Sabtu, 21 Januari 2017

5 Cara Semulajadi Merawat Rambut Beruban

"Muda-muda pun dah beruban?"

Ada banyak sebab uban mula kelihatan walaupun usia masih muda remaja. 
Salah satunya sebab keturunan, kekurangan vitamin B Complex, ada masalah dengan tiroid atau kelenjar pituitari, kurang ketumpatan tulang atau juga penuaan pramatang.
Uban boleh terjadi sebab perubahan hormon, merokok, terdedah pada pencemaran, stress, penggunaan produk rambut yang tak sesuai, serta sesetengah penyakit.
Uban terjadi sebab sel yang mengeluarkan pigment kaler hitam tu berhenti berfungsi.
Orang Asia secara puratanya mula mengalami masalah uban pada lewat 30-an. Haa cer gi tengok cermin, ada dah ke belum kaler-kaler putih di kepala?


Macam mana nak tutup uban?

Selalunya orang gunakan pewarna rambut. Tapi, terlalu kerap mewarna rambut adalah bahaya dan tak selamat sebab bahan kimia yang ada boleh meresap ke dalam kulit kepala dan menyebabkan penyakit.

Oleh itu, kita guna cara yang lebih semulajadi. Bahan-bahan pun organik dan mudah di dapati di rumah kita.

1. Daun kari


Kebanyakan rumah ada pokok kari kan? Petik sikit beberapa tangkai daun kari, dan masakkan daun tersebut dengan minyak kelapa. Tapis minyaknya, dan gunalah minyak tersebut dengan menyapu pada kulit kepala selama 45 minit.

Basuh rambut. Lakukan cara ini seminggu sekali.

Daun kari membantu meningkatkan pigmentasi pada rambut.

2. Daun inai


Daun inai memang terkenal sebagai tonik rambut serta pewarna semulajadi yang selamat.

Caranya, tumbuk daun inai sampai jadi pes. Kemudian campur dengan dengan serbuk kopi dan sedikit yogurt plain. Sapulah pada kulit kepala. Dah kering, syampu macam biasa.

Buat cara ni setiap 2 minggu.

3. Minyak kelapa dan jus lemon


Minyak kelapa amat bagus sebab ia melembapkan rambut, meransang pertumbuhan rambut, serta melawan jangkitan pada kulit kepala.

Caranya, campurkan tiga sudu jus lemon dalam minyak kelapa, cukup untuk rambut anda. Sapu dan urut kulit kepala perlahan-lahan. Biarkan 30 minit dan bilaslah seperti biasa.

4. Jus bawang besar


Jus bawang dipercayai dapat menebalkan rambut dan melambatkan pertumbuhan uban. Kajian menunjukkan, uban berlaku sebab ada timbunan hidrogen peroksida pada kulit kepala kita. Jadi, bawang dapat menggalakkan pengeluaran antikoksidan catalase yang mampu mengembalikan kekuatan folikel rambut.

Caranya, ambil jus bawang, sapukan saja pada kulit kepala. Kena tahan la sikit dengan bau busuk atau pedih mata. Urut kepala, biarkan selama 30 minit.

Ulang proses ni setiap hari selama beberapa minggu.

5. Biji sawi


Kalau ikut amalan tradisional orang Cina, mereka gunakan biji sawi untuk hitamkan rambut.

Caranya, makan je sesudu biji sawi hitam setiap pagi selama at least tiga bulan. Atau boleh juga sapukan minyak biji sawi pada kepala.

Biji sawi mengandungi protein, zat besi, kalsium, fosforus, magnesium, dan copper yang menggalakkan penghasilan melanin.

Nak cara lagi mudah??

Telan Vivix.

Dulu encik suami saya ada banyak jugak uban taw (alamak pecah rahsia). Sayalah yang jadi tukang cabut uban dia. Takde upah pulak tu. huhu

Tapi dah lama tak buat kerja gitu. Dah tak nampak pulak ubannya. Mungkinkah sebab beliau pemakan suplemen? Terutama Vivix?

Vivix ni memang sangat membantu mencegah penuaan pramatang termasuklah kejadian uban ni tadi.

Bahan utama Vivix adalah resveratrol, iaitu sejenis antioksidan berkuasa yang bertindak hingga ke peringkat DNA. Vivix repair semula sel-sel kita yang rosak, yang sakit, yang mati dan gantikan nya dengan sel yang lebih sihat.

Sebab tu kebanyakan yang makan Vivix, bukan je jadi makin sihat, penyakit hilang, malah makin muda.

Macam testimoni di bawah ni. Makan Vivix je kot.

Image may contain: 1 person

Betul, uban ni memang masalah yang susah nak di hilangkan. Sebab ia bermula dari dalam. Sebab tu kena makan suplemen macam Vivix.

Vivix berkesan dengan cepat. Nanti tak lama lagi mesti ramai yang tegur,

"eh, mana pergi uban awak?"

Seronok kan?? Hihi

Jom dapatkan suplemen awet muda Vivix hari ini! Cepat-cepat hubungi:


012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Rabu, 4 Januari 2017

Perlu Ke Ibu Menyusu Makan Suplemen?

Assalamualaikum wbt.

Hmm bila cerita bab ibu menyusu vs suplemen ni, macam-macam pendapat yang timbul. Ada yang kata ibu menyusu tak perlu makan apa-apa suplemen pun (walaupun sedar susu tak banyak) sebab katanya tu semua mindset belaka.

Katanya bila kita asyik 'zikir' susu takde, susu takde maka memang takde lah susu.

Ada yang betul-betul anti-suplemen sampaikan dengar orang sebut suplemen pun terus dia tutup mata tutup telinga tak mau dengar. Dia tak nak ambil tahu pun apa itu suplemen, apa fungsi suplemen dan sebagainya. Bagi dia, menyusu anak tu fitrah, semua orang boleh keluarkan susu. Jadi tak perlu nak makan-makan suplemen bagai ni.

Fungsi suplemen bukanlah sekadar membanyakkan susu ye.


Sama ada kita sihat atau sakit, kita muda atau tua, kita hamil atau tak hamil, kita berpantang atau tak berpantang, kita menyusu atau tak menyusu, semua kena makan suplemen. In fact, ibu hamil, berpantang dan menyusu lebih perlukan suplemen.

Fungsi umum suplemen?

Suplemen adalah makanan tambahan yang berfungsi untuk menambah nilai dalam nutrisi dan hidangan yang kita makan hari-hari.

Sedar atau tidak, apa yang kita makan setiap hari sangat rendah nilai nutrisinya (bahkan entah-entah tiada langsung!) Tengok sajalah apa yang kita makan hari-hari.

Buah penuh dengan racun dan baja kimia, begitu juga dengan sayur (tu pun kalau makan). Sumber protein daripada daging yang kita masak sampai rentung, keras kejung. Gula, garam, lemak, minyak memang jadi peneman kita hari-hari. Processed food? Tak payah cerita. Fast food, junk food? Favourite barangkali.

Suplemen satu keperluan wajib dah zaman sekarang. Kalau benar kita cukup nutrisi, maka kuranglah orang yang masuk hospital. Hakikatnya semakin bertambah adalah.

Mengaku saja yang kita memang tak amalkan pemakanan sihat dan seimbang setiap masa!

Fungsi sebenar suplemen kepada ibu menyusu (bagi kes ibu yang susunya melimpah macam air terjun lepas hujan lebat)

1. Sumber tenaga tambahan. Ramai ibu menyusu yang mengadu letih penat sampai tak bermaya di hujung hari. Dah la penat bekerja, malam kena layan anak pulak. Bagi susu dan sebagainya.

2. Mengurangkan stress. Bila stress, susu akan drop, merajuk tak nak keluar. Tu belum lagi bila anak mengalami growth spurt. Asyik nak mengempeng, memerap je dengan mak sampai nak buat apa pun tak boleh. Stress wei!

3. Mengurangkan sakit-sakit badan semasa menyusu. Ni kalau ibu kurang kalsium.

4. Menguatkan sistem imun ibu dan juga bayi. Maklumlah, bila mak sakit, contohnya selsema ke, mudah berjangkit pada anak. Bila anak selsema, lemas hidung, batuk, sesak nafas, kita juga yang risau.

5. Baby ni, dia tak makan benda lain. Dia minum susu ibu je. Dan insyaAllah nutrien dalam susu ibu tu memang sangat sesuai dan mencukupi untuk dia. Tapi kita si ibu ni, dah la makan entah apa-apa, lepas tu, vitamin dan mineral yang tak berapa nak ada tu pergi pulak ke susu ibu, untuk disedekahkan kepada anak. Sebab tu ramaiii sangat ibu-ibu ada masalah kesihatan.

6. Bila ibu sendiri cukup nutrisi, barulah dapat menyusukan baby dengan tenang, takde tekanan, susu pun mengalir lancar, badan ibu kuat dan sihat, jadi kurus, cantik dan sebagainya. Bila ibu cukup nutrisi, baby pun cukup zat untuk memantopkan lagi perkembangan dan pembesarannya.

Eh, kita tak paksa pun ibu makan suplemen. Terpulanglah pada diri masing-masing. Ada ibu memang sangat-sangat perlukan suplemen untuk membantu dirinya supaya dapat menyusukan bayi dengan tenang dan aman sentosa.

Macam saya sendiri, Alhamdulillah saya dapat menyusukan dua anak saya hingga dua tahun lebih DENGAN bantuan suplemen. Saya tau badan saya memang amat perlukannya.

Bagi ibu-ibu yang ada masalah penyusuan, atau nak cari suplemen semulajadi yang sesuai dengan keperluan badan, boleh hubungi saya. InsyaAllah saya bantu.


012-9645614

Shaklee Malaysia
ID: 868994



Promosi Vivix Shaklee Beli 6 Percuma 1 Januari 2017, Apa Anda Bakal Dapat?

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, bila tau bulan Januari ni ada promosi Vivix, memang rasa nak melompat ke siling!

Kitorang memang tunggu sangat promosi Vivix ni sebab nilah masanya boleh borong dengan harga murah giler-giler!

Lagi pulak, setiap bulan orang akan tanya, bila promosi Vivix, bila promosi vivix? Haa nah! Sekarang dah promosi. Silakan beli dengan gembira. =D


Kenapa ramai sangat yang tunggu promosi Vivix nih?

1. Vivix ni berkesan sampai ke DNA!

Vivix bantu 'repair' sel-sel kita yang rosak, yang terdedah kepada ancaman penyakit sebab stress, pencemaran, bahan kimia yang kita makan, obesiti, aishh macam-macam lagi la kan. Ini telah dibuktikan secara saintifik.

Lagi pulak, yang makan Vivix ni kebanyakannya memang dah ada penyakit kronik-kronik, tapi boleh kembali sihat lepas  konsisten amalkan Vivix. Itu yang sakit. Yang sihat lagilah bertambah sihat.

2. Dijamin BERKESAN!

Melalui kajian klinikal tu dah tentu. Dengan pertolongan Allah la sudah semestinya. Lagipun Vivix takde dijual di tempat lain.

Vivix ni dah dipatenkan, jadi takde siapa boleh curi/ tiru. Eksklusif di Shaklee je.

3. Rasa RUGI tak amalkan Vivix

Bila dah rasa kesan, kebanyakan orang akan rasa takut dan sayang nak tinggal Vivix. Ye, Vivix ni bukan ubat taw... Ia suplemen yang mesti diambil berterusan.

Orang yang dah pernah rasa macam-macam penyakit, terpaksa keluar duit puluh ribu ratus ribu untuk bayar bil hospital, sekali bila cuba Vivix, mesti bersyukur yang amat sangat. Vivix murah tapi kesan dia MasyaAllah.


Tu yang ramaiii sangat tunggu promosi Vivix dan tak teragak-agak pun nak beli 2-3 set seorang! (1 set 7 botol). Boleh buat stok, simpan lama dalam peti ais sampai next promotion pulak =D

Promosi BELI 6 PERCUMA 1

Apa anda bakal dapat dengan membeli 1 set ini?

✔ Penjimatan hingga RM900+
✔ Keahlian percuma secara automatik
✔ Cashback BONUS hingga RM175+
✔ Penghantaran percuma terus ke pintu rumah

Memang banyak manfaat yang anda bakal dapat dengan membeli set ini. Beli 5 set je terus naik rank Supervisor dan menikmati bonus ribuan ringgit!

Haa tak boleh tulis banyak ni. Jika berminat nak tahu lanjut, segera hubungi (whatsapp) Ciksu ok.
Ciksu akan terangkan lebih detail macam mana nak beli dan menikmati pulangan semula yang berbaloi ツ

Kena cepatlah sebelum promosi tamat. Nanti melepassss


012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Isnin, 2 Januari 2017

Cara Merawat Mata Rabun Sebab Kencing Manis

Assalamualaikum wbt.

Baru-baru ni ada seseorang menghubungi saya dan memberitahu kencing manis tinggi, sampai dah efek ke mata beliau. Tidak lama kemudian beliau terpaksa juga di tahan di wad sebab mata dah sangat teruk.

Mata rabun dan semakin kabur memang salah satu komplikasi yang terpaksa di hadapi oleh pesakit diabetes. Bila efek mata, ia di panggil 'diabetec retinopathy'.

Arwah ayah saya dulu pun ada kencing manis. Tapi syukurlah ia tak beri kesan pada matanya. Arwah ayah masih boleh membaca akhbar tanpa cermin mata serta memandu malam walaupun usia dah nak masuk 70-an. Arwah ayah meninggal akibat komplikasi lain pula iaitu kerosakan organ dalaman iaitu jantung dan buah pinggang. Saya mohon pembaca sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah ayah yang saya sayangi.


Kalau ikut statistik tahun 1996, dianggarkan ada lebih kurang 63,000 individu buta, dan 53,000 orang lagi mengalami rabun teruk. Saya percaya angka ini semakin meningkat saban tahun kerana bukan saja jumlah pesakit kencing manis meningkat, tapi ramai di kalangan orang-orang muda pun dah kena rabun yang teruk akibat terdedah terlalu lama kepada gajet.

Tapi, hari ni bukan nak cerita pasal gajet. Saya nak cerita pasal penyakit kencing manis yang beri efek pada mata.

Gula tinggi penyebab mata rabun

Pada awalnya, saluran darah pada mata menjadi lemah dan mudah bocor menyebabkan titik-titik pendarahan. Ia juga menyebabkan retina mudah bengkak dan penglihatan jadi kabur.

Pada peringkat teruk, kekurangan oksigen pada bahagian retina menyebabkan retina menjadi 'ischemic'. Ini menyebabkan saluran darah baru yang kurang matang tumbuh di atas retina. Salur darah ini mudah pecah dan senang berdarah, lalu menyebabkan pendarahan belakang mata dan mata pun jadi rabun.

Rabun juga boleh terjadi disebabkan kebocoran lemak di tengah retina mata.

Jika diabetes retinopati ini berlaku, kemungkinan besar pesakit kencing manis tu akan mengalami kerosakan buah pinggang yang di panggil nefropati diabetes.

Apa perlu dilakukan?

Sukar menjadi pesakit kencing manis ni sebab banyak perkara perlu di jaga dan diberi perhatian un tuk mengelak risiko komplikasi lebih teruk. Pesakit kencing manis harus ingat bahawa:

1. Risiko menjadi buta ada 25 kali ganda daripada orang sihat

2. Walaupun masih boleh melihat dengan jelas, tidak bermakna tiada kerosakan pada retina mata

3. Kerosakan retina mungkin bererti kerosakan buah pinggang yang boleh dikesan awal dan masih boleh diselamatkan

Mahu atau tidak, pesakit kencing manis WAJIB menjaga kandungan gula dalam darah agar sentiasa terkawal. Jaga pemakanan, kurangkan makan gula putih, tepung putih, makanan berlemak, berminyak dan mengandungi aditif, serta banyakkan minum air kosong dan bergerak aktif.

Cara Merawat Rabun Pada Pesakit Kencing Manis

1. Pengambilan ubat yang betul

2. Kawal berat badan

3. Berhenti merokok dan minum alkohol

4. Rawatan laser oleh hospital

5. Pembedahan vitrektomi

Ikutlah nasihat dan panduan daripada doktor semasa menjalani rawatan.

Mahukah saya tunjukkan cara yang lebih mudah selain rawatan hospital?

Caranya ialah dengan mengambil suplemen!


Bagaimana set ini membantu?

Vivix:

Suplemen anti-penuaan dan anti-oksidan yang bertindak memperbaiki kerosakan sel dan salur darah, membantu mengawal gula darah, mencegah salur darah daripada pecah dan mengembalikan semula penglihatan normal.

Omega Guard:

Membantu mengawal gula darah dan menstabilkan hormon insulin, melancarkan peredaran darah, mengurangkan mendapan lemak dan kolesterol pada mata dan organ, membantu mata kembali sihat dan terang.

Carotomax:

Vitamin anti-oksidan yang khusus untuk mencegah kerosakan mata serta menghalang pembentukan sel abnormal pada mata.

Saya faham bagaimana perasannya apabila mata mula kabur dan semakin teruk dari hari ke hari. Jika boleh kita elakkan pembedahan atau apa-apa rawatan yang berbahaya  serta berisiko terutama di bahagian kepala.

Testimoni 1:


Testimoni 2:


Perlu diingat, suplemen ini bukan pengganti ubat. Anda masih perlu menjalani rawatan hospital mengikut jadual yang dah ditetapkan. Pengambilan suplemen adalah untuk menambah nilai kepada kesihatan kita yang kian merosot itu.

Sekiranya berminat mendapatkan set ini, harganya RM685 sahaja. Anda boleh dapat harga lebih rendah sekiranya mendaftar menjadi ahli dengan saya.

Saya doakan masalah mata dan diabetes anda segera sembuh seperti sediakala.

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh hubungi saya bila-bila masa. :)


012-964 5614

Shaklee Malaysia
ID:868994



Selasa, 27 Disember 2016

6 Bahan Kimia Berbahaya Untuk Ibu Mengandung Yang Ada Dalam Rumah Kita

Assalamualaikum wbt.

Bila dah ada anak ni, kesihatan dan keselamatan anak dah jadi nombor 1. Betul tak? Kita concern sangat mengenai apa dia makan, apa perkembangan dia bulan ke bulan, bila dia pandai merangkak, bila dia pandai 'mengutip', bila dia pandai berjalan, bercakap dan sebagainya.

Tapi sebenarnya, keselamatan dan kesihatan anak bermula sejak dari dia dalam kandungan lagi.

Apa yang ibu makan, pakai, guna seharian akan beri efek kepada bayi dalam kandungan kita tu.

Ciksu tak nak cakap bab makanan tu, sebab semua pun dah arif apa yang boleh makan, apa yang tak boleh makan masa mengandung kan.

Percaya tak ramai yang kurang menyedari, tak mengendahkan dan tak ambil berat langsung mengenai produk kosmetik dan penjagaan diri yang ibu pakai sebenarnya turut beri kesan kepada bayi.


Ya! Bahan kimia berbahaya yang ada dalam kebanyakan produk dirumah kita.

Bahan-bahan ni boleh berkumpul dalam badan untuk satu tempoh yang lama hingga menjadi toksin yang akhirnya bukan saja boleh sebabkan penyakit malah juga kanser!

So hari ni Ciksu nak kongsikan dengan ibu semua 6 bahan kimia berbahaya yang terdapat dirumah kita, di mana ia biasa wujud dan apa bahayanya kepada ibu dan bayi.

Tak percaya, cuba cek ingredients ni, ada tak dirumah. Komfem ada punyalah!

1. Paraben

Kita jumpa dalam: produk penjagaan diri seperti losyen, krim, syampu, perapi, gel mandian dan gel pencukur, deodorant, ubat gigi.

Paraben digunakan untuk memanjangkan jangka hayat sesuatu produk dengan memperlahankan pertumbuhan kulat pada semua produk tu tadi.

Kenapa ia bahaya: paraben boleh diserap melalui kulit, kulit kepala, darah dan berkumpul pada tisu lemak serta susu ibu. Paraben ada kaitan dengan kejadian kanser payudara kerana ia boleh mengganggu sistem endokrin.

Paraben boleh menyebabkan seseorang wanita akil baligh terlalu awal (risiko kanser payudara), serta menurunkan level hormon testosteron lelaki.

2. Phtalates

Kita jumpa dalam: sabun mandi, pengilat kuku, lipstik, penyembur minyak wangi, deodorant, gel rambut, losyen badan, sabun liquid, syampu, serta mainan kanak-kanak.

Kenapa ia bahaya: phtalates bertindak melekatkan molekul contohnya gel rambut yang melekit, tak bagi maskara jatuh, tak bagi pengilat kuku jadi comot,  dan pewangi tahan lama baunya.

Phtalates boleh mengancam sistem reproduktif manusia, sama seperti paraben.

3. Pewangi sintetik

Kita jumpa dalam: syampu, losyen badan, mandian, buih mandian, semburan badan, produk penjagaan bayi seperti baby wipes dan diapers.

Basically, kalau jumpa produk tu tulis perkataan 'scented' maknanya ia memang mengandungi pewangi sintetik.

Kenapa ia bahaya: kebanyakan pewangi sintetik ni mengandungi phtalates dan bahan kimia toksik yang boleh berkumpul dalam tisu lemak, susu ibu , serta ada kaitan dengan penyakit seperti reaksi alergi, asthma, migrain,  masalah pernafasan, dan sinus.

Pewangi sintetik ni selalunya adalah bahan rahsia yang banyak disembunyikan padal label produk. Dia cuma tulis 'fragrance' je. So berhati-hatilah.

4. Formaldehyde

Kita jumpa dalam: syampu, deodorant, mandian, pengilat kuku, lisptik, pewarna rambut, dan perawatan meluruskan rambut. Formaldehyde juga wujud pada perabot, karpet, kertas dinding, dan bahan binaan yang diperbuat daripada kayu pressed woods (particle board, chip board etc).

Kenapa ia bahaya: apabila kita menghidu, menarik nafas, bahan ini turut disedut sekali. Ia bahan bertoksik yang boleh menyebabkan loya, pening kepala, muntah, lesu, jangkitan telinga, mata pedih, sakit kepala, sakit sendi, sukar tidur nyenyak, serta boleh jadi faktor pencetus asthma. Dan kanser.

5. Hydroquinone

Kita jumpa dalam: produk pencerah kulit, produk anti-penuaan, pewarna rambut.

Kenapa ia bahaya: hidrokuinon meningkatkan sensitiviti kulit dengan menghalang penghasilan pigmen melanin pada kulit, dengan itu meningkatkan pendedahan kulit kepada sinar UV.

Hidrokuinon juga ada kesan karsinogen (penyebab kanser) yang boleh merendahkan sistem imun serta kesuburan. Ia juga boleh membantutkan perkembangan anak-anak.

Berhati-hatilah dengan produk yang menjanjikan kesan pencerah kepada wajah anda.

6. Petrokimia

Kita jumpa dalam: losyen, foundation, lipstick, lip balm serta produk yang ada senarai paraffin dan mineral oil sebagai bahannya.

Kenapa ia bahaya: bahan ini ialah produk sampingan petroleum. Walaupun dikategorikan selamat oleh USFDA, ia cenderung mengganggu mekanisme melembap semulajadi kulit kita.

Ia boleh menyumbat liang pori, buat kulit jadi radang, menggalakkan pertumbuhan jerawat, dan buat kulit kering dan pecah-pecah.

Terfikir tak kenapa kita pakai lip balm (atau lipstik, atau lip gloss atau apa-apa pelembap bibir) kulit bibir jadi makin kering dan pecah, bukannya lembap?


Ni baru sikit. Ikutkan ada banyakkkkk lagi bahan berbahaya yang patut kita jauhkan mulai sekarang.

Bila cek-cek, tengok macam semua je ada benda bahaya ni, perlu buang semua ke?

Terpulanglah masing-masing. Lagi baik kita kurangkan dan elakkan terus. Sekarang kan ramai sangat anak-anak ada penyakit. Macam-macam penyakit dari yang baru lahir sampai yang besar-besar.

Persekitaran kita dah tercemar, kuman banyak, kita pulak pergi tambah dengan pakai benda-benda tak ketahuan ni. Nak nampak cantik? Untuk siapa?

Apa guna cantik kalau kesihatan dan keselamatan anak jadi taruhan. Setuju? (Anda sebenarnya ada pilihan yang lebih selamat)

Mencegah sentiasa lebih baik baik daripada merawat. Jom sediakan benteng pertahanan kukuh untuk anak-anak kita.

Sharing is caring!

Mama Su
012-9645614




Khamis, 15 Disember 2016

Cara Hilangkan Ekzema Pada Orang Dewasa Agar Kulit Kembali Cantik Dan Sihat

Assalamualaikum wbt..

Semalam, adik saya tanya, apa suplemen yang bagus untuk ekzema?

Lantas saya teringatkan customer saya yang mempunyai masalah ekzema.

Menurut cerita beliau, ekzemanya agak teruk juga. Kulit kering, kasar, gatal-gatal, memang jelas kelihatan di belakang tapak tangannya. Beliau bukan saja ada ekzema, malah turut mengidap asthma dan alahan kronik. Tak boleh silap sikit memang cepat aje ketiga-tiga penyakit tu menyerang.

Selalu, ekzema memang ada kaitan dengan asthma. Kalau bukan ekzema pun, orang yang ada alahan atau elergik, turut mendapat asthma. Tapi bukan semua lah.


Apa itu ekzema?

Ekzema adalah satu bentuk keradangan pada kulit yang selalunya disertai rasa gatal, merah-merah, timbul bintik, dan kadang-kala boleh menyebabkan pendarahan sebab terlalu kuat menggaru.

Biasa ekzema kelihatan di kawasan pipi, dagu, dada, leher, siku dan lutut. Ekzema boleh jadi pada sesiapa saja, dari bayi hinggalah pada orang dewasa. Ekzema ada jenis berair, ada jenis kering dan bersisik.

Doktor kata, ekzema tak boleh sembuh, tapi boleh di kawal.

Apa yang mencetuskan serangan ekzema?

Ini bergantung pada individu. Selalunya kita sendiri boleh tau, apa bahan yang menyebabkan kulit kita tiba-tiba di naiki bintik, jadi gatal, kasar dan sebagainya.

Antara bahan yang selalu menjadi punca timbul radang ekzema ialah:

  • sabun pencuci, syampu
  • pewangi
  • habuk
  • makanan tertentu seperti kekacang dan produk tenusu
  • cuaca kering dan panas
  • imun rendah
  • mikrob seperti virus dan bakteria
  • stress
  • hormon contohnya masa mengandung
  • makanan laut
Rawatan ekzema

Selain mengelakkan punca pencetus ekzema dia atas, boleh cuba lakukan rawatan berikut.

1. Kekalkan kelembapan kulit dengan menyapu krim atau losyen pelembap

2. Pakai pakaian yang diperbuat daripada kapas, longgar dan lembut

3. Gunakan sabun yang lembut atau sabun organik yang bebas pewangi, SLS, serta bahan kimia berbahaya

4. Jika cuaca panas dan kering, gunakan humidifier

5. Sentiasa pastikan kuku pendek untuk elakkan menggaru sampai berdarah

6. Selalu, kalau kita ke hospital, doktor akan bagi krim dan ubat untuk mengurangkan simptom dan keradangan ekzema.

7. Ada kajian menunjukkan pengambilan probiotik dapat mencegah daripada serangan ekzema. Makanan probiotik bertindak meningkatkan imuniti dan suasana dalam gastriontestinal yang mesra dan dapat melawan alergen.

Contoh makanan probiotik ialah yogurt, sup miso, keju lembut, kefir, tempe, jeruk masam.

Suplemen Shaklee untuk ekzema

Seperti yang saya ceritakan dia atas, customer saya yang mengalami ekzema tersebut sudah pulih. Apa yang beliau amalkan?


Set ni memang pilihan terbaik untuk masalah kulit tak kira ekzema, elergik, alahan, bintik-bintik, gatal, malah masalah kulit muka pun. 

ESP:

Sumber protein soya tulen yang jadi asas pembinaan semua sel-sel dalam badan kita ni. Kurang protein menyebabkan sel susah nak membahagi, dan ia tak dapat zat yang cukup untuk berganda secara sihat. Protein juga bantu kuatkan sistem imun kita.

Omega Guard:

Sumber omega 3 yang tulen, bersifat anti-inflamasi atau anti-radang. Ia akan halang pembengkakan, gatal-gatal, dan memang akan kuatkan imun kita. Bagus bagi makan Omega juga kalau ada anak yang menghidapi ekzema.

Vitamin C:

Vitamin antioksidan yang bertindak menguatkan sistem pertahanan tubuh kita melawan serangan alergen, patogen, kuman, virus, mikrob dan makhluk-makluk halus yang merosakkan sel badan kita.
Kulit akan lebih cantik, sihat, lembut dan lembap.

Herbal Blend:

Krim lembut berasaskan tumbuhan yang bebas steroid, paraben dan bahan kimia berbahaya membantu melegakan kegatalan dalam masa singkat. Ia juga melembap dan melembutkan kulit. Sapu je krim ni bila-bila masa yang dirasakan perlu atau boleh guna digunakan sepanjang hari.

Macam customer saya tadi, dia memang mengamalkan kesemua suplemen ni sampai sekarang pun. 

Memang amat membantu masalah kulit beliau bahkan asthma pun dah jarang sangat menyerang melainkan cuaca terlampau sejuk.

Bukan beliau sorang je pengamal set ni. Ramai lagi. Di bawah ni antara testimoni pengguna set ekzema Shaklee.



Ibu bapa pun suka set ni untuk diberikan kepada anak-anak diorang. Macam Omega tu, untuk otak pun bagus sangat.

Orang dewasa lagilah suka set ni sebab ada macam-macam manfaat dan bonus kesihatan yang mereka dapat. Kulit cantik, badan bertenaga, jerawat hilang, resdung hilang, silap haribulan boleh kurus lagi. Memang best!

Sekiranya berminat mendapatkan Set Ekzema Shaklee ni, harganya RM405 penggunaan 2-4bulan. Nak jimat lagi, jom daftar terus jadi ahli. Yuran keahlian cuma RM68.90, dan anda terus dapat beli pada harga ahli.

Maklumat  lanjut, pembelian atau pendaftaran, boleh hubungi saya.


012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID:868994

Ahad, 11 Disember 2016

8 Cara Mudah Hilangkan Migrain Dan Sakit Kepala Tanpa Ubat

Assalamualaikum wbt..

Bila kawan-kawan duk cerita pasal migrain ni, Ciksu dengar je.. Oo macam tu. Oo macam ni.. Sebenarnya Ciksu nyaris lupa yang Ciksu sendiri memang pernah mengalami migrain beberapa tahun dulu.

Punya dah lama tak kena sampai lupa.

Padahal dulu Ciksu punya migrain atau sakit kepala memang agak teruk. Ada masa-masa tertentu je kena migrain attack. Dia punya sakit Ya Tuhan.. memang rasa nak hantuk ke dinding. Memang dah tahap ketuk-ketuk kepala sendiri dah masa tu nak bagi hilang.


Paling lucu Ciksu ingat Ciksu ni kena barah otak ke. Loll.. Memang tak terfikir langsung itu migrain apa lagi terfikir nak pergi hospital buat pemeriksaan. Dah la penakut dengan hospital-hospital nih.

Macam mana Ciksu dah lama tak kena migrain? Sampai boleh lupa ni? Haa nanti nak cerita.

Sebelum tu nak bagitau, korang sebenarnya mengalami migrain jika ada simptom-simptom seperti di bawah.

1. Rasa sakit leher

2. Sembelit

3. Perubahan mood

4. Penglihatan kabur

5. Tak tahan silau

6. Rasa lemah di sebelah bahagian badan

7. Sakit kepala pada sebelah atau kedua bahagian kepala

8. Sensitif kepada cahaya, bunyi bising, bau atau rasa

9. Mual dan muntah

10. Kepala berat, kadang-kadang pitam

11. Rasa keliru

12. Pening kepala

13. Sakit kepala kronik hingga tahap ketuk-ketuk, hantuk-hantuk tu tadi

Banyak lagi simptom migrain ni. Kalau korang rasa ia kerap sangat berlaku, cepatlah jumpa doktor.

Punca migrain ni tak dapat dikenalpasti secara tepat. Tapi mungkin juga disebabkan:

  • genetik
  • faktor persekitaran
  • perubahan dalam brainstem dan interaksi saraf
  • kimia otak yang tak seimbang seperti serotonin yang rendah
Selalunya kita tak perasan macam boleh dapat serangan migrain dan sakit kepala kronik ni. Tapi kalau korang track record, cuba tengok, kemungkinan migrain dicetuskan oleh perkara berikut.

1. Perubahan hormon pada wanita contohnya masa nak period atau menopaus

2. Makanan contohnya makanan masin, makanan terproses, kita puasa atau skip waktu makan

3. Aditif dalam makanan contohnya MSG, pemanis aspartame (tiruan)

4. Minuman alkohol

5. Stress

6. Ransangan sensori- contoh cahaya matahari, bauan yang terlalu kuat

7. Perubahan waktu tidur

8. Faktor fizikal

9. Perubahan persekitaran seperti iklim, suhu dan cuaca

10. Ubatan seperti pil perancang

11. Kafein withdrawal

12. Kurang pengambilan air kosong yang menyebabkan penyahhidratan

Cara nak kurangkan serangan migrain, selain mengelakkan faktor pencetus dia atas, boleh juga lakukan ini.

1. Kompres panas dan sejuk. 

Tekapkan kompres panas pada bahagian belakang leher, dan kompres sejuk pada bahagian kepala yang sakit.

2. Senaman rileks 

Tarik nafas panjang, dengar muzik, dan buat bayangan (mental imagery)

3. Yoga

Yoga adalah kombinasi postur fizikal, latihan nafas, dan meditasi untuk meningkatkan ketenangan serta keseimbangan minda, tubuh dan semangat.

4. Meditasi

Kalau tak reti bermeditasi, solat dan berdoalah dengan khusyuk

5. Senaman erobik yang kerap

Seperti brisk walking, berbasikal, atau berenang dikatakan dapat mengurangkan migrain

6. Stretching

7. Urutan

Lakukan urutan di bahagian depan kepala, leher, belakang, atas kepala dan bahu.

8. Suplemen

Kajian menunjukkan suplemen seperti vitamin B 12, magnesium dan CoQ 10 dapat mengurangkan migrain.

Cara Ciksu? Dah tentulah dengan pengambilan suplemen. 

Sebenarnya secara tak sengaja pun. Ciksu makan suplemen bukan bertujuan nak hilangkan migrain sebab memang tak tahu pun diri sendiri ada migrain. 

Tapi tak sangka pula dah bertahun-tahun tak kena serangan migrain lagi. Apa yang Ciksu makan?

Inilah dia!


Ini kombinasi suplemen yang paling baik untuk hilangkan migrain.

Ostematrix: 

Sumber kalsium, magnesium, vitamin D dan beberapa mineral penting yang membantu dalam transmisi impuls saraf ke otak, membantu pengecutan urat dan saraf, mencegah kebas, kejang dan cramp pada saraf dan otot.

B complex:

Lengkap dengan 8 jenis vitamin B termasuk vitamin B12 yang membantu menambah aliran darah ke otak, sebagai anti-stress dan menambah tenaga dalam sel otak.


Kedua-dua ni memang pilihan utama pengidap migrain yang dah penat telan macam-macam ubat doktor termasuk ponstan, tapi still tak berkurang-kurang.

Tengok apa kata mereka.



Dr. Zubaidi dalam blognya pun ada menulis,

"Pengambilan B Complex berterusan selama 6 bulan dapat mengurangkan migrain"

Jadi, kepada korang yang memang dah lama sangat mengidap migrain hingga mengganggu aktiviti seharian, kenalah amalkan Set Migrain ni. Set ni suplemen, bukan ubat. So tak de masalah nak amalkan seberapa lama pun.

Ciksu sendiri dah lebih 4 tahun makan semua suplemen ni.

Set Migrain Shaklee ni berharga RM115 sahaja (tidak termasuk kos pos). Penggunaan sebulan hingga 4 bulan.

Jika berminat mendapatkan set ini, segera hubungi Ciksu untuk pembelian dan cara makan yang betul.

InsyaAllah, dengan pengambilan suplemen yang betul dan kuantiti air mencukupi, migrain akan hilang bagai angin lalu bertahun-tahun. ;)


012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID:868994

Rabu, 7 Disember 2016

Tip Mudah Buang Make-Up Sebelum Berwuduk Dan Mudah Nak Solat

Assalamualaikum wbt.

Wanita dan make-up tidak dapat dipisahkan. Eh yeke? Lazimnya wanita akan bermake-up, paling cincai letak foundation, bedak, eye liner sikit kemudian lipstik.

Ciksu pulak, tak pakai dan memang tak reti nak make-up muka sendiri. Senget benget jadinya. Satu sebab lagi ialah malas nak cuci terutama bila keluar mana-mana, pastu nak solat. Macam leceh je.

Wanita yang pakai make up ni, nanti berenti solat mana-mana mesti nak kena cuci muka bersih-bersih kan.

bersusah payah makeup camni mula la malas nak cuci kan

Kang tak bersih tak sampai air wuduk, tak sah pulak solat. Walaupun skincare atau alat make-up tu kata wuduk friendly atau solat friendly, tapi still ada bahan kimia yang menghalang wuduk sampai ke kulit walaupun sedikit. 

Mahu tak mahu, dan sebagai langkah berhati-hati dalam beribadat, kenalah cuci. Jangan pulak kau pergi gonyoh makeup kau pada telekung wakaf surau tu. Tak koser mak.

Cara paling mudah nak buang make up ialah guna minyak baby (baby oil) tak kisah la cap apa pun.
Letakkan baby oil pada kapas, pastu lap muka sammmmpai bersih.

Pic ehsan Google

Memang kena standby baby oil botol kecik dengan kapas muka dalam handbag.

Kalau tak mau pakai baby oil?? 

Korang boleh pakai Gentle Action Make up Remover Shaklee ni ha.
Gentle Action Makeup Remover Shaklee
Nak tau apa kelebihan Makeup Remover Shaklee ni?
  1. Melicin, melembut, dan menyerikan kulit
  2. Menyingkirkan sel kulit mati dengan menyeluruh tanpa rosakkan kulit
  3. Menyegar dan menegangkan kulit
  4. Rumusan ringan, tidak berminyak dan aroma amattt menyegarkan

Bukan make up je tanggal, dengan kulit mati, dengan blackhead whitehead pun boleh tanggal. Tapi, takkan rosakkan kulit. Best giler!

Senang kan boleh di bawak kenama-mana, letak je dalam handbag. Boleh bawak jalan, pi ofis, pi kerja, pi shopping mall, mana-manalah. Tak yah nak berkapas-kapas bagai.

Memang berbaloi sangat dengan harganya. Setiub ni cuma RM95 (150ml). Tahan bulan-bulan ikut penggunaan koranglah masing-masing.

Pastikan ada Makeup Remover yang selamat dan best ni jika korang suka pakai makeup. Jom order dengan Ciksu sekarang.


012-964 5614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Sabtu, 3 Disember 2016

15 Kelebihan Vitamin C Shaklee 500mg

Assalamualaikum wbt.

Hari ni nak cerita mengenai satu lagi vitamin kesukaan Ciksu. (semua vitamin sebenarnya ciksu suka). Tapi hari ni nak story pasal vitamin C Shaklee yang amat glamer itu.

Orang yang suka cantik, mesti tau fungsi vitamin C untuk kulit kan? Tapi fungsi vitamin c sebenarnya bukan sekadar itu. malah lebih lagi.



Di bawah ni Ciksu senarai manfaat vitamin C kepada badan kita.

1. Mengurangkan kedut

Sebab vitamin C ni bertindak meransang pengeluaran kolagen dalam badan kita. Kolagen bukan ada pada kulit je taw. Tapi pada keseluruhan tubuh sebab kolagen ni ialah tisu penghubung. Tisu penghubung ada banyak jenis. Ada pada tulang, ada pada otot, macam-macam lagilah. Kena bukak buku biologi kalau nak tau semua.

2. Mengurangkan gusi berdarah

Gusi berdarah berlaku sebab gusi 'lembik' dan kurang kolagen. Vitamin C juga bantu untuk kurangkan pendarahan. So tak kira lah gusi berdarah ke , hidung berdarah ke atau luka eksiden berdarah ke, bagus sangat makan vitamin C.

3. Melembapkan kulit

Ada taw, orang makan vitamin C, kulit dia jadi lembut dan lembap je. sebelum ni kukulit dia kering. Vitamin C memperbaiki simptom2 kulit kasar dan kering.

Kulit pun cun, glowing, peloles jew.

4. Menguatkan imun badan

Ni bagus kalau orang tu ada masalah resdung, selalu selsema, selalu gatal-gatal hidung kalau salah makan, kalau demam lambat baik, ada elergik, ada asthma atau memang rasa badan selalu tak sihat.

Vitamin C ni antioksidan yang kerjanya melawan radikal bebas, menguatkan sel darah putih untuk lawan kuman dan bakteria.

5. Bantu tambah darah

Untuk orang yang ada Hemoglobin rendah, elok juga makan vitamin C ni. Vitamin C bantu penyerapan zat besi yang lebih  baik untuk bina sel darah merah.

6. Memerangi kanser

Bagi mencegah kanser atau pesakit kanser sendiri, elok makan vitamin C berssama dengan Vivix, vitamin A dan vitamin E. Semua ni antioksidan kuat.

Tugas antioksidan ni dia aktifkan interferon semulajadi badan kita untuk membunuh kuman kanser. Selain daripada tu, ia bantu sel kita jadi sihat semula.

7. Melambatkan penuaan

Haa kalau nak awet muda tapi tak makan bitamin C, tu tak nak muda la tu. Kita tau vitamin C ni antioksidan yang lawan radikal bebas kan. Radikal bebas ni kalau berlebihan boleh sebabkan sel kita kena serang dan jadi tua.

Untung lah tua je. Kalau jadi penyakit kronik? Haa lagi tak mau kan.

8. Menurunkan kolesterol

Sama la macam kalau kita makan buah dan sayur yang kaya vitamin C tu. Amalkan vitamin C, insyaAllah kolesterol boleh di kawal, risiko darah tinggi pun boleh dikurangkan.

9. Mencerahkan kulit

Vitamin C menyekat pembentukan pigmentasi. Kalau sunburn banyak main matahari, eloklah makan vitamin c ni.

10. Mengurangkan jeragat

Jeragat tu tanda-tanda penuaan. Bila kulit banyak terdedah kepada matahari dan bahan kimia yang tak selamat, muka akan jadi gelap bertompok hitam. Cuba makan vitamin C, memang boleh kurang jeragat.

12. Mengurangkan jerawat

Terutama jerawat disebabkan bakteria. Makan vitamin C memang boleh kurang.

13. Mengurangkan parut 

Terbaik jika combinekan dengan ESP dan vitamin E. Masing-masing ni saling bekerjasama untuk hapuskan parut-parut tak kira parut jerawat ke, parut baru ke parut lama ke atau parut keloid.

14. Mengurangkan stress dan membantu tidur yang lena

Orang stress sampai susah nak tidur malam, banyak sangat fikir, elok makan vitamin C. Ni nak gabung dengan Omega Guard dan B complex pun bagus juga. Kompem tidur lena sampai ke pagi tanpa nightmare!

15. Membantu PMS dan menopaus

Kalau orang ada PMS macam heavy period, atau orang menopaus ada masalah hot flush, boleh amalkan vitamin C. Dia akan kurangkan simptom ketakselesaan masa ni.

Sebenarnya banyak lagi fungsi vitamin C kepada badan kita. Vitamin C memang kena makan setiap hari sebab:

  • badan kita tak buat vitamin C macam haiwan, jadi kena makan
  • vitamin C ni jenis larut air, dia cepat hilang daripada badan melalui air kencing
  • vitamin C daripada buah dan sayur tak mencukupi sebab ia cepat musnah
Dan kalau nak tahu, badan kita cuma serap 200mg vitamin C dalam masa sejam. Selebihnya dibuang melalui air kencing. Sebab tu vitamin C kena ada teknologi pelepasan bertahan atau sustained release macam vitamin C Shaklee.


Teknologi ni melepaskan 100mg vitamin C setiap jam dalam darah. So takdelah pembaziran.

Tanpa teknologi Sustained Release ni, membazirlah kalau kita makan vitamin C 3000mg sekalipun. Nanti semuanya keluar melalui air kencing.

Ciksu amalkan 2 biji vitamin C setiap hari. Kalau rajin lagi Ciksu makan 4 biji. 

Harga sebotol vitamin C ni RM92.50 (180 biji). Berminat dapatkan vitamin C beserta dengan cara makan eksklusif, boleh hubungi Ciksu ok ;D


012-964 5614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID:868994

Jumaat, 2 Disember 2016

Cara Buat Minyak Bawang Putih Dan Kegunaannya


Nampak tak makhluk apa dalam botol budu ni??



Inilah minyak bawang putih cap ketereh 

Sejak tahu kegunaan minyak bawang putih ni, Ciksu pastikan stoknya sentiasa ada dirumah.

Senang kalau anak selsema ke batuk ke, sapu je minyak ni. Op kos la sambil-sambil makan suplemen fnutrieron, omega, vit c tu. 

Beli kat mana?

Eh tak la. Buat sendiri je. 


Caranya:


Ketuk je bawang putih dengan kulit dia, pastu bakar. Bila dah keluar bau (dan agak hangus 😁), letak la dalam bekas.

Lepas tu tuang je minyak dalam bekas. Biar mereka bergaul dengan serasi. Boleh guna minyak zaitun, minyak masak, minyak kelapa atau apa-apa minyaklah yang rasa sesuai. Jangan guna minyak rambut Pomade sudah.

Kegunaannya? 


Nanti bebila anak tak sihat, sapu je kat mana-mana yang patut. Dada, belakang, hidung ke. Banwang putih ni terkenal sebagai antibiotik semulajadi. Bukan antibiotik je, tapi segala anti-anti tu ada kat bawang putih. Sebab budak tak minat nak makan bawang putih ni kan. tergigit pun nak muntah.


Jadi kita buatlah minyak, baru senang nak guna.

Minyak ni dah lama Ciksu buat. Elok pun lagi sampai sekarang.

Kenapa letak dalam botol budu?

Eh suka hati Ciksu lah..hahaha.. Botol ni dah bersih ok. Sebenarnya Ciksu ni pengumpul botol-botol kaca yang orang bagi time kawin. Bila dah banyak tu eh syok pulak kumpul botol kaca ni.

Masa nak simpan minyak bawang putih ni, nampak botol ni yang paling berkaliber sekali. Lolll..

Ok, sekian tip kesihatan.

Selamat mencuba!

#liveamazing #tipkesihatan #garlicoil#tsunamishaklee