Jumaat, 23 Oktober 2015

21 Kebaikan Makan Vitamin C Yang Ramai Orang Belum Tahu

Sebut je vitamin C mesti terbayang imej perempuan dengan kulit cantik, putih, gebu, tegang. Tak kurang juga ada yang terbayangkan wajah kembung-kembung akibat suntikan vitamin C.

Apapun yang dibayangkan, bayangkan yang baik-baik tau, bukan yang bukan-bukan.

Betul, vitamin C memang sangat sinonim dengan kulit. Saya ada pelanggan semuda usia 16 tahun yang memang dah amalkan vitamin C. Teruja saya sebab saya dulu masa usia 16 tahun, jangankan nak makan vitamin C, menyebutnya pun tak pernah (melainkan ada tengok dalam buku sains).

Tak terfikir langsung nak kena makan vitamin2 bagai ni kan (nasib jual suplemen, barulah faham kenapa perlu makan vitamin)

mudah panik? 

Baiklah, mesti ada yang tak sabar nak tahu apa bestnya lagi vitamin C kepada kita selain untuk cantikkan kulit.

1. Selsema / demam

Kalau jenis mudah sangat di serang demam atau selsema, eloklah amalkan vitamin C sebab vitamin C ni akan mengukuhkan dan menguatkan sistem imun. Immune booster gitu.. Badan kita ni kalau sistem pertahanan sendiri lemah, memang mudah sangat terkesan dengan jangkitan walaupun sikit.

Sejak saya amalkan vitamin C, saya dah memang jarang sangat selsema apalagi demam. Syukur alhamdulillah.

2. Resdung / alergi hidung

Orang yang resdung atau ada alahan hidung ni, dia akan mudah dapat jangkitan apabila bertemu dengan bahan-bahan pencetus seperti habuk, bulu kucing, debunga, cuaca sejuk dan sebagainya. Macam saya dulu. Puncanya ialah lebihan histamine iaitu sejenis bahan keradangan yang sel badan kita hasilkan sebagai respon terhadap pencetus-pencetus itu tadi.

Dengan mengamalkan vitamin C, ia dapat meminimakan kesan histamine dan tubuh kita bertindak-balas dengan kadar yang sepatutnya sahaja.

3. Jerawat

Oleh sebab vitamin C ni kuatkan imun, maka ia menyekat pertumbuhan bakteria pada muka, menghalang jangkitan dan mematikan jerawat.

Saya perasan kalau lama saya tinggal vitamin C, jerawat pun dengan bangganya bermaharaja lela.

4. Vitamin wajib untuk kulit cantik

Nak cantik, tapi tak makan vitamin C, itu bukan nak cantik namanya.

Sel kita ni ada keupayaan memperbaiki dirinya sendiri daripada kerosakan terutamanya oleh radikal bebas dan oksidasi. Apabila sel terlalu banyak rosak, ia juga boleh efek DNA kita juga maka berlakulah mutasi DNA.

Sel kita sangat perlukan vitamin C kerana ia akan mempercepatkan pemulihan sel mati malah memperbaiki DNA kita.

Jadi, nak kulit cantik, hilangkan sel kulit rosak dan mati dengan cepat, amalkan vitamin C.

5. Selalu panik, cemas dan kelam-kabut?

Kurang vitamin C letteww..

Vitamin C bertindak sebagai bahan penenang semulajadi dan buat kita rasa lebih rileks, tenang dan rasional. Tapi seeloknya di 'combinekan' dengan suplemen otak seperti vitamin B kompleks dan Omega-3.

Dengan kombinasi yang betul, kita akan jadi orang paling cool, waras, tenang, kurang meroyan dan lebih bijak! ;)

Kalau ada kawan yang selalu sangat panik tak tentu arah, hadiahkan dia vitamin C.

6. Salur darah lancar

Vitamin C ni membantu melancarkan salur darah, dan menyeimbangkan tekanan darah. So kalau ada masalah darah tinggi, memang elok sangat makan vitamin C. InsyaAllah akan kuranglah risiko diserang sakit jantung dan strok.

7. Turunkan kolesterol LDL

Kolesterol LDL (kolesterol jahat), jika berlebihan akan berkumpul dalam salur darah dan menyempitkannya. Bila dah sempit, darah susah nak lalu, maka darah akan membeku di sesuatu kawasan. Bila darah mula membeku, kebarangkalian salur darah akan pecah menjadi tinggi. Ini punca utama strok. Strok ni takde warning. Terus jadi je.

Jadi jangan culas makan vitamin C setiap hari.

8. Tekanan

Tekanan atau stress ada banyak punca, dalaman dan luaran. Stress berlebihan boleh menghasilkan banyak radikal bebas. Radikal bebas berlebihan pula akan merosakkan sel sihat.

Vitamin C ialah antioksidan berkuasa yang akan menghambat radikal bebas berlebihan dalam badan kita. Orang yang cukup makan vitamin C, memang lebih mudah mengurus tekanan. Dia akan sentiasa positif dan happy!

9. Tulang kuat

Vitamin C membantu tubuh kita menyerap kalsium dengan efektif dan haruslah di ambil bersama vitamin D (daripada cahaya matahari), magnesium dan fosfat.

Bagi orang yang ada masalah osteoporosis, eloklah mengambil semua nutrien ini dalam bentuk yang semulajadi kerana lebih mudah diserap oleh badan.

Sebab tu juga amat di galakkan mengambil vitamin C bersama dengan susu atau pil kalsium.

10. Membantu masalah asthma

Pengidap ashtma selalunya ada level vitamin C yang sangat rendah. Dengan mengamalkan vitamin C, ia akan membantu mengatasi simptom asthma dan inflamasi salur pernafasan.

11. Sendi lebih sihat

Vitamin C meransang pengeluaran kolagen yang amat kurang dalam pesakit sendi. Ia melegakan sakit-sakit sendi kerana sifat anti-inflamasinya.

Untuk sendi yang sihat dan bebas bergerak, ambil vitamin C dengan banyak dalam diet seharian.

12. Mata yang cantik

Vitamin C dapat mencegah penyakit berkaitan mata seperti katarak. Mata yang cantik dan terang perlukan level antioksidan yang tinggi seperti beta-karotena dan juga vitamin C.

13. Lambat tua

Orang yang makan vitamin C memang nampak muda. Kulit yang cepat rosak dan tua adalah disebabkan banyak terdedah kepada cahaya matahari dan juga akibat timbunan radikal bebas dalam badan.

Oleh sebab vitamin C dapat meransang pengeluaran kolagen, kulit akan nampak lebih muda dan anjal, cerah sekata dan memudarkan kerosakan sel akibat cahaya matahari.

14. Mencegah kejadian batu karang

Kalau risaukan terjadinya batu karang dalam buah pinggang atau pundi kencing, mulakanlah mengamalkan vitamin C.

Vitamin C membantu 'memecahkan' kolesterol dalam hempedu, oleh itu batu tidak dapat terbentuk daripada lebihan mendapan kolesterol. Dengan mengamalkan vitamin C, ia membantu mengurangkan risiko terjadinya batu karang dan masalah berkaitan yang lebih parah.

15. Buang plumbum dalam badan

Plumbum ni sangat bahaya. Ia bahan bertoksik yang boleh beri efek kepada kesihatan manusia termasuk otak. Kita memang tak makan plumbum secara terus, tapi ia wujud di mana-mana contohnya pada sayur, perkakas yang kita guna, udara yang kita sedut, makanan yang kita makan, air yang kita minum dan sebagainya.

Pengambilan vitamin C dapat membantu menyingkirkan logam toksik ini supaya sel tubuh dan organ kita berfungsi dengan baik.

16. Muka berseri

Ada anemia? Anemia atau kekurangan sel darah merah akan menyebabkan seseorang kelihatan lemah, pucat dan tidak bermaya.

Vitamin C membantu badan kita menyerap zat besi dengan lebih berkesan. Zat besi bertindak membina sel darah merah. Seeloknya makanlah juga vitamin B kompleks untuk penyerapan yang lebih optimum.

17. Hormon testosteron

Vitamin C membantu mengimbangi aras hormon testosteron dalam badan. Hormon testosteron amat penting dalam tubuh manusia untuk pelbagai fungsi. Jika berlebihan atau terlalu berkurangan, banyak masalah kesihatan yang akan timbul nanti.

18. Cerahkan kulit?

Ye. Tapi bukan putih selepuk macam tepung gomak atau orang sakit. Vitamin C membantu mencerahkan dan memberi efek tona sekata pada kulit. Vitamin C meningkatkan aras glutathione dalam badan, oleh itu kulit akan kelihatan lebih putih berseri.

19. Hormon estrogen

Dengan meningkatkan pengambilan vitamin C, aras hormon estrogen juga meningkat. Dan hormon estrogen ni amat penting untuk menggalakkan kesuburan.

20. Milk booster

Ramai tak percaya vitamin C boleh jadi penggalak susu. Vitamin C sangat penting dalam pertumbuhan sel dan tisu. Apabila vitamin C di ambil secukupnya, hormon menyusu (milk-making) akan di ransang dengan baik dengan itu susu akan dihasilkan lebih banyak.

21. Anti-kedut

Sebab ia meransang pengeluaran kolagen, maka kulit akan lebih 'firm', elastik dan garis-garis halus akan kurang kelihatan.

Nak kulit anjal, amalkanlah vitamin C tanpa jemu. :D

Sekarang pasti dah jatuh cinta dengan vitamin C kan? Tak amal tak rasa. Dah amal, terus jatuh cinta!

Ops, pastikan vitamin C yang kita nak makan tu vitamin yang 100% semulajadi berasaskan tumbuhan. Elakkan makan vitamin sintetik. Dah lah susah di serap, bahaya pula kepada organ kita.

Nak vitamin C yang Halal, Selamat dan 100% Natural, hubungi saya:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994


Tiada ulasan:

Catat Ulasan