Ahad, 21 Disember 2014

3 Cara Kuruskan Badan Selepas Bersalin Dengan Cepat Tanpa Kesan Sampingan

Ramai wanita yang mengalami pertambahan berat semasa mengandung tapi ada masalah untuk menurunkannya lepas bersalin. 

Nak-nak pulak kalau anak dah masuk 3,4 orang kan. Alignment dah lari, metabolisme menurun, selera makan pulak semakin bertambah.


Impian mula-mula memanglah nak kurus, tapi akhirnya semua tinggal angan-angan sebab sibuk dengan urusan rumah-tangga yang tak sudah-sudah.

cuba teka siapa beliau? ;)

Salah Sangka

Pernah tak orang kerap kali tersalah teka umur kita? Peribahasa orang putih kata don't judge a book by it's cover. 

Saya pernah berbual dengan orang yang tak dikenali. Badan dia memang bersaiz besar, anak dah 4 orang. Masa tu dia sedang mengandungkan anak ke-5. Saya tersalah panggil dia kakak. Bila saya tanya dia lahir tahun berapa, dia jawab tahun 83.

Termalu sendiri saya sebab dia rupanya lagi muda dari saya! Sebenarnya banyak kali juga saya tersalah panggil orang. Sebaya ku sangka kakak. Kakak ku sangka adik.

Tapi sejak peristiwa termalu sendiri tu, saya berazam untuk tidak main panggil2 sesuka hati je. Mula-mula mesti tanya umur dulu.

Biar Gemuk Asal Sihat Dan Comel

Betul...memang takde salahnya berbadan besar. Memang nampak comel sangat. Tapi betul ke sihat? Banyak kajian mengaitkan berat badan berlebihan adalah punca pelbagai penyakit.

Ada kawan saya, badannya takdelah besar mana. Berat pun taklah berat mana. Tapi dia duk mengadu sakit lutut, sakit sendi sebab badan dia berat. Padahal umur baru mencecah 30 tahun masa tu. Belum kahwin pun.

Kurus pun bukanlah bermakna takkan dapat penyakit. At least kuranglah risiko kalau pandai jaga kesihatan.

Lagipun baju makin takde saiz. Tiba-tiba teringat pulak Dr. Azizan Osman tulis dalam buku dia, lebih kurang katanya kita ni duduk dalam zon selesa padahal saiz seluar makin besar.

Jomlah Kurus!

Saya akan bantu anda jika benar-benar nak kurus! Dengan syarat kena ikutlah semua panduan, dan disiplin. 

Nak kurus dengan Kevin Zahri pun kena disiplin. 

Kalau coach hebat tapi diri sendiri malas pun takde gunanya. Yang penting kita amalkan cara hidup sihat kan?

3 Cara Kuruskan Badan Dengan Cepat

#1. Bakar
Bakar lemak dan bakar kalori. Caranya ialah dengan melalukan aktiviti fizikal secara tetap dan berterusan sekurang-kurangnya 5 hari seminggu. Lemak-lemak yang tidak diingini dalam badan boleh kita bakar dengan Lecithin dan Omega Guard Shaklee. 

Lecithin dan Omega memang terbukti dapat membantu tubuh membakar lemak dengan berkesan, dan mengawal selera makan yang berlebihan.

#2. Buang
Detoksifikasi ialah membersihkan saluran darah dan usus daripada toksin dan lelemak jahat serta kolesterol. Toksin akan di keluarkan melalui kulit (peluh), air kencing, najis juga rongga badan yang lain.

Minum banyak air kosong, dan ambil suplemen detoks seperti Herb-lax dan Alfalfa Complex.

#3. Bina
Bina otot dengan melakukan senaman, dan mengambil protein. Protein amat membantu dalam pembinaan sel dan otot yang kuat. Di tambah dengan senaman, otot yang terbina akan membantu tubuh membakar kalori dengan cepat. Ini kerana otot meningkatkan metabolisme dan tenaga.

Protein seperti ESP bukan saja dapat membantu membina otot, malah dapat menghindarkan rasa lapar, memberi rasa kenyang yang lebih lama, dan membekal tenaga.


Kenapa Saya Cadangkan Set Ini?

Sebab ibu kan baru lepas bersalin, dan dalam keadaan menyusukan bayi. Jadi set ini paling disyorkan kerana:-
  • tidak mengganggu penyusuan
  • selamat untuk ibu dan bayi
  • membekal tenaga dan kalori untuk ibu menyusu (ibu menyusu perlu banyak kalori)
  • membantu mengawal selera makan
  • amat baik untuk perkembangan bayi menyusu
  • membantu membuang toksin dengan cara paling lembut dan selamat
  • menggalakkan pengeluaran susu
Set ini tahan lama tau! Boleh sampai 3-4 bulan tengok macam mana penggunaan kita la.. Tapi jangan risau..saya akan guide cara makan yang betul, istimewa untuk ibu yang beli dengan saya. 

Set ini berharga cuma RM435. Penghantaran percuma ke seluruh Malaysia.

Dapatkah khidmat nasihat percuma atau penjimatan hingga 25% dengan menghubungi saya:

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614
ID Shaklee: 868994

Sabtu, 20 Disember 2014

8 Cara Turunkan Paras Kolesterol Dalam Darah Dengan Cepat Sebelum Terpaksa Bergantung Dengan Ubat Sepanjang Hidup

Paras kolesterol yang tinggi di dalam darah selalunya berkaitan dengan gaya hidup yang tidak sihat seperti memakan makanan yang tinggi lemak tepu dan kurang aktiviti fizikal.

Selain itu, ia boleh berlaku apabila seseorang itu mempunyai berat badan berlebihan (obes), kuat merokok, cepat tua (arteri semakin semakin sempit), genetik, dan masalah kesihatan seperti diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit hati atau buah pinggang.


Mereka yang mempunyai paras kolesterol yang tinggi, ditambah pula ada masalah kesihatan, pasti akan terpaksa bergantung dengan ubat-ubatan sepanjang hayat. Sanggup ke telan berpuluh-puluh pil selama bertahun-tahun, tetapi kesihatan bukan semakin baik malah semakin merosot pula.

Semakin tua, terpaksa pula terlantar di katil hospital, bergantung pada mesin setiap masa, sedangkan teman-teman seangkatan sedang seronok bermain bersama anak cucu. Tentu kita tak nak ini terjadi kepada diri kita atau ibu, ayah, atau saudara-mara kita kan?

Cara Turunkan Paras Kolesterol Dalam Darah

Sebelum keadaan jadi lebih buruk, cepat-cepatlah berusaha turunkan paras kolesterol yang tinggi itu. Bukan susah. Ikut saja semua panduan di bawah!

#1. Bergerak!
Untuk merendahkan kolesterol jahat (LDL), aktiviti fizikal berterusan mampu menaikkan paras kolesterol baik (HDL) sehingga 10%.

Sama ada berjalan 10,000 langkah sehari atau sekadar berjalan-jalan selama lima minit setiap jam jika anda bekerja sudah memadai. Bersenam lima hari dalam seminggu amat baik untuk menurunkan paras kolesterol anda.

#2. Jauhi lemak tepu!
Lemak tepu ialah lemak yang boleh membeku dengan cepat pada suhu bilik. Contohnya lemak pada santan, dan lemak pada daging lembu. Telur ayam juga mengandungi kadar kolesterol yang tinggi. Begitu juga dengan makanan laut dan makanan berasaskan tenusu.

Ambil banyak lemak baik seperti minyak ikan, minyak sayuran. Minyak ikan mengandungi Omega-3 yang membantu menurunkan paras kolesterol jahat dalam darah.

#3. Makan banyak serat
Buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin penuh amat kaya dengan serat malah mengandungi anti-oksidan juga. Serat yang melarut (seperti alfalfa) menyerap kolesterol seperti span dalam salur penghadaman.

#4. Makan ikan dan minyak ikan
Banyak kajian menunjukkan ikan dan minyak ikan amat bagus dalam menurunkan kadar kolesterol jahat dalam salur darah.

Ambil hidangan ikan salmon kerana ia sangat kaya dengan Omega-3. Sumber lain Omega-3 ialah seperti kacang soya, canola, flaxseeds, juga kacang walnut.

#5. Teh hijau
Teh hijau adalah alternatif yang lebih sihat berbanding minuman soda dan bergula. Kajian menemui teh hijau amat membantu menurunkan kolesterol berbanding teh hitam.

#6. Makan kacang
Kacang seperti walnut dan almond mempunyai manfaat menurunkan kolesterol jika diambil dalam kadar yang tetap. Tetapi oleh kerana ia tinggi kalori, maka pengambilannya haruslah dihadkan.

#7. Kurangkan merokok
Jika anda berada dalam kategori perokok tegar, kurangkanlah merokok atau berhenti terus daripada mengambil bahan beracun ini.

#8. Ambil suplemen!
Pengambilan suplemen yang betul dan konsisten terbukti dapat menurunkan paras kolesterol dalam darah. Lebih baik, pilihlah suplemen yang berasaskan sumber semulajadi kerana suplemen sintetik tiada bezanya dengan ubat yang anda ambil.

Turunkan Kolesterol Cara Semulajadi!
Phytocol ST
Rumusan proprietari yang dapat menghalang penyerapan kolesterol oleh tubuh. Ia mengandungi bahan-bahan yang terbukti secara klinikal serta di sokong oleh 80 kajian.
Phytocol ST di rumus daripada campuran sterol dan stanol tumbuhan (2000mg mengikut saranan NIH).

Omega Guard
Merupakan asid lemak Omega 3 bersumberkan ikat laut dalam. Ia membantu menurunkan trigliserida hingga 65% dan menurunkan LDL serta keseluruhan kolesterol.

Jadi, jika tak mahu bergantung dengan ubat hospital sepanjang hayat anda, tukarlah cara hidup yang sudah sebati tu, makan makanan yang baik untuk kesihatan dan amalkan suplemen yang betul.

Dapatkan khidmat nasihat percuma atau dapatkan produk untuk menurunkan kolesterol ini dengan penjimatan hingga 25% dengan menghubungi:

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614


Rujukan:
1. http://www.webmd.com/cholesterol-management/features/11-tips-to-cut-your-cholesterol-fast?page=3

2. http://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-high-cholesterol.html

Khamis, 18 Disember 2014

Cara Nak Kenal Perbezaan Vitamin C Semulajadi Dan Sintetik

Sejak dua menjak ni, saya kerap pula di tanya,

"Apa beza vitamin C sintetik dan semulajadi? Macam mana nak kenal?"

"Bagaimana nak tahu beza vitamin C ori atau fake?" (haa pun ada)

Maksud soalan di atas ni lebih kurang sama lah kan. Dia nak tahu apa perbezaan antara vitamin C yang di katakan semulajadi dan vitamin C sintetik.

Yelah, sekali tengok macam sama je. Ada beza ke? Janji vitamin C, sudahlah.. Penting ke nak tahu vitamin C tu semulajadi atau sintetik? Hmm...


Oklah, bagi menjawab soalan demi soalan yang bersarang dalam kepala tu kan, jomlah kita study serba sedikit mengenai vitamin C.

Apa Itu Vitamin C?

Vitamin C ialah vitamin larut air yang sangat penting untuk tubuh badan manusia. Vitamin C membantu badan kita menjalankan prosesnya dengan teratur malah kekurangan vitamin C boleh menyebabkan badan kita mudah dapat sakit.

Vitamin C mudah hilang melalui air kencing. Badan kita tidak dapat menghasilkan vitamin C dengan itu kita mesti mendapatkannya daripada makanan.  Contoh sumber makanan yang kaya vitamin C ialah buah-buahan sitrus, seperti limau dan lemon, buahan beri seperti strawbery, sayuran hijau seperti brokoli dan sebagainya lagi.

Badan kita perlukan amaun tertentu vitamin C mengikut peringkat umur. Biasanya wanita memerlukan hingga 1000mg vitamin C dan lelaki pula hingga 1500mg vitamin C.

Oleh sebab kita memang tidak mungkin boleh dapat vitamin C yang mencukupi hanya daripada makanan, maka pengambilan vitamin C melalui suplemen amatlah digalakkan.

Vitamin C Sintetik Atau Vitamin C Semulajadi?


Kita selalunya tak begitu perasan bahawa vitamin C ni ada tiga kategori; semulajadi, organik dan sintetik.
Selalunya kita main beli aje kan?

Jika anda diberi pilihan, sama ada vitamin C sintetik atau vitamin C semulajadi, maka pilihlah yang semulajadi. Ini kerana vitamin C semulajadi adalah ekstrak daripada sumber semulajadi, bukannya hasil campuran bahan kimia membentuk asid askorbik.

Vitamin C semulajadi akan hadir bersama komponen semulajadinya iaitu ko-faktor enzim dan bioflavonoids yang mana komponen ini akan membantu penyerapan vitamin C ke dalam darah dengan lebih efektif. Dengan itu ia tidak menjejaskan kesihatan buah pinggang jika di ambil secara berterusan.


 Ok, itu secara biokimianya. Bagaimana pula secara fizikalnya?

1. Pewarna tiruan
Vitamin sintetik biasanya mengandungi pewarna sintetik atau pewarna tiruan untuk menjadikannya kelihatan lebih menarik dan cantik. Pewarna tiruan ini biasanya akan tanggal dan melekat pada tapak tangan jika kita menggenggamnya lama.

2. Perasa dan pemanis tiruan
Untuk menjadikannya sedap, pengilang akan meletakkan perasa dan pemanis supaya lebih digemari.

3. Lambat melarut
Vitamin sintetik mengambil masa yang sangat lama untuk melarut dalam air. Vitamin semulajadi melarut dengan cepat dengan itu ia lebih cepat bertindak dalam badan.

Jadi, Penting Ke Mengambil Vitamin C Semulajadi?

Haruslah malah sangat-sangat penting!

Vitamin C sintetik bukan sahaja mencuri simpanan kalsium tubuh, malah boleh menyebabkan nutrien lain dalam tubuh merosot selain boleh menyebabkan buah pinggang terpaksa bekerja lebih keras untuk mengeluarkan bahan kimia yang tidak berguna.

Vitamin C sintetik tidak membekalkan apa-apa manfaat kesihatan berbanding vitamin C semulajadi yang lengkap dengan komponen biokimianya.

Jadi, pilihan di tangan kita kan? Nak yang bagus, atau yang murah, atau yang berkualiti, atau yang selamat, sendiri yang pilih!

Dapatkan vitamin C semulajadi, Sustained Release Vita C dengan menghubungi:

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614
ID Shaklee: 868994


5 Cara Hilangkan Kedut Bawah Mata Dan Kekal Remaja Sebelum Menghadiri Alumni Sekolah

Memasuki usia 30-an, banyak masalah kulit mula kelihatan. Disebabkan perubahan hormon dan fisiologi tubuh, maka kulit akan kering, kusam, tona tidak sekata dan kedut-kedut mula menunjukkan diri tanpa segan-segan.

Cuba tengok cermin dan senyum. Perhatikan garis-garis halus dan kesan kedutan di sekeliling mata tu. Ada orang kesan kedutan tu nampak sangat jelas, tapi ada orang yang seusia masih lagi tegang je. Hmm macam mana tu? Jeles jugak kalau teman sebaya kita masih lagi cun melecun macam anak dara kan?


Jangan risau...kita boleh kurangkan kesan kedutan dan garis-garis halus tu. Silap-silap esok kita lagi cantik daripada kawan kita tu kan?

So, jom tengok apa yang boleh di amalkan supaya kedut-kedut bawah tu dapat di hilangkan.

1. Minyak biji anggur (grape seed oil)
Ia mengandungi bahan pelembap dan penyubur epidermis (kulit) yang aktif. Jadi ia sangat membantu dalam mengawal kedutan di bawah mata serta meminimakan kesan parut.

Ia juga mengandungi anti-oksidan seperti proanthocyanidins yang mengembalikan semula keremajaan kulit. Selain itu ia melembapkan kulit dimana kulit yang lembap kurang berkedut berbanding kulit yang kering.

2. Vitamin E
Vitamin E juga membantu mengurangkan dan mencegah kedutan di bawah mata. Ia mengandungi bahan antioksidan yang lebih tinggi dan dengan itu ia melembapkan kulit dengan baik sekali.

Vitamin E dapat menembus jauh ke epidermis, melembapkan kawasan sekitar mata, mengurangkan kesan kedut serta menghalang pembentukan kedutan baru. Sebelum masuk tidur, sapukan vitamin E ke sekeliling kawasan mata di mana kedutan jelas kelihatan.

3. Avocado
Avocado juga mengandungi vitamin E. Ia sangat efektif bertindak untuk mengurangkan kedutan di bawah mata.

Caranya, hancurkan sebiji avocado dan sapukan di sekeliling mata. Ia membantu kulit nampak lebih muda dan menyerlahkan keremajaan.

4. Timun
Timun mengandungi jumlah air yang banyak. Potongkan nipis, letak hirisan timun pada mata beberapa ketika. Ia akan bantu mengurangkan kedutan dengan mengekalkan kelembapan kulit serta menyegarkan mata.

5. Kekalkan kesihatan
Untuk nampak muda, makanlah dengan betul, ambil minyak ikan Omega-3, rehat, tidur mencukupi serta minum air secukupnya. Berhenti merokok, turunkan berat badan, serta elakkan terdedah kepada cahaya matahari terlalu kerap.

Collagen Powder Hilangkan Kedut Dengan Berkesan!

Collagen Powder Shaklee adalah ekstrak daripada sisik ikan merah digabungkan dengan 7 lagi ramuan unik yang amat membantu dalam menghasilkan kulit yang tegang, gebu, lembap, anjal, dan awet muda.

Bukti klinikal telah menunjukkan Collagen Powder mampu mengekalkan  dan meningkatkan kelembapan kulit hingga 90% hanya dalam masa lapan minggu. Dengan itu ia sangat efektif dalam mengurangkan kesan kedutan dan garis halus pada kulit serta di sekeliling kawasan mata.


Untuk hilangkan kedutan bawah mata, bukannya susah. Kena tahu caranya saja. Selain tu kenalah konsisten dan istiqomah sama ada mengamalkan petua atau makan Collagen.

Ciksu nak perkenalkan set kombo yang berupaya menghilangkan kesan kedutan di bahagian mata dengan cepat.


Collagen Powder + Eye Treatment Shaklee!

Eye treatment ni memang antara produk yang agak laris juga dari blog Ciksu ni. Memang ada regular customer pun termasuklah kakak Ciksu sendiri sampai kawan kat sekolah beliau tanya, pakai apa kat mata kurang kedut? Dengan bangganya kakak jawab Eye Treatment Shaklee. Ehee.

Bila combine dengan Collagen Powder ni, memanglah hasilnya meletop  kebabom sekali! Kedua-duanya terbukti secara klinikal dapat kurangkan kedut.

Macam Eye Treatment ni secara klinikalnya dapat mengurangkan kedut hingga 233%!! Haaa mampu? Dan yang bestnya, walaupun nama dia eye treatment, bukan  untuk guna pada mata je. Boleh sapu kat memana yang berkedut seperti gari ssenyum di bibir, dan leher pun boleh. Tu tempat paling cepat nampak kedut kan.

Sekotak Collagen Powder berharga RM298. Manakala Eye Treatment pula berharga RM52.50. Ciksu amat galakkan anda ambil 3 kotak kolagen + 1 tiub eye treatment sebab boleh dapat free membership sekali. Bukan tu je, anda layak dapat bonus jugak taw! Direct masuk dalam akaun pada tengah bulan depan nanti.

Info lanjut, nak order atau nak jadi ahli percuma tu, boleh hubungi Ciksu bila-bila masa ok! Moga anda terus shantek shantek biarpun dah berusia. Mmmmuah!


012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID:868994



Rabu, 17 Disember 2014

Tips Cepat Hamil: 10 Makanan Super Yang Meningkatkan Kesuburan Lelaki Dan Wanita

Semua pasangan yang berkahwin mesti ada keinginan untuk mempunyai cahaya mata. Sama ada cepat atau lambat, itu semua terserah kepada Yang Maha Esa. Tugas kita manusia ialah melakukan semua usaha yang termampu dan berdoa kepada Allah supaya hajat kita dimakbulkan.

Tahap kesuburan berkait rapat juga dengan pemakanan yang kita ambil. Diet yang betul membantu penghasilan hormon dan memperbaiki tahap kesihatan lelaki dan wanita, seterusnya meningkatkan peluang untuk hamil.

Diet yang betul juga membantu tubuh badan bersedia untuk hamil dan mengelakkan berlakunya risiko keguguran.


So, jom tengok apakah superfoods yang patut di amalkan untuk membantu meningkatkan kesuburan.

1. Beras perang
Sumber karbohidrat kompleks yang membantu memperbaiki kesuburan wanita dengan menggalakkan ovulasi yang tetap.

Beras perang juga mengandungi asid folik yang membantu dalam peredaran darah dan mengelakkan kecacatan bayi akibat tiub neural defect.

2. Susu penuh (whole milk)
Whole milk mengandungi jumlah tertentu kalsium yang penting untuk kesihatan reproduktif dan tulang.

Lemak daripada susu tersebut diperlukan semasa mengandung. Selain itu, anda boleh ambil full-fat aiskrim, yogurt dan keju. Ambil segelas susu setiap hari untuk dapat bekalan kalsium yang mencukupi.

3. Minyak zaitun
Lemak politaktepu membantu meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap insulin dan mengurangkan inflamasi dimana kedua-duanya membantu kesuburan.

Kajian menunjukkan pengambilan yang tinggi lemak politaktepu meningkatkan peluang untuk hamil.

4. Brokoli
Kajian menunjukkan makanan yang kaya vitamin C adalah sangat diperlukan bagi mereka yang merancang untuk hamil. Brokoli kaya dengan vitamin C dengan itu menggalakkan kesuburan.

Pada lelaki, vitamin C memperbaiki kualiti sperma dan melindungi sperma daripada kerosakan DNA. Pada wanita pula, ia mengurangkan risiko keguguran dan masalah berkaitan kromosom.

Brokoli juga kaya vitamin B, zink, kalsium, zat besi yang kesemuanya amat penting untuk wanita yang merancang hamil pada usia 30-an.

5. Tiram
Tiram sangat kaya dengan sumber zink yang sangat penting untuk hamil. Pada lelaki, zink membantu meningkatkan aras testosteron dan jumlah semen (air mani). Kekurangan zink boleh mengganggu kitar menstrual yang normal pada wanita, dan memperlahankan penghasilan sperma yang berkualiti pada lelaki.

Kajian juga menunjukkan paras zink yang rendah pada wanita meningkatkan risiko keguguran pada awal kehamilan.

6. Telur
Telur mengandungi vitamin D, yang berperanan dalam menggalakkan kesuburan. Kajian menunjukkan wanita tidak subur menderita kekurangan vitamin D. Telur juga kaya dengan antioksidan dan karotenoids yang menggalakkan kesuburan pada wanita.

Vitamin B12, Omega-3 dan asid folik dalam telur akan meminimakan risiko kecacatan bayi.

7. Salmon
Salmon ialah penggalak kesuburan terbaik. Ini kerana ia mengandungi kandungan Omega 3 yang tinggi dimana Omega-3 membantu menghasilkan hormon reproduktif, meningkatkan pengaliran darah ke organ reproduktif dan juga meminimakan stress.

Selain itu ia juga mengandungi nutrien magik iaitu selenium, sejenis mineral antioksidan yang melindungi telur dan sperma daripada serangan radikal bebas. Ia juga membantu mencegah chromosome breakage yang menyebabkan keguguran dan kecacatan bayi.


8. Kacang hitam (black beans)
Ia kaya dengan fiber yang membantu menstabilkan aras gula dalam darah, dan mengurangkan isu kesuburan seperti PCOS dan isu immunologi.

Ia juga kaya dengan protein. Kajian menunjukkan diet yang kaya dengan protein sayuran akan meningkatkan kesuburan, manakala mineral seperti folat, mangan, magnesium dan zat besi sangat diperlukan untuk anda yang merancang untuk hamil.

9. Kacang almond
Diet yang tinggi vitamin E menunjukkan peningkatan dalam kesihatan sel sperma. Kajian juga menunjukkan kekurangan vitamin E pada wanita boleh menyebabkan masalah kesuburan.

Vitamin E melindungi sel telur dan sperma daripada kerosakan, serta melindungi embrio daripada keguguran.

10. Avocado
Avocado mengandungi asid folik yang tinggi, lemak monopolitaktepu serta enzim yang bagus. Asid folik (sejenis vitamin B) sangat membantu untuk menggalakkan kesuburan sama ada pada lelaki atau wanita. Asid folik juga membantu mencegah kecacatan tiub neural pada bayi.

Selain mengamalkan pemakanan yang betul, peluang untuk hamil juga akan meningkat jika anda:-

  • mengurangkan tekanan
  • mendapat tidur yang cukup
  • minum air mencukupi
  • bersenam secara tetap
  • menguruskan berat badan
  • berhenti merokok
  • berhenti minum alkohol
Berfikir positif, berdoa serta yakinlah anda bakal menimang cahaya mata selepas berikhtiar dan berusaha dengan sebaik mungkin. InsyaAllah.

******************************************
Cepat Hamil Dengan Vivix

Pernah dengar Vivix? Vivix adalah suplemen anti penuaan eksklusif daripada Shaklee.

Bagaimana Vivix membantu untuk kesuburan?

1. Mengandungi sangat tinggi antioksidan yang bertindak mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas terutama sel dan tisu pada organ peranakan.

2. Menstabilkan hormon secara semulajadi

3. Memperbaiki semula sel rosak dari peringkat DNA.

4. Membantu masalah cyst, fibroid dan kewanitaan

5. Memberi tenaga kepada suami dan isteri

6. Membantu kesuburan suami terutama sel sperma yang rosak, perlahan, sedikit dan hilang hala tuju.

7. Bantu suami berhenti merokok dan memulihkan semula sel rosak akibat racun rokok.

8. Melancarkan perjalanan haid dan mengatur semula kitar haid lebih sihat

Ciksu cadangkan Vivix ni sebab kesan lebih cepat. Ada ramai pengguna yang dah berjaya hamil, Alhamdulillah.

Ini antara mereka yang dah berjaya hamil dengan Vivix Shaklee.

Testimoni 1:


Testimoni 2:

Testimoni 3:

Testimoni 4:

Jika berminat mendapatkan Vivix, harga RM475 sebotol. Anda boleh jimat sekiranya membeli 2 botol Vivix.

InsyaAllah saya akan bantu anda untuk hamil dengan cepat dengan memberi beberapa tip dan panduan penting.

Berminat dapatkan Vivix, hubungi saya;

012-9645614
ID:868994
Pengedar Shaklee Malaysia




kredit: www.top10homeremedies.com

Isnin, 15 Disember 2014

Chichi Chacha Kesukaan Anak-anak

Hai semua!

Tiba-tiba nak cerita pasal rancangan Chichi & Chacha kat Astro Ceria. Bebudak ni memang kejenye tengok tv aje.

Mama dah lama tak tengok tv. Sampai boleh kata tv tu diorang yg conquer.

Kalau abah nak tengok bola pun mesti booking awal-awal dulu.

"Malam ni abah nak tengok bola tau, jangan kacau abah." haha sabor jelah kan.

Mama lemas jugak sebab banyak sangat kartun entah apa-apa, takde pengajaran. Mama kalo boleh nak banyak cerita yg mendidik macam Upin Ipin atau Pada Zaman Dahulu.

Lagi best kalau ada rancangan kartun yang bercorak Islamik. Mama kagum betul anak-anak dah boleh hafal dialog kartun (kagum lah sangat kan). Alangkah bagusnya kalau anak-anak boleh hafal hadis atau ayat Al-Quran juga.

Kadang-kadang Mama doa je supaya tv ni rosak! Agaknya baru la diorang cuti daripada tengok tv.

Citer pasal rancangan Chichi Chacha tadi, agak bagus sebenarnya. Mama bagi 6 bintang out of 10.

Melihat dari sudut yang positif, ada banyak unsur pendidikan dan pelajaran yang boleh di ambil. Macam anak Mama umur 6 tahun dan 3 tahun. Yang 3 tahun seronok dengar lagu dan menari. Yang 6 tahun boleh belajar.

Ada beberapa perkara yang Mama rasa kurang sesuai untuk anak2 terutamanya Muslim kids. So Mama fikir maybe penerbit ingin menarik golongan kanak-kanak non-muslim juga. (Diorang tengok ke Astro Ceria?)

Mama berangan kalau kaya satu hari nanti nak wujudkan chanel Islamik kanak-kanak macam Muslim Kids TV ke atau yang sewaktu dengannya.

Tanggungjawab semua orang Islam kan untuk amar makruf, nahi mungkar. So kita kena latih anak-anak kita sejak dari awal lagi. Tak gitu?

Kongsikan pendapat korang juga!

Sharing is caring ;)

Sabtu, 6 Disember 2014

5 Cara Menghilangkan Jerawat Dengan Cepat Sebelum Naik Pelamin. Semudah Makan Kacang!

Hampir semua orang ada masalah dengan jerawat kot. Termasuklah saya.

Muka saya paling licin masa sekolah menengah. Masa matrik jerawat naik sebijik dua je tapi masih kekal licin (dan cun). :D

Jerawat naik teruk masa saya study dekat UM. Tak tahu sebab apa. Maybe stress atau udara yang kotor. Macam-macam pencuci muka saya pakai. Tapi saya paling setia dengan pencuci jenama Clean & Clear. Pengaruh iklan sangat kan?

Masalah jerawat tak pernah berhenti sampai saya kawin pun. Tapi paling best masa mengandung, jerawat semua hilang. Saya memang suka muka saya masa mengandung. Dah la licin, berseri je. Kahkah.

entah gambar sape aku pinjam ni. kredit to rotikaya.com. so bakal pengantin boleh la bayangkan muka korang atas pelamin tu..ececeh

Jerawat Sebelum Naik Pelamin?

Ohh ini tidak sepatutnya berlaku! Kalau kecik-kecik ok lagi. Ini dah la besar. Banyak pulak tu!

Majlis akad nikah tinggal lagi 2 minggu.

Sempat ke nak hilang?

5 Cara Menghilangkan Jerawat Dengan Cepat!

#1. Masker putih telur

Ambil sedikit putih telur, sapukan pada wajah seminggu 3 kali. Selain menghilangkan jerawat ia membantu memudarkan parut jerawat juga.

#2. Bedak sejuk

Campurkan bedak sejuk dengan sedikit air asam jawa. Sapu pada jerawat sebelum tidur setiap malam

#3. Kiub ais

Balut ketulan ais dengan sehelai kain. Letakkannya beberapa ketika pada jerawat. Kemudian tunggu sebentar dan ulangi semula proses tadi.

Ketulan ais bantu peredaran darah pada kawasan terbabit, membuang kotor dan minyak yang tersumbat.

#4. Madu

Celupkan putik kapas ke dalam madu (pastikan madu asli).Sapukan pada jerawat dan biarkan selama setengah jam. Boleh juga mencampurkan madu dengan kulit kayu manis.

Madu bertindak sebagai antibiotik dan mempercepatkan penyembuhan.

#5. Bawang putih

Belah bawang putih, gosokkannya pada jerawat. Biarkan selama 5 minit kemudian basuhlah muka dengan air suam. Ulang proses beberapa kali dalam sehari.

Bawang putih bersifat antiviral, antifungus, antiseptik dan antioksidan  yang sangat bagus untuk merawat jerawat.

*****
Set Vitamin Untuk Hapuskan Jerawat

Saya paling suka set ni sebab lagi senang. Buka botol, ambil sebiji vitamin dan telan!

Lagi pun kita bukan nak hilangkan jerawat sekejap-sekejap je kan. Set ni bantu menghilangkan jerawat dalam tempoh yang lama.

Selain muka bersih, kulit cantik, sel kulit yang kat belah dalam pun sihat juga. Kiranya set ini membantu menghapuskan jerawat dan mencantikkan kulit dari dalam ke luar.

Apa yang ada dalam set ni?


Vitamin E
Vitamin yang wajib ada dan tak asing lagi dalam bab kecantikan. Ia bantu menyurutkan jerawat dengan cepat serta memudarkan parut. Kalau rajin boleh sapu vitamin E pada jerawat atau buat masker.

Vitamin C
Vitamin ni pun sama penting kalau nak cantik. Ia menyekat bakteria penyebab jerawat dan memusnahkannya. Kulit pun boleh tegang dan cerah sebab ia bina kolagen. Wow!

Vitamin B Kompleks
Komponen 8 jenis vitamin B ada peranan tersendiri dalam menghapuskan jerawat contohnya vitamin B1 menghalang pembentukan jerawat manakala kekurangan vitamin B3 dan B2 boleh menyebabkan jerawat. B for Beauty!

ESP
Protein yang membina sel baru yang lebih sihat serta membantu pembinaan kulit yang cerah dan gebu.

Dengan pengambilan yang konsisten, air mencukupi, jerawat akak cepat hilang bahkan kulit akan jadi lebih sihat, cerah berseri. Barulah senang mak andam nak make-up nanti.

Jika berminat mendapatkan set ini, boleh hubungi saya, perunding kesihatan Shaklee anda ;)

-Suhaila- 
012-9645614

ID Shaklee: 868994






Khamis, 4 Disember 2014

Mak Kau Tak Beri Makan Ke?? 3 Cara Naikkan Berat Anak Terlalu Kurus

Pernah tak anak kita kena tegur dengan orang sekeliling atau saudara mara macam tu? Sakit hati tak?

Bengkek je rasa kan? Nak je jawab, "anak aku, suka hati akulah!"

Padahal anak kita cuma kurus je. Bukan sakit pun.

Betul. Sesetengah kanak-kanak secara semulajadinya ada yang bertubuh agak besar dan tinggi, manakala ada sesetengah yang lain bertubuh kurus dan kecil.

Tubuh besar tak bermakna anak terlebih makan dan tubuh kurus tak bermakna anak tak cukup makan.

Saya yakin sangat adik Rykarl ni cukup makan

TAPI...kekurangan berat badan yang sebenar mungkin petanda anak kita ada masalah pemakanan, kesihatan atau emosi.

Bagaimana Nak Tahu Anak Kita Memang Ada Masalah Berat Badan?

Cuba perhatikan perkara berikut:

1. Dia lebih mudah mendapat jangkitan. Dia juga mungkin sering merasa lemah, letih dan ada masalah untuk menumpukan perhatian.

2. Dia mengalami pertumbuhan terbantut dan akil baligh agak lewat

3. Graf pertumbuhan anak memang berada dalam aras underweight.

Sebenarnya, pertumbuhan kanak-kanak tidak boleh dijangka, dan kekurangan berat badan juga sukar ditafsirkan.

Sebenarnya, Apa Punca Anak Kita Boleh Jadi Terlalu Kurus?

Ada beberapa sebab yang menjadi faktor mengapa anak kita mengalami masalah berat badan kurang dan terlalu kurus. Antaranya:

1. Tidak makan secukupnya mengikut keperluan harian
2. Penyakit seperti jangkitan cacing
3. Tekanan
4. Senaman berlebihan
5. Tiada selera makan dan tidak berminat untuk makan. Ini mungkin petanda kemurungan atau alahan
6. Peningkatan kadar pertumbuhan mendadak

3 Cara Naikkan Berat Anak Terlalu Kurus

#1. Makan makanan berkalori tinggi dan mengikut piramid makanan.
Contoh: telur, gandum, susu, keju, lemak dan minyak, nasi dan pisang

#2. Elakkan sama sekali memberi anak makanan yang tinggi kandungan gula seperti gula-gula, minuman ringan ataupun makanan tinggi lemak dan makanan segera.

Elakkan juga minuman berkafein kerana ia boleh menghalang penyerapan nutrisi.

#3. Penting sangat untuk beri anak cukup protein, karbohidrat, lemak, vitamin, garam dan mineral supaya anak dibekalkan tenaga untuk aktiviti tumbesaran dan perkembangannya.

Protein dan karbohidrat
Protein penting untuk tumbesaran anak-anak kerana ia membantu dalam pembinaan tisu badan anak. Selain itu ia membantu membina otot serta menambah tenaga.

Sumber utama protein ialah daging seperti ayam, daging lembu, ikan serta tumbuhan seperti soya.

Lemak
Ikan seperti sardin, salmon, tuna dan makerel kaya dengan asid lemak Omega 3 yang membantu dalam fungsi otak dan sistem saraf yang baik.

Vitamin dan mineral
Sayur-sayuran hijau dan buah-buahan adalah sumber yang kaya dengan vitamin termasuk vitamin A, C, B kompleks, serta mineral seperti kalsium. Yogurt mengandungi vitamin B12, dan coklat mengandungi flavonoid. Buah beri seperti strawberi pula mengandungi vitamin C yang penting untuk sistem imun anak membesar.

Hmm..Cara Lebih Mudah Tak Ada Ke?

Tonton video dibawah untuk mengetahui bagaimana ibu ini akhirnya dapat menyelesaikan masalah serta menaikkan berat badan anak dan tidak lagi kurus kering.


Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Sebarang pertanyaan mengenai nutrisi untuk anak, boleh hubungi saya! Khidmat nasihat dijamin percuma!! :)

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614
ID Shaklee: 868994

*Bacaan lanjut: http://www.myhealth.gov.my

5 Kebaikan Dan Keburukan Menghantar Anak Ke Taska - Panduan Ibu Bapa

Menghantar anak ke taska adakala dilakukan kerana terpaksa. Contohnya sebab tiada pembantu rumah atau pun tiada pengasuh yang sesuai.

Dan mungkin juga memang pilihan ibu bapa kerana taska tempat terbaik bagi anak belajar berkomunikasi, berkawan dan membentuk peribadi.

Saya tiada pengalaman menghantar anak sendiri ke Taska kerana saya adalah seorang ibu yang bekerja sendiri dari rumah (WAHM). Namun, saya percaya memilih Taska terbaik amat penting dalam membantu perkembangan dan pembentukan anak sejak dari awal lagi.


Di sini saya menyenaraikan kebaikan dan keburukan jika menghantar anak ke taska sebagai panduan. Apa pun, anda sebagai ibu bapalah yang berhak menentukan apa yang terbaik untuk anak masing-masing :)

Kebaikan Menghantar Anak Ke Taska

1. Anak dapat belajar menyesuaikan diri dengan persekitaran yang ramai. 
Anak akan belajar bergaul, berinteraksi dan berkomunikasi sesama rakan sebaya. Ini dapat mengurangkan rasa takut sesetengah anak untuk berhadapan dengan orang ramai contohnya di kampung apabila bersama sanak saudara.

2. Anak belajar berdikari.
Ketiadaan ibu bapa untuk seketika akan memaksa anak berdikari secara 'tidak sedar'. Anak lebih terdorong melakukan sesuatu dengan sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang yang rapat dengannya seperti ibu bapa.

3. Anak menerima input pembelajaran lebih sistematik.
Di taska, anak akan belajar, berehat dan bermain mengikut jadual yang telah ditetapkan. Taska juga sering mengutamakan pendidikan kepada anak-anak yang sesuai dengan tahap umur mereka berdasarkan silibus.

4. Anak belajar membina karakter.
Anak-anak akan memahami erti tanggungjawabdan mereka akan diterapkan dengan budaya disiplin. Anak akan patuh kepada jadual serta arahan dan ini sangat penting dalam membantu pembinaan karakter peribadi mereka.

5. Anak bermain dalam masa sama membantu perkembangan mental dan emosinya.
Taska selalunya menyediakan permainan yang sesuai untk anak bukan saja mengikut tahap umur tapi juga membantu dalam perkembangan mental dan emosi. Ia juga akan membantu dalam menggalakkan pertumbuhan rohani dan jasmani.

Keburukan Menghantar Anak Ke Taska

1. Anak akan mudah terpengaruh dengan watak negatif
Apabila anak sering melihat watak negatif daripada guru dan rakan-rakan mereka akan mudah terikut. Ini kerana pada usia kanak-kanak (2-5 tahun), otak mereka akan menyerap semua perkara termasuk perkara negatif. Kemudian mereka akan meniru dan akhirnya akan menjadi habit. Ibu bapa perlu selalu memerhatikan tingkahlaku dan bahasa yang mereka gunakan, dan terangkan baik-buruknya.

2. Anak mungkin mengalami gangguan emosi akibat penderaan
Penderaan kanak-kanak di taska mungkin kes terpencil dan agak jarang dilaporkan. Namun, apabila diri sendiri atau mereka melihat kawan-kawan di dera, ini sedikit sebanyak memberi kesan emosi kedalam diri mereka. Perhatikan juga perubahan emosi anak apabila ingin menghantarnya ke taska, dan selalulah bercakap dengan mereka untuk mengetahui isi hati mereka.

3. Anak mungkin tidak dapat pembelajaran yang sepatutnya
Sesetengah taska mungkin tidak begitu menitikberatkan pendidikan asas terhadap kanak-kanak. Jadi anak-anak lebih banyak bermain, bergaduh, atau mungkin hanya menyendiri. Ini langsung tidak membantu dalam pembinaan karakter dan emosi yang bagus untuk mereka.

4. Anak berasa bebas daripada kongkongan ibu bapa
Anak pandai berdikari memang di sukai ibu bapa. Masalah mula timbul apabila anak mula kurang 'attachment' dengan ibu bapa. Ini bermakna anak tidak lagi menjadikan ibu bapa sebagai pusat rujukan tetapi lebih suka mengikut kata kawan-kawan.

5. Anak mudah dijangkiti penyakit 
Perkara inilah yang kerapkali berlaku di taska. Faktor kebersihan dan percampuran terlalu ramai anak-anak menyebabkan pihak taska sambil lewa dalam aspek kesihatan. Lagipun, sistem imunisasi kanak-kanak masih dalam peringkat awal dan inilah yang menyebabkan mereka mudah mendapat jangkitan.

Menghantar anak ke taska boleh jadi satu pengalaman berharga dan boleh juga menjadi satu mimpi ngeri yang amat menakutkan. Sebelum ambil keputusan menghantar anak ke Taska, survey dulu reputasi taska berkenaan.

Tanya dan selidik silibus yang mereka gunakan dan selalu melalukan 'intipan' untuk melihat cara guru mengendalikan anak-anak taska mereka. Paling penting, pastikan taska berkenaan berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Tonton video di bawah mengenai kisah bagaimana ibu menyediakan perlindungan untuk anak mereka di taska!


Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Terima kasih kerana membaca!

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614
ID Shaklee: 868994

Rabu, 3 Disember 2014

Suami Terpinggir Merajuk Gara-Gara Isteri Sibuk Dengan Bisnes Online- Sebuah Kisah Rumahtangga

Lewat petang itu, aku seperti biasa pulang daripada kerja.

Namun agak pelik kerana kepulanganku tidak bersambut seperti biasa. Selalunya isteri aku yang pulang lebih awal akan menungguku di muka pintu dengan sebuah senyuman bersama anak-anak.

Kali ini rumahku sunyi. Kaku. Aku ke tingkat atas meninjau kalau-kalau isteriku ada disitu. Kosong. Aku turun semula ke ruang tamu melihat di atas meja kopi kot-kotlah ada surat atau nota yang ditinggal isteriku.

Juga tiada apa-apa melainkan dua helai kertas bil air dan elektrik yang berjumlah hampir RM300. Aku duduk di sofa. Memerah otak memikir ke mana anak dan isteriku pergi.

Ku cuba mendail nombor isteriku tapi...mungkin kehabisan bateri. Aku semakin hairan. Tak pernah isteriku berkelakuan pelik seperti ini.

"Ah, mungkin ke pasaraya berdekatan tapi lupa nak bagitahu." aku menyedapkan hati sendiri.

Aku naik semula ke tingkat atas untuk mandi dan solat.

Sebaik habis berdoa, ku dengar bunyi kereta berhenti di depan pagar rumah. Kedengaran juga suara isteri dan anak-anakku bercakap sesama sendiri dan ketawa riang seperti baru pulang dari bercuti. Aku jadi makin hairan.

Ku intai dari anjung, tapi tidak kelihatan pula barang-barang daripada pasaraya. Lantas ku bergegas mendapatkan mereka di bawah.

"Sayang ke mana? Abang call tak dapat?" tanyaku.

"Tak kemana. Saya cuma berjumpa kawan sekejap," balas isteriku.

"Kalau ye pun takkan tak sempat bagitahu abang?"

"Memang nak bagitahu. Bateri habis tak sempat nak cas. Nak cepat tadi" balasnya lagi.

"Urusan apa yang penting sangat tu?" soalku benar-benar ingin tahu.

Isteriku cuma senyum.

Memang aku perasan, sejak akhir-akhir ini isteriku asyik mengadap laptop dan telefonnya. Sekejap-sekejap berbunyi. Pernah aku curi-curi baca kandungan WhatsAppnya tapi aku pelik sebab dia banyak menyebut Shaklee, Shaklee.. Apa tu?

Aku betul-betul bingung. Kalau meniaga mana barangnya? Aku langsung tak pernah tengok isteriku membungkus apa-apa barang pun.
*
*
*
*
*
*
*
Saksikan kesudahan cerita ini dengan menonton video pendek di bawah. Semoga terhibur!!

PS: Jangan risau...happy ending. Dijamin!



Dia Peer Counselor Laktasi, Tapi Masih Buat INI from iReach HD on Vimeo.

Selasa, 2 Disember 2014

Cara Hilangkan Resdung Yang Jadi Penyebab Hidung Berair Dan Bersin Berkali-kali Waktu Pagi

Semalam MS belek-belek majalah Pa&Ma. Kemudian MS terbaca satu artikel bertajuk Toksin Pembunuh Senyap.

Dalam artikel tu ada senarai penyakit-penyakit yang disebabkan pengumpulan toksin berlebihan dalam badan. Guess what? Hampir semua jenis penyakit yang biasa kita dengar adalah disebabkan toksin termasuk asma, resdung, masalah penghadaman juga penyakit kronik seperti kanser, kencing manis, sakit jantung dan buah pinggang.

Tanda Awal Badan Banyak Toksin!

Begitu bahayanya jika toksin dibiarkan dalam badan tanpa ada usaha untuk membuangnya. 

Dan tahu tak? Antara tanda-tanda awal badan kita banyak toksin ialah kita selalu mengalami selesema, batuk, gatal hidung, muka dan mata, kerap bersin dan hidung berair terutama pada waktu pagi atau cuaca sejuk!

Rawatan Resdung Tradisional?

Mungkin ada yang pernah menjalani pelbagai rawatan untuk buang resdung kan? 

rawatan resdung melalui bekam

rawatan resdung menggunakan lintah

rawatan resdung menggunakan asap
Saya pernah menjalani rawatan menggunakan asap tu. Masa tu masih belajar di universiti. Ada seorang kakak datang dan dia tawarkan untuk buat rawatan resdung.

Saya dan kawan-kawan yang sememangnya ada masalah resdung serta jerawat tak ketinggalan mencuba.

Perasaannya?? Geli! Haha bukan geli sebab kotor, tapi rasa macam muka kena geletek!

Saya tak tahan menahan perasan hendak ketawa sepanjang sesi rawatan. Dan memang saya ketawa pun. Agaknya mesti kakak tu rasa nak cucuh-cucuh je muka saya dengan api sebab menyusahkan kerja dia. LOL.

Itu je lah sekali dalam seumur hidup saya pernah berusaha menjalani rawatan resdung.

Bagaimana Resdung Saya Boleh Hilang?

Ini cerita yang agak menarik pada saya. Saya sendiri pun tak sangka, akibat mengambil Set Menyusu dan Set Kecantikan, resdung saya hilang. Bukan kejap ada kejap tak ada tetapi memang hilang terus!

Rupa-rupanya, setelah konsisten mengamalkan, vitamin Shaklee, ia membantu 'mencuci' toksin di bahagian hidung dan muka, lalu memulihkan masalah resdung kronik saya tadi.

Kini saya bukan saja bebas resdung, saya juga tidak lagi mengalami masalah hidung gatal, berair, gatal mata, dan bersin berkali-kali waktu pagi.

Set Resdung Shaklee, Rawatan Moden Dan Semulajadi

Set Resdung Shaklee mengandungi:
Alfalfa Complex
Bertindak sebagai agen detoksifikasi yang mencuci toksin dalam salur darah

Sustain Released Vita C
Membantu menguatkan sistem imunisasi tubuh untuk melawan jangkitan. 

B Complex
Membantu meredakan alahan, dan menenangkan.

Saya memang syorkan kepada anda set ini, sebab satu set ini penggunaanya tahan sehingga 6 bulan!

Harganya cuma RM242.

Berbaloi sangat kan?

Sebelum masalah resdung anda jadi makin kronik, dan perlukan rawatan doktor dengan kos lebih mahal, apa kata cuba set resdung Shaklee yang dah terbukti berkesan ni. Jom order sekarang! Saya bantu cara pengambilannya.

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614
Fb: Su AnNajah