Selasa, 28 Julai 2015

10 Cara Cuci Dan Buang Kerak Usus Yang Mudah Dan Semulajadi

Assalamualaikum wbt.

Usus atau kolon adalah sebahagian daripada sistem penghadaman manusia. Kalau takde usus, makanan yang kita makan tak dapat nak di proses dan zat yang ada dalam makanan pun takkan dapat sampai ke bahagian tubuh yang lain.

Kalau usus rosak, jadilah kita ibarat tong sampah yang hanya menerima lebihan makanan, tetapi tak dapat berbuat apa-apa.

Selain berfungsi memproses makanan dan menyerap zat makanan, usus juga berfungsi sebagai tempat menyingkirkan bahan buangan yang tidak berguna setelah habis digunakan. Tapi kalau ia rosak, ia mula menyerap toksin dan bahan yang dikumpulkan. Bukan lagi membuangnya.


Dan daripada itu, bermulalah macam-macam ketakselesaan perut seperti angin, kembung, sembelit, naik berat badan, tidak bertenaga, lemah dan lesu, sakit kepala malah juga sakit kronik!

Baca - 15 Tanda Usus Kotor

Ini semua disebabkan lambakan makanan yang tidak dapat di hadam oleh usus termasuk makanan yang mengandungi penambah perisa, pewarna, pengawet dan bahan kima tidak berguna yang lain. Bahan-bahan ini akan berkumpul dalam kolon, menghasilkan toksin dan mula meracun tubuh.

Sebab itu kita mesti melakukan permbersihan kolon (colon cleansing) atau nyahtoksin untuk membuang segala toksin, dan membantu perkembangan bakteria usus yang baik.


Kalau usus dah bersih, barulah badan akan sihat, kulit akan cantik, tubuh bertenaga, sebab semua zat-zat yang sangat diperlukan dapat diserap oleh badan dengan lancar!

So, di bawah ini ada sepuluh cara mudah lagi murah untuk cuci usus kita sendiri. Bahan-bahan pun senang dapat dan sah-sah la semulajadi.

1. Air kosong

Ramai orang pandang remeh dengan air kosong. Mentang-mentanglah kosong, tiada warna dan rasa.

Istiqomah lah minum 8-10 gelas air kosong sepanjang hari.

Air kosong dapat melancarkan perjalanan usus dan darah, kosong kalori (tak menggemukkan), dan boleh buat sel yang tua kembali muda.

Macam aunty dalam gambar ni...


2. Jus epal

Minum jus epal secara kerap dapat memperbaiki pergerakan usus, memecahkan toksin, dan memperbaiki kesihatan organ hati dan penghadaman.

Mulakan awal pagi dengan segelas jus epal segar (atau boleh minum jus epal organik). Kemudian, ikuti dengan air kosong 30 minit kemudian. Ulang langkah ini beberapa kali sepanjang hari.


3. Jus lemon

Lemon sangat kaya dengan vitamin C yang membantu proses penghadaman.

Campurkan sebiji lemon (yang dihiris) dengan secubit garam dan sedikit madu ke dalam air suam. Minum setiap pagi semasa perut kosong. Ini akan membantu kita tambah tenaga, senang membuang dan mencantikkan kulit juga.


4. Jus sayuran mentah

Dulu saya pernah minum satu produk daripada Zhulian, namanya Vegivera kalau tak salah. Beberapa minit lepas tu memang lancar perjalanan ke tandas. Sebab saya dulu memang ada masalah sembelit kronik.

Kalau serius nak bersihkan usus dan kolon, cuba 'puasa' daripada makan makanan pejal selama dua hari, tapi minum jus sayur ni je. Sayuran hijau mengandungi klorofil yang bertindak membuang toksin dengan berkesan.

Antara sayuran yang boleh dibuat jus ialah lobak, ubi bit, bayam, timun, dan sebagainya. Kisar, dan minumlah jus ini semasa perut kosong.


5. Makanan tinggi serat

Makanan tinggi serat dapat membantu mencuci usus, melembutkan najis dan memperbaiki pergerakan usus yang menggalakkan pembuangan bahan buangan.

Makan banyak makanan berserat seperti buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, gandum, dan kekacang.


6. Yogurt

Yogurt segar mengandungi prebiotic iaitu kultur hidup yang menggalakkan pertumbuhan bakteria baik dalam salur usus. Ia juga kaya kalsium yang dapat mencegah pertumbuhan lapisan sel dalam kolon.

Yogurt dapat selesaikan banyak masalah penghadaman seperti angin, ketidakhadaman, sembelit dan sebagainya.

Kita boleh amalkan minuman yogurt atau campurkan dengan buahan segar seperti beri, pisang, epal, limau, dan macam-macam lagi ikut kesukaan.


7. Flaxseed

Bijian daripada sejenis pokok (pokok flax) ini sangat kaya dengan omega-3, bersifat antioksidan dan tinggi kandungan serat. Apabila kita mengambil flaxseed, ia akan menyerap air, dan kembang dalam usus. Jadi ia membantu menyerap segala toksin dan mukus yang tak berguna dalam usus dan membuangnya. Flaxseed ini juga dapat membantu mencegah kanser, sakit jantung dan diabetes.

Caranya, boleh campurkan flaxseed ini ke dalam minuman, yogurt, atau salad. Lagi baik jika tambahkan sesudu flaxseed ke dalam air kosong dan minum awal pagi semasa perut kosong atau sebelum tidur untuk kesan lebih pantas.

Flaxseed yang organik boleh di dapati di kedai yang menjual produk organik.


8. Garam laut

Masukkan sesudu garam ke dalam segelas air dan didihkan. Minum campuran ini semasa perut kosong di awal pagi. Tunggu beberapa minit, kemudian berbaring. Lakukan urutan pada bahagian perut untuk meransang pergerakan usus. Ini juga dapat membuang toksin berbahaya, kerak usus, parasit dan bakteria daripada salur usus.

Lakukan teknik ini lima kali dalam sebulan tapi pastikan anda tidak mempunyai penyakit seperti tekanan darah tinggi atau masalah jantung.


9. Aloe vera

Aloe vera mempunyai kemampuan detoksifikasi dan bertindak sebagai laksatif yang dapat memperbaiki masalah seperti sakit kepala, jangkitan kulit, cirit-birit, gastrik dan sembelit.

Campurkan jus lemon dan gel aloe vera bersama dan kisar untuk mendapatkan jus yang halus dan lembut. Simpan beberapa jam di dalam peti ais dan kemudian minumlah beberapa kali selama beberapa hari.


10. Halia

Halia memang herba nombor satu untuk membuang angin dan memberi keselesaan kepada perut.

Boleh makan potongan halia begitu saja atau masukkan ke dalam jus lemon, teh, dan masukkan ke dalam masakkan.


Perut dan usus yang kotor, punca penyakit dan kalau penyakit susah nak sembuh lepas berubat, cucilah usus terlebih dahulu.

Apabila usus dah bersih daripada toksin berbahaya, insyaAllah tubuh badan juga akan sihat keseluruhannya.

Saya ada cara lebih mudah, murah dan pantas! Cuma amalkan Herb-lax insyaAllah semua kekotoran usus termasuk kerak, mukus, kolesterol, lemak dan sisa-sisa yang tertinggal dalam usus dapat dibersihkan dengan lancar!

Bahan aktif yang bertindak mencuci usus dalam Herb-lax ini ialah daun senna atau orang kampung kita panggil daun gelenggang, jintan manis, daun alfalfa dan 7 lagi herba terpilih. Bukan saja boleh kurangkan sembelit, cuci usus dan najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam usus,  malah boleh kempiskan perut!

Harganya cuma RM52.50.

Ini pengakuan antara ribuan pengguna yang bahagia dengan perubahan mereka selepas mengamalkan Herblax Shaklee.

Testimoni 1:

Testimoni 2:
Testimoni 3:
Testimoni 4: 

*Anda juga boleh mendapatkan Herblax dalam Set Detoks Usus Premium ini. Jadual makan dan tip detoks akan diberikan istimewa kepada pelanggan saya.


Jika berminat mendapatkan Herb-lax atau Set Detoks Usus Premium ini untuk tindakan mencuci semulajadi, hubungi saya:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID:868994

Khamis, 23 Julai 2015

Usus Kotor Punca Penyakit Dan Jerawat Susah Nak Hilang

Assalamualaikum wbt.

Semasa entry ini baru ditulis, saya sedang kekenyangan bak ular sawa tertelan seekor kambing. Buruk benar bunyinya. Tapi itulah hakikat. Sebagai ibu, menghabiskan saki baki makanan memang menjadi lumrah. Nak dibuang sayang. Terpaksalah daku relakan usus dan perutku menghadam segala mak nenek ikan, ayam, sayur yang ku masak tadi. (lagi buruk daripada ular sawa ni!)

Nak ceritanya di sini, begitulah usus kita setiap hari menerima kunjungan berkilo-kilo makanan. Kalau makanan tu baik-baik saja ok lah. Tapi yang kita telan setiap hari ialah:

  • lemak dan minyak
  • bahan perasa
  • bahan pewarna
  • bahan penyedap
  • bahan pengawet
  • gula berlebihan
  • garam berlebihan
  • pestisid/ herbisid
  • makanan GMO
  • makanan segera
  • makanan rapu / ringan
  • makanan tercemar
  • asap rokok
  • alkohol
dan sebagainya lagi yang kita sendiri tahulah kan.


Soalannya ialah, berapa kerap kita mencuci usus kita? Saya yakin ramai yang menjawab TIDAK PERNAH. Membuang setiap hari tidak bermakna usus kita bersih tau. Sebab banyak sekali sisa toksin melekat pada salur usus tanpa dapat di buang lagi.

Lebih menakutkan toksin yang melekat pada usus ini bukan saja boleh menyebab banyak penyakit, Malah ia mampu menghalang zat-zat dan khasiat daripada makanan lain untuk diserap ke dalam darah melalui dinding usus.


Sudahnya yang sampai ke sel-sel badan kita cumalah toksin juga!

Sebab tu jerawat tak hilang malah makin banyak pula!!

Kalau nak tahu, antara tanda-tanda yang tubuh kita ni ada banyak toksin ialah:
  1. mudah selesema, demam dan batuk
  2. mudah penat
  3. muka pucat dan lesu
  4. jerawat muka dan badan
  5. alahan
  6. ashtma/ lelah
  7. sembelit
  8. selulit
  9. kulit kusam
  10. masalah berat badan
  11. kanser
  12. tekanan darah tinggi
  13. kencing manis
  14. serangan jantung
  15. sakit kepala
  16. masalah kulit
  17. cepat tua (kulit berkedut, rabun, uban, lupa)

Sangat penting sebenarnya untuk kita cuci usus ni. Kalau tak, takkan orang sanggup habis ribuan ringgit untuk lakukan rawatan cuci usus secara pembedahan.

Syukurlah kita ada cara lebih mudah.

Tumbuhan dan herba semulajadi adalah agen pencuci usus terbaik! Contohnya tumbuhan daun senna ni.



Tumbuhan ni memang banyak terdapat di negara kita. Tak pasti pula saya orang kita panggil daun apa.

Tapi yang best kita tak perlu nak ekstrak-ekstrak, tumbuk-tumbuk atau buat jus.

Dapatkan je herba daun senna ini dalam tablet Herb-lax ini.

Selain daun senna, ada beberapa lagi herba semulajadi yang memang terkenal dalam fungsi detoksifikasi terutama usus dan organ hati.

Cuma amalkan dua kali dalam seminggu (3-4 biji setiap kali), insyaAllah ia akan melakukan tugas mencuci usus dengan mudah, selamat dan lancar.

Sampai ada yang kempis perut di buatnya gara-gara kerak usus yang dah berkurun lama  ada dalam usus akhirnya di buang.

Jika berminat mendapatkan pencuci usus semulajadi ini, terus hubungi saya. Jaminan harga rendah!

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Jumaat, 10 Julai 2015

10 Cara Sembuhkan Luka Bersalin Dengan Cepat Untuk Elak Jahitan Semula

Assalamualaikum wbt.

Kalau sebut bab bersalin ni, yang paling fobia lagi mengerikan ialah tang jahit-jahit ni. Bila ingat terus rasa tak berani nak mengandung. Kan?

Tapi bila lupa...mengandung 20kali pun boleh. ngehehe..

Mana taknya, ngilu je rasa mengingatkan doktor atau selalunya misi lah yang jahit tanpa sebarang bius. Hidup-hidup. Menggeletik la kita ni menahan. Kalau dapat misi yang kasar-kasar, yang mulut takde insurans tu, ai dekat ajer kaki tu dengan muka. huhu..


Tapi, alhamdulillah, setakat beranakkan tiga orang ni, sakit macam mana pun tak pernah lagi saya terajang misi. Dia membebel apa pun, buat pekak aje la...

Yang penting, dia jahit cepat-cepat, pastu kita boleh tidur dan balik rumah cepat-cepat.

Dah balik kang satu hal pula.. ibu tak boleh lasak sangat. Nanti kang terbuka jahit, ko mengadapla misi tu semula (nangis!)

Saya ingat lagi, lepas bersalin baby Fawwaz, misi yang datang rumah tu cek tengok dia kata macam ada yang terbuka. Aishh kita ni dah gelabah dah. Camane plak bleh terbuka. Rasanya sopan santun je kita. Lepas tu dia suruh saya bagitahu doktor masa pergi klinik nanti (kebetulan memang kena pergi untuk cek kuning baby). Dalam hati ni berkira-kira, nak cakap ke tak nak cakap kat doktor ni. Boleh je nak tipu kan.

Tapi entah macam mana jujur sangat lah aku pun, cakap juga dengan doktor. Doktor pun cek tengok. Fuhh lega lega.. Dia kata ok je. Balik rumah banyakkan makan buah dan sayur sebab sebelum tu dia ada tanya, sembelit ke? Sembelit juga tapi tak la teruk sangat. Normal la 4 hari sekali baru membuang kalau dalam pantang. Uiiii cemas cemas dah nak kena jahit kali kedua.

Jadi, untuk ibu-ibu yang bakal bersalin tak lama lagi, siap sedialah dengan apa yang patut supaya nanti luka jatihan cantik serta cepat sembuh.

Lazimnya luka akan sembuh dalam tempoh dua minggu lepas bersalin. Cepat atau lambat sangat bergantung kepada apa yang ibu-ibu buat dan makan.

1. Sebelum bersalin, iaitu dalam trimester ketiga.

Buat senaman Kegel (kemutan otot seperti menahan kencing) dan lakukan urutan perineum. Ini untuk  melatih dan menguatkan otot di bahagian tersebut untuk menghadapi tekanan dan regangan semasa proses melahirkan kelak.

2. Senaman Kegel selepas bersalin

Teruskan dengan senaman Kegel selepas bersalin. Ini dapat membantu meransang peredaran darah dan mempercepatkan penyembuhan luka. Ia juga dapat membantu menurunkan risiko kencing tak lawas, dan meningkatkan kembali daya seksual.

3. Guna ubat luka yang dibekalkan

Doktor akan bekalkan ubat luka yang berwarna kuning. Sama ada letakkan ubat tu pada pad, atau minta suami tuangkan pada luka.

4. Jangan lasak dan banyak bergerak

Jaga cara duduk, jangan sampai terasa sakit. Bangun atau duduk dengan perlahan-lahan kerana sebarang pergerakan yang kuat akan menekan otot di bahagian vagina. Silap haribulan boleh terbetas jahitan tu.

5. Cara kencing yang betul

Kadangkala terasa sakit semasa kencing. Beradalah dalam posisi yang kita sendiri rasa selesa. Jika luka terasa sakit, jirus air suam pada vulva semasa kencing.

Keringkan vagina dengan tuala atau tisu. Memadai dengan menekap-nekap secara perlahan.

6. Elakkan sembelit

Sembelit yang teruk boleh sebabkan jahitan terbuka. Oleh itu jaga pemakanan, cukupkan pengambilan air kosong dan serat. Ibu boleh cuba pil kalsium seperti Ostematrix untuk meransang pergerakan usus yang sihat dan lancar.

7. Jangan sentuh dengan tangan

Tak perlu nak rasa-rasa, pegang-pegang dengan tangan. Biarkan luka sembuh dengan sendirinya. Sama ada tangan yang kotor, atau kawasan vagina yang tidak bersih, kedua-duanya pun tidak sesuai untuk di buat main. Kita tak nak kuman di pindahkan antara satu sama lain pula.

8. Jaga kebersihan vagina

Kerap tukar pad jika terlalu banyak darah, sentiasa pastikan vagina bersih untuk elakkan sebarang jangkitan kuman. Nanti satu hal pula nak ke hospital semula nak cuci kuman. Basuhlah dengan air suam selalu.

9. Cukupkan keperluan nutrisi

Badan kita akan selalu sakit-sakit, dan luka pun lambat sembuh kalau kita tak dapat cukup nutrisi. Nutrisi tu ialah protein, karbohidrat, vitamin, lemak, garam dan mineral. Selalunya orang bersalin yang kekurangan nutrisi akan rasa penat, tertekan, murung dan sakit-sakit badan.

Untuk mempercepatkan baik pulih luka, boleh ambil Zink dan Vitamin C. Kedua-dua ni sangat membantu untuk luka cepat sembuh, mencegah jangkitan, dan memperbaiki tisu-tisu kulit yang rosak dan cedera.

10. Kurangkan tekanan

Ibu berpantang jangan stress stress. Mesti happy dan ceria selalu barulah luka cepat baik.

Jadi, kepada ibu-ibu yang tak lama lagi nak bersalin, dah boleh mula cara nombor 1. Kemudian ikut cara yang saya dah bagi ni.

Saya doakan ibu-ibu semua dipermudahkan urusan bersalin nanti, sentiasa sihat walafiat dan luka pun sembuh dengan begitu cepat sekali. Amiin insyaAllah.

**************

Untuk mempercepatkan penyembuhan luka bersalin, saya cadangkan ibu ambil ESP dan Vitamin C Shaklee. kedua-duanya membantu pemulihan luka dengan cepat, mengurangkan risiko jangkitan dan memberi tenaga. Harga RM242 sahaja dan tahan sehingga 3 bulan. Berminat hubungi:

012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID: 868994

Rabu, 8 Julai 2015

Krim Untuk Ruam Bayi Yang Selamat Dan Berkesan

Assalamualaikum wbt.

Musim-musim panas ni, bintik-bintik ruam mula banyak naik terutama pada bayi. Nak-nak kalau kulit bayi tu sensitif kan.

Baby Fawwaz pun macam tu juga. Dia kuat sangat berpeluh walau kipas menderu-deru tala kat dia. Tapi mujurlah ruam dia tak banyak sangat. Selalu dia naik kat leher je lepas tu mulalah sibuk menggaru tengah-tengah malam.

Ada sesetengah budak, kalau tak jadi kat muka, ruamnya naik kat tempat lain contohnya bahagian punggung. Mungkin berpeluh dekat kawasan tu, atau ada baby yang tak tahan dengan material lampin. Lebih parah kalau jenis mak-mak yang lambat nak basuh kalau anak kencing atau berak sampai melondeh lampinnya.


Bahaya tau sebab boleh sebabkan jangkitan kulat, yis, bakteria atau kuman. Nanti jadi lagi teruk dan susah nak hilang. Lagipun kuman pada najis dan air kencing tak boleh dibiarkan lelama duduk pada kulit anak kita. Kotor tu kan.

Biasanya ruam ni berbintik-bintik, kasar, warna merah dan agak pedih juga.

Apapun jenis ruam, ia tentulah sangat tak menyelesakan bayi. Selain gatal merenyam, mulalah baby suka meragam. Nak cakap tak reti, menangis ajelah yang dia tahu. Mak pun stress pasal apa baby nangis tak berhenti.

Apa nak buat kalau bayi ada ruam?

1. Cari punca apa yang sebabkan naik ruam tu, kalau panas, hindarkan tempat panas dan letak bayi di kawasan lebih sejuk.

2. Bagi kulit bayi yang sensitif, elakkan memakaikannya pakaian, losyen, bedak atau krim yang boleh buat keadaan jadi teruk.

3. Kerap tukar lampin bayi dan basuh punggungnya dengan air setiap kali menukar lampin. Keringkan punggung sebelum memakaikan lampin baru.

4. Tukar lampin bayi ke jenis yang cepat meresap supaya dapat kurangkan kelembapan terlalu lama.

5. Sapu krim yang lembut seperti losyen kalamin atau hidrokortison (atas nasihat ahli farmasi)

Krim untuk ruam bayi yang lembut dan selamat

Dulu losyen kalamin, krim hidrokortison, krim kaler pink tu apa benda namanya entah memang menjadi penduduk tetap rumah saya. Alhamdulillah sekarang semua tu saya dah campak jauh-jauh sejak bertemu dengan krim nan satu ini.

Krim yang satu ni bukan setakat untuk ruam bayi, yang saya suka tu sebab ia serbaguna. Multipurpose katakan.


Krim ni sangat sesuai untuk bayi sebab ia lembut, berasaskan tumbuhan, bebas bahan kimia berbahaya seperti paraben dan sudah tentulah selamat untuk seisi keluarga.

Harganya cuma RM27.50 sahaja dan boleh tahan hingga beberapa bulan lamanya.

Selain untuk ruam bayi, ibu boleh guna krim ni untuk sapu pada kulit yang kasar, gatal-gatal sebab digigit serangga atau alergik, eczema, terkena minyak panas atau sebarang lepuhan, chickenpox, tumit merekah, kulit bersisik dan sebagainya lagi.

Memang sangat menjimatkan, tak gitu?

Ibu-ibu boleh mendapatkan krim best yang serbaguna ini melalui saya! Hubungi:

Suhaila Budin
012-9645614
868994

Suplemen Untuk Mata Rabun Jadi Terang Dan Cantik

Assalamualaikum wbt.

Sekarang ni ramai orang rabun. Tau sebab apa? Sebab banyak sangat tengok skrin henfon, skrin laptop, skrin tv. Tanpa sedar ramai yang mengidap CVS.

Itu belum campur lagi dengan penyakit seperti penuaan, kencing manis, katarak, glaukoma dan berbagai-bagai lagi penyakit yang ada efek pada saraf mata.


Sebab itu pentingnya ambil suplemen. Namun ada juga yang salah faham. Suplemen bukan ubat rabun yang mana hari ni makan, minggu depan dah boleh melihat tanpa cermin mata. Salah tu.

Suplemen berfungsi untuk mencukupkan keperluan nutrisi supaya sel-sel badan menjadi sihat, lancar dan berfungsi dengan baik. Apabila sel-sel termasuk saraf di kawasan mata semakin sihat dan baik, maka di harapkan tahap penglihatan kita juga semakin baik.

Sebelum ambil sebarang suplemen, betulkan persepsi ini terlebih dahulu. Rawatan mata hanya boleh dilakukan oleh pakar mata. Namun dengan bantuan suplemen yang baik dan selamat, ia dapat membantu memperbaiki kerosakan tersebut dengan lebih cepat.

Nutrisi untuk mata

Sebenarnya ada banyak zat nutrisi yang mesti di ambil kerana semuanya memainkan peranan tersendiri dalam meningkatkan kesihatan mata. Contohnya:

  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Beta carotena
  • Zink
  • Zeaxanthin
  • Selenium
  • Lutein
  • Kalsium
  • Thiamin
  • Asid folik
  • Omega 3
  • N-asetil sistein
  • Alpha lipoic acid
Kesemuanya ni boleh datang secara individu atau juga dalam bentuk campuran contohnya thiamin dan asid folik ialah dua jenis vitamin B yang selalu ada dalam sebiji vitamin B komplex.

Set Mata Terang Bersinar

Untuk memenuhi semua keperluan nutrisi seperti yang disenaraikan kat atas tu, anda boleh cuba nutrisi semulajadi Sustained Release Vita C Plus, Vita E with selenium, Carotomax, Zinc Complex, Ostematrix, B Complex, dan Omega Guard daripada Shaklee.

Banyak sangat??

Suka saya cadangkan vitamin asas sahaja iaitu Carotomax, B complex dan Vitamin C (ABC).


Carotomax mengandungi enam karotenoid yang bertindak melawan radikal bebas yang merosakkan mata. Antioksida kuat ini membantu dalam menjaga kesihatan mata secara keseluruhan.


B Complex Shaklee dengan Sistem Penyerapan Bioaktif Berpaten membantu meningkatkan penyerapan asid folik ke dalam badan. ia sangat diperlukan untuk mengurangkan keletihan mata, mencegah katarak, meningkatkan daya penglihatan dan menguatkan fokus. B Complex sangat baik untuk saraf mata yang sihat.

Sustained Release Vita C Plus adalah vitamin C bersumberkan jagung. Ia kekal dalam badan selama 5 jam dan dilepaskan secara perlahan-lahan umpama memakan 1 1/2 biji buah oren dalam masa satu jam.  Satu tablet membekalkan 100mg vitamin C setiap jam selama lima jam.

Vitamin C sangat diperlukan untuk mencegah jangkitan pada mata, antioksida yang kuat di mana ia mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas dan bahan kimia, bertindak memperbaiki sel dan tisu rosak, menghasilkan kolagen untuk pembentukan otot mata, kornea, selaput dan salur darah pada mata.

Satu set ini berharga RM220.25 dan tahan dari sebulan ke enam bulan.

Jika anda mempunyai masalah mata rabun, selain makan suplemen, saya nasihatkan juga supaya mengawal aktiviti setiap hari. Kurangkan terlalu banyak memandang skrin, banyakkan melihat objek hijau dan jauh, makan makanan berkhasiat, minum banyak air kosong, selalu kelipkan mata jika terpaksa memandang skrin telefon atau komputer terlalu lama.

Sebarang pertanyaan atau ingin mendapatkan Set Mata Terang Bersinar ni, boleh hubungi saya:

Suhaila Budin
012-9645614
868994

Mata Semakin Rabun Lepas Terkena Sakit Mata

Assalamualaikum wbt.

Hari ni nak share story pasal mataku yang terasa semakin rabun dan rasanya macam lebih teruk lepas terkena sakit mata itu hari.

Lepas bersalin hari tu kan, tak tahu kenapa saya rasa mata saya makin rabun. Di tambah pulak dengan aktiviti merenung telefon berejam-jam setiap hari, dengan itu saya mula mengehadkan waktu memandang telefon.

jangan betulkan mata anda

Seperti di jangka,  saya tak mampu bertahan untuk tidak memegang henfon. hihihi...Walaupun rasa dah semakin rabun, daku agak degil juga tak mau makan lagi Carotomax. Bajet sihat la kononnya.

Hinggalah lepas cuti sekolah bulan lima hari tu, saya terjangkit sakit mata dengan kakak. Sampai ke tarikh hari ni mata masih rasa tak sedap lagi. Selalu pedih dan bertaik mata tapi tak lah teruk macam masa sakit minggu pertama dulu. Kadang-kadang je taik mata tu keluar.

Sekarang ni memang terasa pandangan berbalam-balam, selalu kecikkan mata dan tenyeh mata beberapa kali untuk fokus pada objek jauh. Ada juga terfikir nak pergi buat pemeriksaan kat oftalmologi tapi risau plak kang doktor suruh pakai spek, kuranglah satu persen kejelitaanku.

Dan nampaknya, daku harus memulakan rutin makan vitamin yang special untuk mata si Carotomax berserta B complex.

Kalau ada yang tertanya-tanya benda apa Carotomax tu, meh nak cerita secara ringkas.


Carotomax ni suplemen yang khusus untuk mata. Kandungan dia sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan beta karotena, dan antioksidan lain yang bantu improve kesihatan mata.

Harga cuma RM74 untuk 30 biji. Makan sebiji je sehari. Yang syoknya boleh cantikkan kulit juga.

Yang si B Complex ni pun kena makan juga.

B complex selain ada 7 vitamin B yang penting, dia ada juga asid folik yang baik untuk mata yang sihat. B complex ni bantu perbaiki saraf-saraf di sekitar mata, jadi nanti mata akan lebih fokus dan tajam, insyaAllah.

Harganya RM53.75 untuk 120 biji. Murah jer kan?

So malam ni saya memang wajib makan la si Carotomax  dan B complex ni untuk kurangkan masalah mata yang rasa semakin teruk ni.

Sebenarnya ada banyak lagi vitamin dan nutrisi penting untuk mata. Nak tahu lebih lanjut korang boleh klik webmd.com ni.

Kalau ada antara korang yang nak join saya makan vitamin berdua ni demi mata yang sihat, cantik dan bersinar terang, pun boleh dapatkan melalui saya. Hubungi jer:

Suhaila Budin
012-9645614
868994




6 Tips Elakkan Air Ketuban Bocor Dan Kurangkan Risiko Bersalin Awal

Assalamualaikum wbt.

Saya harap ibu dah baca entry sebelum ni tentang bahayanya jika air ketuban bocor terlalu awal. Sebolehnya kita nak kandungan kita baik-baik saja sehingga tempoh bersalin kan. Takut sangat kalau ada apa-apa yang tidak diingini berlaku.

Macam saya, misi kata saya ada GDM pun saya dah risau teramat dah. Memang sepanjang mengandung tu berdoa je janganlah benda merepek-repek jadi kat saya.

Tapi tulah, kadang kita dah jaga, tapi Allah punya kuasa, apa yang kita tak nak berlaku, tu yang jadi. Semuanya tak lain tak bukan untuk Allah uji kita. Kita pula sebagai hamba kenalah redha, ambil pengajaran dan iktibar.

Macam kes air ketuban bocor ni, sesetengah orang mungkin anggap perkara ni normal, tak de apa nak di risaukan. Sesetengah ibu yang lain pula, mungkin ada pengalaman sedih kehamilan yang lalu. Jadi ibu dah tentu perlu berjaga-jaga untuk elak perkara sama berulang lagi.


Memang pun, ibu yang dah ada sejarah air ketuban bocor sebelum masanya di kehamilan lalu, mempunyai risiko lebih tinggi untuk ia berlaku lagi. Namun begitu, ibu tak perlulah terlalu stress.

InsyaAllah saya akan kongsikan beberapa tips untuk menguatkan kantung amnion, mencegahnya daripada bocor serta sekaligus dapat mengelakkan daripada terbersalin awal daripada masa yang sepatutnya.

Apabila ada kebocoran pada kantung amnion yang terlalu awal, maka saat ini tinggi jugalah kemungkinan pembedahan ceasarean akan di lakukan. Sebab itu kita perlu ada kantung yang kuat yang mampu bertahan sehingga saatnya betul-betul hendak melahirkan.

Sebab kantung yang kuat dan sihat ini akan memberi kesan 'kusyen' kepada bayi untuk keluar melalui pelvis ke faraj.

Sebenarnya kantung amnion ni terdiri daripada dua lapisan iaitu amnion dan chorion. Nampak je lembut tapi ia sebenarnya sangat sukar untuk ditembusi. Jadi, untuk membina kantung amnion yang sihat dan kuat, adalah penting ibu buat pilihan yang bijak sejak dari awal iaitu sebelum hamil lagi.

Di bawah ini ialah senarai tips dan cadangan yang boleh ibu amalkan untuk melahirkan bayi yang sihat dan membina kantung amnion yang kuat.

1. Nutrisi asas

Tidak dapat dinafikan lagi pengambilan nutrisi berkhasiat sejak dari awal sangat penting untuk pelbagai sebab sepanjang kehamilan. Antaranya:

  • pertumbuhan dan perkembangan bayi yang normal dan sihat
  • pertumbuhan dan sokongan uri (placenta)
  • perkembangan membran atau kantung amnion yang sihat sebagai 'tempat tinggal' bayi
  • penggantian bendalir amnion yang cepat dan berulang kali
  • menapis bahan buangan bayi
  • menapis sisa daripada ibu
  • mengekalkan kesihatan ibu
  • meningkatkan bekalan darah kepada ibu sehingga 50-60%
  • menyokong perubahan metabolisme, fizikal dan fisiologikal semasa hamil
Oleh itu ibu mesti dapat bekalan kesemua zat penting seperti protein, karbohidrat, vitamin, lemak, garam dan mineral untuk tugas-tugas yang sangat penting ini.

Antara nutrisi yang mesti di amalkan ialah sayur-sayuran dan buah-buahan yang banyak, vitamin asas seperti zat besi, vitamin C dan vitamin B complex, zink untuk mencegah sebarang jangkitan kuman, dan vitamin E* untuk mengelakkan jangkitan dan menguatkan kantung amnion.

Kurma antara makanan yang mesti diamalkan oleh ibu hamil. Kajian menunjukkan ibu hamil yang mengamalkan kurma setiap hari terutama pada trimester akhir, dapat mengurangkan risiko pecah ketuban terlalu awal serta mengurangkan 'peralatan' bersalin seperti suntikan epidural.


2. Kesihatan vagina

Menjaga kesihatan dan kebersihan kawasan vagina di mana pertumbuhan mikroflora baik amat penting untuk menurunkan risiko jangkitan kuman.Ini kerana kadang-kala jangkitan kuman boleh menyebabkan air ketuban bocor atau pecah sebelum bermulanya proses pelahiran.

Jangkitan kuman boleh menyebabkan masalah kepada bayi selepas dilahirkan.

3. Tolak sebarang pemeriksaan vagina

Pemeriksaan vagina tidak perlu sekiranya ibu tiada apa-apa masalah yang serius. Peralatan yang digunakan boleh menyebabkan kuman atau bakteria dari luar dipindahkan ke dalam vagina dan ini juga boleh menyebabkan jangkitan.

4. Kurangkan pendedahan terhadap persekitaran luar

Jika ibu selalu berada di kawasan yang kotor, ramai orang, lebih mudah kuman menjangkiti ibu. Elakkan kawasan yang bahaya seperti hospital, bilik pemeriksaan doktor, dan pastikan ibu tidak memegang faraj dengan tangan yang tidak bersih.

5. Pengawasan yang teliti dan proaktif

Untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini, ibu mesti prihatin dengan tanda berikut:
  • suhu badan yang tetap setiap jam
  • pergerakan bayi-sama ada bayi bergerak atau tidak dan teliti trend pergerakannya
  • adakah uterus sakit jika disentuh
  • adakah denyutan nadi meningkat
  • simptom selsema
Jika tanda-tanda ini dikesan, segeralah ke hospital untuk rawatan selanjutnya.

6. Berinteraksi dengan bayi dalam kandungan

Bercakap dengan bayi, merasa tenang dengannya akan meningkatkan hormon oksitosin yang bagus untuk mengurangkan stress. Stress boleh menjadi penyebab kepada kebocoran air ketuban terlalu awal.

Nikmatilah saat-saat bersama bayi dan sentiasa fikirkan yang baik-baik sahaja sepanjang kehamilan ini.

Ibu sebenarnya ada pilihan untuk menjadi sihat sepanjang kehamilan, melahirkan bayi yang sihat, serta melalui proses mengandung dan melahirkan yang tenang, mudah lagi menyeronokkan.

******************

Dapatkan set vitamin lengkap ibu hamil yang jadi pilihan nombor 1 ibu-ibu Malaysia. Hubungi:

Suhaila Budin
012-9645614
868994

Selasa, 7 Julai 2015

Air Ketuban Bocor! Apa Nak Buat?

Assalamualaikum wbt.

Semasa saya tengah skrol-skrol facebook, saya terbaca perbincangan dalam satu grup, ada seorang bakal ibu bertanya, dia terasa seperti air keluar daripada farajnya sedangkan due date lambat lagi. Ibu tu jelas risau dan panik dengan keadaan itu.

Ramailah rakan-rakan yang lain cadangkan ibu tu terus ke hospital.

Sebenarnya bahaya tak ye air ketuban bocor ni? Perlu tunggu sakit dulu atau perlu terus ke hospital? Macam-macam persoalanlah agaknya yang timbul di kepala. Saya sendiri tak pernah ada pengalaman air ketuban bocor.

bayi dalam membran amnion

Ketiga-tiga anak saya dilahirkan selepas doktor yang pecahkan air ketuban tu.

So hari ni saya nak kongsi dengan ibu-ibu sedikit pengetahuan, manalah tahu berguna disaat-saat kecemasan dan memerlukan, kan.

Apa itu air ketuban?

Air ketuban ialah cecair amniotic yang wujud di dalam kantung (amniotic membrane) yang menempatkan fetus dalam kandungan.

Air ketuban ni fungsinya ialah untuk perlindungan bayi, tempat dia tidur, main, berguling, membuang serta mengelakkan gegaran. Kiranya macam kusyen untuk baby. Jadi baby tak akan sakit kalau ibu naik motor melompat bonggol sekali pun.

Bagaimana air ketuban boleh pecah atau bocor?

Ada dua keadaan:

1. Secara spontan (spontaneous rupture membrane) dengan sendirinya;

2. Dipecahkan oleh doktor atau bidan semasa proses hendak bersalin

Selalunya, apabila air ketuban dah pecah, rasa sakit nak bersalin atau kontraksi semakin kuat. Keadaan ini adalah normal dan selalu berlaku di kebanyakan kelahiran.

Air ketuban bocor secara spontan sebelum tiba masanya?

Seperti kes diatas, apabila tempoh sebenar bersalin masih lambat (sebelum minggu 37) tetapi air ketuban sudah mula bocor sedikit demi sedikit, ada beberapa perkara yang ibu harus tahu.

1. Apabila kandungan semakin besar dan menghampiri due date, rahim akan menekan pundi kencing. Braxton Hicks yang sedikit kuat boleh menyebabkan ibu terkencing. Keadaan ini boleh juga di salah erti sebagai air ketuban bocor.

2. Jika ibu benar-benar pasti bahawa yang keluar itu ialah air ketuban (warna agak jernih), bukan air kencing atau lendiran faraj yang biasa, maka ibu perlu buat perkara berikut:

  • Pakai pad atau tuala
  • Tidak memasukkan sesuatu ke dalam vagina
  • Segera ke hospital untuk pemeriksaan. Bawa sekali peralatan peribadi yang perlu kerana ada kemungkinan ibu akan di tahan di wad.
Doktor akan melakukan pemeriksaan ultrasound untuk memastikan keadaan fizikal bayi.

Risiko jangkitan kuman

Apabila ibu merasa air ketuban bocor, sama ada sedikit atau banyak, jangan bertangguh untuk terus ke hospital. Semakin lama ibu menunggu, semakin tinggi risiko jangkitan kuman akan berlaku. Ini bukan saja beri kesan pada bayi, malah turut membahayakan nyawa ibu.

Jika kandungan ibu belum menghampiri usia 37 minggu, dan setelah doktor mengesahkan bayi selamat, ibu boleh pulang dan buat pemeriksaan susulan.

Tetapi jika kandungan ibu sudah menghampiri usia 37 minggu, selalunya doktor akan menunggu sehingga 12 jam untuk melihat tanda-tanda bersalin sudah bermula. Jika tidak, doktor akan memberi suntikan epidural untuk mempercepatkan proses kelahiran.

Apapun, ibu harus cakna dengan setiap perubahan kerana ada juga ibu yang tak sedar air ketuban telah bocor dan ini sangat membahayakan bayi.

Ibu pun jangan stress, saya percaya doktor mahukan yang terbaik sahaja untuk ibu. Ikut saja nasihat doktor.

Saya doakan agar kehamilan dan proses bersalin ibu nanti dipermudahkan. Amiinn insyaAllah.

***********
Suhaila Budin
012-9645614
868994


Rujukan:






Jom #BSN40KEBAIKAN Di Media Sosial Untuk Menderma!

Assalamualaikum wbt.

Masa saya tengok TV beberapa hari yang lalu, saya terpandang iklan kat TV (tak ingat pulak tv mana) tentang projek #BSN40KEBAIKAN ni..Macam menarik woo..

Sesiapa pun boleh join.


Caranya mudah je!

1. Buat sebarang kebaikan hatta memberi kucing jalanan makan.

2. Kongsi kebaikan tu di laman sosial dan jangan lupa guna #BSN40KEBAIKAN

3. Setiap #BSN40KEBAIKAN yang dikongsi di media sosial, BSN (Bank Simpanan Nasional) akan dermakan RM1 kepada organisasi terpilih.

4. Dan setiap #BSN40KEBAIKAN ke-40 akan menerima hadiah Sijil Simpanan Premium berjumlah RM50!

Senang je kan, mana tau rezeki Ramadhan dapat 40 kali #BSN40KEBAIKAN ke-40 kan?? haha

Maklumat lanjut korang boleh baca di #BSN40KEBAIKAN nih.

Jom beramal!

Jangan lupa......

#BSN40KEBAIKAN
#BSN40KEBAIKAN
#BSN40KEBAIKAN

Isnin, 6 Julai 2015

Khasiat Minyak Ikan Omega 3 Untuk Ibu Mengandung

Assalamualaikum wbt.

Dengan perkembangan sains dan teknologi, hari ni kita tahu bahawa minyak seperti minyak ikan omega 3 sangat bagus untuk ibu hamil. (intro dah macam kepelbagaian biodiversiti) hihi..

Ok lah..ada orang tanya, memang bagus ke Omega 3 untuk ibu mengandung? Apa khasiat dia? Tak bahaya ke ibu mengandung makan Omega 3 ni?

Sebenarnya kalau kita baca jurnal atau laporan saintifik, omega 3 ni memang amat bagus di ambil ketika hamil. Cuma ia bukanlah sesuatu yang diwajibkan memandangkan omega 3 ni agak mahal kos penyediaannya, tak macam vitamin lain tu boleh bagi free free je kat klinik kan?


Ibu boleh tengok contoh laporan saintifik ini. (Klik link)

So hari ni saya nak bawa ibu pergi lebih jauh untuk mengetahui dan mengenali khasiat omega 3 terutama untuk kita kaum ibu yang sedang hamil ni kan.

Ada dua jenis minyak ikan beromega 3.

1. Minyak ikan bersumberkan daging ikan tu sendiri (flesh fish), SELAMAT di ambil oleh ibu hamil

2. Minyak ikan bersumberkan hati ikan (cod liver oil), TIDAK SELAMAT di ambil oleh ibu hamil.

Ada perbezaan ketara disitu yang mana omega 3 daripada sumber hati ikan (cod liver oil) mengandungi aras retinol daripada vitamin A yang sangat tinggi yang tidak baik untuk bayi dalam kandungan.

Apa itu Omega 3?

Omega 3 ialah asid lemak ialah rantaian panjang asid lemak poli-taktepu yang amat penting untuk perkembangan, pertumbuhan dan kesihatan keseluruhan. Malangnya asid lemak Omega 3 ni tidak disintesis oleh badan manusia, oleh itu kita perlu dapatkan daripada pemakanan.

Walaubagaimanapun, diet dan pemakanan kita seharian amat kurang kandungan omega 3. Sebab itulah kita mesti dapatkan daripada suplemen.

Kenapa Omega 3 penting untuk ibu hamil?

Ada banyak kajian menunjukkan ibu hamil yang mengamalkan pengambilan minyak ikan mempunyai risiko komplikasi dan masalah kesihatan yang rendah, malah bayi juga sihat dari segi mental dan jasmani.

Antara kebaikan minyak ikan kepada ibu hamil ialah:

1. Membantu perkembangan neurologi dan visual bayi sejak dalam kandungan iaitu untuk pembentukan sistem saraf pusat seperti otak, dan penglihatan yang baik.

2. EPA menyokong perkembangan jantung yang sihat, sistem imun dan tindakbalas elergi.

3. DHA menyokong perkembangan otak, mata dan sistem saraf pusat

4. Mengatur fungsi fisiologi seperti tekanan darah yang sihat, pembekuan darah, transmisi saraf dan respons alergik.

5. Menghasilkan susu ibu, di mana beberapa peratus DHA ditemui dalam komponen susu ibu. Akibat pengambilan DHA oleh bayi, maka ibu harus menggantikan omega 3 yang hilang.

6. Kajian menunjukkan ibu yang mengamalkan omega 3 semasa mengandung mempunyai bayi yang kurang bermasalah alergik termasuk eczema dan asthma yang semakin banyak berlaku sekarang.

7. Pengambilan EPA dan DHA yang mencukupi semasa hamil dapat mengurangkan risiko daripada terjadinya bersalin awal atau kelahiran pra-matang, preeclampsia dan berat bayi yang terlalu rendah.

8. Mengurangkan risiko depresi atau tekanan dan kemurungan selepas bersalin (postpartum mood disorders) atau meroyan.

9. Mengurangkan kejadian oedema atau bengkak kaki yang sering terjadi kepada ibu hamil

Sumber terbaik omega 3 ialah ikan dari lautan sejuk seperti salmon, hering, tuna, mackerel.

Pengambilan suplemen yang tulen dan selamat adalah penting untuk mengelakkan daripada keracunan logam berat seperti merkuri dan plumbum. Oleh itu wajib ibu mendapatkan suplemen minyak ikan yang berkualiti tinggi tanpa sebarang risiko keracunan toksin.

Omega 3 pilihan saya??

Dah tentulah yang diyakini selamat, semulajadi dan berkesan. Tak lain tak bukan Omega Guard Shaklee.

Omega Guard ini mengandungi 90 kapsul softgel dan cuma berharga RM136.

Ibu-ibu prihatin yang ingin mendapatkan Omega Guard ini dan menjadi ahli untuk dapatkan diskaun, boleh hubungi saya :

Suhaila Budin
012-9645614
868994



8 Cara Kurangkan Bengkak Kaki Semasa Hamil

Assalamualaikum wbt.

Salah satu masalah yang kerap melanda ibu hamil ialah bengkak kaki atau dalam perubatan dipanggil oedema.

Alhamdulillah sepanjang saya mengandungkan tiga orang hero ni, belum pernah lagi mengalami masalah bengkak kaki atau kaki kembang.

Kalau datang buat check-up ke KKIA, nampak ibu dengan kaki bengkak, kesian pulak rasa. Mesti tak selesa dan ketat je rasa nak berjalan kan. Ada yang kes lagi teruk saya pernah nampak, urat kaki dia yang kaler hijau tu memang timbul sampai ke betis. huhu...


Kenapa ibu hamil selalu mengalami bengkak kaki?

Semasa mengandung, badan kita akan simpan banyak cecair daripada biasa. Dan apabila kandungan sudah semakin besar, rahim kita ni akan menekan salur darah pada pelvis. Tekanan ni akan menyebabkan peredaran darah di bahagian bawah badan kita menjadi perlahan dan berkumpul.

Apabila darah berkumpul, ia akan memaksa air turun dan keluar melalui kapilari darah dan masuk ke tisu-tisu pada tapak kaki dan buku lali. Biasanya air ini akan diserap oleh badan. Sebab itulah kita akan nampak kaki mula mengembang dan seakan bengkak.

Bagaimana nak kurangkan bengkak?

Ada beberapa cara yang boleh ibu lakukan untuk kurangkan dan menghilangkan bengkak kaki yang tak selesa ni.

1. Elakkan duduk terlalu lama atau berdiri terlalu lama. Jangan silang kaki semasa duduk kerana ini akan burukkan keadaan. Cuba lakukan banyak pergerakan untuk menghalang darah berkumpul di sesuatu bahagian.

2. Baring kekiri jika ibu ingin berehat untuk mengurangkan tekanan pada saluran darah vena kava. Ibu juga boleh naikkan sedikit kaki dengan bantal supaya berkedudukan tinggi sedikit daripada jantung.

3. Berselimut atau pakai stokin semasa tidur tetapi elakkan stokin yang terlalu ketat.

4. Pakai kasut yang selesa yang tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah.

5. Minum banyak air untuk mengembalikan cecair yang hilang.

6. Mengurut. Mintalah bantuan encik suami untuk mengurut kaki yang bengkak itu.

7. Makan secara sihat, elakkan makanan ringan dan tinggi garam.

8. Mengambil suplemen seperti multivitamin, kalsium, magnesium dan omega 3.

Hampir 80% wanita mengandung pernah mengalami masalah bengkak kaki ni dan ia biasanya berlaku pada trimester ketiga. Ianya normal dan ibu jangan risau. Selalunya lepas bersalin bengkak ni akan surut sendiri.

Tapi lain halnya dengan ibu yang mengalami bengkak kaki lepas bersalin. Yang ini saya pernah kena. Tunggu next entry okeh!

Ada ibu-ibu yang ingin mendapatkan set lengkap ibu mengandung, boleh hubungi saya ;)

Suhaila Budin
012-9645614
868994


Jumaat, 3 Julai 2015

Amalan Ibu Mengandung Supaya Anak Tak Banyak Ragam

Assalamualaikum wbt.

Anak yang baik, soleh, solehah dan tak banyak ragam sejak bayi adalah impian semua bakal ibu dan ayah. Tapi ramai yang tak sedar, proses melahirkan anak yang baik dari segi tingkahlaku bermula sejak dari awal lagi iaitu sejak bayi berada dalam kandungan.

Banyak perkara yang ibu perlu tahu dan amalkan serta jauhkan sepanjang kehamilan. Sebab sedikit sebanyak apa yang ibu makan, apa yang ibu pakai, apa yang ibu rasa, semuanya akan di rasai oleh janin dalam kandungan.


Maka biasakanlah bayi dengan perkara-perkara baik agar mudah menjaga dan mendidiknya selepas lahir nanti.

Di bawah ni saya senaraikan perkara yang mesti ibu lakukan sepanjang kehamilan supaya nanti bayi yang lahir tak banyak meragam, tak menangis, dan ibu mudah menjaganya.

1. Ibu mesti sentiasa ceria dan positif selalu, tidak merungut atau marah-marah.
2. Tidak bergaduh atau bermasam muka dengan suami. Redha dengan suami dan mohon keredhaan suami.
3. Makan makanan yang baik lagi halal. Elakkan makan makanan yang ada perisa, pewarna tambahan. Sebaiknya masak sendiri di rumah dan elakkan air tangan orang yang tidak solat.


4. Sentiasa menunaikan amalan fardhu dan tambah dengan amalan sunat.
5. Banyakkan membaca Al-Quran dan berzikir. Antara surah yang mesti di amalkan ialah:
  • Surah Al-Fatihah
  • Surah Yusuf
  • Surah Maryam
  • Surah Yaasin
  • Surah Luqman
  • Surah At-Taubah
  • Surah Al-Hujurat
  • Surah An-Nahl ayat 78

6. Sentiasa bercakap dengan bayi dalam kandungan agar dia keluar nanti menjadi anak yg soleh dan berakhlak mulia
Bukan saja si isteri, malah suami lebih lagi. Jaga perasaan dan emosi ibu hamil agar isteri tidak berdendam atau menghadapi sebarang tekanan perasaan dan kemurungan.
Ibu mengandung yang akrab hubungannya dengan Tuhan, insyaAllah akan dipermudahkan urusannya menjaga dan mendidik permata syurga...

***********************
Dapatkan Set Lengkap Ibu Hamil semulajadi dengan menghubungi saya:

Suhaila Budin
012-9645614
868994


Peppermint Ginger Untuk Orang Yang Selalu Berangin Dan Masalah Penghadaman

Assalamualaikum wbt.

Hari ni saya nak bagi review sikit pasal satu lagi produk Shaklee yang agak terkenal juga iaitu Peppermint Ginger Plus.

Mungkin ramai antara kita yang tahu kalau badan masuk angin, mesti minum air halia kan? Sebab halia ni sifatnya panas dan buang angin.

Selain boleh amalkan minum air rebusan halia yang di campur dengan madu, ada cara lebih mudah lagi iaitu menelan Peppermint Ginger Plus nih! Hihi..


Ok, apa yang best sangat tentang Peppermint Ginger ni??

Satu tablet PG ini mengandungi campuran empat herba terkenal iaitu halia, daun pudina, adas atau jintan manis dan cekur manis.

Secara klinikalnya ia dapat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman.

So, jom kita tengok kelebihan setiap herba ni pula.

Daun pudina


  • mempunyai kesan penenang, melegakan otot perut
  • membantu melegakan penghadaman, mabuk laut, mabuk kereta
  • melegakan pedih ulu hati, gastrik dan cirit-birit
  • melegakan kesan sampingan rawatan kemoterapi seperti muntah dan hilang selera
  • meransang pengeluaran peluh, menyekat demam jika selsema
  • sensasi sejuk dan dingin  membantu pemikiran yang jelas dan fokus


Halia



  • meransang enzim salvia untuk pencernaan makanan
  • melagakan sakit perut/ usus, sakit haid,
  • morning sickness, mual, angin, dan loya semasa mengandung dan berpantang
  • menghalang muntah dan mabuk dalam perjalanan udara, air dan darat


Biji adas / jintan (fennel)

  • orang Eropah mengamalkan biji adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut
  • melegakan sakit perut, masalah alergi pada saluran usus
  • melegakan gejala flu

Cekur manis


  • digunakan orang Mesir purba untuk melegakan masalah pencernaan, gejala haid, batuk dan kahak
  • meransang rembesan jus gastrik untuk pencernaan
  • mencegah pembiakan kulat yang sebabkan penyakit kulit
  • membuang haba / panas badan
  • melancarkan tenaga dalaman
Antara feedback pengguna Peppermint Ginger




Peppermint Ginger memang ada peminatnya tersendiri terutama mereka yang jenis badan berangin ni. Salah makan sikit terus kembung, lambat makan pun masuk angin juga sampai ke kepala. Lagi teruk sampai gastrik pun ada.

Ada baiknya simpan sebotol dirumah, buat guna di saat-saat kecemasan kan.

Sebotol Peppermint Ginger ni mengandungi 90 biji dan cuma berharga RM45 sahaja.

Sesiapa yang berminat, bolehlah dapatkan melalui saya dengan menghubungi:

Suhaila Budin
012-9645614
868994