Bismillahirahmanirrahim.

Melahirkan anak yang menjadi pencinta dan pendamping Al-Quran memang impian setiap ibubapa. Orang yang mahir ilmu Al-Quran, yang menghafaz di gelar sebagai 'ahlullah'.

Mari kita sama-sama dengan anak bergerak menjadi pencinta Al-Quran seterusnya mengamalkan dalam kehidupan.


Tip ini dikongsikan oleh Prof. Muhaya dalam facebook beliau.


1. Bercerita

Semua orang suka cerita. Al-Quran penuh dengan cerita dan kisah-kisah benar.

Ada cerita Nabi Yusuff dan adik beradiknya, Nabi Ibrahim dengan ayahnya, Luqman dengan anaknya.

Ada juga kisah tentang haiwan seperti semut yang berusaha, labah-labah, anjing, gajah, burung dan sebagainya. Anak-anak sangat suka cerita berkisarkan haiwan kan?

2. 1 minggu 1 akhlak Al-Quran
Pilih satu akhlak baik yang yang ingin di amalkan dalam keluarga. Baca ayat dan kaji sirahnya. 

Contohnya akhlak mentaati ibu bapa, akhlak bersabar apabila diuji, akhlak dengan orang lain dan sebagainya.

3. Galakkan anak baca Al-Quran setiap hari
Pilih waktu yang sesuai dan tetap contohnya selepas solat Maghrib. Satu family kena baca Quran waktu ini. Tutup gangguan seperti tv dan sebagainya. 

Bagi ciuman, pelukan atau pujian jika anak berjaya hafal surah.

4. Buat kuiz ringkas

Contoh berapa ayat dalam surah, surah apa yang mula-mula sekali, haiwan apa yang disebut dan sebagainya.

5. Connect pada surah tertentu

Sesetengah surah mempunyai keistimewaan tersendiri. Ceritakan kelebihan surah itu dan galakkan anak untuk hafal.

Contohnya surah Al-Ikhlas, Al-Mulk, Al-Waqiah, Al-Fatihah dan banyak lagi.

6. Penawar dan penyembuh
Contohnya apabila anak sakit, letak tangan di kepalanya, baca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-nas, kemudian berdoa. 

Anak mempelajari hanya Allah yang akan menyembuhkan penyakit, dan penyembuhannya berlaku melalui kalimah dalam Al-Quran.

(Of coz dengan usaha lainnya juga, biiznillah)

7. Doa

Al-Quran penuh dengan zikir dan doa yang boleh di amalkan. Contohnya doa menaiki kenderaan.

Semasa baca doa tersebut, ceritakan ia dari surah Az-Zukhruf ayat 13-14.

Doa untuk ibu bapa, doa sewaktu kesusahan dan sebagainya.

Untuk melahirkan anak yang cintakan Al-Quran, harus dimuali dengan ibu bapa terlebih dahulu. Ibu bapa contoh terbaik untuk anak-anak.

Semoga Allah merahmati anak-anak kita dan membuka hati mereka untuk mencintai Al-Quran.❤️❤️

*****************
Di terjemah semula (dengan ayat sendiri ) daripada Hesham Al-Awadi, penulis Muhammad S.A.W: How He Can Make You Extraordinary.

#selfnote
#CiksuKongsi
Assalamualaikum wbt.

Hari ini, genap 10 hari menyambut kepulangan ibu dan bapa mertua daripada menunaikan Haji. Alhamdulillah mereka sihat-sihat saja. Batuk dan demam tu normallah dengan cuaca yang panas dan kering di sana.

Seronok dengar cerita-cerita mereka. Dalam diam saya menyimpan hajat untuk menunaikan Haji dalam usia muda. Sementara badan masih kuat dan belum tertimpa penyakit-penyakit tenat. Dalam masa yang sama, ada perasaan takut juga. Ya, lah..menunaikan Haji ni kan ibadah yang boleh menghapus dosa.

Pengedar shaklee balok kuantan

Nak hapuskan dosa, nak Allah terima taubat kita, kita akan diuji terlebih dahulu. Saya takut nak menghadapi ujian apakah yang bakal Allah beri kepada saya. Semoga Allah berikan kekuatan kepada kita untuk menghadapi apa saja ujianNya semasa kita hidup ini.

Dalam banyak-banyak cerita tu, yang paling menggembiarakan hati saya ialah, mak mertua saya tidak mengalami bibir kering dan tumit pecah walau sedikitpun di sana.

Lagi seronoknya apabila teman sebilik mak yang puji dan tegur beliau. Makcik kata, ni sebab mak makan Shaklee la ni. (Shaklee hanya asbab, of coz Allah yang izinkan).

Ye, mak mertua saya memang pengamal setia Shaklee. Mak mertua tak makan banyak pun. Cuma tiga jenis ini yang emak sangat konsisten sejak lama dulu.

Pengedar shaklee Balok Kuantan

Ostematrix Shaklee adalah pil kalsium yang lengkap dengan magnesium, vitamin D serta beberapa mineral penting yang amat baik untuk kesihatan urat saraf dan tulang. Ia juga membantu menguatkan dan memelihara kesihatan otot kita.


pengedar shaklee Balok Kuantan
Lecithin Shaklee daripada ekstrak minyak kacang soya yang sangat bagus untuk kulit, bertindak sebagai pelembap, pemecah lemak yang baik, membantu penurunan berat badan dan bagus untuk otak dan ingatan juga.

Pengedar Shaklee Balok Kuantan
Alfalfa Complex pula adalah herba yang bertindak sebagai pelawas, mencegah sembelit, membekal nutrisi dan tenaga serta sebagai agen detoks.

Satu lagi produk yang sangat saya syorkan ialah krim Herbal Blend ni. 
pengedar shaklee balok kuantan
Krim kegemaran kami sekeluarga yang sangat selamat dan bebas daripada bahan kimia berbahaya seperti steroid dan paraben. Krim ni bagus untuk hilangkan kegatalan, ruam, bengkak, serta boleh sapu pada kulit yang kering dan pecah sebagai losyen harian yang melembapkan kulit.

Mengerjakan ibadah umrah atau Haji bukanlah sesuatu yang mudah. Kena bersedia dari segi mental dan fizikal. Kena sihat tubuh badan sebab banyak tenaga nak guna, banyak nak berjalan dan sebagainya. Saya berpesan kepada diri sendiri juga. 

Persiapkan diri sebaik-baiknya, serta banyakkan berdoa agar Allah mempermudah urusan ibadah kita. Amiin insyaAllah.

Jika berminat nak dapat vitamin di atas, atau mana-mana vitamin yang bagus untuk mengekalkan kesihatan, boleh hubungi saya,


012-9645614

Klik untuk order online:


Atau dapatkan diskaun hingga 25% dengan menjadi ahli.




"Wahh cantiknya kulit awak, licin gebu je. Jerawat pun takde. Awak pakai apa ni?''

Kembang hati dengar pujian melantun-lantun begitu kan. Mulalah rasa nak tengok cermin je. Confident level pun meningkat mendadak gitu.

Kulit cantik, mulus, gebu memang dambaan para wanita. Usahkan wanita, lelaki pun sama juga.

pengedar shaklee kuantan

Tapi masalah utama kita orang Malaysia dengan cuaca panas, di tambah lagi dengan udara yang kotor dan tercemar, stress yang memburukkan keadaan serta pemakanan yang tidak dijaga, menyebabkan kulit kita mudah mengalami:
  • jerawat
  • jeragat
  • kekeringan
  • tona kulit tak sekata
  • kesan parut yang susah nak hilang
  • kulit yang kasar
  • blackhead dan whitehead
  • pori besar
  • garis halus dan kedutan yang ketara
  • kulit berminyak dan melekit
Semua masalah kulit ni menyebabkan kita rasa tak selesa, kurang keyakinan nak berhadapan dengan orang, dan terpaksalah kita pakai make-up tebal-tebal untuk menutup cela pada wajah. 

Set Radiant 4 Hilangkan Kulit Kering Kusam Dan Berkedut Secara Semulajadi


Bagaimana Set Radiant 4 ini mencantikkan kulit?

1. ESP
  • sumber protein yang berfungsi untuk membina sel kulit baru dan lebih sihat
  • melembapkan kulit
  • mengurangkan kedutan
  • mengembalikan radian kulit dan kepejalannya
  • mengimbangi hormon semulajadi
  • meransang pengeluaran kolagen semulajadi
  • mencerahkan kulit
  • melembapkan kulit
  • memusnahkan radikal bebas yang merosakkan sel
  • menguatkan imun untuk melawan bakteria penyebab jerawat
  • mengimbangi hormon semulajadi
  • mengurangkan jeragat
  • melembapkan kulit kasar dan kering
  • menghilangkan radang kulit
  • menyamakan tona kulit
  • melembut dan melembapkan kulit
  • mengurangkan kedutan dan garis halus
  • menganjalkan kulit
  • mengecilkan liang pori
  • mengurangkan pigmentasi dan jeragat
  • meningkatkan keserian wajah
Set Radiant 4 ni memang igauan wanita terutama pengguna setia produk Shaklee kerana mereka dah rasa kesan superb hasil mengamalkan produk ini. 

Testimoni #1

pengedar shaklee kuantan

Testimoni #2

pengedar shaklee kuantan


Testimoni #3

pengedar shaklee kuantan

Testimoni #4

pengedar shaklee kuantan

Testimoni #5


pengedar shaklee kuantan

Dengan set ini, anda akan mengalami pengalaman yang yang sangat mengujakan!

- kulit lebih sihat, cerah dan berseri

- badan lebih sihat bertenaga

- kurang diserang penyakit

- jerawat dan parut jerawat akan pudar

- kesan jeragat akan menipis dan hilang

- keyakinan diri meningkat

- kelihatan awet muda

- garis halus dan kedutan menipis

dan banyak lagi kesan yang best akan dapat dirasai!

Set ini berharga RM845.50 untuk penggunaan 1-4 bulan.

Sekiranya berminat mendapatkan Set Radiant 4 ini, boleh hubungi saya:


012-9645614

Shaklee Malaysia ID: 868994

Untuk beli secara online, klik:



Atau dapatkan penjimatan hingga 25% dengan menjadi ahli.

Assalamualaikum wbt.

"Dulu saya fikir ibu mengandung je akan mengalami kekurangan darah atau hemoglobin (Hb) rendah. Rupanya orang lelaki dewasa macam saya pun boleh kena."

Mungkin ramai yang berfikir seperti ini. Hakikatnya, kekurangan darah boleh berlaku kepada sesiapa sahaja.

Kekurangan darah ni bahaya juga. Apabila kurang darah, kita akan turut mengalami kekurangan hemoglobin. Hemoglobin pun sangat penting untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan kita dari hujung rambut sampai hujung kaki.


Sebab tu apabila seseorang mengalami kekurangan darah yang kronik, pemindahan darah perlu dilakukan untuk tampung kekurangan itu.

Paras hemoglobin normal bagi lelaki dewasa ialah 14-18 g/dl, dan bagi wanita dewasa ialah 12-14 g/dl.

Jika mengalami kekurangan darah, kita akan rasa:

  • pening kepala
  • tidak bertenaga serta lemah
  • nafas pendek
  • sakit kepala
  • kepala berpusing
  • kulit yang pucat
  • kuku tidak sihat
  • degupan jantung yang laju
  • selera makan menurun
Ada banyak punca kenapa kita kurang darah antaranya mungkin mengalami anemia, ada penyakit tertentu seperti anemia, kanser dan talassemia, pengambilan ubat-ubatan, gangguan penyerapan nutrisi, gastrik, atau juga mungkin disebabkan kehilangan darah yang banyak seperti luka kemalangan, haid atau pendarahan dalaman. 

Jika ada mengalami simptom di atas, atau mengesyaki sesuatu yang tidak kena, silalah berjumpa dengan doktor untuk buat pemeriksaan.

7 Cara Tambah Darah Dengan Cepat Melalui Pemakanan

Ada makanan yang amat membantu menambah kuantiti sel darah merah dan hemoglobin, bergantung juga kepada jenis kekurangan darah yang kita alami. 

Makanan ini perlulah diamalkan secara konsisten kerana ia bukanlah ubat yang merawat penyakit.

#1. Makanan kaya zat besi

Doktor biasanya akan memberi pil zat besi namun pada sesetengah orang, ia boleh menyebabkan sembelit. 

Kita boleh amalkan makanan berikut sebagai sumber zat besi harian.
  • hati ayam atau lembu
  • daging merah
  • udang
  • tofu
  • sayuran hijau seperti bayam, brokoli, bokchoy (sawi pendek), kacang peas
  • kacang almond
  • kurma
  • bijirin
  • tiram, kerang
  • asparagus
#2. Makanan tinggi vitamin C

Jika kekurangan darah adalah disebabkan kekurangan vitamin C, maka banyakkanlah makan makanan yang tinggi vitamin C. Zat besi tidak boleh diserap dengan sempurna jika kita tak cukup vitamin C.

Antara makanan kaya vitamin C ialah:
  • buah betik
  • oren
  • lemon 
  • strawberi
  • brokoli
  • anggur
  • tomato
  • bayam
Suplemen vitamin C semulajadi juga boleh diamalkan.

#3. Makan asid folik

Asid folik ialah sejenis vitamin B. Kekurangannya juga boleh menyebabkan bacaan hemoglobin menurun kerana ia diperlukan untuk membina sel darah merah.

Antara sumber asid folik ialah:
  • sayur berdaun hijau
  • nasi
  • bijirin
  • sayur seperti taugeh
  • kekacang
  • germa gandum
  • pisang
  • brokoli
Boleh juga ambil suplemen asid folik tambahan.

#4. Epal hijau

Sehari sebiji epal dapat membantu mengekalkan paras hemoglobin sihat. Epal kaya dengan zat besi juga vitamin lain yang badan kita perlukan untuk hasilkan darah. 

Caranya, makan sebiji epal hijau setiap hari bersama kulitnya. Tapi kulit epal mengandungi lilin (wax), basuh dulu bersih-bersih sebelum makan.

Boleh juga buat jus epal, campur bersama lemon dan sedikit halia.

#5. Buah delima

Buah delima sangat kaya dengan protein, karbohidrat, zat besi, kalsium dan serat yang membantu meningkatkan hemoglobin dalam darah dan melancarkan peredaran darah. 

Boleh dimakan begitu saja atau juga jadikan jus; minum setiap hari. 

#6. Berhenti mengambil iron-blocker!

Ini yang ramai daripada kita susahhhh sangat nak buat. Jika kita mengalami hemoglobin rendah, berhentilah mengambil minuman atau makanan yang boleh menghalang penyerapan zat besi.

Antara minuman dan makanan yang perlu dielakkan ialah:
  • kopi
  • teh
  • cola
  • ubat antacid
  • mengambil kasium pada masa yang sama mengambil zat besi
#7. Bersenam dengan kerap

Senaman membantu dengan cara apabila kita bersenam, badan akan menghasilkan lebih hemoglobin untuk memenuhi keperluan oksigen yang digunakan.

Kekurangan darah menyebabkan kita berasa sangat tak selesa. Selalu pening dan berpusing malah sesetengah orang boleh pitam tiba-tiba. 


Selain dapatkan rawatan, menjaga pemakanan, mengambil makanan tambahan juga amat membantu mengurangkan gejala kekurangan darah. 

Antara suplemen semulajadi yang amat membantu ialah Set Tambah Darah Shaklee ini.


Keistimewaan set ini ialah:

1. Lengkap dengan sumber protein, karbohidrat, dan vitamin semulajadi kerana ia berasaskan tumbuhan untuk membina sel darah merah.

2. Protein diperlukan dalam membina sel darah merah dan hemoglobin.

3. Vitalea with iron Formula membekalkan zat besi serta mineral diperlukan untuk membina sel darah merah.

4. B complex yang lengkap dengan asid folik untuk membantu penyerapan vitamin lain dan zat besi.

5. Vitamin C yang penting untuk penyerapan zat besi. 

Set ini berharga RM421.85 penggunaan 2-6 bulan.

Sekiranya berminat mendapatkan set ini, boleh hubungi saya:


012-9645614

Beli secara online  KLIK

atau nikmati diskaun hingga 15% dengan menjadi ahli.