar2 kami di bawah ni. Ada yang jadi, ada yang tak. Main ngan bebudak ni, biasalah.











Baaaanyak lagi gambar lain. Tapi tak puas hati tengok. hahaha.. kalo korang pun tak puas hati, kena pergi sendiri.

Saya kena tunggu anak-anak besar baru pergi balik. Barulah diorang pandai berlakon masa tu. Hihi..

Ready je bateri fon penuh2 ye.

Oh, sebelum lupa, sebelah rumah 3d ni ada kedai coklat. Masuklah kedai tu. Coklat dia memang berasaskan koko, bukan minyak sawit. Halal sudah tentu insyaAllah.

Sedap. Harga pun ok lah, standard.

Ok, semoga korang enjoy di sana!