Enter Keyword

First Time Makan Salmon Bakar Masak Sendiri

Assalamualaikum wbt.

Ada seorang kawan saya dalam Facebook selalu letak gambar salmon bakar. Dia pun ada share resepi salmon untuk dimakan dalam pantang hari tu. Tapi duduk pantang di kampung, mana datangnya salmon kan?

Kemudian, semasa dalam kelas Omega kami hari tu, banyak la keluar bab Omega 3 boleh hilangkan stress. Nak tahu? Orang Jepun jarang dapat stress dan jarang nyanyuk. Umur depa panjang dan kulit mereka cantik. Agak-agak sebab apa? Yes!! Omega 3 lah.

Untuk dapat manfaat Omega 3, kita mesti makan makanan segar contohnya ikan dari lautan sejuk / atlantik sebab ia mengandungi kandungan omega 3 yang tinggi. Selain makan suplemen Omega 3, mesti juga makan sumber Omega tulen seperti ikan salmon. Tu yang MS teringin sangat nak cuba masak sendiri.

Sebelum ni kan makan salmon dalam fish and chip . Entah ada tak lagi khasiat Omega 3 sebab ia kan digoreng secara deep fry dengan api yang kuat. Protein daripada ikan tu pun sah-sah la dah denatured.

Hari Sabtu kelmarin gigih la MS pergi beli ikan salmon dekat Giant. Ambik dua ketul kecil je kekonon nak rasa dulu. So semalam MS cubalah masak untuk dinner. Boleh pulak lupa nak beli asparagus. Kalo tak memang kombinasi yang cun ala-ala Masterchef kan?

Salmon grill with asparagus. Gambar ihsan Google.
Cara MS masak salmon mudah je. Gambar tak sempat nak snap, cepat sangat licin.

1. Panaskan kuali leper atau non-stick pan. Letak ikan salmon. Minyak ikan akan keluar sepatutnya. Tapi semalam MS letak sikit olive oil sebab nampak dia macam nak melekat pada kuali.

2. Tabur garam dan sedikit serbuk lada hitam atau lada sulah.

3. Bakar hingga warna keemasan dan siap!

Enak di makan panas-panas dengan kulitnya yang rangup! Dah sejuk pun enak juga. Anak MS yang umur 3 tahun+++ sukaaa sangat rupanya. Dia sorang habiskan 3/4 ikan. Boleh buat lagi lepas ni ;)

Boleh dihidangkan dengan asparagus kukus/gril bersama sedikit garam dan minyak zaitun.

Sedikit info:
Omega 3 ialah asid lemak politaktepu dan berada dalam kumpulan asid lemak perlu dimana badan kita sangat perlu kerana badan kita tak boleh hasilkan sendiri. Jadi, kita memang kena dapatkan daripada makanan. DHA, EPA, ALA adalah komponen asid lemak dalam Omega 3 yang sangat penting untuk otak manusia. Kekurangannya boleh menyebabkan banyak masalah berkaitan otak sedangkan otak adalah pusat yang mengawal segala aktiviti dan tindakbalas dalam tubuh kita.

Nak makan minyak ikan tulen Omega Guard, berserta konsultasi percuma? Hubungi:

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614


Tiada ulasan:

Catat Ulasan