Enter Keyword

Resepi Gulai Lemak Cili Api Siput Sedut

Assalamualaikum wbt.

Hai semua. Lama dah saya tak share resepi. Bukan tak masak. Cumanya balik balik masak yang ituuu je. Tak de resepi menarik.

Baru-baru ni masa shopping beli barang dapur, saya jumpa siput sedut. Terus teringat gulai lemak mak mertua buat beberapa tahun dulu.

Kredit foto : Facebook Siput Sedut Segar

Sedapnya Ya Allah. Kalau korang nak tahu, masa tu lah kali pertama saya pandai sedut siput.

Sebelum-sebelum tu, saya berlakon je sedut padahal cuma sedut kuah je. Hahaha lepas tu frust tak dapat nak menikmati siput macam orang lain.

Jadinya, masa MIL buat tu, gigih saya belajar sedut siput. Dan akhirnya berjaya! Now insyaAllah dah terer 😁.

Ok la korang, jom la kita ke resepi. Bebel banyak banyak nanti lapar.

Oh anyway, ini resepi gulai orang Pahang tau. Orang Pahang memang pakai bawang. Berbeza dengan orang nismilan buat gulai tak pakai bawang. Jangan buat pelik pulak.

Bahan yang perlu disediakan:

Sepeket siput (boleh guna siput sungai atau siput laut)
Bawang merah 3 ulas
Bawang putih 3 ulas
Cili api 5-6 ulas (bergantung kepedasan yang korang suka)
2 batang serai
Kunyit hidup
Daun kunyit 1 helai
Daun kaduk 10 helai (boleh juga guna pucuk paku)
Santan pekat semangkuk
Asam keping 1

Cara bersihkan siput:

Rendam dalam air paip. Sambil tu encik suami saya tonyoh2 dengan pelepah lengkuas. Korang boleh guna pelepah pisang. Tonyoh sampai bersih berulang kali untuk buang lumpur2.

Lepas tu, buangkan belakang siput yang runcing tu. Sama ada guna parang, playar atau apa2 lah asal boleh potong. Kalau tak buang, confirm tak boleh sedut.

Dah siap semua, rendam lagi dalam air semalaman. Saya campur garam kasar sebab ada baca petua untuk kurangkan hanyir.

Pastikan tutup bekas dengan benda berat, kalau tak pagi esok siput angpa dah hilang kemana melarikan diri hahah. Satu hal plak nak mengutip sekoq2.

Kredit foto: Ahli MAHN

Ok. Hari baru dah menjelma 😆. Saya perah santan sesiap dan hampas nyoq tu gaulkan dengan siput2 tu biar meresap segala lumpur dan bau hanyir. Bilas bersih-bersih.

Cara masak:

1. Tumbuk lumat bawang, cili, kunyit hidup. Kemudian titikkan serai.

2. Dalam periuk atau kuali, masukkan segala bahan tumbuk dan santan. Hidupkan api.

3. Sehingga hampir mendidih, masukkan siput dan dedaunan semua.

4. Keep on kacau jangan bagi dia membuak dan pecah minyak. Sesambil tu masukkan garam dan asam keping.

5. Dah menggelegak, dah masak, dah layu semua daun maknanya siap la tu.

Nah saya payung gulai lemak saya.



Amacam? Nampak sedap tak?

Memang sedap pun! Aroma daun-daun tu perghhh!

Ok selamat mencuba dan selamat menyedut!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan