Enter Keyword

Pemakanan Ibu Semasa Hamil Punca Ekzema Pada Bayi

Assalamualaikum wbt.

Sejak kebelakangan ni banyak betul terbaca mengenai ekzema pada anak-anak. Dari sedang umur bayi masih dalam pantang, sampailah yang dah bersekolah. Malah orang dewasa pun ramai juga yang mengalami ekzema ni.

Tapi hari ni kita fokus kepada ibu hamil dululah ye, sebab masalah ekzema pada bayi ni sebenarnya ada kaitan dengan pemakanan ibu semasa hamil. Jadi, bila dah tau, bolehlah kita ambil langkah berjaga-jaga supaya dapat mencegah bayi kita daripada mendapat ekzema.


Punca ekzema atau dermatitis secara spesifik tidaklah diketahui dan masih dalam kajian. Tapi, menurut pakar-pakar perubatan, ekzema boleh berlaku disebabkan penyakit lain, pendedahan kepada bahan tertentu yang meransang alergi dan alahan, kulit kering dan mungkin juga badan mempunyai aras protein-pelindung kulit yang sangat rendah.

Ekzema tidak berjangkit antara seorang individu dengan individu yang lain tetapi ia boleh di warisi atas faktor genetik. Ekzema selalunya tidak bahaya tetapi ia boleh menyebabkan ketakselesaan terutama kepada bayi dan anak kecil.

Kulit akan bengkak, timbul bintik kemerahan seakan ruam, gatal, kering dan jika keadaan teruk, ia boleh berdarah dan menyebabkan luka. Bila dah jadi luka, lagilah sangat perlu berjaga-jaga sebab kuman mudah membiak dan merebak.

Makanan Berkhasiat Cegah Ekzema

Kebanyakan ekzema boleh di kesan pada awal lagi iaitu daripada peringkat bayi atau kenak-kanak. Saintis dan pakar mengakui, pemakanan ibu (dan apa yang ibu guna dan pakai) semasa mengandung ada kaitannya dengan kejadian ekzema.

Jadi, jom tengok apa yang ibu boleh lakukan untuk mencegah dan mengelak daripada berlakunya ekzema pada bayi yang akan lahir nanti.

#1. Makanan berkhasiat dan seimbang

Walaupun ibu-ibu tau pentingnya mengambil makanan berkhasiat, namun masih ramai lagi yang mengabaikannya. Makanlah makanan sebenar yang bebas bahan kimia sintetik seperti pengawet, perasa, pewarna, dan pemanis tiruan.

Makan banyak buah, sayur, kekacang, daging, ikan dan apa saja sumber makanan yang selamat di makan yang mengandungi protein, karbohidrat, lemak, vitamin serta mineral.

#2. Ambil minyak ikan

Kajian menunjukkan ibu hamil yang mengamalkan makan ikan atau minyak ikan dapat menurunkan risiko bayi mengalami ekzema. Carilah ikan atau minyak ikan yang kaya dengan Omega 3 asli yang mana ia dapat mencegah daripada serangan alergi.

#3. Guna barangan organik

Contohnya sabun mandi, sabun pencuci dan sebagainya yang tidak mengandungi bahan kimia merengsakan. Jika tidak boleh semua, memadai menukar yang perlu sahaja.

#4. Vitamin C

Buah-buahan atau suplemen yang kaya vitamin C dapat membantu menguatkan sistem imun bayi kerana ia mengandungi tinggi antioksidan.

#5. Jauhi rokok dan asap rokok

Rokok dan asap rokok mengandungi beribu bahan kimia yang berbahaya dan bertoksik terutama kepada bayi dalam kandungan. Kandungan bahan kimia ini mampu memotong bekalan oksigen kepada bayi sedangkan bayi amat memerlukan oksigen untuk pertumbuhan dan perkembangan tubuh yang sihat termasuk sistem imun dan organ kulit.

#6. Elakkan pewangi

Pewangi pakaian atau perfume juga turut mengandungi bahan kimia yang boleh menaikkan risiko serangan alergi pada bayi.

#7. Ambil sumber protein tulen

Protein sangat penting untuk pembinaan sel termasuk antibodi dan sistem imun bayi. Bayi ambil sumber protein dari ibu. Dan jika ibu tidak mendapatkan sumber protein setiap hari, proses perkembangan serta pertumbuhan bayi akan sedikit terganggu.

Banyak kajian menunjukkan ibu hamil yang mengambil pemakanan seimbang dapat menurunkan risiko berlakunya ekzema kronik pada bayi.

Tentu kita sendiri sebagai ibu tak sanggup tengok anak kita menderita kesakitan, gatal, luka berdarah dan sebagainya sebab ekzema.


Mencegah lebih baik dan lebih murah daripada merawat yang tentunya memakan kos lebih mahal.

Di sini di sarankan ibu hamil mengambil set vitamin dan nutrisi lengkap yang sangat diperlukan oleh ibu mengandung.


Set Healthy Prenatal ini membekalkan semua nutrisi yang diperlukan oleh ibu dan bayi dalam kandungan. Ia lengkap dengan sumber protein, vitamin, mineral, kalsium dan Omega 3 yang dapat membantu menurunkan risiko ekzema di samping menyokong perkembangan dan pertumbuhan bayi yang lebih sihat.

Set ini berharga RM582 dan tahan sehingga 4-6 bulan.

Ibu boleh membuat pembelian sendiri melalui online. Klik:


Maklumat lanjut mengenai set vitamin ini, atau daftar keahlian untuk menikmati harga lebih rendah, hubungi saya:

Puan Suhaila

ID:868994


Tiada ulasan:

Catat Ulasan