Enter Keyword

Awas Bila Anak Batuk Teruk Dan Sesak Nafas. Dia Mungkin Mengalami...

Assalamualaikum wbt.

Selamat bercuti memandangkan hari ni budak-budak sekolah pun cuti. Mak budak ni memang dah sah-sahla cuti sepanjang tahun.

Hari ni saya terasa nak berkongsi satu kisah mengenai anak saya. Kejadian yang meninggalkan kesan mendalam jugak la dalam hati seorang mak ni.

Apa lagi kalau bukan hal-hal tentang anak kan. Kisahnya macam ni...

Selepas cuti sekolah kira-kira bulan Jun hari tu (tak ingat pula cuti apa), anak yang berusia 5 tahun ni ke sekolah macam biasa. Sebagai seorang mak, saya amat pasti anak saya ke sekolah dalam keadaan sihat walafiat.

 Menjelang petang, dia dah mula batuk. Agak teruk juga, saya nampak nafas turun naik agak laju. Jarang juga anak batuk sampai macam ni.

Esoknya keadaan masih sama. Tapi bila malam makin teruk. Dah macam asthma pun ada. Maka saya syak dia memang kena asthma.

Subuh hari ketiga, anak dah lemah tak bermaya. Kaki sejuk, bibir pucat sangat. Jalan pun tak larat. Macam lemah sangatlah gayanya. Saya tak sedap hati dah. Terus saya bagitau suami, bawaklah anak ni ke hospital.

Masa tu suami je pergi sebab saya jaga lagi dua anak dirumah dengan baby yang sedang menyusu. Dalam hati tak putus-putus doa supaya takde apa-apa yang teruk menimpa anak saya.

Di unit kecemasan, saya tanya suami apa yang berlaku? Suami cakap doktor bagi anak nebulizer. Tapi sampai petang, sampai lepas 7 kali neb, keadaan masih sama.


Lepas tu doktor tengok bacaan oksigen anak dah rendah sangat. Terus doktor bagi oksigen, ambik darah dan bawak pergi x-ray. Barulah tahu rupanya ada jangkitan kuman dalam peparu ataupun pneumonia. Tapi mujurlah yang sebelah kiri je. Sebelah kanan clear.

Masuk oksigen

Terus doc bagi antibiotik semua. Anak pun admit wad. Saya bekalkan Omega berapa biji yang kebetulan nak habis, dengan vitamin C pun nak habis juga. (Serius nak nangis rasa bila suplemen habis, duit takde nak beli yang baru 😭, padahal anak tengah sangat memerlukan).

Alhamdulillah, lepas dua hari, doc benarkan anak pulang lepas anak nampak makin ok dan makin boring. 😁 Ye lah, budak dah sihat mana maunya dia duduk terbaring kat hospital kan. Tak tenanglah jiwanya. Hospital bekalkan sebotol antibiotik untuk dihabiskan dalam masa seminggu.

Boring sangat dah ni. Mulut asyik sebut nak balik je

Alhamdulillah syukurrr..

Tapi, sejak kejadian tu, tiap kali dia batuk je, mama pun terus susah hati. Memang jaga seboleh-boleh tak nak bagi batuk. Tapi anak ni alah betul dengan habuk dan cuaca sejuk. So apa persediaan mama?

Ini yang saya buat untuk cegah dia batuk dan untuk kurangkan batuk dia.

1. Wajib ambil suplemen. Saya bagi anak makan Nutriferon, Omega Guard dan Vitamin C Chewable Shaklee. Sepatutnya kena bagi Mealshake sekali tapi dia tak berapa suka. Kadang-kadang saya 'paksa' juga dia minum.

Set ni kalau nak boleh order dengan saya juga :)

2. Jaga tak bagi kena habuk dan sejuk. Tapi susah sikit la sebab benda ni bukan dalam kawalan kita.

3. Sapu minyak bawang putih. Saya belajar dari kawan facebook. So far alhamdulillah sangat membantu.

Cara buat: Ketuk beberapa ulas bawang putih dengan kulit, kemudian bakar atau sangai dalam kuali hingga keluar bau. Masukkan dalam bekas, kemudian campur minyak zaitun, minyak kelapa atau minyak masak. Simpan dalam bekas bertutup. Bila-bila nak guna boleh sapu je pada dada, belakang badan, kaki.


4. Bagi minum air suam yang dicampur madu dan asam limau.

Petua ni pun ada kawan bagi masa saya batuk teruk satu ketika dulu. Agak mujarab juga bagi saya. Anak pun suka.

Nak minum tu bacalah Al-Fatihah sekali berserta selawat tiga kali. Doalah semoga Allah bagi kesembuhan.

Cukuplah sekali dulu anak masuk wad. Tak sanggup dah rasa. Tak senang betul hati bila anak tak sihat kan.

Ibu-ibu, jika anak batuk macam ni, tengok dia pun dah lain macam je, segeralah bawa ke hospital. Jangan tunggu-tunggu. Nak positif pun biarlah bertempat. Sesetengah daripada kita sendiri takut nak pergi hospital. Tapi ingatlah kesihatan anak yang lebih utama.

Selain tu jagalah pemakanan anak. Kalau boleh kurangkan makan benda manis, tepung putih, gula putih, serta makanan terproses macam biskut, jajan etc. Mak kenalah rajin masak untuk anak. Cakap kat diri sendiri nih 😂.

Ni cuti-cuti mehla kita google resepi berkhasiat untuk anak ;)

Jumpa lagi!

Salam sayang,

Mama Su
013-2369434
Pengedar Shaklee Malaysia
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan