Masuk je trimester ketiga, lebih-lebih lagi apabila tarikh jangkaan bersalin semakin menghampiri, setiap ibu dan bakal ibu pasti berdebar-debar.

Mulalah kita sibuk cari maklumat macam mana nak cepatkan kelahiran sebab tak nak kena induce. Betul ke ada teknik semulajadi untuk mempercepatkan kelahiran?

Ya, mungkin ada. Tapi dari sudut perubatan cara terbaik untuk mempercepatkan kelahiran ialah dengan ubat hospital.

Pengalaman Ciksu sendiri, ketiga-tiga anak sebelum ni, Alhamdulillah, sakit contraction memang datang sendiri secara semulajadi tanpa di paksa-paksa.


Anak pertama awal seminggu, anak kedua lewat sehari dari due date, dan anak ketiga awal 4 hari.

Kenapa mesti induce?

Mungkin ramai ibu yang tanya soalan ni kan? Antara sebab seseorang bakal ibu tu kena induce ialah:
  • ada kencing manis semasa hamil
  • ada jangkitan kuman GBS
  • air ketuban kurang
  • sudah melepasi 42 minggu kehamilan
  • bayi kurang bergerak
Sebenarnya, tujuan induce ialah untuk meransang contraction je. Sakitnya sama je macam sakit contraction semulajadi tu.

Bagaimana cara doktor induce?

Mula-mula ibu akan di beri pil hormon prostaglandin atau doktor akan memasukkannya ke dalam vagina berhampiran serviks. Ibu dah boleh rasa contraction pada masa ni.

Jika tidak berhasil, doktor akan menggunakan Pitocin, iaitu sejenis hormon oksitosin sintetik yang akan meransang pengecutan uterus. Pitocin hanya diberikan apabila serviks telah terbuka dan sedia untuk kelahiran. 

Cara semulajadi mempercepatkan kelahiran

Walaupun doktor mengatakan tiada cara yang benar-benar berkesan, tapi apa salahnya jika ibu mencuba asalkan tidak membahayakan nyawa sendiri.

1. Banyakkan berjalan 

Tak semestinya kena tawaf mall. Berjalan dan buat kerja-kerja ringan dirumah juga dah mencukupi.

Ada yang kata banyakkan mencangkung contohnya berjalan itik, atau sekadar mencuci tandas. 

2. Mengadakan hubungan seks yang kerap dengan suami

 Hubungan seks juga akan menyebabkan badan kita mengeluarkan hormon prostaglandin yang dapat meransang pengecutan uterus!

3. Mengambil herba EPO

Herba seperti Evening Primrose Oil mempunyai bahan yang dapat mengeluarkan hormon prostaglandin yang mana akan membantu melembutkan serviks dan bersedia untuk melahirkan. 

Namun begitu, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu jika ibu ingin mengamalkan apa-apa herba sekalipun.

Menanti waktu bersalin, adalah saat-saat yang amat mendebarkan. Ibu akan tertanya-tanya bagaimana pengalaman bersalin kali ini pula. 


Hadapilah dengan tenang. Dan Ciksu doakan semoga semuanya dipermudahkan insyaAllah :)


Ingin dapatkan Set Vitamin Berpantang Shaklee, hubungi:


012-9645614

Shaklee Malaysia

ID: 868994

Hari ni Ciksu ke klinik untuk rawatan bulanan ibu hamil. Oleh sebab sekolah tengah cuti, maka kami angkut semua askar ke klinik.

Kebetulan, anak sulung Ciksu, Ammar mengalami sedikit demam. Pagi tu dia mengadu kat abahnya cakap macam tak larat je. Dah alang-alang ke klinik, abah bawak pergi jumpa doktor terus.

Di pendekkan cerita, doktor kata ada bengkak tonsil sikit dalam tekaknya. Wahh ini pengalaman baru buat kami. Sebelum ni takde lagi anak-anak yang pernah kena bengkak atau jangkitan tonsil.

Akhirnya doktor cuma berikan vitamin C dan paracetamol. Eh, elok je lepas ambik ubat, segar bugar je dia. Ubat tak sempat makan pun. Kalau pagi tadi kemain lembiknya. Ni mesti drama je lebih. hahaha


Apa itu bengkak tonsil

Belakang tekak kita ni, ada sejenis tisu yang di panggil tonsil. Fungsinya untuk tapis kuman-kuman yang mungkin akan masuk ke salur pernafasan kita.

Lagi satu, tonsil juga berfungsi untuk melawan jangkitan kuman.

Pun begitu, kadangkala ia sendiri boleh terjangkit juga. Apabila terlalu banyak bakteria dan virus, tonsil akan membengkak dan menjadi radang. Ini yang di panggil tonsilitis atau jangkitan tonsil.

Selalu yang dapat tonsil ni kanak-kanak. Orang dewasa pun ada juga. Ada yang selalu sangat kena jangkitan tonsil dan ada yang jarang sekali.

Punca dan tanda anak kena tonsilitis

Selalunya, tonsilitis berlaku di sebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus. Antara simptom atau tandanya ialah:
  • tonsil jadi bengkak
  • sakit tekak
  • ada ulser atau blister pada tekak
  • ada selaput keputihan pada tonsil
  • sakit kepala
  • hilang selera makan
  • susah nak menelan
  • kelenjar pada leher bengkak
  • demam
  • susah bernafas
  • loya dan muntah
Kena perhatikanlah keadaan anak kita. Kadang kita tak expect pun anak kena tonsilitis ni. Ye lah, benda jarang atau tak pernah berlaku. Bila dah ada tanda-tanda ni, segera bawa ke klinik untuk dapat rawatan sebab kalau teruk, boleh sampai kena bedah. Sian kat anak.

5 Cara rawat tonsil pada kanak-kanak

Selain makan ubat yang diberi oleh doktor, cara di bawah ni mungkin boleh membantu mengurangkan atau menghilangkan terus tonsilitis anak kita tu.

1. Minum air sejuk


Atau selalunya doktor suruh makan aiskrim. Tujuannya untuk legakan sikit sakit di bahagian tekak tu. 

2. Makan makanan yang lembut


Bila anak takde selera makan sebab sakit tekak, makanan lembut seperti bubur dapat membantu. Anak-anak kena makan dan kena dapat zat yang cukup, kalau tak lagi susah nak baik.

3. Kumur air garam


Bancuh 1 sudu garam dalam air suam, biar larut. Cuba kumur dengan air tersebut, tapi jangan telan pulak. Ulang cara ni banyak kali.

4. Minum jus lemon


Perah jus lemon dalam air suam, tambah sikit madu. Bagi anak minum. Anak Ciksu kalau batuk pun Ciksu buat cara ni je. Takde lemon boleh je ganti dengan jus limau.

5. Jus pudina


Daun pudina terkenal dengan sifat antimikrob yang membantu membunuh bakteria dan virus. Menthol dalam daun pudina ni pun meringankan keradangan dalam tekak.

Caranya:

Didihkan segelas air, masukkan segenggam daun pudina. Tunggu ia menggelegak dan hingga air menjadi separuh. Tapis airnya ke dalam gelas, masukkan sedikit madu dan minum semasa suam.

Boleh juga nak buat kumur-kumur.

Ciksu sendiri ada cara yang lebih mudah. Selain memang anak-anak mengamalkan makan vitamin C, Ciksu juga ada bagi serbuk biji labu Nutriferon.

Kedua-dua ni memang bagus melawan jangkitan kuman, virus dan bakteria pada kami sekeluarga.

Tak kira sakit sebab apa pun, memang ini je ubatnya :) Anak-anak pun bila sendiri rasa tak sihat, terus mintak nak makan 'Feron'. 


Ciksu memang seboleh-bolehnya nak meminimakan pergantungan kepada ubat-ubatan. Kalau terpaksa sangat baru la makan ubat.

Sekiranya berminat mendapatkan Set Tonsil ni, segera hubungi Ciksu ye!

Semoga anak-anak kesayangan kita sentiasa di kurniakan kesihatan yang mantop dalam dunia yang dah tak lagi selamat ni.

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia

ID: 868994


Cerita pasal bersalin ni tak pernah tak nerves. Automatik la kepala otak pun membayangkan situasi cemas dalam bilik bersalin.

Bagi ibu yang pertama kali nak lalui saat ini, mesti tak boleh nak imagine apa yang akan berlaku nanti kan. Apa-apa pun jangan panik, jangan takut dan rileks je. Semuanya insyaAllah akan under control.

Lagi pun ibu dah banyak buat research, dah banyak baca kan. Sedikit sebanyak ianya akan membantu untuk ibu tenang dan bersedia nanti. Perasaan takut tu normal la. Ciksu yang dah beranak ramai ni pun masih takut lagi. Hiii


Tanda-tanda awal nak bersalin ni, sebenarnya berbeza antara individu. Macam Ciksu, ketiga-tiga anak sebelum ni di tandai dengan keluar lendir bercampur darah dulu.

Pengalaman Bersalin Anak Pertama

Macam anak pertama, bila keluar darah tu, ciksu pun panik la. Terus pergi hospital. Bila doktor cek jalan, baru 1 cm, jadi dia suruh balik dulu. Masa tu memang takde rasa sakit apa pun.

Dah balik, beberapa hari lepas tu keluar lagi lendir campur darah. Pergi hospital lagi. Masa ni baru kena tahan.

Untuk pengetahuan ibu, untuk lahirkan anak pertama, kita kena tunggu sampai laluan terbuka 10cm taw. Dan ikut kata nurse masa tu, biasanya dalam masa 1 jam, hanya 1cm je bukaan. Jadi boleh kira sendiri berapa jam yang diperlukan sebelum betul-betul boleh meneran. Itu kalau benar dia bukak 1cm sejam.

Macam Ciksu sendiri hampir 24 jam! Serius trauma bila ingat semula. Bila kena tahan wad petang tu, malam tu dah rasa sakit sangat. Memang tak boleh tidur. Kekiri salah, kekanan salah, menelentang salah. Semua sakit.

Pagi esok, bila nurse cek, baru 3cm. Huwaaa!! Nak nangis rasa. Memang lama Ciksu tunggu nak boleh sampai 10cm tu. Contraction kuat giler sampai Ciksu dah meneran-meneran dah sambil duduk masa tu.

Dalam jam 3 petang, masa tu ada sedara mara datang, maklong Ciksu ni bidan mengurut orang bersalin, dia tengok Ciksu macam teruk sangat je, dia bagitau la misi. Misi cek dah 7cm.

Terus dia suruh naik atas katil. Tu pun belum boleh beranak lagi, walau pun diri ni dah rasa macam dah tak tahan sangat nak terkeluar tapi tak keluar-keluar. Lama jugak la menahan contraction, siap misi tu boleh sembang-sembang lagi sesama dia. Huhu..

Dalam jam 4 lebih gitu, mula proses perjuangan yang sebenar. Suami pun baru sampai dari Melaka, elok-elok memang dah nak beranak sangat dah. Berpeluh-peluh, dengan menggunakan sisa tenaga yang masih ada, akhirnya! Ya Allah syukur keluar zuriat yang pertama.

Lepas tu segala sakit-sakit tadi totally hilang! Akibat meneran yang banyak sangat tadi tu, koyakan agak banyak. Dah kena naik ambulan pulak, tukar hospital. Doktor hospital situ tak boleh nak jahit.

Jahit pun berejam. Lolll! Seksa taw. Ini cerita 9 tahun dulu. Si sulung pun dah darjah 3. Dah handsome boy sekarang.

Pengalaman Bersalin Anak Kedua

Pun sama, masih di tandai dengan keluar lendir darah. Ada contraction manja-manja jam 4pagi. Ciksu dah tak boleh tidur sebab takut. Terbayang pulak pengalaman bersalin yang pertama dulu. Jam 8pagi terus ke hospital.

Jam 12 tengah hari, dah rasa contraction makin kuat. Jam 1 lebih terus masuk labor room. Masa misi tolak dengan kerusi roda tu memang dah bergenang air mata. Dia punya takut tu tak tau nak cakap. Takut sesangat. Fobia trauma semua ada.

Dah baring atas katil tu pun lama juga nak tunggu dia betul-betul nak keluar tu. Jam 2.52 baru dia keluar. Alhamdulillah.

Pengalaman Bersalin Anak Ketiga

Contraction manja-manja waktu Subuh juga, ada lendir campur darah. Menjelang siang, eh hilang pulak sakit-sakit pagi tadi. Berdebar juga dah. Tunggu punya tunggu, punya tunggu, dah malam baru rasa sakit.

Ciksu bertahan dulu, tunggu anak dua orang tidur. Kang sibuk nak mengikut pulak. Dah la abahnya takde, pergi interview di Penang. Adik dan mak yang hantar pergi hospital dalam jam 11 malam macam tu.

Bila cek, dah 4 cm. Tak lama pastu doktor sorang lagi cek dah 5 cm, terus dia suruh masuk bilik bersalin. Lepas doktor cek baru la terasa contraction tu kuat dan kerap.

Akhirnya tepat jam 1.37 pagi, keluarlah zuriat yang ketiga. Syukur Alhamdulillah.

Bila ingat-ingat pengalaman bersalin memanglah akan buat kita rasa serik nak beranak lagi. Tapi perempuan kan. Dah hilang sakit tu tetibe mengandung balik. Huuu..

Perempuan sememangnya 'never give up!' haha.

Bila cerita dengan kekawan, pergi melawat rakan yang baru bersalin, macam-macam pengalaman sebenarnya. Macam ciksu cakap tadi lah, setiap orang tu tak sama tanda-tanda bersalinnya.

Jadi, ibu kena alert dengan perubahan-perubahan yang berlaku.

Ok, jom tengok tiga tanda utama anda sememangnya dah dekat nak bersalin ni.

1. Pecah air ketuban

Selalunya air ketuban akan dipecahkan oleh doktor sewaktu proses kelahiran dah sangat dekat. Namun begitu ada juga yang wanita mengalami pecah air ketuban dulu secara tiba-tiba.

Jika terasa ada air sudah keluar, jangan berlengah, terus capai beg dan segera ke hospital.

2. Keluar darah dan lendir

Darah dan lendir ni adalah mukus daripada uterus kita. Bila keluar darah ni tak semestinya kita akan rasa sakit terus. Bila tak sakit biasanya doktor akan suruh kita balik atau berehat dulu hingga terasa sakit.

3. Sakit contraction

Sakit contraction ni ibu sendiri boleh rasa dan tau. Sakit manja-manja tu kita akan rasa macam denyut-denyut sikit di bahagian peranakan dan ari-ari.

Lama-kelamaan sakit ni akan semakin kuat dan kerap. Kena tengok jam berapa minit sekali kita rasa sakit. Kalau makin kerap tu maknanya memang dah dekat sangat la tu.

Sebenarnya, semakin kuat, kerap dan lama tempoh contraction, semakin besar laluan akan terbuka. Jadi, sakit bersalin ni sebenarnya nak mudahkan kita keluarkan baby.

Oleh itu, janganlah di tanya kenapa nak bersalin mesti melalui sakit-sakit contraction ni semua. Sesetengah orang je yang memang tak rasa sakit pun tapi tau-tau nak meneran je.

Ciksu harap, ibu dah dapat gambaran sedikit sebanyak bagaimana nak hadapi waktu dan saat-saat nak melahirkan tu.

Walaupun ibu rasa takut, tapi berfikirlah positif dan hadapi dengan tenang. Tarik nafas, dan ingat yang tak lama lagi kita akan peluk dan dakap baby comel kita. Tak lama pun. Cayok ibu!

Jika ibu berminat nak dapatkan Set Berpantang Shaklee, boleh saje hubungi Ciksu bila-bila masa.


Ciksu doakan semoga semuanya dipermudahkan nanti. InsyaAllah.

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Sesetengah ibu yang baru saja melahirkan bayi akan merasai satu sensasi sakit seakan sengugut pada bahagian rahim. Ada yang sakitnya sesekali menyerang, ada yang pula yang berlarutan hingga semalaman atau lebih.

Dalam istilah perubatan, kekejangan atau krem peranakan selepas bersalin ni dikenali sebagai afterbirth pains atau afterpains. Sakit ini sebenarnya adalah disebabkan berlakunya pengecutan uterus kita, iaitu ia mengecut untuk kembali semula ke bentuk dan lokasi asalnya. Proses ini di panggil 'involution'.

Ibu yang beranak pertama selalunya tak rasa keadaan ini. Tapi bila anak dah masuk, dua, tiga dan seterusnya, sakit ini akan menjadi semakin teruk. Ini kerana, bila anak pertama tu, otot uterus kita tu masih lagi kuat dan masih lagi berada dalam keadaan yang 'ketat'.


Bila anak dah dua, tiga, otot tu semakin longgar dan tindakan pengecutannya itu agak kuat.

Ada juga ibu yang rasa sakit ni semasa dia menyusukan bayi.

Apabila bayi menghisap puting ibu, badan akan melepaskan hormon oksitosin yang mana akan turut meransang pengecutan uterus. Keadaan ini sebenarnya tak bahaya pun. Ia sebenarnya bagus sebab rahim ibu akan cepat kecut, serta dapat mencegah kehilangan darah yang terlalu banyak.

Mengikut Ensiklopedia Perbidanan Melayu pula, sakit ini dinamakan rengat.

Rengat berlaku di sebabkan pergerakan darah bantal di dalam rahim yang masih mentah dan bengkak. Darah yang tidak dikeluarkan dengan sempurna itu tinggal dalam bentuk ketulan dan bergerak disekitar rahim.

Menurut ensiklopedia ini lagi, jika ibu diserang rengat, itu bermakna satu petanda bahawa ibu diserang pukulan darah angin merian.

Sejauh mana kebenarannya tidaklah diketahui.

Namun begitu, apabila kekejangan atau rengat ini berlaku, ibu boleh melalukan beberapa cara untuk meringankannya.

1. Sapu minyak urut berherba yang panas di seluruh bahagian badan ibu sehingga ke kaki.

2. Bertungku dengan batu atau tuam dengan uncang herba

3. Minum air rebusan herba dengan madu lebah

4. Baring meniarap dan letakkan bantal di bawah perut


5. Mengurut

6. Berbarut dengan ramuan herba (biasanya dibuat oleh bidan)

Jika sakit rengat ini masih berlarutan sehingga beberapa hari, atau menjadi semakin teruk, segera berjumpa doktor kerana boleh jadi ia petanda masalah lebih serius yang memerlukan rawatan perubatan.

Otot rahim cepat mengecut adalah satu perkara yang baik. Jadi, ibu janganlah risau sangat. Amalkanlah cara di atas tu.

Selain itu, ibu boleh juga mencuba Ostematrix, B Complex dan Alfalfa Complex Shaklee untuk membantu mengurangkan rasa kejang dan krem perut tersebut.

Berminat dengan produk Shaklee ni, boleh segera hubungi Ciksu:

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Satu perkara yang mengganggu fikiran dan emosi ibu lepas bersalin ni ialah masalah susu badan.

Betul tak? Sama ada susu terlebih banyak, susu terlalu kurang, susu tak cukup, susu kering langsung, bayi tak mau menyusu, bayi tak pandai menghisap dan sebagainya.

Menyusu selepas bersalin, nampak mudah. Tapi tak semudah yang disangka. Kalau benar terlalu mudah, takkan ada masalah ibu stress lalu meroyan sebab masalah diatas. Jangan main-main!

Naluri seorang ibu, dia memang nak susukan bayi dia. Seboleh-boleh dia akan ajar juga bayi menghisap sampai pandai. Namun begitu, tak semuanya berjaya.


Antara sebab utama ialah susu badan kurang atau tak mau keluar.

Jadi hari ni Ciksu nak kongsi beberapa petua dan tips macam mana nak bagi susu badan keluar dengan lancar dan cukup untuk bayi lepas bersalin.

Percayalah, bila dengar bunyi tegukkan susu tu, Allah bahagianya rasa! Satu kejayaan besar. Inilah yang ciksu rasa dulu.

1. Sedia mental awal-awal

Yakni sebelum bersalin lagi, pastikan kita memang nekad nak susukan bayi dengan susu ibu. By hook or by crook lah orang kata.

Bila kita dah set awal-awal ni, insyaAllah mudahlah sikit kita nak menghadapi halangan yang bakal mendatang nanti. Ibaratnya, orang cakap la apa pun, aku tak peduli. Aku nak bagi anak susu ibu jugak. Gitu.

2. Sedia fizikal

Badan ibu sendiri kena sihat dan kuat. Kalau sakit situ sana sini, memang takde mood nak susukan bayi. Ya lah, dengan sakit bersalin tak habis lagi, nak bergerak susah, rengat lagi, sakit pinggang lagi, dengan tak cukup tidurnya, kalau tak kuat iman memang biar je anak tu situ. huhuh..

Pastikan ibu sihat dan kuat dengan makan makanan berkhasiat semasa mengandung. Nutrisi mesti cukup. Nak Set Mengandung Shaklee pun boleh hubungi Ciksu ye.

3. Bersihkan puting payudara

Masuk trimester ketiga, puting payudara akan tersumbat semacam 'berdaki'. Ini sebab daripada kolostrum dan susu yang mula dihasilkan oleh payudara kita. Payudara kita pun pandai juga prepare siap-siap nak susukan baby nanti.

Rajin-rajinlah bersihkan supaya nanti bila nak susukan bayi, ia tak tersumbat. Tidaklah masa tu baru kalut nak cuci semua. Baby dah melalak, kita pulak stress susu takmo keluar sebab tersumbat.

4. Bengkak susu

Bila susu susah nak keluar, lama-lama ia jadi bengkak. Payudara akan sakit dan keras. Memang sakit sangat. Payudara sakit, satu badan boleh sakit.

Bila terasa susu banyak, pam. Jika tersumbat atau nampak macam susu susah nak keluar, buat urutan dengan menghala ke bahagian puting.

Ada juga yang sarankan guna sikat. Pun boleh.

Bila puting melecet atau berdarah, boleh sapukan krim. Puting berdarah ni akibat tersumbat juga. Susu nak keluar tapi tak boleh keluar. Baby sedut dengan kuat, akhirnya ia jadi luka. Memang pedih sangat.

Ciksu syorkan ibu guna krim Herbal Blend Shaklee atau krim Bepanthen yang boleh beli di farmasi. Krim ni selamat untuk bayi.


5. Suplemen milkbooster

Tak boleh menidakkan kepentingan suplemen ni. Sesetengah orang memang sangat perlukannya. Termasuk Ciksu sendiri. Kita sendiri je yang kenal badan kita kan.

Ada orang, dah macam-macam cara buat tapi susu tak nak keluar juga. Jadi Ciksu sarankan ibu mencuba Set Berpantang Shaklee. Set ni dua dalam satu. Set Breastfeeding pun inilah juga.

Set ni lengkap dengan semua nutrisi yang diperlukan oleh ibu lepas bersalin. Badan kuat bertenaga, kurang stress, bantu cepatkan pemulihan luka dalaman dan luaran, dan selamat untuk bayi.


Dalam set ni ada Set Breastfeeding Bajet yang ramai ibu suka iaitu ESP dan Alfalfa.

Di bawah ni testimoni terbaru rakan Ciksu yang baru je bersalin. Beliau memang makan Shaklee dah lama, tapi ini kali pertama mengandung, bersalin dan berpantang dengan Shaklee.

Masa nak check-in hospital, beliau memang angkut siap-siap segala mak nenek vitamin ni. Jom baca pengalaman beliau.


Kita yang membaca ni tumpang seronok dengar. Best sangat rasa. Sampai diri sendiri pulak tak sabar nak bersalin dan makan Alfalfa. Ehh =D

Lepas bersalin kena happy. Tak mau sedih-sedih, tak mau stress. Sebab tu kena makan Shaklee. Nutrisi Shaklee amat-amat membantu kita jadi lebih sihat, positif dan ceria. Barulah susu pun keluar dengan lancar, baby pun gebu-gebu je.

Nak tau kena cubalah sendiri! Ibu yang tak lama lagi nak bersalin tu, jom dapatkan Set Berpantang Shaklee Premium ni, mesti tak menyesal. Hubungi:

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994