Enter Keyword

KESAN BURUK VITAMIN SINTETIK TERBONGKAR!

Anda mungkin telah membaca entri yang bertajuk Vitamin Semulajadi VS Vitamin Sintetik dan mendapat sedikit sebanyak gambaran tentang vitamin sintetik. Hari ni saya nak bawa lebih mendalam tentang vitamin sintetik iaitu daripada bahan apakah sebenarnya vitamin sintetik ini dihasilkan. Anda pasti akan terkejut mengetahuinya dan akhirnya membuang jauh-jauh vitamin sintetik dalam hidup kita.. :)

Sejarah bermulanya pengeluaran vitamin sintetik
Pada tahun 1930-an, multivitamin boleh didapati di kedai-kedai dan farmasi. Pada masa itu, vitamin adalah semulajadi iaitu diperbuat daripada sumber botani yang dikeringkan, dan di kompreskan. Kemudian pada 1940 an, sesetengah jenama mula mengeluarkan vitamin sintetik, dan disinilah segalanya bermula...

Apabila  semua orang menyedari kepentingan mengambil vitamin untuk membolehkan mereka hidup lama, sihat, cergas, mereka begitu teruja, naif, tidak ada ilmu hingga tidak menyedari jenama hebat yang mereka pilih itu sebenarnya menyumbang kepada penimbunan toksin sintetik ke dalam tubuh!

Vitamin2 itu bertukar menjadi bahan mutagenik dan karsinogenik yang meracun tubuh lalu menyebabkan penyakit dan gangguan seperti atritis, osteoporosis, tulang rapuh, kanser dan Alzheimer.

Vitamin sintetik dan kesannya
Multivitamin- terutamanya yang boleh kunyah 'chewable' diperbuat daripada aspartame, iaitu bahan utama penyebab fibromyalgia dan IBS (irritable bowel syndrome).

Vitamin B12 sintetik- diperbuat daripada activated sewage sludge! ok, baik sikit, cyanobalamin. Iaitu sisa kumbahan atau hati lembu yang bertoksik. Hati lembu penuh toksik sebab ia diberi steroid, antibiotik dan pestisid. Pestisid pula datang dari rumput GMO yang di makan oleh lembu. Lembu pula tinggal di dalam CAFO (Confined Animal Feeding Operations) di mana lembu-lembu itu sering sakit, pengsan, dan menunggu mati!

Vitamin B sintetik juga datang dari tar batu arang, produk petrokimia yang boleh menekan sistem saraf pusat dan penyakit sistem pernafasan.

Vitamin A sintetik- daripada minyak hati ikan yang dipenuhi toksin seperti PCB dan merkuri. kajian menunjukkan 8% insiden serangan jantung yang membawa maut, strok, kanser paru2.

Vitamin C sintetik- daripada campuran asid yang boleh merosakkan salur penghadaman. Ia hanyalah "chemical copy" di mana mereka mencampurkan sebatian A + sebatian B = Vitamin C..Apabila kita menelan vitamin C sintetik itu, ia samalah seperti kita makan MSG (monosodium glutamat) atau aspartame yang boleh  menyebabkan kanser!

Vitamin D sintetik- ia sangat bertoksik dan boleh menyebabkan pelupusan mineral dalam peparu, jantung dan buah pinggang..sebab ia diperbuat daripada sisa petroleum, tar batu arang, dan ia mungkin mengandungi foamaldehid dan racun ammonia!!

Ketahuilah, apa yang terkandung di dalam vitamin bukan-organik selalunya bahan2 terubahsuai genetik (GMO), pestisid, sisa haiwan, patogen, bahan buangan usus (najis), kimia yg boleh mengubah hormon, kumbahan toksin, buangan rumah penyembelihan, aditif, pengawet dan produk kimia sampingan.

Sudah semestinya kita berfikir banyak kali sebelum membeli vitamin sintetik. Ini baru vitamin, anda bayangkan bagaimana dengan ubat-ubatan yang berlambak-lambak di pasaran. Dari mana dan bahan apa yang terkandung di dalamnya, saya jamin ia bukannya baik, malah boleh beri kesan sampingan yang buruk seperti penyakit 3 serangkai dan sebagainya..hati-hatilah memilih vitamin!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan