Enter Keyword

Pengalaman Pertama Berpantang Dengan Set Berpantang Shaklee


"Tak lama lagi, dah nak bersalin. Barang-barang baby semua dah ready. Satu lagi je yang belum, set bersalin. Hmm banyak sangat set bersalin ni, tak tahu mana satu nak pilih. Kompius pulak. Nanti beli mahal-mahal, tak makan, peram je sampai expired. Eh bukan. Peram sampai mengandung lagi sekali. Lepas tu mulalah cik abang aku ni perli-perli. Ye la..mahal kot! Emm macam mana ye?"

Biasa tak macam ni? Bukan siapa-siapa, saya la tuh.

Apabila masuk trimester ketiga, sibuklah kita ibu-ibu ni cari dan survey set bersalin. Kalau boleh nak yang murah tapi lengkap. Dari mak sampai baby pun boleh guna. Jadi mulalah kita belek majalah tengok iklan set-set bersalin yang ada.

Tak cukup dengan tu, pergi pulak ajak suami tawaf mall cari set bersalin dan bandingkan harga. Akhirnya dapat la set bersalin yang tak la glamer sangat, tapi murah. Sesuai dengan bajet yang suami peruntukkan. Ye lah, kalau beli yang mahal-mahal nanti risau juga tak guna. Nanti jadi perhiasan almari je. Beli yang kurang mahal, takdela terasa sangat membazirnya kalau tak habis kan?


Dan...seperti di duga. Set Bersalin tu akhirnya jadi perhiasan almari kat dapur je. Lepas bersalin, anak pulak kena kuning. Doktor dan misi pun warning,

"Jangan makan jamu-jamu, herba, halia ke kunyit. Hati baby tak matang lagi nak proses benda-benda tu. Kalau kuning naik tinggi lagi, kena tahan ye".

Bab-bab masuk wad ni saya insaf sikit. Lagi-lagi tengah berpantang, sakit bersalin belum hilang, luka masih ngilu.. Eiii

Inilah yang berlaku semasa mengandungkan anak kedua. Sampai ke sudah set tu tak makan dan tak guna pun.

Mengandungkan anak ketiga, dan memang dah jadi pengedar Shaklee, saya nak try la Set Berpantang Shaklee pulak. Set berpantang lain saya tak beli pun. Tapi terlepas juga sebotol pil ikan haruan. Beli pil ikan haruan ni pun kena perli taw. Suami tanya 'makan ke nanti ni?'. Dengan konfidennya jawab 'ya'. Hihihi...

Sebelum balik dari hospital, misi ada bekalkan pil vitamin 3 sekawan tu (B kompleks, vitamin C dan asid folik). Tapi saya simpan yang tu, saya makan yang Shaklee. Kalau ada orang tanya, 'eh, kan sama je? vitamin jugak'. Jawapannya tak. Tak sama.

Jadi, apa yang saya makan semasa berpantang?

Saya ambil yang basic je (Vitalea, B complex, Vitamin C, Zinc Complex) dan tambah dengan Ostematrix dan Omega Guard.

Tak banyak sangat ke?

Eh, tak. Saya bukan telan gedebuk 6 jenis ni serentak. Ada yang saya ambil waktu pagi, ada yang petang, ada yang malam. Dan ada juga yang saya skip (atas faktor malas) huhu.

Lagipun fungsi setiap vitamin ni berbeza.

Vitalea - ia multivitamin yang lengkap dengan vitamin dan mineral yang badan kita perlukan setiap hari terutama sewaktu kita berpantang ni kan. Saya mengaku je bila berpantang, saya hanya makan sekadar untuk kenyang dan tambah tenaga sikit. Zat? Mungkin nan hado.

Mana taknya, saya cuma makan nasi, ikan bilis, lada hitam, ikan masin atau ikan bakar, ayam bakar, sup ikan, sup sayur. Nampak macam sedap je, tapi banyak mana sangatlah yang kita makan sedangkan badan kita perlu zat jauh lebih banyak nak-nak masa sakit ni.

B complex- vitamin B bantu saya tambah darah, bagi tenaga, bantu kita kawal perasaan dan emosi, penting untuk baik pulih saraf. Saya ni ada tekanan darah rendah. Mudah rasa nak pitam. So kena ambil semua vitamin basic ni tanpa culas.

Vitamin C- vitamin feveret saya ni. Alhamdulillah ia bantu lancarkan darah dan luka pun cepat baik.

Zink- pun sama untuk baik pulih luka dengan cepat.

Ostematrix - ni satu lagi kegemaran saya. Saya ni memang ada masalah sembelit. Fobia nak membuang terutama masa berpantang. Dah la luka kat 'situ' kan. Masa berpantang anak pertama, berjam-jam saya dalam toilet sampai baby melalak-lalak kat luar. Mak saya pun terjerit-jerit panggil. Menangis! Dah nak buat macam mana, 'dia' tak mo keluar. Kalau ingat semula memang ngerii!

Alhamdulillah dengan Ostematrix ni semuanya lancar. Sembelit sikit tu normal la tapi tak la seteruk anak pertama dulu. Saya memang ada masalah pergerakan usus tak normal di tambah pula kurang minum air. Kalsium dan magnesium dalam ostematrix bantu saya atasi masalah tu. Syukur.

Omega Guard- masa berpantang badan kita ni fragile kan. Silap makan sikit jadi sejuk menggigil nak demam. Saya amalkan Omega ni supaya badan sentiasa panas. Lagi best bila makan Omega kemudian bertungku, darah nifas pun keluar dengan lancar.

Kalau tak saya kompius, dah berhenti ke belum nifas ni. Berkira-kira nak mandi wajib padahal baru seminggu bersalin. So bila buat teknik tu tadi, lega tengok darah nifas keluar semula. Maknanya takdelah dia tersangkut dalam tu kan.

Sampai sekarang pun, kalau agak-agak nak sejuk urat, nak demam (degil, benda tak boleh makan aku makan jugak, memang mendapat la) saya ambil Omega Guard, Alfalfa dan Ostematrix.

Secara keseluruhannya, saya amat berpuas hati dengan Set Berpantang Shaklee dan saya juga amalkan amalan berpantang tradisional seperti bertungku, bertangas, berbarut, mandi air daun tu semua. Tapi saya percaya, dengan nutrisi dan zat yang badan kita sangat-sangat perlukan, alhamdulillah proses berpantang jadi mudah dan sangat seronok.

Dua minggu lepas bersalin dah boleh lasak sikit. Luka pun dah baik. Sampai ada orang tegur, saya nampak cergas je. Syukur Alhamdulillah.

Dan yang paaaaling seronok, Set Berpantang Shaklee ni boleh di makan sampai habis even kita dah lama habis pantang. Nak kongsi dengan encik suami pun boleh. Baby pun selamat dan turut dapat zat yang menyokong pembesarannya sampai jadi bombom macam ni...

AFF semasa berusia 3 bulan

Itulah serba sedikit pengalaman saya. Semoga membantu ibu-ibu untuk buat pilihan terbaik.

Jika nak order Set Berpantang ni, ibu boleh hubungi saya:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID: 868994

atau order sendiri secara online (boleh pilih) dengan klik:


Saya doakan ibu-ibu selamat melahirkan, berpantang dan menyusukan si comel tersayang.

Salam sayang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan