Enter Keyword

Ngeri! Sembelit Berdarah Sampai Pitam!

Bacalah kisah ngeri ini!

Rina, baru sahaja disahkan hamil dan kini kandungannya memasuki usia 20 minggu. Rina tidak mengalami masalah cuma sejak hamil ini dia jarang membuang atau dalam kata lainnya, sembelit. Tetapi tidaklah terlalu kronik hingga terpaksa bertapa di dalam tandas.

Pada suatu hari, Rina terasa seperti hendak membuang air besar. Itu pun setelah beberapa hari dia tidak melakukannya. Setelah agak lama berada di dalam tandas, Rina keluar semula. Walaupun terasa hendak membuang, tetapi najis tidak juga mahu keluar. Rina mula risau kerana dia pernah mengalami sembelit kronik satu masa dulu hingga memaksa dia bertapa hampir dua jam dalam tandas!

Setelah meminum segelas air kosong, perasaan hendak membuang datang semula. Kali ni Rina betul-betul pasti.

Seperti di jangka, kali ini Rina memang mengalami sembelit! Berpeluh-peluh dia menunggu saat 'mengeluarkan' hingga kakinya jadi krem. Setelah beberapa puluh minit.....ahhh! Akhirnya ia keluar juga. Rina berasa sangat lega.

Namun... beberapa saat kemudian Rina terpandang titisan darah jatuh di dalam mangkuk tandas. Rina mula panik. Cepat-cepat beliau membasuh dan keluar dari tandas. Terasa pedih dan perit di bahagian tersebut. Rina meneruskan kerja-kerja rumahnya.

Rina mula teringat kisah senior sekolahnya dahulu yang meninggal dunia akibat kanser usus. Rina berasa cuak.

Seketika kemudian, apabila bangun dari duduk, pandangan Rina mula kabur. Terasa seperti hendak pitam. Cepat-cepat Rina duduk di depan kipas supaya dirinya tenang kembali.

***************************
Ngeri! Bertapa sampai jadi jerangkung!

Kisah di atas terjadi kepada hampir kebanyakan orang termasuk juga wanita yang sedang hamil! Malah wanita hamil mengalaminya lebih kerap lagi.

Bagaimana sembelit berdarah boleh berlaku? Antara sebab-sebabnya ialah:-

1. Buasir

Luka dari pembuluh darah yang menjadi kusyen di bahagian anus (lubang dubur). Selalu berlaku semasa sembelit. Darah berwarna merah segar dan tidak bercampur dengan najis. Terdapat benjolan dan berasa gatal dan sakit di kawasan itu.

2. Divertikulum

Poket kecil yang terdapat di merata-rata usus besar. Darah segar dan kadangkala berketul-ketul seperti darah haid.

Walaupun ramai orang menganggap perkara ini adalah biasa, ia boleh menyebabkan penyakit lebih kronik seperti kanser usus dan kanser perut!

Kanser usus-tanda awal ialah berak berdarah yang tidak mendatangkan sebarang kesakitan. Darah akan bercampur dengan najis.

Polip- ketumbuhan daging yang terdapat disepanjang usus. Pendarahan bergantung kepada lokasi polip. Semakin dekat dengan dubur, semakin merah segar darah yang mengalir. Sesetengah polip berpotensi menjadi kanser.

Radang usus (proctitis)- disebabkan oleh jangkitan kuman. Najis lembut atau cirit diselaputi darah.

Kuantiti darah juga berperanan menentukan tahap penyakit seseorang. Pendarahan rektum sederhana dikategorikan apabila banyak darah keluar setiap kali membuang air besar. Lagi banyak darah bermakna lagi serius.

Pendarahan yang serius boleh menyebabkan pesakit lesu, pening atau pitam.

Pitam juga boleh terjadi apabila pesakit mengalami tekanan darah rendah akibat duduk terlalu lama di tandas.

Tips pemakanan untuk mengurangkan sembelit:

1. Makan makanan seimbang
2. Kurangkan makanan pedas
3. Ambil banyak sayur sayuran dan buah buahan termasuk ulaman kampung
4. Minum banyak air kosong
5. Ambil karbohidrat yang tidak melalui pemprosesan seperti beras perang dan roti mil penuh.
6. Senaman setiap hari.

*kredit

Jika mengalami situasi yang sama seperti di atas, atau lebih buruk lagi, jangan tunggu lama-lama. Dapatkan rawatan segera dengan doktor!

Boleh juga dapatkan suplemen berikut untuk membantu masalah meringankan masalah anda!

Ostematrix :
Suplemen kalsium yang dilengkapi magnesium dan vitamin D. Kalsium membantu pengecutan otot dibahagian salur penghadaman hingga ke rektum. Juga membantu melawaskan pembuangan najis.

Lecithin:
Bertindak sebagai pelembut najis, melembapkan usus dan meleraikan toksin usus. 

Performance Drink:
Mencegah dehidrasi. Sembelit terjadi akibat kehilangan bendalir daripada tubuh akibat dehidrasi.

ESP:
Protein tambahan daripada soya yang berfungsi untuk membekalkan tenaga, bertindak mengawal lebihan air dalam badan, dan bagus untuk masalah penghadaman.

Hubungi Mama Su untuk bantuan dan konsultasi:

iR Su (ID 868994)
SMS 013-2369434
Wasap 012-9645614
fb: Su AnNajah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan