Jumaat, 17 Februari 2017

Cara Kurangkan Sakit Otot Peranakan (Pelvik) Semasa Hamil Trimester Ketiga

Banyak benar komplikasi ibu mengandung ni. Tak boleh silap sikit, macam-macam penyakit yang datang.

Terlebih makan gula, jadi kencing manis, tak kawal stress jadi darah tinggi, tak cukup zat besi hemoglobin  jadi rendah, tak cukup vitamin C gusi asyik berdarah je, tak cukup zat yang lain jadi kaki bengkak, krem, sakit pinggang, sakit gigi, sembelit dan macam-macam lagi.

Dalam banyak-banyak peringkat hidup, masa mengandung ni la peringkat yang ibu kena jaga-jaga. Sebab kalau dah sakit masa mengandung, tak mustahil akan membawa ke lepas bersalin, dan risiko yang sama akan berlaku kepada kehamilan seterusnya, lebih-lebih lagi jika kita tak cukup vitamin.


Antara nutrisi yang sangat penting semasa hamil ialah pengambilan kalsium.

Ramai ibu tak suka minum susu. Bahkan lagi ramai yang tak ambil berat pun mengenai kepentingan kalsium masa mengandung.

Antara masalah yang kerap berlaku semasa hamil akibat daripada kekurangan kalsium ialah:

  • sembelit yang membawa kepada buasir jika tidak di rawat
  • sakit pinggang dan belakang yang kronik
  • sakit gigi
  • pra-eklampsia akibat tekanan darah terlalu tinggi
  • sakit urat / sendi / tulang
  • sakit otot peranakan (pelvik) atau juga dikenali sebagai SPD (symphysis pubis disfuncition)
Namun begitu, kekurangan kalsium masa hamil bukan sahaja buat ibu tak selesa masa mengandung, tapi juga ketika nak bersalin nanti.

Menurut Dr. Delilah Ahmad, Pakar O&G Pusat Perubatan Sime Darby dalam Harian Kosmo semalam berkata, pengambilan kalsium dapat menurangkan komplikasi semasa bersalin iaitu:
  • kesejukan dan kekejangan kaki semasa nak bersalin
  • membantu otot rehat semasa kontraksi
Dr. Delilah juga memberitahu, kesan kekurangan kalsium paling ketara berlaku khususnya di akhir tempoh kehamilan yakni memasuki trimester ketiga.

Masa awal mengandung atau di tengah trimester kedua, kita mungkin tak rasa apa-apa lagi, tapi bila dah masuk trimester ketiga, haa barulah rasa segala kesan kekurangan kalsium.

Baby dalam perut nak membesar, memang dia akan 'sedut' banyak kalsium daripada ibu. Kalau ibu sendiri tak cukup kalsium, rasakanlah penangannya.

Sakit Otot Peranakan Semasa Hamil Trimester Ketiga, SPD

Pasti semua orang pernah melaluinya. Namun begitu, bukan semua kehamilan kita akan rasa sakit macam ni. Biasanya kehamilan kali pertama tak rasa sangat. Masuk mengandung kali kedua dan seterusnya, barulah terasa.

Macam Ciksu dulu masa mengandungkan Fawwaz. Ada masa-masanya akan rasa sakit pada pangkal peha atau celah kelangkang terutamanya ketika berjalan. Macam kejutan elektrik gitu. Lagi dekat nak bersalin lagi kerap ia berlaku sampai rasa takut nak berjalan.

Ada banyak lagi simptom SPD ni. Boleh baca lanjut di website babycenter.com.my ni.

Yang Ciksu nak cerita hari ni mengenai sakit otot pelvik di mana kita rasa nak macam nak beranak sangat. Ni pun salah satu simptom SPD juga. 

Sakit ni berlaku sebab otot pelvik kita sakit dan tak kuat nak menahan tekanan kepala bayi. Maklumlah, baby dah besar, kepala dah turun ke bawah.  Graviti makin kuat. Sakit ni amat terasa apabila kita dalam keadaan mencangkung/ duduk kemudian nak bangun.

Ini bukan kisah siapa-siapa, tapi pengalaman diri sendiri. :D

Jadi apa ciksu buat? Jom baca testimoni ni.



Ini pengalaman benar ya. Sebelum ni tak de pun rasa sakit otot pelvik macam tu. Tiba-tiba masa tak makan Ostematrix tu yang terasa otot sakit sampai terfikir, eh nak beranak dah ke aku ni? Risau la juga sebab barang baby tak prepare satu apa pun lagi.

Tapi, lepas makan Ostematrix tu, eh elok pula takde rasa sakit-sakit otot bawah tu dah. Serius!

Ciksu memang mengesyorkan sangat setiap ibu hamil makan Ostematrix ni. Jadikan amalan sampai tua kalau tak mau kena macam-macam penyakit akibat kekurangan kalsium. (Kalsium banyak sangat fungsi dalam badan kita ni taw)

Sebotol ni memang tahan untuk sebulan kalau makan sorang, kalau kongsi ngan encik asben dia jadi setengah bulan je huhu.

Harga sebotol RM61 (120 biji)

Harga promosi beli 6 percuma 1 = RM366
Harga promosi beli 2 diskaun 5% = RM115.90 
(*semua harga tidak termasuk kos pos)

Kitorang memang dah 5 tahun amalkan Ostematrix ni. Memang banyak sangat kebaikan yang kitorang dah rasa. Mak mertua ciksu pun peminat setia taw. Tak pernah miss makan dah bertahun-tahun.

Jika berminat mendapatkan Ostematrix ni, boleh hubungi ciksu segera ye;

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

COD: Kuantan, Beserah Balok, Gebeng

Khamis, 16 Februari 2017

3 Hujah Kenapa Perlu Makan Suplemen

Selalu sangat baca orang kata,

"Aku tak percaya suplemen ni. Kau jaga je makan elok-elok, makan organik-organik, garam organik, gula organik, mesti sihat punya."

"Aku dah bersenam sokmo, siap masuk larian bagai lagi. Makan pun aku jaga. Aku tak merokok. Buat apa aku nak makan suplemen?"

Dan macam-macam lagilah.


Ciksu dulu pun gitu gak. Tak ambil port langsung pasal suplemen-suplemen bagai ni. Tapi, bila dah start mengandung beranak, haa masa tu baru kau tau...Ye lah, bila mengandung misi kan bagi suplemen a.k.a vitamin yang 4 sekawan tu. Tu pun bukan faham sangat tujuan apa. Misi suruh makan kita makan je lah!

Itu kalau mengandung, habis yang tak mengandung ni?

Persoalannya sekarang, perlu ke makan suplemen???

Fakta #1

-> Harga ikan kembong yg fresh ~RM11/kg. Habis frozen pun ~RM8/kg
-> Harga daging lembu fresh ~RM28/kg. Habis import pun ~RM16/kg
-> Harga daging kambing lagi lah mahal ~RM33/kg. Tu pun import, belum yang local punya
(Sumber website FAMA: http://bit.ly/20JuiZC)

Dalam banyak-banyak daging, ayam daging lah sumber protein paling murah; ~RM6.80/kg. Sebab tu kebanyakan daripada kita makan lagi banyak daging ayam daripada daging-daging lain.

Tapi tahu tak apa masalah ayam daging zaman sekarang ni?

Hakikatnya, hampir semua ayam daging yang kita dok makan ni disuntik hormon supaya cepat besar & berat pun lebih besar daripada dulu. Kerana, penternak nak ayam-ayam yang diorang jual ni lebih cepat besar supaya lebih banyak & lebih cepat untung. Kalau tak suntik, ayam-ayam ni akan jadi lambat besar sampai bisnes penternakan diorang tak balik modal.

Jaga lah makan macam mana pun, kita pasti akan makan daging-daging ayam ni jugak.

Dan sebab majoriti kita makan banyak daging ayam, bayangkan berapa banyak bahan kimia yang dah masuk badan kita SELAMA INI…???


Fakta #2

Dulu-dulu nak tuai padi 2 kali setahun je boleh. Sekarang, 4kali! Teknologi jadi makin maju sampai kita boleh percepatkan & gandakan tuaian. Namun, tahu tak apa kesan sampingan disebaliknya?

Masa padi hanya boleh dituai 2kali je setahun dulu, tanah-tanah sawah tu cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah yang dah hilang tu. Jadi, padi-padi yang terhasil masa tu bukan takat boleh buat kita kenyang je, tapi juga boleh bagi cukup nutrisi.

Tapi bila dah sampai 4kali setahun, tanah tak cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah. Baru kembalikan separuh nutrisi kita dah tuai. Akibatnya, walaupun hasil tuaian padi naik 2kali ganda tapi nutrisi yang terkandung dalam setiap biji beras yang kita makan tu makin kurang.

Petani kena buat macam ni sebab diorang pun nak untung jugak. Ye lah, dok kampung pun nak jugak pakai kereta, nak jugak jalan-jalan luar negara, etc.

Begitu jugalah pada apa-apa jenis tanaman pun; sayur sawi, sayur kangkung, buah tembikai, buah durian, etc. Walaupun kita rasa macam banyak makan buah/sayur, tapi nutrisinya dah jauh lebih berkurang.

Nah, ini belum masuk buah-buah yang harganya murah-murah tu banyak guna macam-macam pestisid, racun & bahan kimia. Contohnya, buah tembikai ada yang disuntik warna merah supaya isinya nampak sedap sangat. durian pulak direndam pewarna kuning/hijau bagi nampak asyik dan sebagainya….


Fakta #3

Majoriti orang Malaysia memang tak pernah bersenam pun sepanjang minggu lepas & pasti kekal malas nak bersenam 7-hari akan datang. Paling-paling pun nak sedapkan hati “lipat baju bergunung-gunung tu kira bersenam lah tu” atau “hari-hari sapu/mop lantai peluh jugak tau”.

Ya peluh, tapi berapa sen je lah kalori yang terbakar kalau takat seterika baju sekolah anak-anak tu? Dan bandingkan lah pulak dengan berapa pinggan nasik lauk ayam yang kita dah telan hari tu? Belum masuk air manis, teh tarik madu special, kari kepala ikan terlajak laris, sup kambing super-power atau menu extra kalori macam roti canai bagai tau.

Segelintir yang rajin bersenam pulak suka buat kat outdoor, fresh air katanya. Tambahan pula, nak bersenam kat Gymnasium mahal, dekat RM200 gak sebulan. Lepas minyak pergi-balik kerja jugak tu.

Namun, tahu tak ada macam-macam asap beracun kat udara kita sekarang ni? Asap kilang, asap jerebu & asap kereta. Lagi-lagi lah majoriti kita duduk dekat kawasan pekan/bandar sebab nak dekat dengan tempat kerja.

Tak payah susah-susah sangat fikir. Isteri yang asyik terdedah dengan asap rokok suami pun boleh kena kanser (ini mmg dah ada kes, bukan takat teori je). Apatah lagi kita rakyat marhaen yang pasti terdedah dengan asap kereta setiap hari? Dan memang kajian membuktikan udara kita yang tercemar ni adalah punca macam-macam penyakit pernafasan sekarang yang boleh membawa kematian.


Vitamin / Suplemen bukan lagi pilihan, tapi KEPERLUAN utama zaman sekarang ni!

Kesimpulannya,

1. Kalau kita cukup bersenam sekalipun perlukan vitamin sebagai pendinding (tingkatkan imunisasi badan) lawan macam-macam penyakit. Shaklee ada nutriferon untuk ini.


2. Dah cukup makanan seimbang pun perlukan vitamin untuk detox macam-macam benda tak elok yang kita terpaksa telan selama ni. Shaklee ada DTX & Set Detox juga.


3.  Hari-hari makan sayur/salad/buah pun perlukan vitamin untuk cukupkan nutrisi yang makin berkurangan dalam hasil tanaman. Shaklee ada semua vitamin yang ada dalam buah tu.

Pendek kata, vitamin bukan lagi pilihan. Kita semua, keluarga kita & orang lain pun sangat-sangat perlukan vitamin.

Tambahan pula, kita dah tak hidup zaman atok/nenek kita yang suci murni tu. Kita sedang hidup di zaman pengilang, petani & penternak yang sanggup buat apa saja nak untung banyok. 


Lebih parah, situasi ni akan jadi makin teruk sebab semua pun tak sanggup nak:

-> belanja lebih nak tapis asap kereta sampai bersih,
-> biar ayam-ayam tu membesar secara normal, biar kecik pun
-> kurangkan hasil tanaman supaya nutrisi tanah kembali pulih

Tak sanggup, tak sanggup, tak sanggup!

Jadi, kita lah yang kena sihatkan diri sendiri dengan tak tinggal makan vitamin-vitamin ni.

Tapi ingat jugak, bukan lah maksudnya kalau makan vitamin ni tak mati-mati. Dah makan vitamin pun kita takkan boleh lawan kuasa Allah/Tuhan. Cuma vitamin ni lah 'insuran' yang kita ada supaya risiko nak kena apa-apa penyakit tu jadi lebih rendah.

Daripada diserang sakit jantung esok lusa kalau skip atau tak makan vitamin, kepada kot nak kena stoke pun lagi 10-20 tahun lagi kalau makan vitamin; ok sangat dah tu. Sempatlah kita nak tunaikan tanggungjawab jaga anak-anak, mak/ayah, adik-beradik & paling penting TAUBAT secukupnya sebelum pergi meninggalkan dunia yg fana ini untuk selama-lamanya….


So nak beli vitamin?? Hubungi je Ciksu ye ;)

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Khamis, 2 Februari 2017

Kenapa Orang Perempuan Tak Boleh Angkat Benda Berat

Dah lama persoalan ni bermain di mindaku, sejak-sejak zaman anak dara dulu lagi.

Selalu juga dengar orang kata, perempuan tak boleh angkat benda berat. Bahaya.

Daku musykil, bahaya kenapa pulak? Dulu ciksu kerja di MARDI, kontrak sebagai assistant researcher  di makmal yang buat kultur pokok nenas.

ihsan pic: kelantanbiotech.com.my
Setiap hari memang kena angkat berdozen botol kaca ni. Angkat tinggi-tinggi pastu susun pulak dekat rak macam dalam gambar di atas ni.

Memang pun, bila kita angkat benda berat berulang kali macam ni akan terasa bebanan pada bahagian rahim kita. Syukurlah ciksu kerja sementara je. Risau juga sebenarnya. Patut kerja angkat mengangkat ni kerja orang lelaki.

Bila dah terlibat dalam industri suplemen ni (cewah), barulah ciksu faham, antara sebab kenapa orang perempuan tak digalakkan angkat benda berat-berat macam ni ialah ia boleh sebabkan lemah otot rahim atau dalam bahasa omputihnya uterine prolapse.

Sebenarnya, otot rahim kita ni kuat. Bukannya lemah sangat. Tapi dalam keadaan tertentu, ia boleh jadi lemah sampai boleh sebabkan jatuh dan terkeluar dari landasan. Sampai boleh rasa dengan tangan sebab dan terkeluar dari vagina. Ngeri tak ngeri?

Sebab tu wanita tak digalakkan sangat angkat benda-benda berat ni. Lebih lagi kita yang dah berulang kali beranak normal ni. Otot tu akan mengalami kecedaraan, yang boleh membawa kepada lemahnya rahim.

ko mampu?

Kesian wanita.

Dan, sebab itulah juga, wanita lepas-lepas bersalin ni tak begitu digalakkan buat kerja berat, apatah lagi mengangkat beban berat. Angkat baby pun tak digalakkan sebenarnya.

Nak angkat boleh, tapi ada caranya. Masa nak angkat tu, cuba kemut macam nak tahan kecing. Kemudian baru lepaskan. Sama juga nak angkat apa-apa pun.

Jadinya, suami-suami silalah ringankan tulang bantu isteri buat kerja rumah, dukung anak, angkat bakul kain atau apa yang patut.


Baru-baru ni ada seorang ibu lepas bersalin wasap tanya suplemen untuk kuatkan badan dan cepat baik luka. Dia takut sangat kena bentan sebab dia terpaksa buat kerja berat katanya, takde orang tolong. Alahai..

Selain mengangkat benda berat ni, rahim boleh jadi lemah dan jatuh sebab daripada:

  • level hormon estrogen yang menurun
  • wanita yang banyak kali bersalin normal
  • wanita menopaus
  • wanita obes
  • banyak buat aktiviti yang menekan rahim
  • sembelit kronik
  • batuk kronik
Macam mana nak cegah otot rahim jadi lemah dan jatuh?

1. Turunkan berat badan jika obes
2. Elakkan angkat beban berat
3. Buat senaman Kegel
4. Estrogen terapi

Kena jagalah betul-betul, sebab rahim ni aset wanita. 

Suplemen Shaklee pun boleh membantu. Nak tahu lanjut mengenai suplemen yang boleh membantu menjaga kesihatan rahim, boleh hubungi Ciksu.


012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID: 868994