Khamis, 31 Januari 2013

PETUA MUDAH TAMBAH SUSU BADAN


Ramai ibu-ibu mengadu kering susu walaupun baby baru berusia tiga bulan kan? Masalah kering susu ni InsyaAllah boleh diatasi dengan cara yang betul.

Jom tengok petua tambah susu badan cara mudah dan murah..

1. Kerap menyusu
Semakin kerap kita menyusukan bayi, semakin kuat ransangan dan semakin banyaklah susu yang akan terhasil. Galakkan bayi kita menyusu lebih kerap contohnya antara 10-12 kali dalam masa 24 jam. Ini akan meransang hormon prolaktin dalam badan menghasilkan lebih banyak susu. Satu lagi, jangan stres!! Tenangkan fikiran dan banyakkan berzikir semasa menyusukan bayi ;)

2. Amalan tradisi
Boleh juga cuba petua orang2 lama seperti makan ulam (pegaga, peria, jantung pisang, sawi, lobak putih dll) atau juga ikan yu. Petua ni tak semestinya dari orang Melayu saja, anda juga mungkin boleh cuba petua kaum Cina atau India asalkan ianya halal dan baik.


3. Makan herba
Antara herba yg cukup femes untuk menambah susu ibu ialah halba. Selepas dibeli, cuci halba dengan sempurna, kemudian keringkan. Simpan dalam bekas bertutup. Makan sesudu halba setiap hari. Herba lain yang terkenal ialah jintan hitam atau juga habbatus sauda. Herba 'orang putih' tak kurang hebatnya juga, alfalfa terkenal sebagai milk booster yg dapat meransang penghasilan susu ibu.

4. Minum air ikut keperluan
Untuk menambah penghasilan susu, pengambilan air mesti dititikberatkan. Penting untuk kita minum air ikut keperluan tubuh. Susu terhasil daripada air, jadi lebih banyak anda minum air, lebih banyak susu dihasilkan. Minuman lain yg boleh di amalkan ialah susu, air soya dan jus oren!


5. Posisi yang betul
Kemungkinan susu tidak terhasil dengan baik ialah cara perlekapan bayi tidak betul. Dapatkan tunjuk ajar dari bidan, jururawat, doktor atau pakar laktasi tentang teknik dan posisi yang betul.

6. Ubat-ubatan
Ubat-ubatan boleh didapati dari farmasi berdekatan tetapi tidak begitu digalakkan. Ini kerana sesetengah ubat seperti domperidone atau maxalone boleh beri kesan sampingan kepada ibu. Ubat seperti ini biasanya hanya disyorkan kepada ibu yang ingin menyusukan anak angkatnya.

Ramai ibu yang salah faham bahawa, selepas makan suplemen susu akan terus keluar melimpah ruah. Saya ingatkan, tanpa ransangan mencukupi, air yang mencukupi, usaha anda akan sia2.. Apa jenis galagtagogue yg anda ambil, konsep 'demand and supply' wajib di usahakan terlebih dahulu..


Mahukan vitamin penyusuan lengkap? Mahukan konsultasi berterusan?

Hubungi:
Suhaila 013-2369434
fb: Su AnNajah
fb page: Saya Mahu Sihat
emel: butik.annajah@gmail.com

Rabu, 30 Januari 2013

APA ITU LECITHIN?

Mengikut takrif Wikipedia, lecithin adalah istilah generic untuk mengkelaskan sekumpulan asid lemak berwarna kuning keperangan yang wujud di dalam manusia, haiwan dan tisu tumbuhan. Ia adalah kumpulan asid phosphoric, kolin, asid lemak, gliserol, glikolipid, trigliserida dan phospholipid.

Lecithin pertama kali diasingkan pada 1846 oleh ahli kima dan ahli farmasi Perancis. Beberapa tahun kemudian, saintis akhirnya menjumpai lecithin wujud di dalam pelbagai komponen biologi seperti vena darah,  tisu otak manusia, hempedu, telur ikan, otak kambing dan ayam.

Selain itu, ia juga ditemui pada kacang soya, telur, susu, sumber marin, biji kapas dan bunga matahari.

Fungsi sebenar lecithin
Lecithin berfungsi sebagai pengemulsi lemak iaitu pemecah lemak yang baik. Sebab itu lecithin sangat terkenal dalam program penurunan berat badan terutamanya untuk memecahkan lemak. 

Lecithin dijual sebagai suplemen dan digunakan dalam bidang perubatan. Selain itu, ia membantu kerja-kerja mencuci seperti untuk mencegah perlekatan (sticking) contohnya dalam penyembur tidak melekat (nonstick cooking spray).

Lecithin telah dibuktikan dapat menurunkan kolesterol jahat (LDL), trigleserida dan boleh meningkatkan paras kolesterol baik (HDL) oleh USFDA.

Otak manusia apabila dikeringkan, ia mengandungi lebih kurang 30% kandungan lecithin. Ini juga menunjukkan manusia juga memerlukan lecithin untuk meningkatkan fungsi ingatan.

Lecithin Complex Shaklee

Lecithin Shaklee
Diekstrak daripada kacang soya organik bukan GMO, dan setiap kapsul mengandungi 520mg lecithin soya termasuk 80mg kolin dan 48mg inositol. 

Manfaat utama Lecithin Shaklee:
1. Membantu penyerapan vitamin larut lemak seperti A,D,E dan K.

2. Melindungi hati- menghalang endapan lemak di hati, sirosis hati, dan hati berlemak. Juga membantu memulihkan kesihatan hati.

3. Pemecahan lemak dan kolesterol
Lecithin bertindak sebagai pembersih salur darah, mengemulsi dan metabolisme lemak, kolesterol dan trigliserida dalam tubuh.

4. Pelangsingan
Pengambilan dalam kuantiti banyak (max 6 biji sehari) mempercepatkan pembakaran lemak dan kesan pelangsingan seimbang.

5. Mencantikkan otot dan kulit
Membentuk membran sel, melembapkan dan menghaluskan kulit, untuk kulit yang cantik, mengaktifkan metabolisme sel dan melambatkan penuaan.

6. Memperbaiki alergi
Menghalang platlet darah dari mengaktifkan tisu gegelung di dalam salur darah, seterusnya mempertingkatkan alergi seperti penyakit kulit- dermatitis dan demam alergi.

7. Mempertingkatkan daya ingatan dan meringankan stress
Mengandungi kolin yang membentuk penghantar saraf kranial yang mempertingkatkan kuasa pembelajaran, memperbaiki daya ingatan, menghalang Alzheimer, dan meringankan stress.

8. Mencegah tekanan darah tinggi
Memperbaiki tekanan darah tinggi dengan menghalang arteriosklerosis, menggalakkan peredaran darah.

9. Memperbaiki prostat lelaki

10. Meringankan sembelit
Bertindak sebagai pelembut najis yang berkesan, melembapkan usus dan meleraikan toksin di dalam usus.

Tahu tak yg lecithin boleh diambil oleh anak-anak juga sebaik dia pandai menelan? (kunyah pun boleh).. Lecithin menajamkan minda juga seperti Omega ;)

Meh dapatkan lecithin sekarang, satu family boleh makan, InsyaAllah pasni satu family bijak dan sihat. barulah ilham family sihat.. haha

Harga runcit: RM52.50 (180 capsul). murah kan?

Hubungi:
Suhaila 013-2369434
fb: Su AnNajah
fb page: Saya Mahu Sihat
emel: butik.annajah@gmail.com

Selasa, 29 Januari 2013

KENAPA PERLU MAKANAN TAMBAHAN?

Salam sihat semua..

Rakyat Malaysia sejak kebelakangan ni dah mula sedar kenapa makanan tambahan itu penting. Sebab itu semakin banyak produk makanan kesihatan muncul bagai cendawan lepas hujan, sampai dah tak tahu jenama apa punya banyak ya amat. Tapi yg kekal mestila Shaklee~~ hihi..

Oklah, buat anda yg masih ragu-ragu sama ada patut ke makan makanan tambahan, meh kita tgk situasi hari ini...

Pencemaran alam sekitar
Sedarkah kita yang pencemaran alam sekitar begitu menekan tubuh badan kita? Contoh, air yg kita guna belum selamat 100% seperti air mata air di pergunungan. Air paip kita melalui corong paip yg berkarat dan penuh bakteria dan kuman. Jika kita memasak air, kita bukan saja mematikan kuman malah segala mineral yang diperlukan oleh badan.

Udara disekeliling kita juga tercemar. Walaupun tidak berjerebu, tetapi partikel halus buangan ekzos kenderaan dan industri berlegar-legar disekeliling kita ditambah lagi dengan bakteria dan mikrob yg sememangnya sering berterbangan di udara. Sebab itu kita mudah dapat sakit.

Buah-buahan dan sayuran tercemar
Kebanyakan buah-buahan dan sayur sayuran yang kita beli baik di pasar atau di pasaraya selalunya datang berpakej sekali dengan racun2 seperti pestisid, herbisid. Itu belum masuk jika buah dan sayur itu GMO, yg mana sekarang produk GMO sangat banyak di pasaran. GMO bermaksud mereka telah menyuntik hormon untuk mempercepatkan pengeluaran hasil. Sebab itu, buah yg sepatutnya keluar setahun sekali kini boleh di dapati pada bila-bila masa pun.

Amalan gaya hidup tak sihat
Gaya hidup tak sihat bermaksud kita tidak bersenam (at least 3 kali seminggu), merokok, minum arak, makan makanan tak seimbang dengan lebihan lemak, garam dan gula. Kita juga mungkin stress dengan pekerjaan dan aktiviti seharian. Ini bukan saja mempercepatkan penuaan malah mempercepatkan penyakit menyinggah.

Makan ikut selera
Ini tabiat orang Malaysia dan mana-mana orang pun. Makanan segera, makanan sejuk beku, makanan di proses, dan makanan yang penuh bahan kimia seperti MSG, pemanis tiruan, pengawet, perasa dan sebagainya lagi.

Cara memasak juga menyebabkan nutrien dalam makanan hilang begitu sahaja. Cara masak kita yang balik2 goreng, rebus, menghilangkan hampir keseluruhan nutrien penting. Kita akhirnya sekadar makan untuk menghilangkan lapar.

Gangguan penyerapan nutrisi
Cara makan yang tidak betul juga menyebabkan gangguan dalam penyerapan vitamin dan mineral penting untuk tubuh. Contoh, kita minum susu, tapi kita minum kafein. Kita makan vitamin C tapi kita merokok. Kita makan zat besi, tapi kita minum susu. Apa khasiat yang tinggal dalam makanan kita? Apa je nutrien yang sampai ke dalam badan kita?

Badan perlu lebih dos bagi sesetengah nutrien
Tubuh kita sebenarnya memerlukan dos yang lebih bagi sesetengah nutrien. Contoh, ibu menyusu perlu lebih kalsium berbanding ibu tidak menyusu. Perokok memerlukan hinggan 5000mg vitamin C sebab merokok menurunkan kadar vitamin C dengan cepat. Ibu mengandung pula perlukan nutrien lebih daripada yang lain. Orang yang sakit sudah tentu memerlukan lebih banyak nutrien yang penting yang mana dia sakit disebabkan kekurangan nutrien tertentu itu..

Sihat sangatkah kita?
Okey, jom semak apakah tanda-tanda di bawah ada pada kita?

  • penuaan pramasa (sakit2 sendi, pigmentasi kulit, dan sebagainya)
  • letih, lesu dan sering berasa penat serta mengantuk
  • mudah sakit2 seperti selsema, batuk, sakit tekak atau ulser
  • rambut gugur dan botak
  • osteoporosis
  • masalah kulit, masalah kuku, rambut dan sebagainya
  • sering mendapat alahan
  • sembelit
  • mudah marah dan tertekan
banyak lagi tanda-tanda yang menunjukkan perlunya mengambil makanan tambahan!

Ingat! makanan tambahan bukan menggantikan makanan seharian kita, tetapi ia menambah nilai nutrisi dalam makanan kita. Sebab itu kita perlu yang semulajadi supaya lebih mudah diserap oleh tubuh badan kita.

Tahukah anda?
Berjuta-juta pesakit di hospital diseluruh dunia mendapat penyakit yang puncanya berasal daripada diet dan pemakanan?

Cegah sebelum terlambat, Amalkan pemakanan sihat dan seimbang, jangan jadi mangsa statistik penyakit akibat pemakanan!


Jumaat, 25 Januari 2013

EKSTRAK BABI DALAM PRODUK SHAKLEE?

Salam Maulidur Rasul 12 RabiulAwwal 1434H..

Hari ni saya happy dan hari2 insya Allah saya akan happy, sebab hidup ini singkat, rugi jika tidak happy, so jom kita happy walau sebesar mana masalah yg kita ada.. Sebab bukan kita je yg ada masalah (kambing, lembu, kucing, ikan jerung pun ada masalah..eh!)

Ok lah.. back to our topic. Lagi-lagi isu ekstrak babi ni kan? Sikit-sikit babi. Nak maki orang, babi. Nak marah sebab tersepak batu, babi. Nak marah bos, pun babi. Nak marah kucing berak, pun babi jugak. Kucing punya najis, babi dapat nama.

Soalannya, betul ke dalam produk Shaklee ada esktrak babi? Adakah kami semua pengedar2 Shaklee yang Muslim ini menjual produk babi dan memberi makan orang-orang Islam lain dengan bahan yang mengandungi ekstrak babi? Jahil sangatkah kami hingga tergamak menjual produk ekstrak babi untuk cari duit yang halal? Bodoh sangatkah kami sampai lupa nak cek sama ada kami jual ni benda haram ke halal?

Sememangnya tiada langsung ekstrak babi dalam produk Shaklee! TIADA LANGSUNG DAN TIADA KENA MENGENA DENGAN BABI! titik.

Kapsul Lecithin Shaklee sememangnya daripada "bovine gelatin". Iaitu gelatin HALAL daripada lembu yang telah disembelih secara halal mengikut syarak. Bovine ialah lembu. Porcine ialah pork (iaitu babi).

Emel daripada ISA kepada sahabat kami: (bukan daripada Shaklee Canada yang tiada kena mengena dengan Malaysia)

RE: Shaklee USA
Sent: Wednesday, January 16, 2013 5:43am
To: IMATULIZAH BINTI IBRAHIM

Assalamualaikum, sister,

Than you for your email below and we appreciate your diligence in investigating the source of the Halal product you use.

Yes, the certificate in your possession is a genuine ISA HALAL CERTIFICATE, though it expired Dec. 31 2012. The 2013 annual certificate has not yet been issued but I can confirmed that Shaklee is continuing to produce a line of Halal products, including lecithin, omega and vitamin E.

Banner Pharmacaps Canada is no longer the softgel supplier for Shaklee's products and have since ceased Halal productions. Shaklee is now using a different supplier who is already producing a Halal line of softgels for Malaysia and with whom ISA is currently working to complete the official Halal certification process.

I hope that this answers your question and alleviates your concerns. Please feel free to contact us at any time with future questions or concerns.

Salaams,

Alida Selim,
Halal Services Coordinator

Islamic Services of America (I.S.A)
"Your Visa to the global Halal Market Since 1975"

I.S.A
PO BOX 521
Cedar Rapids, IOWA
www.isahalal.org
Tel: (319) 362 0480 Ext: 1160

(gigih menyalin balik semua ayat termasuk adress sebab laptop problem tak boleh nak upload gambar print screen emel, jadi hargai usaha saya menulis ni ye :P)

Cukuplah menggunakan dan memburuk-burukkan babi, apa lagi memburuk-burukkan produk halal yang telah banyak membantu kesihatan ramai orang. Beli Lecithin Shaklee daripada pengedar Shaklee di Malaysia, bukan beli dari pengedar Canada.

Jika masih ragu-ragu sila emel sendiri ke : islamicservices@isahalal.org

Baca lanjut: Shaklee dijamin Halal

AKU UMAT MUHAMMAD!

Siapakah umat Muhammad?

Umat Muhammad ialah:

Yang sabar apabila di hina

Yang kuat apabila dipersenda

Yang gigih apabila berusaha

Yang senyum jika terluka

Yang memaafkan bila kecewa

Yang berani bersemuka

Yang indah bila berkata-kata

Yang sopan bila berbicara

Yang tawaduk sebagai hamba

Yang ikhlas dijiwa

Yang mulia bila di cerca

Yang redha bila di duga

Yang qanaah selepas berusaha

Yang zuhud dengan dunia

Yang penuh ilmu di dada

Yang dirindui Baginda di akhir hayatnya

Ya, aku ini umat Muhammad!

Allahumma solli 'ala saidina Muhammad, wa 'ala ali saidina Muhammad..


Rabu, 23 Januari 2013

KESAN BURUK VITAMIN SINTETIK TERBONGKAR!

Anda mungkin telah membaca entri yang bertajuk Vitamin Semulajadi VS Vitamin Sintetik dan mendapat sedikit sebanyak gambaran tentang vitamin sintetik. Hari ni saya nak bawa lebih mendalam tentang vitamin sintetik iaitu daripada bahan apakah sebenarnya vitamin sintetik ini dihasilkan. Anda pasti akan terkejut mengetahuinya dan akhirnya membuang jauh-jauh vitamin sintetik dalam hidup kita.. :)

Sejarah bermulanya pengeluaran vitamin sintetik
Pada tahun 1930-an, multivitamin boleh didapati di kedai-kedai dan farmasi. Pada masa itu, vitamin adalah semulajadi iaitu diperbuat daripada sumber botani yang dikeringkan, dan di kompreskan. Kemudian pada 1940 an, sesetengah jenama mula mengeluarkan vitamin sintetik, dan disinilah segalanya bermula...

Apabila  semua orang menyedari kepentingan mengambil vitamin untuk membolehkan mereka hidup lama, sihat, cergas, mereka begitu teruja, naif, tidak ada ilmu hingga tidak menyedari jenama hebat yang mereka pilih itu sebenarnya menyumbang kepada penimbunan toksin sintetik ke dalam tubuh!

Vitamin2 itu bertukar menjadi bahan mutagenik dan karsinogenik yang meracun tubuh lalu menyebabkan penyakit dan gangguan seperti atritis, osteoporosis, tulang rapuh, kanser dan Alzheimer.

Vitamin sintetik dan kesannya
Multivitamin- terutamanya yang boleh kunyah 'chewable' diperbuat daripada aspartame, iaitu bahan utama penyebab fibromyalgia dan IBS (irritable bowel syndrome).

Vitamin B12 sintetik- diperbuat daripada activated sewage sludge! ok, baik sikit, cyanobalamin. Iaitu sisa kumbahan atau hati lembu yang bertoksik. Hati lembu penuh toksik sebab ia diberi steroid, antibiotik dan pestisid. Pestisid pula datang dari rumput GMO yang di makan oleh lembu. Lembu pula tinggal di dalam CAFO (Confined Animal Feeding Operations) di mana lembu-lembu itu sering sakit, pengsan, dan menunggu mati!

Vitamin B sintetik juga datang dari tar batu arang, produk petrokimia yang boleh menekan sistem saraf pusat dan penyakit sistem pernafasan.

Vitamin A sintetik- daripada minyak hati ikan yang dipenuhi toksin seperti PCB dan merkuri. kajian menunjukkan 8% insiden serangan jantung yang membawa maut, strok, kanser paru2.

Vitamin C sintetik- daripada campuran asid yang boleh merosakkan salur penghadaman. Ia hanyalah "chemical copy" di mana mereka mencampurkan sebatian A + sebatian B = Vitamin C..Apabila kita menelan vitamin C sintetik itu, ia samalah seperti kita makan MSG (monosodium glutamat) atau aspartame yang boleh  menyebabkan kanser!

Vitamin D sintetik- ia sangat bertoksik dan boleh menyebabkan pelupusan mineral dalam peparu, jantung dan buah pinggang..sebab ia diperbuat daripada sisa petroleum, tar batu arang, dan ia mungkin mengandungi foamaldehid dan racun ammonia!!

Ketahuilah, apa yang terkandung di dalam vitamin bukan-organik selalunya bahan2 terubahsuai genetik (GMO), pestisid, sisa haiwan, patogen, bahan buangan usus (najis), kimia yg boleh mengubah hormon, kumbahan toksin, buangan rumah penyembelihan, aditif, pengawet dan produk kimia sampingan.

Sudah semestinya kita berfikir banyak kali sebelum membeli vitamin sintetik. Ini baru vitamin, anda bayangkan bagaimana dengan ubat-ubatan yang berlambak-lambak di pasaran. Dari mana dan bahan apa yang terkandung di dalamnya, saya jamin ia bukannya baik, malah boleh beri kesan sampingan yang buruk seperti penyakit 3 serangkai dan sebagainya..hati-hatilah memilih vitamin!!


Jumaat, 18 Januari 2013

KETAHUI SIMPTOM DAN GEJALA MENOPAUSE

Menopos adalah keadaan di mana seorang wanita berkemungkinan mengalami ketidakhadiran haid, tidak boleh mendapat zuriat dan kemungkinan haidnya berhenti secara tiba-tiba, beransur-ansur atau tidak tetap.

Menopos biasanya berlaku pada usia antara 45-55 tahun dan kebiasaannya pada usia 50 tahun.

Menopos juga boleh berlaku sebelum wanita itu berusia 40 tahun lagi. Ia dipanggil sebagai pra menopos atau menopos awal di mana ovarinya tidak lagi berfungsi.

Apakah tanda-tanda menopos?
Tanda-tanda menopos terbahagi kepada:

1. Gejala vasomotor

  • panas dan kemerahan dimuka
  • berpeluh
  • denyutan jantung yang laju
  • gugup / serangan panik
  • susah tidur
2. Gejala mental:
  • emosi berubah-ubah
  • suasana perasaan yang berubah-ubah
  • keletihan
  • kurang daya ingatan
  • mudah tersinggung
  • kurang daya seks
3. Gejala saluran kencing /urogenital
  • faraj kekeringan
  • kerap kencing
  • kencing tidak terkawal
4. Penyakit tulang
  • tulang menipis (osteoporosis)
  • ketinggian badan mengurang / bongkok
  • tulang mudah patah
5. Gejala lain
  • kulit menipis (atrophy)
  • kulit hilang keanjalan
  • kulit kering
  • rambut semakin gugur
  • mudah mendapat ruam
Apa itu keadaan panas dan kemerahan dan di muka?
85% wanita menopos mengalami keadaan ini.
  • biasanya, kepanasan mula dirasai di bahagian kepala dan muka, kemudian menular ke leher dan lain-lain bahagian badan
  • berakhir untuk tempoh 3 hingga 6 minit
  • berserta dengan kelajuan jantung secara tiba-tiba, suhu kulit meningkat dan berpeluh-peluh
  • boleh berlaku sekali dalam seminggu, sekali dalam sebulan atau beberapa kali dalam setiap jam
Komplikasi menopos
  1. Sakit jantung
  2. Jisim tulang menurun atau osteoporosis
  3. Angin ahmar (stroke)
Bagaimana menghadapi gejala menopos?
Dengan meningkatkan gaya hidup sihat, gejala-gejala menopos yang tidak disenangi dapat dikurangkan.
  • makan makanan berkhasiat
  • elakkan merokok
  • selalu bersenam
  • berfikir secara positif
  • melakukan pemeriksaan pap smear
  • melakukan pemeriksaan payudara


Rabu, 16 Januari 2013

LECITHIN DAN OMEGA-3 :PRODUK BAKAR LEMAK SHAKLEE YANG TERBAIK

Sebut tentang bakar lemak, apa yang terbayang difikiran kita?
Gim? Jogging? Bersenam? Angkat berat? Itu semua aktiviti membakar kalori untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan.

Tahukah anda lemak boleh dibakar dengan suplemen?
Waaahh macam tak percaya kan? Kini anda harus percaya!!

Dalam program penurunan berat badan Shaklee, kami menawarkan dua produk utama untuk membakar lemak iaitu Lecithin dan Omega Guard!

Lecithin
Diekstrak dari kacang soya organik non-GMO. Setiap kapsul mengandungi 520mg lecithin soya termasuk 80mg kolin dan 48mg inositol. Lecithin yang dirembeskan oleh tubuh akan menghasilkan asetilkolin, inositol, fosforus dan lemak tak tepu.

Fungsi Lecithin dalam menurunkan berat badan:
1. Lecithin bertindak sebagai 'pembersih' salur darah. Ia membantu memecahkan dan menggunakan lemak (metabolisme), kolesterol dan trigliserida dalam tubuh.

2. Lecithin menghalang obesiti. Pengambilan maksima 6 biji setiap hari mempercepatkan pembakaran lemak untuk kesan pelangsingan seimbang.

3. Ia juga berfungsi melindungi hati dengan menghalang endapan lemak di hati, sirosis hati dan hati berlemak.

4. Selain itu lecithin mempunyai banyak fungsi lain seperti mencantikkan kulit, mencerdaskan otak, menghalang batu karang, memperbaiki alergi, memperbaiki prostat dan mencegah darah tinggi.

Omega Guard
Minyak ikan terbaik di dunia dengan fungsi lebih hebat berbanding lecithin. Ia ekstrak dari ikan laut air sejuk. ia 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan minyak hati ikan. Ia paling tulen di dunia dengan rangkaian penuh asid lemak Omega 3 seperti EPA, DHA, ALA dan banyak lagi.

Omega-3 pula adalah asid lemak penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh bermakna kita perlu dapatkan dari makanan.

Omega dan penurunan berat badan
1. Omega-3 berfungsi mencegah penyakit salur darah dan stroke. DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, melincirkan salur darah, menurunkan tekanan darah tinggi.

2. Omega-3 juga berfungsi menurunkan kadar kolesterol, menghalang pembekuan darah, membantu mengawal tahap trigliserida dan kolesterol LDL.

3. Ia mencegah obesiti, mencegah arteriosclerosis, myocardial infraction dan mengurangkan risiko sakit jantung.

4. Manfaat lain, ia membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin dan bayi, meningkatkan sistem imun, menyihatkan peparu, menentang kanser, memelihara sendi juga mampu mencegah insomnia.

5. Omega-3 juga sesuai untuk kanak-kanak, pelajar, ibu mengandung, menyusu, dewasa dan warga emas malah seluruh keluarga boleh meggunakannya.

Jika anda salah seorang yang berazam untuk menurunkan berat badan, saya syorkan anda juga mengambil Alfalfa atau Herb-lax untuk detoksifikasi lemak dan kolesterol yang telah dipecahkan oleh Lecithin dan Omega ini.

Semoga azam anda untuk menurunkan berat badan berjaya!!!

Lebih banyak tips? Hubungi:
Suhaila 013-2369434
emel: butik.annajah@gmail.com
fb page: Saya Mahu Sihat

Selasa, 15 Januari 2013

PENGHALANG TERMAKBULNYA DOA


Allah berfirman,
"Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya AKU perkenankan doa permohonan kamu" Ghaafir:60.

Seringkali kita tertanya-tanya mengapa sudah sekian lama kita berdoa, Allah belum memakbulkan permohonan kita itu? Sedangkan Allah telah berjanji untuk memperkenankannya?

Jangan sesekali fikir begitu, kita ini hamba Allah, Allah berhak menguji kita pada bila-bila masa dengan apa jua bentuk ujian sekalipun. Apapun yang berlaku, kita diingatkan supaya jangan berputus asa dengan pertolongan Allah.

Saban hari, setiap saat seluruh umat Islam diseluruh dunia memanjatkan doa dengan harapan setiap permintaan itu dikabulkan. Namun tidak semua doa itu termakbul. Disebabkan rasa kecewa kerana permohonan itu seakan-akan tidak dilayan, lalu kita pun berhenti berdoa.

Berdoa bukan saja semata-mata tanda permohoan kita kepada Allah, tetapi ia adalah salah satu ibadah yang sangat disukai  dan dimuliakan oleh Allah.

"Tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah berbanding doa" Hadis Riwayat Tirmidzi di dalam sunannya.

Allah Tuhan yang Maha Adil, dan Dia sentiasa mengotakan janji janjiNya. Namun, kita yang gagal untuk memahami hikmah disebalik segala keputusan Allah. Kita merasakan apa yang kita pinta itu terbaik untuk diri kita, padahal Allah lebih mengetahui segalanya. Adakalanya, apabila Allah tidak mengabulkan sesuatu permintaan, ini bermakna Allah ingin memberi sesuatu yang lebih baik daripada apa yang dipinta.

Rasulullah bersabda;
"Tidaklah seorang muslim berdoa kepada Allah dengan satu doa yang tidak terisi dosa dan permintaan untuk memutuskan silaturrahim melainkan Allah akan mengurniakan kepadanya salah satu daripada tiga perkara: Allah akan segera memakbulkannya atau Allah menyimpannya sebagai pahala di akhirat, atau Allah menghindarkan dirinya daripada keburukan semisalnya."

Mereka berkata, "kalau begitu, kami harus memperbanyakkan berdoa,"

Rasulullah pun bersabda;
"Apa yang Allah kurniakan kepada kamu lebih banyak daripada apa yang kamu minta".

-Hadis Riwayat Imam Ahmad di dalam Musnadnya

Terfikirkah kita, doa yang tidak dimakbulkan itu mungkin juga disebabkan kesalahan atau kekurangan yang ada pada diri kita sendiri?

1. Kelalaian dalam mentaati perintah Allah dan tewas dengan godaan hawa nafsu merupakan penyebab utama terhalangnya kurniaan kebaikan seperti mudah termakbulnya doa.

2. Kemungkinan kita lalai untuk mempedulikan halal atau haramnya makanan dan pakaian kita seharian.

"Kemudian, baginda menyebutkan tentang seseorang yang sedang dalam perjalanan yang jauh, rambutnya kusut masai dan berdebu. Dia berdoa sambil menadah tangan ke langit lalu berkata, " Ya Rabbi, Ya Rabbi", sementara makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, dan dia dikenyangkan dengan makanan yang haram, lalu bagaimana mungkin doanya dimakbulkan?"
Hadis Riwayat Imam Muslim di dalam Sahihnya.

3. Kita mungkin juga terlalu terburu-buru meminta sesuatu agar ia segera dimakbulkan sehingga kita seperti memaksa Allah untuk cepat-cepat mengabulkan doa kita.

Rasulullah bersabda,
"Akan dimakbulkan doa salah seorang dari kamu selagi dia tidak terburu-buru lalu dia mengatakan, "Aku sudah berdoa tetapi tidak dimakbulkan bagiku." HR Imam Al-Bukhari di dalam Sahihnya.

Yakin tanpa putus asa

Sewajarnya kita tidak putus harapan dalam berdoa, dan tetap memperbanyakkan amalan. Sentiasa yakin bahawa Allah akan mengabulkan permintaan kita itu. Jadikan aktiviti berdoa sebagai satu ibadah yakni mesti ikhlas melakukannya. Ikut tatacara berdoa seperti yang di sarankan Rasulullah. Doa hendaklah di baca dengan perasaan rendah diri di hadapan Allah dengan suara yang perlahan.

Firman Allah,
"Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan dengan suara perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas" Al A'raaf: 55

Ahad, 13 Januari 2013

IBU HAMIL: VITAMIN SHAKLEE ATAU VITAMIN KLINIK?

Ramai ibu hamil yang keliru dan bertanya, mana lebih baik; vitamin Shaklee atau vitamin bekalan klinik yang patut di amalkan semasa hamil? Leraikan kekeliruan anda di sini ;)

1. Saya disahkan hamil. Semasa membuat lawatan bulanan, jururawat ada memberikan vitamin untuk di makan. Bolehkah saya mengambil vitamin ini bersama-sama vitamin Shaklee?
Boleh, tiada masalah kerana ini hanya vitamin. Seeloknya habiskan dulu vitamin dari klinik, kemudian sambung pula dengan vitamin Shaklee. Lagi bagus jika anda hanya mengamalkan vitamin Shaklee sebab ia vitamin semulajadi.

2. Adakah asid folik dalam vitamin Shaklee?
Ada. Asid folik atau vitamin B9 terdapat dalam vitamin B complex Shaklee. Asid folik juga terdapat dalam multivitamin Vita-lea.

3. Jururawat ada berikan saya zat besi juga. Adakah ia dalam vitamin Shaklee?
Ada. Zat besi turut terdapat dalam multivitamin Vita-lea. Untuk mencukupkan keperluannya, amalkan juga pemakanan yang kaya zat besi semasa hamil.

4. Betulkah vitamin-vitamin ini akan menyebabkan bayi dalam perut besar?
Ini mitos dan pendapat bidan2 lama menurut pemerhatian mereka sahaja. Vitamin yang dibekalkan sebenarnya mempunyai fungsi yang sangat penting terhadap pertumbuhan janin dalam kandungan.
Asid folik diperlukan untuk pembentukan fetus yang normal. Kekurangan asid folik boleh menyebabkan risiko kecacatan bayi. B compleks berfungsi untuk kesihatan saraf ibu dan bayi. Vitamin C bertindak sebagai penguat sistem imun dan mencegah pre-ekslampsia yang sering terjadi pada ibu hamil. Zat besi pula berperanan membentuk hemoglobin, melawan penyakit dan mengelak anemia atau kekurangan darah semasa hamil.

5. Bagaimana jika saya tidak mengambil vitamin-vitamin ini semasa hamil?
Vitamin-vitamin ini bukan sahaja penting kepada ibu, malah juga bayi. Kekurangan salah satu zat penting mendatangkan risiko kepada bakal bayi anda. Tanggungjawab anda memberikan yang terbaik kepada bayi.

6. Selain vitamin yang dibekalkan oleh klinik, adakah lagi vitamin lain yang penting yang patut saya amalkan semasa hamil ini untuk melahirkan bayi yang sihat dan comel?
Ada. Anda boleh mengambil protein tambahan seperti ESP. Protein sangat penting untuk pertumbuhan sel yang sihat. Ia juga boleh mencantikkan kulit ibu serta bayi.
Minyak ikan seperti Omega Guard sangat digalakkan diambil oleh ibu hamil. Minyak ikan yang kaya Omega-3 seperti DHA, ALA, EPA dan sebagainya sangat penting untuk pembentukan dan perkembangan otak bayi yang cerdas dan bijak. Ia juga mampu menguatkan daya ingatan dan penglihatan bayi dan ibu.
Zink pula diperlukan untuk mengelak terjadinya jaundis selepas kelahiran. Namun pengambilan zink perlu mendapat nasihat doktor terlebih dahulu.

7. Adakah vitamin ini boleh diteruskan pengambilannya selepas bersalin atau semasa berpantang?
Tentu sekali!! Sebenarnya adalah lebih baik ibu-ibu terus mengamalkan pengambilan vitamin selama mana yang boleh kerana ia sangat penting untuk pertumbuhan dan pembesaran bayi anda nanti ;)

8. Dimanakah saya boleh mendapatkan vitamin semulajadi ini?
Anda boleh mendapatkannya dengan menghubungi saya, Suhaila (013-2369434) atau emelkan ke butik.annajah@gmail.com. Itu sahaja..


Jumaat, 11 Januari 2013

KENCING TAK LAWAS- PANDUAN IBADAH

Soalan:
Saya ada masalah kencing tak lawas. Kadangkala lepas kencing akan ada titisan dan lebihan air yang masih keluar dan terkena pakaian solat kita. Kalau berada dirumah, kita boleh tukar dengan pakaian yang bersih. Bagaimana kalau kita dalam permusafiran atau berada di luar? Bagaimana caranya untuk mengelak pakaian dari terkena najis?

Jawapan:
Orang yang mempunyai masalah seperti saudara –iaitu kencing tak lawas, wanita istihadhah dan sebagainya- ia hendaklah melakukan perkara-perkara berikut untuk mengerjakan solat;

1. Hendaklah ia menunggu waktu solat masuk terlebih dahulu. (Orang yang mengidap kencing tak lawas, istihadhah atau sebagainya tidak harus mengambil wudhuk kecuali apabila waktu telah masuk kerana toharahnya adalah toharah darurat)


2. Mulai dengan membasuh kemaluan dengan sempurna


3. Setelah itu hendaklah ia membalut kemaluannya dengan kain atau sebagainya sekadar yang termampu (untuk membendung air kencing dari keluar sekadar terdaya).[1]


4. Kemudian hendaklah ia segera mengambil wudhuk


5. Ketika mengambil wudhuk hendaklah ia berniat untuk mengharuskan solat, bacaan al-Quran atau ibadah-ibadah lain yang mensyaratkan wudhuk. Contohnya; ia meniatkan di dalam hati; “Sahaja aku mengambil wudhuk untuk solat kerana Allah Taala”. Tidak harus semasa mengambil wudhuk ia berniat untuk mengangkat hadas kerana hadasnya tidak akan terangkat selama air kencing sentiasa mengalir keluar dari kemaluannya kerana perkara tersebut membatalkan wudhuk.


6. Setelah selesai wudhuk hendaklah ia segera menunaikan solat, tanpa menangguh lagi.


7. Jika semasa solat itu air kencing keluar dari kemaluannya, tidak perlulah ia berhenti dari solat, sebaliknya teruskan solat kerana ia dimaafkan disebabkan keuzuran yang ia alami.


8. Sekiranya ia mengetahui bahawa penyakit kencing tidak lawasnya ada waktu tertentu ia hilang, hendaklah ia menunggu waktu tersebut, kemudian barulah ia bersuci dan menunaikan solat.


9. Sebahagian ulamak mengharuskan orang yang menghadapi masalah sedemikian menjamakkan dua solat dengan sekali wudhuk iaitu menjamakkan zohor dan asar atau maghrib dan isyak. Ini kerana Rasulullah s.a.w. pernah menyuruh Hamnah binti Jahsyi r.a. yang mengalami masalah istihadhah menjamakkan dua solatnya dengan sekali mandi sebagaimana baginda pernah menyuruh Sahlah binti Sahal r.a. berbuat yang sama.


Mengenai pakaian yang terkena air kencingnya, perlukah ia membasuhnya atau menukar dengan pakaian lain sebelum mengerjakan solat? Persoalan ini menjadi khilaf ulamak;

Pertama; Ada ulamak menegaskan; harus ia menunaikan solat dengan pakaian itu kerana dimaafkan baginya dengan sebab keuzuran yang dialaminya yang sudah tentu menyukarkannya jika perlu ditukar atau dibasuh sentiasa. Pandangan inilah yang dikemukakan oleh Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh at-Toharahnya (hlm. 80).

Kedua; Pandangan mazhab Malik dan Abu Hanifah; dimaafkan jika najis yang terkena pakaian adalah sedikit iaitu kurang dari kadar keluasan satu dirham (duit 10 sen). Jika melebihi satu dirham tidak haruslah dipakai kecuali setelah membasuhnya terlebih dahulu.

Ketiga; Pandangan mazhab Imam Syafi’ie dan Hanbali; tidak dimaafkan walaupun sedikit. Berdasarkan pandangan ini, wajiblah ia membasuh pakaiannya yang terkena air kencing itu sebelum memakainya untuk solat atau ia menukarnya dengan pakaian yang lain.

Merujuk kepada situasi saudara, saya syorkan saudara sentiasa membawa bersama kain sarung (pelikat) setiap kali saudara bermusafir. Apabila hendak solat, saudara tukarkan pakaian saudara dengan kain tersebut. Namun jika saudara tidak dapat berbuat demikian atau berasa sukar melakukanya –khususnya pada ketika tertentu-, haruslah saudara mengikuti pandangan lain dari mazhab Syafi’ie di atas. Telah menjadi prinsip yang disepakati oleh sekelian ulamak bahawa “Orang yang ditimpa kepayahan, harus ia mengambil kemudahan”.

Wallahu a'lam.


Rujukan;
1. Al-Fiqh al-Wadhih, Dr. Muhammad Bakr Ismail (1/66).
2. Al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Islami, Dr. Wahbah az-Zuhaili (1/43)
3. Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 303, Ahkam at-Toharah, Dr. Abdul Karim Zaidan, hlm. 64.
4. Fatawa Syeikh Abu Zahrah.

Nota kaki;

[1] Jika ia tidak mampu membalutnya, tunaikanlah solat mengikut keadaannya (yakni tanpa berbalut) kerana Saidina ‘Umar r.a. menunaikan solat sedang lukanya memancar darah. (Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 303).

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
Share this topic on Facebook

Rabu, 9 Januari 2013

TAKSUB VITAMIN DAN MAKANAN TAMBAHAN BAWA PADAH


Tersengih-sengih sendirian saya menonton WHI tengah hari tadi dengan topik "Taksub Vitamin & Makanan Tambahan...Kesannya?" Penjual makanan tambahan yang lain pun pasti tersengih-sengih macam saya agaknye. hehe.. Tetamu jemputan Dr. yang saya lupa namanya :P, Anuar Zain dan Isma AF cerita tentang suplemen yang diorang makan.

Memang dah agak pun, Anuar Zain yang kelihatan tak makan dek usia ada mengambil suplemen untuk kesihatan dan kecergasan. Jangan tak tahu bahawa Anuar Zain makan sejak berbelas tahun yang dulu, sejak zaman beliau jadi pramugara.. Apa yang beliau makan? Vitamin C, B complex, Multivitamin, Omega (fish oil) dan kalsium.

Ini antara soalan yg dikemukakan, dan jawapannya telah saya olah sedikit dengan gaya saya (lupa ayat sebenarnya)

Elokkah mengambil makanan tambahan?
Makanan tambahan atau vitamin berfungsi untuk menambah nutrisi dalam makanan kita. Vitamin ni macam signal. Di seluruh tubuh kita ni ada stem sel, dan ia perlukan signal supaya ia berfungsi dengan efisien.

Apa bezanya makan suplemen dan makan buah atau sayur yang mentah?
Buah-buahan selalunya disembur dengan pestisid, herbisid dan pelbagai racun semasa penanaman. Pengambilan suplemen lebih selamat kerana ia dari bahan semulajadi (kalau dari Shaklee lah) dan lebih mudah diserap oleh tubuh.

Saya ni makan vitamin C dah setahun, lepas tu kulit saya dah semakin cerah, perlukah saya teruskan pengambilan vitamin C  atau berhenti untuk seketika dan continue lepas tu?
Vitamin C ni vitamin larut air, ia sangat mudah hilang melalui air kencing. Bila kita tak ambil vitamin C dalam diet, tubuh akan gunakan takungan vitamin C yang ada. Bila vitamin C tidak mencukupi, penyakit akan mudah menyerang. Tiada masalah mengambil vitamin C untuk jangka panjang.

Sejak umur berapa patut ambil suplemen?
Bergantung pada tubuh masing2. Kanak-kanak elok ambil suplemen untuk cergaskan minda,develope their brain, untuk pertumbuhan dan kesihatan mereka.

Ada kesan buruk tak makan suplemen atau terlebih vitamin?
Anuar Zain kata, beliau tak boleh makan lebih dari 2 biji B complek, nanti beliau akan turun berat badan.
Doktor kata secara teorinya mungkin ada, tapi beliau tak pernah jumpa secara praktis.
Sebenarnya bergantung pada tubuh dan vitamin tersebut. Kena makan ikut dos yang telah ditetapkan, jangan terlalu taksub semata-mata nak cantik kita pun buat dos sendiri..
__________________________________

Kesimpulannya, apa pun yang kita makan, jangan berlebihan. Ikut dos seperti yang telah disarankan. Elakkan memilih vitamin sintetik kerana ia lebih berbahaya dan boleh mendatangkan kesan dalam jangka panjang kerana mengandungi pewarna dan perasa tiruan dan banyak bahan kimia berbahaya.

Pilihlah vitamin semulajadi seperti Shaklee yang telah terbukti selamat dan berkesan! ;)

Isnin, 7 Januari 2013

VITAMIN C OH VITAMIN C!


Seperti satu wabak melanda rakyat Malaysia bila ramai yang bertanyakan vitamin C Shaklee..Seperti telah diiklankan oleh Zalora bahawa ibu,adik, kakak, nenek, makcik dan pakcik wajib dapatkan vitamin C daripada Shaklee. Hehe..

Walaupun ketiadaan vitamin C 500mg, Shaklee masih ada Vitamin C Chewable! Yeah..dengan mengekalkan kandungan bahan-bahannya, ia juga mampu memberikan hasil terbaik seperti vitamin C 500mg yang biasa..Cuma, 1 tablet Vita C Chewable hanya membekalkan 100mg vitamin C. Ini bermakna anda perlukan 5 biji vitamin ini dalam sehari untuk mencukupkan keperluan dos 500mg!

Ia tidak susah sebab vitamin C ini rasanya lebih manis, sesuai untuk mereka yang tak suka menelan pil, dan sangat sesuai untuk kanak-kanak berusia 4 tahun keatas! Anda boleh makan vitamin C ini mengikut gaya dan selera anda seperti mengunyah, menghisap, atau menelannya terus (jika anda rindukan vita-C 500mg) ;)


Chewable Vita-C 100mg

Harga runcit bagi sebotol CVC ini ialah RM37.50. Memang mampu miliklah!



Pengedar sah anda:
Suhaila 013-2369434
fb: Su AnNajah
fb page: Saya Mahu Sihat
emel: butik.annajah@gmail.com

Sabtu, 5 Januari 2013

TESTIMONI ALFALFA SHAKLEE KATEGORI 18SX

AMARAN: ENTRI INI SESUAI UNTUK MEREKA YG SUDAH BERKAHWIN SAHAJA!

Ini testimoni pengguna Alfalfa dan pengedar sah Shaklee.. Nama yg digunakan bukan nama sebenar untuk mengelakkan sebarang masalah . Testimoni adalah BENAR, bukan rekaan dan ia benar-benar terjadi.

Puan Ani
"Saya makan Alfalfa 8-10 biji sehari. Susu badan maintain, anak dah setahun 3 bulan. Kadang-kadang jika anak menyusu sebelah, sebelah masih meleleh. Keputihan totally gone. Grip superb. Kalah kacip fatimah dan manjakani. Tapi water intake mesti disiplin."

Puan Lyana
"Yana makan 5 pagi, 5 malam. bangun pagi sure bengkak-bengkak susu"

Puan Ana
"Suami saya makan 10 biji sehari, saya test untuk hilangkan bau badannya yang tengik apabila balik kerja (mekanik). Alfalfa patut diberi pujian. Suami saya hilang bau badannya dalam masa 5 hari lepas konsisten makan alfalfa 10 biji sehari. Alfalfa tak boleh menandingi deodorant. terima kasih Alfalfa menyelesaikan masalah saya."

Puan Aisyah
"Saya makan 10 biji sehari konsisten. Mula-mula tak rasa apa2..lepas 5 bulan, senyumm..takperlu kata apa2"

Puan Mariam
"Saya makan 6/8 biji sehari, hampir sebulan. hubby tiba-tiba tegur, kenapa ketat sangat. senyum jerr.. fuhh tak payah kacip fatimah sudah."

Puan Lynda
"lynda makan 10 biji sehari setiap hari dh hmpir 3 bulan.....memang best,xda alfalfa,x senang 

duduk...kesannya,susu memang x penah kurang,kadang2 tengah salin baju nak mandi habis lencun satu

 bdn,susu bocor...hehe...memancut mcm paip pecah...mandi susu lah jawabnya....badan bertenaga, masalah 

sembelit dh hilang,masuk tandas 2 3 minit,selesai....perut dh tak buncit,berat dh turun 6 kilo tanpa diet,alahan

 pada seefood dan gigitan nyamuk dh lenyap x kunjung tiba,GRIP?????x yah tanya la,macam anak dara 

wooooo....huahuahua....ha satu lagi,kencing kotor pon dah baik...hehe...dulu kalau kencing kotor ni 

menyerang, jangankan nak buang air kecil,tengok tandas pon takot dh....nangis2 nak buang air 

kecil....sekarang tak dh,kalau jadi pon tak sampai 2 hari dh ok..... "



Puan Nor

"masa pantang xtau mcamana nk amik.. terus mkn ikut kat botol 10bj sekali..masa tu lum jadi ahli lagi.. byk 

baca on9,pastu ada kenal sorng akk kat opis yg jual. so,belilah dgn dia. xtya pun cara mkn. beli pun kongsi 

ngan member.. masa sblm bersalin sy mkn, (nasib xjadi peape).- sy czer,.tp pas operat tu sy blh bgn terus 

tanpa rasa sakit..org katil sbelah pitam,muntah2..huhu..n dh dok kat wad, sy bgn sndrii g toilet terus 

mbuang..sgtlah lawas...tp xbestnye ank lak kena jaundis. huuuhuu..xtau sbb alfalfa ni,sbb xtau pape psl vit 

ni. Dlm pantang teruskan juga, bdn sgt cergas..susu penuh,basah baju klo bby lambat bgn smpai alas dgn 

kain lampin..(nmpk besau jer)..smpai kejut bby nk susukan dia..naik kje,sekali pam dpt 6btol 4-5oz 

penuh...smpai xckup btol.. dan penurunan berat badan yg sgt bykk..dari 75kg last peknen(sblm peknen 

68kg), hbs pantang jadik 55kg..(kurus melayanglah pulak..) dan cik'V' sangatlah grip oo...cm ank dara 

balik..huhuu..hasben pn ckp gitu..*_*.. bdn mmg panas,tp bgus gak..bila bdn pnas kt pun byklah minum 

air..hehe.."


Puan Ifa

"berita panas...berita panas.... Mari berkongsi dgn ifa rahsia terbaru testimoni myself. ahaks.....jgn ketawa ya..... Perkongsian berilmu utk manfaat semua.

Mumy: pa, papa rasakan mcmn performance mumy lps bersalin mia?

Papa: best.....lg best dari dulu ms lps bersalin isya.

Mumy: (dlm nada tersenyum n buat2 x fhm) emmmm....best knp ek... apa yg best nye..... mumy rasa sama 

jerk....

Papa: lain, lain sgt drpd dulu. rs best, tu yg hr2 nak tu. heheheh.... (mumy dh tersenyum lebar nih....) rs ketat 

sgt. ms lps bersalin isya dulu rs longgar lh sket, lps mia nie, lain betul. mantap, abis la mumy lps nih..... tiap2 

mlm 'seround' yer....

Mumy: ape la papa nih....hehehehe (suka giler ifa.....suka tahap gaban sbb dipuji sebegini....) penat la mumy. 

mane boleh hari2. pengsan la mumy cam nih.....

Papa: ahhhh....x kira, ape guna implanon kalu x di digunakan....hehehehe..... mumy cergas aje lps amik 

shaklee. semua benda mumy blh buat. pagi2 dh bangun awal, buat keje sampai mlm, masak utk papa, 

siapkan anak, kemas umh, melayan papa lagi. alhamdulillah, mkn shaklee ade perubahan.

Mumy: alamak...menyesal lah cam nih mumy amik implanon.....kalu papa nak men hari2 ngan 

mumy....sbnrnyakan, papa nak tahu x mcmn blh jd camtu...

Papa: mumy mkn ape......

Mumy: hahahah.....rahsia lah..... (sambil berbisik pada suami). 

hahahahhahahahahahahahahahahahahahaha............

Itu lah rahsia ifa skrg nih. Perkara yg x pernah ifa fikir n mimipikan pun (pujian dr hubby tentang nikmatnya 

hubungan suami isteri) mendapat pujian selama ini. 

Nak tahu rahsianya.............ALFALFA LAH...... betul, ifa mkn mmg niat utk tambahkan susu ibu, sbnrnya 

ifa dpt tahu alfalfa ni juga utk eratkan hubungan suami isteri, tp x lh sampai tergerak hati nak niat ke arah itu. 

tapi, pujian suami 3 hari lepas benar2 memeranjatkan ifa. x sangka. 

selama 4 bulan pengambilan set 3M Platinum sejak dari dalam pantang lagi secara konsisten n disiplin, ini lah 

hasilnya.... pertambahan susu ibu sekaligus memberikan kenikmatan dalam hubungan suami isteri yg menjadi 

faktor kebahagiaan rumah tangga kami. Benar, setiap usaha yg istiqamah pasti akan dapat hasilnya. dan 

sekarang, ALFALFA benar2 menjadi produk kepercayaan n semestinya ada dlm list kehidupan ifa. x sia2 

melaburkan RM466 pada ketika itu (sblm bersalin, walaupun waktu itu mengalami masalah kewangan), 

kerana hasilnya sangat2 menakjubkan dan merasai perasaan yang x pernah dirasai ketika dipuji oleh hubby.

Jutaan Terima kasih MIA kerana memperkenalkan shaklee kpd ifa n mempercayai ifa dalam menjalankan 

bisnesnya. Ifa xnk dh bertukar pada mana2 supplement yg lain. shaklee adlh penghujung bg segala 

percubaan ifa selama ini. ifa benar2 jatuh cinta dgn shaklee.

Bagi kaum ibu diluar sana, jika anda telah mangamalkan alfalfa secara istiqamah n berdisiplin, nantikan 

hasilnya....tidak perlu kita mencuba produk yg memberi kesan sampingan, cukup dgn hanya alfalfa dan 

tambahan supplement lain. Terima kasih Ya Allah kerana telah memakbulkan doa ifa selama ini."



Hehe..jadi macam mana? Adakah anda ingin jadi sihat, ceria 

bahagia seperti Puan-Puan di atas ini? Jom kita 

amalkan Alfalfa Complex Shaklee yang sangat sesuai untuk semua 

masalah kesihatan ini.


Dapatkan Alfalfa Complex anda hari ini juga!!
sms 013-2369434 (Su)
fb: Su AnNajah
fb page: Saya Mahu Sihat

Jumaat, 4 Januari 2013

BOIKOT SEMUSIM

BOIKOT OH BOIKOT!

Tajuk dalam salah satu slot di Assalamualaikum TV Al-Hijrah pagi tadi, tetamu dia Dato' Nadzim Johan cerita tentang boikot.. terpaku saya di hadapan tv mendengar celoteh beliau yang sangat menusuk ke otak itu.

Sebut tentang boikot, ramai yang terbayang McD, Coca cola, HP, Nokia, Intel dan berbagai lagi syarikat dan jenama Israel. Sejauh mana kita berusaha memboikot produk-produk tersebut dan selama mana?

Menurut Dato' Nadzim boikot perlu dilakukan berterusan, bukan semusim semusim terutama bila ada perang baru nak boikot, sekali suruh boikot baru nak boikot. Menurut beliau lagi, bukanlah semua produk kita perlu boikot. Beliau mengesyorkan selektif boikot iaitu memilih mana-mana produk untuk diboikot dan boikot lah selama-lamanya.


Keluarga kami memang dah lebih setahun tak ke McD, dah 5 tahun tak ke Pizza Hut, tak pernah menggunakan langsung beberapa produk tetapi masih menggunakan MILO, kadang-kadang membeli Maggie, laptop HP, perisian Intel, dan sekali sekala ada membeli Pepsi.

Memang amat mustahil untuk memboikot semuanya, kerana kebanyakannya adalah barang keperluan di kebanyakan rumah. Jika semua rakyat Malaysia yg 27 juta ini memboikot salah satu produk InsyaAllah akan memberi kesan kepada keuntungan mereka dan ini mungkin boleh memberi signal kepada mereka yang kita sebagai pengguna mampu melumpuhkan ekonomi mereka.

Dato' Nadzim juga menceritakan tentang kesan ke atas pelaburan Belanda satu ketika dahulu apabila rakyat Malaysia memboikot produk buatan Belanda yang mengeluarkan karikatur menghina Nabi Muhammad S.A.W. Memang mereka terkesan dengan boikot kita itu.

Seringkali apabila sebut tentang boikot, akan ada soalan "macam mana dengan pekerja-pekerja McD tu? macam mana mereka nak cari rezeki halal?''.

Menurut Dato' Nadzim, janganlah disempitkan pemikiran kita. Bumi Allah ini sangat luas, jika kita ikhlas memboikot InsyaAllah rezeki Allah itu ada di mana-mana untuk kita. Banyak lagi kerja lain yang kita boleh buat. Sebenarnya mentaliti orang kita ni yang takut tak bertempat. Tunjukkanlah usaha kita memboikot produk Israel dengan ikhlas dan rela hati.

Banyak lagi perkongsian beliau tadi, tapi biasalah memori tak sampai 2 gig memang macam nilah, saya kongsi yang penting2 jer..

Tetapkanlah pendirian kita, BOIKOT lah mana-mana produk yang kita mampu. Dan boikotlah selama-lamanya...

Khamis, 3 Januari 2013

UBAT SAKIT SENDI YANG MENAKJUBKAN!


Sakit sendi dan yang berkaitan dengannya sering dikaitkan dengan warga emas. Sakit sendi kebiasaannya menyerang warga emas tetapi ada juga golongan muda dan dewasa turut mengalaminya dan ia sebenarnya tidak mengira peringkat umur!

Apa itu sendi?
Sendi ialah bahagian hujung tulang yang bertemu yang berfungsi untuk melicinkan pergerakan. Sakit sendi berlaku disebabkan oleh banyak faktor antaranya:


  • terseliuh
  • ligamen atau otot terkoyak disebabkan aktiviti berat, postur tidak betul, kecederaan dan pergerakan yang tidak betul
  • berat badan berlebihan
  • kecacatan tulang belakang atau tangan dan kaki
  • kecederaan (akibat kemalangan, bersukan dan sebagainya)
  • arthtritis
  • sakit dari pangkal saraf
  • penyakit tulang
  • ketumbuhan
  • jangkitan kuman
  • gout
  • penyakit kronik
  • ubat-ubatan
Sakit sendi, radang sendi dapat dicegah dan di rawat dengan mengambil suplemen yang betul.

Tahukah anda?
1. Cecair sendi yang dinamakan bendalir sinovial akan berkurang mengikut peningkatan usia. Begitu juga dengan kolagen dan komponen tisu penyambung di bahagian sendi. Sebab itu, apabila usia semakin meningkat, sendi turut mengalami kesakitan sehinggakan ada orang yang langsung tak boleh bangun dari duduk kerana mengalami kesakitan yang amat sangat.

2. Adakah anda seorang yang aktif bersukan? Aktiviti sukan mampu meningkatkan kepadatan tulang, tetapi sukan yang berlebihan akan menyebabkan tisu ligamen terkoyak dan ini diburukkan lagi jika anda pernah mengalami kecederaan samaada akibat bersukan atau kemalangan impak kuat.

3. Tulang yang patah juga boleh menyebabkan kerosakan sendi. Mereka yang pernah mengalami tulang patah sangat memerlukan suplemen tulang yang boleh meningkatkan pengeluaran bendalir sendi itu tadi. Tulang yang patah juga sangat memerlukan masa untuk pulih dengan baik.

4. Kehilangan dan ketidakstabilan hormon juga memainkan peranan dalam kesihatan tulang. Semakin berusia, hormon yang tidak stabil akan menyebabkan keradangan sendi seperti dibahagian belakang badan, pinggang, lutut dan kaki.

5. Pesakit gout juga perlu berhati-hati kerana gout mampu menyerang dan melumpuhkan sendi!

Jadi, apa 'ubat' yang menakjubkan itu?
Advanced Joint Health Tablet Shaklee!!

Kenapa ia ubat yang menakjubkan?
1. Sebab ia 100% berasaskan sayur sayuran
2. Sebab ia bebas chondroitin yang boleh mengurangkan penyerapan glukosamin
3. Dirumus khas dengan Ekstrak Boswellia sebagai agen anti radang semulajadi dan menghalang bahan kimia  seperti ubat daripada menyerang tulang rawan dan menyebabkan ketakselesaan sendi
4. Sumber glukosaminnya daripada esktrak jagung yang berfungsi membekalkan kusyen antara sendi, membekalkan pelincir dan komponen penting dalam pembinaan blok utama tulang rawan dan bendalir sinovial.
5. Dilengkapi dengan vitamin C sebagai penggalak kolagen. Kolagen adalah protein utama yang membentuk tulang rawan dan tisu penyambung.
6. Zink, tembaga dan mangan pula adalah ko-faktor bagi enzim yang membina kolagen dan glikosaminoglikan (komponen tisu penyambung.

Ada yang lagi menakjubkan!
Ia terbukti berkesan dalam masa 5 hari!
Ia tiada pewarna, perasa dan pemanis tiruan juga bebas bahan pengawet!
Ia sentiasa semulajadi dan mesra alam!

Tunggu testimoni hangat pengguna AJHT yang terdiri daripada golongan dewasa dan warga emas! Mereka ternyata puas hati dan gembira :)))

PERTANYAAN/TEMPAHAN:
SUHAILA 013-2369434
WhatsApp: 012-9645614
Fb: Su AnNajah