Enter Keyword

TAZKIRAH : HATI-HATI DENGAN APA YANG KITA FIKIRKAN

Assalamualaikum, salam bahagia..

Mendengar dan melihat berita kekejaman israel terhadap rakyat Palestine sangat menggigit tangkai hati. Anak-anak kecil, bayi2 sebaya  anak kita, menjadi mangsa kerakusan dan kekejaman binatang bertopengkan manusia, membuat air mata senang mengalir. Siapa yang tak rasa sedih, mereka saudara seagama kita, ibarat kata pepatah, cubit paha kanan, paha kiri terasa juga.

Apa yang mampu kita beri hanyalah sepotong doa (tanpa rasa ragu-ragu), keyakinan bahawa Palestine akan menang dengan pertolongan Allah, dan sumbangan wang ringgit yang boleh disalurkan melalui akaun bank antaranya boleh di lihat di website Aman Palestin ini.

Apa yang saya nak share hari ni bukanlah isu kekejaman Israel ini, tetapi tentang sedikit peringatan, buat diri sendiri dan kawan2 juga.. Semuanya tentang saya...

Dulu saya memang bercita2 nak jadi doktor, sebab tu lepas habis SPM sy pilih jurusan Sains Hayat di Matrikulasi. Dengan result tak seberapa, sy mohon sambung degree dlm bidang perubatan. Berangan tak hengat kan.. tapi dalam byk2 pilihan sy dapat masuk ke fakulti Sains dalam jurusan Sains jugak la.. so saya pilih Sains Biokesihatan.(tak nak kalah) asal ada bunyi2 kesihatan tu ok la.. hehe.. dan lagi, menurut lecturer, kitorg boleh sambung untuk buat course kedoktoran jugak.. cita-cita begitu tinggi menggunung.

Lepas habis degree, tak sambung pun, tp menggatal kawin..kui3.. (jodoh dtg awal kan) keje sekejap kat MARDI, lepas tu terus pindah Penang ikut husband. Seingat saya ada abg ipar offer sambung wat medic (dia tanggung) tp masa tu mcm xde mood pulak keke. sebab fikir nak kerja, nak kawin. tah la.. akhirnya impian terkubur begitu saja. Cita-cita asal tu begitu kuat disebabkan arwah ayah yang mendorong saya, dia teringin sgt nak anaknya ni jadi doktor.. tp tak kesampaian apakan daya..

Lepas tu saya fikir, tak pelah x jadi doktor pun, kalau jadi pakar konsultasi kesihatan pun ok jugak..tak tahulah ngape naluri untuk masuk dalam bidang kesihatan ini begitu kuat.. sy teringin jugak nak jadi misi eh nurse, tp memikirkan kerje kena shif2, mlm2 tinggal anak, kesian.. hmm x jadilah. hihi..

Dah jadi surimah bertauliah sejak 4 tahun lalu ni bercita2 pulak nak jadi binesswoman berjaya hanya dari rumah. Saya pernah amek kelas menjahit, tp sekerat jalan sebab yuran beli brg2 mhl giler..sempat beli mesin jahit, dan berguna jugakla buat alter kaki seluar, jahit kain koyak2 dan jahit langsir.

Pastu sy buat bisness kecik2 jual keronsang.. tunjuk kat jiran2, tunjuk kat org kampung, ok lah.. lepas balik modal.. bila teringin nk kembangkan, buka booth ke, survey2 pasaraya tgk ramai la pulak org jual keronsang.. berkubur lagi.. tp supplier keronsang tu sgt baik, smpai skrg masih kenal sy. dia ada kedai kat tesco, jd selalu jumpa la..

Bila terlibat dgn internet, sy tengok ramai pulak org buat bisness, maka sy pun terfikir, ngape sy tak cuba? mana tahu ada rezeki dari sini..dari situ terbinalah butik annajah. Kenapa ANNAJAH? annajah kan maksudnya berjaya. kejayaan..InsyaAllah sy boleh berjaya..!!

Dipendekkan cerita, dengan izin Allah, saya pun terlibat dengan Shaklee.. Sy suka buat Shaklee sebab?? Ingat tak tadi saya cerita nak jadi pakar konsultasi kesihatan?? Ingat tak minat saya td kepada bidang kesihatan? Ingat tak tadi saya nak jadi bisneswoman dari rumah??

Seriusly bila difikir2kan semula, apa yang saya dah lalui dalam hidup ini mengikut perancangan Allah. tapi sedar tak sedar ia bermula dari apa yang kita fikirkan.

Jangan tak percaya bahawa ada satu masa saya pernah fikir, saya nak duk jauh ngn family, saya nak duk Penang. Allah MAKBULKAN!!! (dan sekarang sebok nak balik pahang pulak) Janganlah di tanya kenapa saya nak duk jauh ngn family..hehe ini fikiran saya masa zaman muda remaja dolu2, merajuk2 dgn family ugut diri sendiri nak membawa diri jauh ke Penang. (nasib baik Penang, kalo US??) huhuhuu.. kiranye jauh sgt la Penang tu, tapi cukup dekat kalo rindu2 family boleh balik phg..kekekeke... :P

Oklah pesan saya pada diri sendiri, dan kawan2 dan adik2, awaslah fikiran kita.. (dah tua2 ni baru tahu tentang law of attraction). Apa yg kita fikirkan memacu minda bawah sedar kita mengikut apa yg kita fikirkan tadi. Dan fikiran kita itu di awasi juga oleh Allah.. Allah Maha Mengetahui, Maha Mendengar, walau sekecil dan sehalus mana detik hati kita..

Dalam sebuah Hadith Qudsi, Allah telah berfirman,

"Aku menurut persangkaan hambaku"
-Hadith Riwayat Al-Bukhari

Firman Allah ini sangat besar ertinya dalam menentukan nasib manusia semasa hidup di dunia ini.

Seandainya kita bersangka buruk, dan menyangka Allah tidak membantu kita, Allah mengecewakan kita, kita pun putus asa dengan rahmat Allah, maka apa yg kita dapat itulah yang selayaknya kita terima. Mengikut persangkaan kita tadi.

Andai kita bersangka baik dengan Allah, yakin Allah membantu kita, Allah sembuhkan kita, Allah akan beri apa yang kita minta, maka janganlah terkejut mendapat seperti apa yang kita fikirkan tadi.

Maha Suci Allah...fikirkanlah apa yang telah kita lalui dalam hidup, apa yang telah kita terima, apa nikmat yang telah Allah bagi pada kita, kita akan terasa kebesaran-Nya.. Allahu Akbar!!

Last but not least, hati2 dengan fikiran kita, hati2 dengan kata2 kita, hati2 dengan detik hati kita, dan fikirlah yang baik2 saja, berkata2lah dengan kata2 yang baik saja...

Saya Mahu Kaya, Saya Mahu Berjaya, Saya Mahu Sihat!!!

Salam sayang, (^_^)v

Tiada ulasan:

Catat Ulasan