Enter Keyword

11 KESILAPAN DIET YANG PERLU DIELAKKAN

Ok, lagi cerita tentang diet, subjek faveret ai. Ada beberapa kesilapan diet yang kita selalu buat tapi kita tak perasan ia sebenarnya silap. Let's check it out here ;)

Kesilapan #1- Diet yo yo oo je
Kita target nak turun 5 kg sebulan, kemudian kita giler2 punya jaga makan..makan buah dengan sup je..hujung bulan dapat capai target turun 5kg..


Lepastu kita rileks2 dah, boleh kembali makan ikut suka atau up sikit dari yg giler2 bulan lepas, sedar tak sedar kita melatih metabolisme tubuh supaya jadi perlahan.

Tamat je tempoh diet tu,tubuh kita kembali membakar kalori secara perlahan. Berat pun naik semula..

Kesilapan #2- Skip breakfast

Sesetengah kita selalunya tak sempat makan pagi atau memang tak makan pagi pun terutama untuk orang yang nak  kurus. Bila dah macam tu, seharian lapar. Lepas tu dah tengah hari sikit mula lapar.. waktu lunch pulak kemuncak kelaparan. Kita pun makan tengah hari macam baru lepas puasa sehari.

Tahu tak, bahawa sarapan yang tinggi protein dan serat boleh mengurangkan rasa lapar untuk sepanjang hari! Bukan tak rasa lapar langsung tapi keinginan untuk mengisi perut tu sedikit kurang la.. Tahu tak sistem penghadaman ni sebenarnya ambil masa lebih kurang 12 jam dari waktu mula makan hingga jadi bahan buangan.

Kajian menunjukkan orang yang makan breakfast setiap pagi lebih mudah nak maintain / turunkan berat badan. Macam Hanis Zalikha tu kata, breakfast like a KING, lunch like  a Queen, dinner like a BEGGAR.. 

Maksudnya, pagi2 boleh makan sedap2 ikut suka, tgh hari kurangkan, gitu jugak malam :)

Kesilapan #3- Snek hilang arah (adoi ni translate versi gugel ke hape)

Kesilapan yang ni, kita dah cun-cun kira kalori pagi, petang malam, dah bajet nak makan ape banyak mana. Tetiba dalam beg tangan ada NIPS, kang member sua Big Apple Donuts, balik rumah nak Cornetto mini.. kalori pun kelaut. Snek ni la yg sabotaj plan nak kurus kita, so hati2.

Kesilapan #4- Tak makan snek langsung (eh pulak dah)

Hehe..Ok, bukannya tak boleh makan snek langsung tapi pastikan sneknya BERKHASIAT. Orang yang makan snek boleh kawal kelaparan dengan syarat snek tu membantu mengatasi rasa lapar. Contohnya makan la snek tinggi serat seperti kaya protein i.e yg boleh tinggikan metabolisme dan lagi 1 kekacang.

Kajian tunjukkan orang yang makan kacang lebih slim dari orang yang tak suka kacang. awww.

Kesilapan #5- Rendah lemak tak bermaksud rendah kalori

Jangan mudah tertipu. Makanan rendah lemak bukan bermaksud kalorinya juga rendah. Cara terbaik ialah baca label pemakanan dan perhatikan kandungan gula, lemak dan kalori.

Kesilapan #6- Hirup terlalu banyak kalori

Minuman seperti jus buah dan soda boleh menambah kalori secara cepat. Kita takkan rasa kenyang walaupun kita minum banyak minuman berkalori tinggi.

Kesilapan #7- Minum terlalu sikit sangat air

Ini yang selalu saya tekankan (kepada pelanggan2 set kurus saya). Air kosong, kosong kalori. Selain tiada kalori ia membantu kita untuk turun berat badan dengan cepat. Air sangat penting untuk bakar kalori. Jika kurang minum air, metabolisme menjadi perlahan, kalori lambat dibakar.

Kajian menunjukkan orang yang banyak minum air mampu membakar lebih banyak kalori berbanding mereka yang kurang minum air. Jadi, cuba tambahkan segelas air setiap jam atau between meal.

Kesilapan #8- Ditching dairy (gagal menterjemah dengan tepat :P)

Kajian mencadangkan pengambilan kalsium mencukupi mampu membantu pembakaran lemak. Jika kurang kalsium, pembakaran lemak menjadi perlahan.

Kalsium diperlukan untuk pengecutan otot dan pengawalan saraf. Jika mengambil produk tenusu, pastikan ia rendah lemak.

Kesilapan #9- Drive-Through

Akibat selalu sangat ke restoran makanan segera, (sebab ada drive-thru) maka kita pun jadi malas makan makanan berkhasiat. Memandu ke drive-thru akhirnya jadi habit. 

Kajian jangka panjang menunjukkan orang yang memakan makanan segera lebih dari dua kali seminggu berupaya mencapai 10 pound lebih berat badan. Uishh ini sangat bahaya!

Kesilapan #10- Timbang berat

(Ada orang kata tak perlu timbang setiap hari) Dengan menimbang setiap hari, kita boleh tentukan trend penurunan berat badan kita. Katalah kita nak turun 1 atau 2 kg seminggu, kita akan rasa 'syok' dan termotivasi dengan penurunan dan mengurangkan rasa keliru dengan kejayaan penurunan berat kita.

Kesilapan #11- Matlamat tak realistik

Contohnya "aku nak turunkan berat 20kg bulan ni" ataupun, "bangun pagi esok aku mesti kurus macam Neelofa"..Awal-awal kita dah give up sebab kita sendiri tahu target kita tak realistik. Akhirnya kita tak start berdiet pun. Walaupun bulan tu kita dapat turun 3 kg kita tetap rasa down, kita berkurung dalam bilik 'menangisi' 'kegagalan' sedangkan kita patut bergumbira...(meraikan dengan daun saderi)

Matlamat realistik adalah kunci kejayaan penurunan berat badan kita!

**tiba-tiba teringat iklan scammer boleh turun berat berkilo dalam masa 5 hari. Doraemon pun give-up kalau kita suruh dia buat alat macam tu**

Ini cerita realistik (buh gambar sikit):

testimoni turun 8kg dalam masa sebulan
Saya pun sangat terkejutnya dengan penurunan berat badan dia.. Dia ikut seperti apa yang saya sarankan dan betul-betul nak kurus. Apepun tahniah..

So, jika anda salah seorang yang dah fenat jadi gemuk, berbadan besar atau obes..fikirkanlah secara serius. Menjadi cantik tak penting, menjadi sihat itu lebih penting!!

EKSKLUSIF: Pengiraan kalori dari grup Shaklee Diamond Club...(ooopss nak join jom beli)


Roger me at 013-2369434 Suhaila untuk konsultasi berterusan free of charge! ;))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan