Selasa, 28 Mac 2017

Induce Kelahiran. Apa Yang Ibu Perlu Tahu

Masuk je trimester ketiga, lebih-lebih lagi apabila tarikh jangkaan bersalin semakin menghampiri, setiap ibu dan bakal ibu pasti berdebar-debar.

Mulalah kita sibuk cari maklumat macam mana nak cepatkan kelahiran sebab tak nak kena induce. Betul ke ada teknik semulajadi untuk mempercepatkan kelahiran?

Ya, mungkin ada. Tapi dari sudut perubatan cara terbaik untuk mempercepatkan kelahiran ialah dengan ubat hospital.

Pengalaman Ciksu sendiri, ketiga-tiga anak sebelum ni, Alhamdulillah, sakit contraction memang datang sendiri secara semulajadi tanpa di paksa-paksa.


Anak pertama awal seminggu, anak kedua lewat sehari dari due date, dan anak ketiga awal 4 hari.

Kenapa mesti induce?

Mungkin ramai ibu yang tanya soalan ni kan? Antara sebab seseorang bakal ibu tu kena induce ialah:
  • ada kencing manis semasa hamil
  • ada jangkitan kuman GBS
  • air ketuban kurang
  • sudah melepasi 42 minggu kehamilan
  • bayi kurang bergerak
Sebenarnya, tujuan induce ialah untuk meransang contraction je. Sakitnya sama je macam sakit contraction semulajadi tu.

Bagaimana cara doktor induce?

Mula-mula ibu akan di beri pil hormon prostaglandin atau doktor akan memasukkannya ke dalam vagina berhampiran serviks. Ibu dah boleh rasa contraction pada masa ni.

Jika tidak berhasil, doktor akan menggunakan Pitocin, iaitu sejenis hormon oksitosin sintetik yang akan meransang pengecutan uterus. Pitocin hanya diberikan apabila serviks telah terbuka dan sedia untuk kelahiran. 

Cara semulajadi mempercepatkan kelahiran

Walaupun doktor mengatakan tiada cara yang benar-benar berkesan, tapi apa salahnya jika ibu mencuba asalkan tidak membahayakan nyawa sendiri.

1. Banyakkan berjalan 

Tak semestinya kena tawaf mall. Berjalan dan buat kerja-kerja ringan dirumah juga dah mencukupi.

Ada yang kata banyakkan mencangkung contohnya berjalan itik, atau sekadar mencuci tandas. 

2. Mengadakan hubungan seks yang kerap dengan suami

 Hubungan seks juga akan menyebabkan badan kita mengeluarkan hormon prostaglandin yang dapat meransang pengecutan uterus!

3. Mengambil herba EPO

Herba seperti Evening Primrose Oil mempunyai bahan yang dapat mengeluarkan hormon prostaglandin yang mana akan membantu melembutkan serviks dan bersedia untuk melahirkan. 

Namun begitu, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu jika ibu ingin mengamalkan apa-apa herba sekalipun.

Menanti waktu bersalin, adalah saat-saat yang amat mendebarkan. Ibu akan tertanya-tanya bagaimana pengalaman bersalin kali ini pula. 


Hadapilah dengan tenang. Dan Ciksu doakan semoga semuanya dipermudahkan insyaAllah :)


Ingin dapatkan Set Vitamin Berpantang Shaklee, hubungi:


012-9645614

Shaklee Malaysia

ID: 868994

Khamis, 23 Mac 2017

5 Cara Rawat Tonsil Pada Kanak-Kanak

Hari ni Ciksu ke klinik untuk rawatan bulanan ibu hamil. Oleh sebab sekolah tengah cuti, maka kami angkut semua askar ke klinik.

Kebetulan, anak sulung Ciksu, Ammar mengalami sedikit demam. Pagi tu dia mengadu kat abahnya cakap macam tak larat je. Dah alang-alang ke klinik, abah bawak pergi jumpa doktor terus.

Di pendekkan cerita, doktor kata ada bengkak tonsil sikit dalam tekaknya. Wahh ini pengalaman baru buat kami. Sebelum ni takde lagi anak-anak yang pernah kena bengkak atau jangkitan tonsil.

Akhirnya doktor cuma berikan vitamin C dan paracetamol. Eh, elok je lepas ambik ubat, segar bugar je dia. Ubat tak sempat makan pun. Kalau pagi tadi kemain lembiknya. Ni mesti drama je lebih. hahaha


Apa itu bengkak tonsil

Belakang tekak kita ni, ada sejenis tisu yang di panggil tonsil. Fungsinya untuk tapis kuman-kuman yang mungkin akan masuk ke salur pernafasan kita.

Lagi satu, tonsil juga berfungsi untuk melawan jangkitan kuman.

Pun begitu, kadangkala ia sendiri boleh terjangkit juga. Apabila terlalu banyak bakteria dan virus, tonsil akan membengkak dan menjadi radang. Ini yang di panggil tonsilitis atau jangkitan tonsil.

Selalu yang dapat tonsil ni kanak-kanak. Orang dewasa pun ada juga. Ada yang selalu sangat kena jangkitan tonsil dan ada yang jarang sekali.

Punca dan tanda anak kena tonsilitis

Selalunya, tonsilitis berlaku di sebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus. Antara simptom atau tandanya ialah:
  • tonsil jadi bengkak
  • sakit tekak
  • ada ulser atau blister pada tekak
  • ada selaput keputihan pada tonsil
  • sakit kepala
  • hilang selera makan
  • susah nak menelan
  • kelenjar pada leher bengkak
  • demam
  • susah bernafas
  • loya dan muntah
Kena perhatikanlah keadaan anak kita. Kadang kita tak expect pun anak kena tonsilitis ni. Ye lah, benda jarang atau tak pernah berlaku. Bila dah ada tanda-tanda ni, segera bawa ke klinik untuk dapat rawatan sebab kalau teruk, boleh sampai kena bedah. Sian kat anak.

5 Cara rawat tonsil pada kanak-kanak

Selain makan ubat yang diberi oleh doktor, cara di bawah ni mungkin boleh membantu mengurangkan atau menghilangkan terus tonsilitis anak kita tu.

1. Minum air sejuk


Atau selalunya doktor suruh makan aiskrim. Tujuannya untuk legakan sikit sakit di bahagian tekak tu. 

2. Makan makanan yang lembut


Bila anak takde selera makan sebab sakit tekak, makanan lembut seperti bubur dapat membantu. Anak-anak kena makan dan kena dapat zat yang cukup, kalau tak lagi susah nak baik.

3. Kumur air garam


Bancuh 1 sudu garam dalam air suam, biar larut. Cuba kumur dengan air tersebut, tapi jangan telan pulak. Ulang cara ni banyak kali.

4. Minum jus lemon


Perah jus lemon dalam air suam, tambah sikit madu. Bagi anak minum. Anak Ciksu kalau batuk pun Ciksu buat cara ni je. Takde lemon boleh je ganti dengan jus limau.

5. Jus pudina


Daun pudina terkenal dengan sifat antimikrob yang membantu membunuh bakteria dan virus. Menthol dalam daun pudina ni pun meringankan keradangan dalam tekak.

Caranya:

Didihkan segelas air, masukkan segenggam daun pudina. Tunggu ia menggelegak dan hingga air menjadi separuh. Tapis airnya ke dalam gelas, masukkan sedikit madu dan minum semasa suam.

Boleh juga nak buat kumur-kumur.

Ciksu sendiri ada cara yang lebih mudah. Selain memang anak-anak mengamalkan makan vitamin C, Ciksu juga ada bagi serbuk biji labu Nutriferon.

Kedua-dua ni memang bagus melawan jangkitan kuman, virus dan bakteria pada kami sekeluarga.

Tak kira sakit sebab apa pun, memang ini je ubatnya :) Anak-anak pun bila sendiri rasa tak sihat, terus mintak nak makan 'Feron'. 


Ciksu memang seboleh-bolehnya nak meminimakan pergantungan kepada ubat-ubatan. Kalau terpaksa sangat baru la makan ubat.

Sekiranya berminat mendapatkan Set Tonsil ni, segera hubungi Ciksu ye!

Semoga anak-anak kesayangan kita sentiasa di kurniakan kesihatan yang mantop dalam dunia yang dah tak lagi selamat ni.

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia

ID: 868994


Ahad, 12 Mac 2017

3 Tanda-Tanda Bersalin Dah Dekat. Dah Sedia?

Cerita pasal bersalin ni tak pernah tak nerves. Automatik la kepala otak pun membayangkan situasi cemas dalam bilik bersalin.

Bagi ibu yang pertama kali nak lalui saat ini, mesti tak boleh nak imagine apa yang akan berlaku nanti kan. Apa-apa pun jangan panik, jangan takut dan rileks je. Semuanya insyaAllah akan under control.

Lagi pun ibu dah banyak buat research, dah banyak baca kan. Sedikit sebanyak ianya akan membantu untuk ibu tenang dan bersedia nanti. Perasaan takut tu normal la. Ciksu yang dah beranak ramai ni pun masih takut lagi. Hiii


Tanda-tanda awal nak bersalin ni, sebenarnya berbeza antara individu. Macam Ciksu, ketiga-tiga anak sebelum ni di tandai dengan keluar lendir bercampur darah dulu.

Pengalaman Bersalin Anak Pertama

Macam anak pertama, bila keluar darah tu, ciksu pun panik la. Terus pergi hospital. Bila doktor cek jalan, baru 1 cm, jadi dia suruh balik dulu. Masa tu memang takde rasa sakit apa pun.

Dah balik, beberapa hari lepas tu keluar lagi lendir campur darah. Pergi hospital lagi. Masa ni baru kena tahan.

Untuk pengetahuan ibu, untuk lahirkan anak pertama, kita kena tunggu sampai laluan terbuka 10cm taw. Dan ikut kata nurse masa tu, biasanya dalam masa 1 jam, hanya 1cm je bukaan. Jadi boleh kira sendiri berapa jam yang diperlukan sebelum betul-betul boleh meneran. Itu kalau benar dia bukak 1cm sejam.

Macam Ciksu sendiri hampir 24 jam! Serius trauma bila ingat semula. Bila kena tahan wad petang tu, malam tu dah rasa sakit sangat. Memang tak boleh tidur. Kekiri salah, kekanan salah, menelentang salah. Semua sakit.

Pagi esok, bila nurse cek, baru 3cm. Huwaaa!! Nak nangis rasa. Memang lama Ciksu tunggu nak boleh sampai 10cm tu. Contraction kuat giler sampai Ciksu dah meneran-meneran dah sambil duduk masa tu.

Dalam jam 3 petang, masa tu ada sedara mara datang, maklong Ciksu ni bidan mengurut orang bersalin, dia tengok Ciksu macam teruk sangat je, dia bagitau la misi. Misi cek dah 7cm.

Terus dia suruh naik atas katil. Tu pun belum boleh beranak lagi, walau pun diri ni dah rasa macam dah tak tahan sangat nak terkeluar tapi tak keluar-keluar. Lama jugak la menahan contraction, siap misi tu boleh sembang-sembang lagi sesama dia. Huhu..

Dalam jam 4 lebih gitu, mula proses perjuangan yang sebenar. Suami pun baru sampai dari Melaka, elok-elok memang dah nak beranak sangat dah. Berpeluh-peluh, dengan menggunakan sisa tenaga yang masih ada, akhirnya! Ya Allah syukur keluar zuriat yang pertama.

Lepas tu segala sakit-sakit tadi totally hilang! Akibat meneran yang banyak sangat tadi tu, koyakan agak banyak. Dah kena naik ambulan pulak, tukar hospital. Doktor hospital situ tak boleh nak jahit.

Jahit pun berejam. Lolll! Seksa taw. Ini cerita 9 tahun dulu. Si sulung pun dah darjah 3. Dah handsome boy sekarang.

Pengalaman Bersalin Anak Kedua

Pun sama, masih di tandai dengan keluar lendir darah. Ada contraction manja-manja jam 4pagi. Ciksu dah tak boleh tidur sebab takut. Terbayang pulak pengalaman bersalin yang pertama dulu. Jam 8pagi terus ke hospital.

Jam 12 tengah hari, dah rasa contraction makin kuat. Jam 1 lebih terus masuk labor room. Masa misi tolak dengan kerusi roda tu memang dah bergenang air mata. Dia punya takut tu tak tau nak cakap. Takut sesangat. Fobia trauma semua ada.

Dah baring atas katil tu pun lama juga nak tunggu dia betul-betul nak keluar tu. Jam 2.52 baru dia keluar. Alhamdulillah.

Pengalaman Bersalin Anak Ketiga

Contraction manja-manja waktu Subuh juga, ada lendir campur darah. Menjelang siang, eh hilang pulak sakit-sakit pagi tadi. Berdebar juga dah. Tunggu punya tunggu, punya tunggu, dah malam baru rasa sakit.

Ciksu bertahan dulu, tunggu anak dua orang tidur. Kang sibuk nak mengikut pulak. Dah la abahnya takde, pergi interview di Penang. Adik dan mak yang hantar pergi hospital dalam jam 11 malam macam tu.

Bila cek, dah 4 cm. Tak lama pastu doktor sorang lagi cek dah 5 cm, terus dia suruh masuk bilik bersalin. Lepas doktor cek baru la terasa contraction tu kuat dan kerap.

Akhirnya tepat jam 1.37 pagi, keluarlah zuriat yang ketiga. Syukur Alhamdulillah.

Bila ingat-ingat pengalaman bersalin memanglah akan buat kita rasa serik nak beranak lagi. Tapi perempuan kan. Dah hilang sakit tu tetibe mengandung balik. Huuu..

Perempuan sememangnya 'never give up!' haha.

Bila cerita dengan kekawan, pergi melawat rakan yang baru bersalin, macam-macam pengalaman sebenarnya. Macam ciksu cakap tadi lah, setiap orang tu tak sama tanda-tanda bersalinnya.

Jadi, ibu kena alert dengan perubahan-perubahan yang berlaku.

Ok, jom tengok tiga tanda utama anda sememangnya dah dekat nak bersalin ni.

1. Pecah air ketuban

Selalunya air ketuban akan dipecahkan oleh doktor sewaktu proses kelahiran dah sangat dekat. Namun begitu ada juga yang wanita mengalami pecah air ketuban dulu secara tiba-tiba.

Jika terasa ada air sudah keluar, jangan berlengah, terus capai beg dan segera ke hospital.

2. Keluar darah dan lendir

Darah dan lendir ni adalah mukus daripada uterus kita. Bila keluar darah ni tak semestinya kita akan rasa sakit terus. Bila tak sakit biasanya doktor akan suruh kita balik atau berehat dulu hingga terasa sakit.

3. Sakit contraction

Sakit contraction ni ibu sendiri boleh rasa dan tau. Sakit manja-manja tu kita akan rasa macam denyut-denyut sikit di bahagian peranakan dan ari-ari.

Lama-kelamaan sakit ni akan semakin kuat dan kerap. Kena tengok jam berapa minit sekali kita rasa sakit. Kalau makin kerap tu maknanya memang dah dekat sangat la tu.

Sebenarnya, semakin kuat, kerap dan lama tempoh contraction, semakin besar laluan akan terbuka. Jadi, sakit bersalin ni sebenarnya nak mudahkan kita keluarkan baby.

Oleh itu, janganlah di tanya kenapa nak bersalin mesti melalui sakit-sakit contraction ni semua. Sesetengah orang je yang memang tak rasa sakit pun tapi tau-tau nak meneran je.

Ciksu harap, ibu dah dapat gambaran sedikit sebanyak bagaimana nak hadapi waktu dan saat-saat nak melahirkan tu.

Walaupun ibu rasa takut, tapi berfikirlah positif dan hadapi dengan tenang. Tarik nafas, dan ingat yang tak lama lagi kita akan peluk dan dakap baby comel kita. Tak lama pun. Cayok ibu!

Jika ibu berminat nak dapatkan Set Berpantang Shaklee, boleh saje hubungi Ciksu bila-bila masa.


Ciksu doakan semoga semuanya dipermudahkan nanti. InsyaAllah.

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Sabtu, 4 Mac 2017

6 Cara Mengurangkan Sakit Ari-Ari Dan Peranakan Lepas Bersalin

Sesetengah ibu yang baru saja melahirkan bayi akan merasai satu sensasi sakit seakan sengugut pada bahagian rahim. Ada yang sakitnya sesekali menyerang, ada yang pula yang berlarutan hingga semalaman atau lebih.

Dalam istilah perubatan, kekejangan atau krem peranakan selepas bersalin ni dikenali sebagai afterbirth pains atau afterpains. Sakit ini sebenarnya adalah disebabkan berlakunya pengecutan uterus kita, iaitu ia mengecut untuk kembali semula ke bentuk dan lokasi asalnya. Proses ini di panggil 'involution'.

Ibu yang beranak pertama selalunya tak rasa keadaan ini. Tapi bila anak dah masuk, dua, tiga dan seterusnya, sakit ini akan menjadi semakin teruk. Ini kerana, bila anak pertama tu, otot uterus kita tu masih lagi kuat dan masih lagi berada dalam keadaan yang 'ketat'.


Bila anak dah dua, tiga, otot tu semakin longgar dan tindakan pengecutannya itu agak kuat.

Ada juga ibu yang rasa sakit ni semasa dia menyusukan bayi.

Apabila bayi menghisap puting ibu, badan akan melepaskan hormon oksitosin yang mana akan turut meransang pengecutan uterus. Keadaan ini sebenarnya tak bahaya pun. Ia sebenarnya bagus sebab rahim ibu akan cepat kecut, serta dapat mencegah kehilangan darah yang terlalu banyak.

Mengikut Ensiklopedia Perbidanan Melayu pula, sakit ini dinamakan rengat.

Rengat berlaku di sebabkan pergerakan darah bantal di dalam rahim yang masih mentah dan bengkak. Darah yang tidak dikeluarkan dengan sempurna itu tinggal dalam bentuk ketulan dan bergerak disekitar rahim.

Menurut ensiklopedia ini lagi, jika ibu diserang rengat, itu bermakna satu petanda bahawa ibu diserang pukulan darah angin merian.

Sejauh mana kebenarannya tidaklah diketahui.

Namun begitu, apabila kekejangan atau rengat ini berlaku, ibu boleh melalukan beberapa cara untuk meringankannya.

1. Sapu minyak urut berherba yang panas di seluruh bahagian badan ibu sehingga ke kaki.

2. Bertungku dengan batu atau tuam dengan uncang herba

3. Minum air rebusan herba dengan madu lebah

4. Baring meniarap dan letakkan bantal di bawah perut


5. Mengurut

6. Berbarut dengan ramuan herba (biasanya dibuat oleh bidan)

Jika sakit rengat ini masih berlarutan sehingga beberapa hari, atau menjadi semakin teruk, segera berjumpa doktor kerana boleh jadi ia petanda masalah lebih serius yang memerlukan rawatan perubatan.

Otot rahim cepat mengecut adalah satu perkara yang baik. Jadi, ibu janganlah risau sangat. Amalkanlah cara di atas tu.

Selain itu, ibu boleh juga mencuba Ostematrix, B Complex dan Alfalfa Complex Shaklee untuk membantu mengurangkan rasa kejang dan krem perut tersebut.

Berminat dengan produk Shaklee ni, boleh segera hubungi Ciksu:

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Khamis, 2 Mac 2017

5 Petua Tambah Susu Badan Dengan Cepat Lepas Bersalin

Satu perkara yang mengganggu fikiran dan emosi ibu lepas bersalin ni ialah masalah susu badan.

Betul tak? Sama ada susu terlebih banyak, susu terlalu kurang, susu tak cukup, susu kering langsung, bayi tak mau menyusu, bayi tak pandai menghisap dan sebagainya.

Menyusu selepas bersalin, nampak mudah. Tapi tak semudah yang disangka. Kalau benar terlalu mudah, takkan ada masalah ibu stress lalu meroyan sebab masalah diatas. Jangan main-main!

Naluri seorang ibu, dia memang nak susukan bayi dia. Seboleh-boleh dia akan ajar juga bayi menghisap sampai pandai. Namun begitu, tak semuanya berjaya.


Antara sebab utama ialah susu badan kurang atau tak mau keluar.

Jadi hari ni Ciksu nak kongsi beberapa petua dan tips macam mana nak bagi susu badan keluar dengan lancar dan cukup untuk bayi lepas bersalin.

Percayalah, bila dengar bunyi tegukkan susu tu, Allah bahagianya rasa! Satu kejayaan besar. Inilah yang ciksu rasa dulu.

1. Sedia mental awal-awal

Yakni sebelum bersalin lagi, pastikan kita memang nekad nak susukan bayi dengan susu ibu. By hook or by crook lah orang kata.

Bila kita dah set awal-awal ni, insyaAllah mudahlah sikit kita nak menghadapi halangan yang bakal mendatang nanti. Ibaratnya, orang cakap la apa pun, aku tak peduli. Aku nak bagi anak susu ibu jugak. Gitu.

2. Sedia fizikal

Badan ibu sendiri kena sihat dan kuat. Kalau sakit situ sana sini, memang takde mood nak susukan bayi. Ya lah, dengan sakit bersalin tak habis lagi, nak bergerak susah, rengat lagi, sakit pinggang lagi, dengan tak cukup tidurnya, kalau tak kuat iman memang biar je anak tu situ. huhuh..

Pastikan ibu sihat dan kuat dengan makan makanan berkhasiat semasa mengandung. Nutrisi mesti cukup. Nak Set Mengandung Shaklee pun boleh hubungi Ciksu ye.

3. Bersihkan puting payudara

Masuk trimester ketiga, puting payudara akan tersumbat semacam 'berdaki'. Ini sebab daripada kolostrum dan susu yang mula dihasilkan oleh payudara kita. Payudara kita pun pandai juga prepare siap-siap nak susukan baby nanti.

Rajin-rajinlah bersihkan supaya nanti bila nak susukan bayi, ia tak tersumbat. Tidaklah masa tu baru kalut nak cuci semua. Baby dah melalak, kita pulak stress susu takmo keluar sebab tersumbat.

4. Bengkak susu

Bila susu susah nak keluar, lama-lama ia jadi bengkak. Payudara akan sakit dan keras. Memang sakit sangat. Payudara sakit, satu badan boleh sakit.

Bila terasa susu banyak, pam. Jika tersumbat atau nampak macam susu susah nak keluar, buat urutan dengan menghala ke bahagian puting.

Ada juga yang sarankan guna sikat. Pun boleh.

Bila puting melecet atau berdarah, boleh sapukan krim. Puting berdarah ni akibat tersumbat juga. Susu nak keluar tapi tak boleh keluar. Baby sedut dengan kuat, akhirnya ia jadi luka. Memang pedih sangat.

Ciksu syorkan ibu guna krim Herbal Blend Shaklee atau krim Bepanthen yang boleh beli di farmasi. Krim ni selamat untuk bayi.


5. Suplemen milkbooster

Tak boleh menidakkan kepentingan suplemen ni. Sesetengah orang memang sangat perlukannya. Termasuk Ciksu sendiri. Kita sendiri je yang kenal badan kita kan.

Ada orang, dah macam-macam cara buat tapi susu tak nak keluar juga. Jadi Ciksu sarankan ibu mencuba Set Berpantang Shaklee. Set ni dua dalam satu. Set Breastfeeding pun inilah juga.

Set ni lengkap dengan semua nutrisi yang diperlukan oleh ibu lepas bersalin. Badan kuat bertenaga, kurang stress, bantu cepatkan pemulihan luka dalaman dan luaran, dan selamat untuk bayi.


Dalam set ni ada Set Breastfeeding Bajet yang ramai ibu suka iaitu ESP dan Alfalfa.

Di bawah ni testimoni terbaru rakan Ciksu yang baru je bersalin. Beliau memang makan Shaklee dah lama, tapi ini kali pertama mengandung, bersalin dan berpantang dengan Shaklee.

Masa nak check-in hospital, beliau memang angkut siap-siap segala mak nenek vitamin ni. Jom baca pengalaman beliau.


Kita yang membaca ni tumpang seronok dengar. Best sangat rasa. Sampai diri sendiri pulak tak sabar nak bersalin dan makan Alfalfa. Ehh =D

Lepas bersalin kena happy. Tak mau sedih-sedih, tak mau stress. Sebab tu kena makan Shaklee. Nutrisi Shaklee amat-amat membantu kita jadi lebih sihat, positif dan ceria. Barulah susu pun keluar dengan lancar, baby pun gebu-gebu je.

Nak tau kena cubalah sendiri! Ibu yang tak lama lagi nak bersalin tu, jom dapatkan Set Berpantang Shaklee Premium ni, mesti tak menyesal. Hubungi:

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Jumaat, 17 Februari 2017

Cara Kurangkan Sakit Otot Peranakan (Pelvik) Semasa Hamil Trimester Ketiga

Banyak benar komplikasi ibu mengandung ni. Tak boleh silap sikit, macam-macam penyakit yang datang.

Terlebih makan gula, jadi kencing manis, tak kawal stress jadi darah tinggi, tak cukup zat besi hemoglobin  jadi rendah, tak cukup vitamin C gusi asyik berdarah je, tak cukup zat yang lain jadi kaki bengkak, krem, sakit pinggang, sakit gigi, sembelit dan macam-macam lagi.

Dalam banyak-banyak peringkat hidup, masa mengandung ni la peringkat yang ibu kena jaga-jaga. Sebab kalau dah sakit masa mengandung, tak mustahil akan membawa ke lepas bersalin, dan risiko yang sama akan berlaku kepada kehamilan seterusnya, lebih-lebih lagi jika kita tak cukup vitamin.


Antara nutrisi yang sangat penting semasa hamil ialah pengambilan kalsium.

Ramai ibu tak suka minum susu. Bahkan lagi ramai yang tak ambil berat pun mengenai kepentingan kalsium masa mengandung.

Antara masalah yang kerap berlaku semasa hamil akibat daripada kekurangan kalsium ialah:

  • sembelit yang membawa kepada buasir jika tidak di rawat
  • sakit pinggang dan belakang yang kronik
  • sakit gigi
  • pra-eklampsia akibat tekanan darah terlalu tinggi
  • sakit urat / sendi / tulang
  • sakit otot peranakan (pelvik) atau juga dikenali sebagai SPD (symphysis pubis disfuncition)
Namun begitu, kekurangan kalsium masa hamil bukan sahaja buat ibu tak selesa masa mengandung, tapi juga ketika nak bersalin nanti.

Menurut Dr. Delilah Ahmad, Pakar O&G Pusat Perubatan Sime Darby dalam Harian Kosmo semalam berkata, pengambilan kalsium dapat menurangkan komplikasi semasa bersalin iaitu:
  • kesejukan dan kekejangan kaki semasa nak bersalin
  • membantu otot rehat semasa kontraksi
Dr. Delilah juga memberitahu, kesan kekurangan kalsium paling ketara berlaku khususnya di akhir tempoh kehamilan yakni memasuki trimester ketiga.

Masa awal mengandung atau di tengah trimester kedua, kita mungkin tak rasa apa-apa lagi, tapi bila dah masuk trimester ketiga, haa barulah rasa segala kesan kekurangan kalsium.

Baby dalam perut nak membesar, memang dia akan 'sedut' banyak kalsium daripada ibu. Kalau ibu sendiri tak cukup kalsium, rasakanlah penangannya.

Sakit Otot Peranakan Semasa Hamil Trimester Ketiga, SPD

Pasti semua orang pernah melaluinya. Namun begitu, bukan semua kehamilan kita akan rasa sakit macam ni. Biasanya kehamilan kali pertama tak rasa sangat. Masuk mengandung kali kedua dan seterusnya, barulah terasa.

Macam Ciksu dulu masa mengandungkan Fawwaz. Ada masa-masanya akan rasa sakit pada pangkal peha atau celah kelangkang terutamanya ketika berjalan. Macam kejutan elektrik gitu. Lagi dekat nak bersalin lagi kerap ia berlaku sampai rasa takut nak berjalan.

Ada banyak lagi simptom SPD ni. Boleh baca lanjut di website babycenter.com.my ni.

Yang Ciksu nak cerita hari ni mengenai sakit otot pelvik di mana kita rasa nak macam nak beranak sangat. Ni pun salah satu simptom SPD juga. 

Sakit ni berlaku sebab otot pelvik kita sakit dan tak kuat nak menahan tekanan kepala bayi. Maklumlah, baby dah besar, kepala dah turun ke bawah.  Graviti makin kuat. Sakit ni amat terasa apabila kita dalam keadaan mencangkung/ duduk kemudian nak bangun.

Ini bukan kisah siapa-siapa, tapi pengalaman diri sendiri. :D

Jadi apa ciksu buat? Jom baca testimoni ni.



Ini pengalaman benar ya. Sebelum ni tak de pun rasa sakit otot pelvik macam tu. Tiba-tiba masa tak makan Ostematrix tu yang terasa otot sakit sampai terfikir, eh nak beranak dah ke aku ni? Risau la juga sebab barang baby tak prepare satu apa pun lagi.

Tapi, lepas makan Ostematrix tu, eh elok pula takde rasa sakit-sakit otot bawah tu dah. Serius!

Ciksu memang mengesyorkan sangat setiap ibu hamil makan Ostematrix ni. Jadikan amalan sampai tua kalau tak mau kena macam-macam penyakit akibat kekurangan kalsium. (Kalsium banyak sangat fungsi dalam badan kita ni taw)

Sebotol ni memang tahan untuk sebulan kalau makan sorang, kalau kongsi ngan encik asben dia jadi setengah bulan je huhu.

Harga sebotol RM61 (120 biji)

Harga promosi beli 6 percuma 1 = RM366
Harga promosi beli 2 diskaun 5% = RM115.90 
(*semua harga tidak termasuk kos pos)

Kitorang memang dah 5 tahun amalkan Ostematrix ni. Memang banyak sangat kebaikan yang kitorang dah rasa. Mak mertua ciksu pun peminat setia taw. Tak pernah miss makan dah bertahun-tahun.

Jika berminat mendapatkan Ostematrix ni, boleh hubungi ciksu segera ye;

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

COD: Kuantan, Beserah Balok, Gebeng

Khamis, 16 Februari 2017

3 Hujah Kenapa Perlu Makan Suplemen

Selalu sangat baca orang kata,

"Aku tak percaya suplemen ni. Kau jaga je makan elok-elok, makan organik-organik, garam organik, gula organik, mesti sihat punya."

"Aku dah bersenam sokmo, siap masuk larian bagai lagi. Makan pun aku jaga. Aku tak merokok. Buat apa aku nak makan suplemen?"

Dan macam-macam lagilah.


Ciksu dulu pun gitu gak. Tak ambil port langsung pasal suplemen-suplemen bagai ni. Tapi, bila dah start mengandung beranak, haa masa tu baru kau tau...Ye lah, bila mengandung misi kan bagi suplemen a.k.a vitamin yang 4 sekawan tu. Tu pun bukan faham sangat tujuan apa. Misi suruh makan kita makan je lah!

Itu kalau mengandung, habis yang tak mengandung ni?

Persoalannya sekarang, perlu ke makan suplemen???

Fakta #1

-> Harga ikan kembong yg fresh ~RM11/kg. Habis frozen pun ~RM8/kg
-> Harga daging lembu fresh ~RM28/kg. Habis import pun ~RM16/kg
-> Harga daging kambing lagi lah mahal ~RM33/kg. Tu pun import, belum yang local punya
(Sumber website FAMA: http://bit.ly/20JuiZC)

Dalam banyak-banyak daging, ayam daging lah sumber protein paling murah; ~RM6.80/kg. Sebab tu kebanyakan daripada kita makan lagi banyak daging ayam daripada daging-daging lain.

Tapi tahu tak apa masalah ayam daging zaman sekarang ni?

Hakikatnya, hampir semua ayam daging yang kita dok makan ni disuntik hormon supaya cepat besar & berat pun lebih besar daripada dulu. Kerana, penternak nak ayam-ayam yang diorang jual ni lebih cepat besar supaya lebih banyak & lebih cepat untung. Kalau tak suntik, ayam-ayam ni akan jadi lambat besar sampai bisnes penternakan diorang tak balik modal.

Jaga lah makan macam mana pun, kita pasti akan makan daging-daging ayam ni jugak.

Dan sebab majoriti kita makan banyak daging ayam, bayangkan berapa banyak bahan kimia yang dah masuk badan kita SELAMA INI…???


Fakta #2

Dulu-dulu nak tuai padi 2 kali setahun je boleh. Sekarang, 4kali! Teknologi jadi makin maju sampai kita boleh percepatkan & gandakan tuaian. Namun, tahu tak apa kesan sampingan disebaliknya?

Masa padi hanya boleh dituai 2kali je setahun dulu, tanah-tanah sawah tu cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah yang dah hilang tu. Jadi, padi-padi yang terhasil masa tu bukan takat boleh buat kita kenyang je, tapi juga boleh bagi cukup nutrisi.

Tapi bila dah sampai 4kali setahun, tanah tak cukup masa nak kembalikan nutrisi-nutrisi tanah. Baru kembalikan separuh nutrisi kita dah tuai. Akibatnya, walaupun hasil tuaian padi naik 2kali ganda tapi nutrisi yang terkandung dalam setiap biji beras yang kita makan tu makin kurang.

Petani kena buat macam ni sebab diorang pun nak untung jugak. Ye lah, dok kampung pun nak jugak pakai kereta, nak jugak jalan-jalan luar negara, etc.

Begitu jugalah pada apa-apa jenis tanaman pun; sayur sawi, sayur kangkung, buah tembikai, buah durian, etc. Walaupun kita rasa macam banyak makan buah/sayur, tapi nutrisinya dah jauh lebih berkurang.

Nah, ini belum masuk buah-buah yang harganya murah-murah tu banyak guna macam-macam pestisid, racun & bahan kimia. Contohnya, buah tembikai ada yang disuntik warna merah supaya isinya nampak sedap sangat. durian pulak direndam pewarna kuning/hijau bagi nampak asyik dan sebagainya….


Fakta #3

Majoriti orang Malaysia memang tak pernah bersenam pun sepanjang minggu lepas & pasti kekal malas nak bersenam 7-hari akan datang. Paling-paling pun nak sedapkan hati “lipat baju bergunung-gunung tu kira bersenam lah tu” atau “hari-hari sapu/mop lantai peluh jugak tau”.

Ya peluh, tapi berapa sen je lah kalori yang terbakar kalau takat seterika baju sekolah anak-anak tu? Dan bandingkan lah pulak dengan berapa pinggan nasik lauk ayam yang kita dah telan hari tu? Belum masuk air manis, teh tarik madu special, kari kepala ikan terlajak laris, sup kambing super-power atau menu extra kalori macam roti canai bagai tau.

Segelintir yang rajin bersenam pulak suka buat kat outdoor, fresh air katanya. Tambahan pula, nak bersenam kat Gymnasium mahal, dekat RM200 gak sebulan. Lepas minyak pergi-balik kerja jugak tu.

Namun, tahu tak ada macam-macam asap beracun kat udara kita sekarang ni? Asap kilang, asap jerebu & asap kereta. Lagi-lagi lah majoriti kita duduk dekat kawasan pekan/bandar sebab nak dekat dengan tempat kerja.

Tak payah susah-susah sangat fikir. Isteri yang asyik terdedah dengan asap rokok suami pun boleh kena kanser (ini mmg dah ada kes, bukan takat teori je). Apatah lagi kita rakyat marhaen yang pasti terdedah dengan asap kereta setiap hari? Dan memang kajian membuktikan udara kita yang tercemar ni adalah punca macam-macam penyakit pernafasan sekarang yang boleh membawa kematian.


Vitamin / Suplemen bukan lagi pilihan, tapi KEPERLUAN utama zaman sekarang ni!

Kesimpulannya,

1. Kalau kita cukup bersenam sekalipun perlukan vitamin sebagai pendinding (tingkatkan imunisasi badan) lawan macam-macam penyakit. Shaklee ada nutriferon untuk ini.


2. Dah cukup makanan seimbang pun perlukan vitamin untuk detox macam-macam benda tak elok yang kita terpaksa telan selama ni. Shaklee ada DTX & Set Detox juga.


3.  Hari-hari makan sayur/salad/buah pun perlukan vitamin untuk cukupkan nutrisi yang makin berkurangan dalam hasil tanaman. Shaklee ada semua vitamin yang ada dalam buah tu.

Pendek kata, vitamin bukan lagi pilihan. Kita semua, keluarga kita & orang lain pun sangat-sangat perlukan vitamin.

Tambahan pula, kita dah tak hidup zaman atok/nenek kita yang suci murni tu. Kita sedang hidup di zaman pengilang, petani & penternak yang sanggup buat apa saja nak untung banyok. 


Lebih parah, situasi ni akan jadi makin teruk sebab semua pun tak sanggup nak:

-> belanja lebih nak tapis asap kereta sampai bersih,
-> biar ayam-ayam tu membesar secara normal, biar kecik pun
-> kurangkan hasil tanaman supaya nutrisi tanah kembali pulih

Tak sanggup, tak sanggup, tak sanggup!

Jadi, kita lah yang kena sihatkan diri sendiri dengan tak tinggal makan vitamin-vitamin ni.

Tapi ingat jugak, bukan lah maksudnya kalau makan vitamin ni tak mati-mati. Dah makan vitamin pun kita takkan boleh lawan kuasa Allah/Tuhan. Cuma vitamin ni lah 'insuran' yang kita ada supaya risiko nak kena apa-apa penyakit tu jadi lebih rendah.

Daripada diserang sakit jantung esok lusa kalau skip atau tak makan vitamin, kepada kot nak kena stoke pun lagi 10-20 tahun lagi kalau makan vitamin; ok sangat dah tu. Sempatlah kita nak tunaikan tanggungjawab jaga anak-anak, mak/ayah, adik-beradik & paling penting TAUBAT secukupnya sebelum pergi meninggalkan dunia yg fana ini untuk selama-lamanya….


So nak beli vitamin?? Hubungi je Ciksu ye ;)

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Khamis, 2 Februari 2017

Kenapa Orang Perempuan Tak Boleh Angkat Benda Berat

Dah lama persoalan ni bermain di mindaku, sejak-sejak zaman anak dara dulu lagi.

Selalu juga dengar orang kata, perempuan tak boleh angkat benda berat. Bahaya.

Daku musykil, bahaya kenapa pulak? Dulu ciksu kerja di MARDI, kontrak sebagai assistant researcher  di makmal yang buat kultur pokok nenas.

ihsan pic: kelantanbiotech.com.my
Setiap hari memang kena angkat berdozen botol kaca ni. Angkat tinggi-tinggi pastu susun pulak dekat rak macam dalam gambar di atas ni.

Memang pun, bila kita angkat benda berat berulang kali macam ni akan terasa bebanan pada bahagian rahim kita. Syukurlah ciksu kerja sementara je. Risau juga sebenarnya. Patut kerja angkat mengangkat ni kerja orang lelaki.

Bila dah terlibat dalam industri suplemen ni (cewah), barulah ciksu faham, antara sebab kenapa orang perempuan tak digalakkan angkat benda berat-berat macam ni ialah ia boleh sebabkan lemah otot rahim atau dalam bahasa omputihnya uterine prolapse.

Sebenarnya, otot rahim kita ni kuat. Bukannya lemah sangat. Tapi dalam keadaan tertentu, ia boleh jadi lemah sampai boleh sebabkan jatuh dan terkeluar dari landasan. Sampai boleh rasa dengan tangan sebab dan terkeluar dari vagina. Ngeri tak ngeri?

Sebab tu wanita tak digalakkan sangat angkat benda-benda berat ni. Lebih lagi kita yang dah berulang kali beranak normal ni. Otot tu akan mengalami kecedaraan, yang boleh membawa kepada lemahnya rahim.

ko mampu?

Kesian wanita.

Dan, sebab itulah juga, wanita lepas-lepas bersalin ni tak begitu digalakkan buat kerja berat, apatah lagi mengangkat beban berat. Angkat baby pun tak digalakkan sebenarnya.

Nak angkat boleh, tapi ada caranya. Masa nak angkat tu, cuba kemut macam nak tahan kecing. Kemudian baru lepaskan. Sama juga nak angkat apa-apa pun.

Jadinya, suami-suami silalah ringankan tulang bantu isteri buat kerja rumah, dukung anak, angkat bakul kain atau apa yang patut.


Baru-baru ni ada seorang ibu lepas bersalin wasap tanya suplemen untuk kuatkan badan dan cepat baik luka. Dia takut sangat kena bentan sebab dia terpaksa buat kerja berat katanya, takde orang tolong. Alahai..

Selain mengangkat benda berat ni, rahim boleh jadi lemah dan jatuh sebab daripada:

  • level hormon estrogen yang menurun
  • wanita yang banyak kali bersalin normal
  • wanita menopaus
  • wanita obes
  • banyak buat aktiviti yang menekan rahim
  • sembelit kronik
  • batuk kronik
Macam mana nak cegah otot rahim jadi lemah dan jatuh?

1. Turunkan berat badan jika obes
2. Elakkan angkat beban berat
3. Buat senaman Kegel
4. Estrogen terapi

Kena jagalah betul-betul, sebab rahim ni aset wanita. 

Suplemen Shaklee pun boleh membantu. Nak tahu lanjut mengenai suplemen yang boleh membantu menjaga kesihatan rahim, boleh hubungi Ciksu.


012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID: 868994

Sabtu, 21 Januari 2017

5 Cara Semulajadi Merawat Rambut Beruban

"Muda-muda pun dah beruban?"

Ada banyak sebab uban mula kelihatan walaupun usia masih muda remaja. 
Salah satunya sebab keturunan, kekurangan vitamin B Complex, ada masalah dengan tiroid atau kelenjar pituitari, kurang ketumpatan tulang atau juga penuaan pramatang.
Uban boleh terjadi sebab perubahan hormon, merokok, terdedah pada pencemaran, stress, penggunaan produk rambut yang tak sesuai, serta sesetengah penyakit.
Uban terjadi sebab sel yang mengeluarkan pigment kaler hitam tu berhenti berfungsi.
Orang Asia secara puratanya mula mengalami masalah uban pada lewat 30-an. Haa cer gi tengok cermin, ada dah ke belum kaler-kaler putih di kepala?


Macam mana nak tutup uban?

Selalunya orang gunakan pewarna rambut. Tapi, terlalu kerap mewarna rambut adalah bahaya dan tak selamat sebab bahan kimia yang ada boleh meresap ke dalam kulit kepala dan menyebabkan penyakit.

Oleh itu, kita guna cara yang lebih semulajadi. Bahan-bahan pun organik dan mudah di dapati di rumah kita.

1. Daun kari


Kebanyakan rumah ada pokok kari kan? Petik sikit beberapa tangkai daun kari, dan masakkan daun tersebut dengan minyak kelapa. Tapis minyaknya, dan gunalah minyak tersebut dengan menyapu pada kulit kepala selama 45 minit.

Basuh rambut. Lakukan cara ini seminggu sekali.

Daun kari membantu meningkatkan pigmentasi pada rambut.

2. Daun inai


Daun inai memang terkenal sebagai tonik rambut serta pewarna semulajadi yang selamat.

Caranya, tumbuk daun inai sampai jadi pes. Kemudian campur dengan dengan serbuk kopi dan sedikit yogurt plain. Sapulah pada kulit kepala. Dah kering, syampu macam biasa.

Buat cara ni setiap 2 minggu.

3. Minyak kelapa dan jus lemon


Minyak kelapa amat bagus sebab ia melembapkan rambut, meransang pertumbuhan rambut, serta melawan jangkitan pada kulit kepala.

Caranya, campurkan tiga sudu jus lemon dalam minyak kelapa, cukup untuk rambut anda. Sapu dan urut kulit kepala perlahan-lahan. Biarkan 30 minit dan bilaslah seperti biasa.

4. Jus bawang besar


Jus bawang dipercayai dapat menebalkan rambut dan melambatkan pertumbuhan uban. Kajian menunjukkan, uban berlaku sebab ada timbunan hidrogen peroksida pada kulit kepala kita. Jadi, bawang dapat menggalakkan pengeluaran antikoksidan catalase yang mampu mengembalikan kekuatan folikel rambut.

Caranya, ambil jus bawang, sapukan saja pada kulit kepala. Kena tahan la sikit dengan bau busuk atau pedih mata. Urut kepala, biarkan selama 30 minit.

Ulang proses ni setiap hari selama beberapa minggu.

5. Biji sawi


Kalau ikut amalan tradisional orang Cina, mereka gunakan biji sawi untuk hitamkan rambut.

Caranya, makan je sesudu biji sawi hitam setiap pagi selama at least tiga bulan. Atau boleh juga sapukan minyak biji sawi pada kepala.

Biji sawi mengandungi protein, zat besi, kalsium, fosforus, magnesium, dan copper yang menggalakkan penghasilan melanin.

Nak cara lagi mudah??

Telan Vivix.

Dulu encik suami saya ada banyak jugak uban taw (alamak pecah rahsia). Sayalah yang jadi tukang cabut uban dia. Takde upah pulak tu. huhu

Tapi dah lama tak buat kerja gitu. Dah tak nampak pulak ubannya. Mungkinkah sebab beliau pemakan suplemen? Terutama Vivix?

Vivix ni memang sangat membantu mencegah penuaan pramatang termasuklah kejadian uban ni tadi.

Bahan utama Vivix adalah resveratrol, iaitu sejenis antioksidan berkuasa yang bertindak hingga ke peringkat DNA. Vivix repair semula sel-sel kita yang rosak, yang sakit, yang mati dan gantikan nya dengan sel yang lebih sihat.

Sebab tu kebanyakan yang makan Vivix, bukan je jadi makin sihat, penyakit hilang, malah makin muda.

Macam testimoni di bawah ni. Makan Vivix je kot.

Image may contain: 1 person

Betul, uban ni memang masalah yang susah nak di hilangkan. Sebab ia bermula dari dalam. Sebab tu kena makan suplemen macam Vivix.

Vivix berkesan dengan cepat. Nanti tak lama lagi mesti ramai yang tegur,

"eh, mana pergi uban awak?"

Seronok kan?? Hihi

Jom dapatkan suplemen awet muda Vivix hari ini! Cepat-cepat hubungi:


012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

Rabu, 4 Januari 2017

Perlu Ke Ibu Menyusu Makan Suplemen?

Assalamualaikum wbt.

Hmm bila cerita bab ibu menyusu vs suplemen ni, macam-macam pendapat yang timbul. Ada yang kata ibu menyusu tak perlu makan apa-apa suplemen pun (walaupun sedar susu tak banyak) sebab katanya tu semua mindset belaka.

Katanya bila kita asyik 'zikir' susu takde, susu takde maka memang takde lah susu.

Ada yang betul-betul anti-suplemen sampaikan dengar orang sebut suplemen pun terus dia tutup mata tutup telinga tak mau dengar. Dia tak nak ambil tahu pun apa itu suplemen, apa fungsi suplemen dan sebagainya. Bagi dia, menyusu anak tu fitrah, semua orang boleh keluarkan susu. Jadi tak perlu nak makan-makan suplemen bagai ni.

Fungsi suplemen bukanlah sekadar membanyakkan susu ye.


Sama ada kita sihat atau sakit, kita muda atau tua, kita hamil atau tak hamil, kita berpantang atau tak berpantang, kita menyusu atau tak menyusu, semua kena makan suplemen. In fact, ibu hamil, berpantang dan menyusu lebih perlukan suplemen.

Fungsi umum suplemen?

Suplemen adalah makanan tambahan yang berfungsi untuk menambah nilai dalam nutrisi dan hidangan yang kita makan hari-hari.

Sedar atau tidak, apa yang kita makan setiap hari sangat rendah nilai nutrisinya (bahkan entah-entah tiada langsung!) Tengok sajalah apa yang kita makan hari-hari.

Buah penuh dengan racun dan baja kimia, begitu juga dengan sayur (tu pun kalau makan). Sumber protein daripada daging yang kita masak sampai rentung, keras kejung. Gula, garam, lemak, minyak memang jadi peneman kita hari-hari. Processed food? Tak payah cerita. Fast food, junk food? Favourite barangkali.

Suplemen satu keperluan wajib dah zaman sekarang. Kalau benar kita cukup nutrisi, maka kuranglah orang yang masuk hospital. Hakikatnya semakin bertambah adalah.

Mengaku saja yang kita memang tak amalkan pemakanan sihat dan seimbang setiap masa!

Fungsi sebenar suplemen kepada ibu menyusu (bagi kes ibu yang susunya melimpah macam air terjun lepas hujan lebat)

1. Sumber tenaga tambahan. Ramai ibu menyusu yang mengadu letih penat sampai tak bermaya di hujung hari. Dah la penat bekerja, malam kena layan anak pulak. Bagi susu dan sebagainya.

2. Mengurangkan stress. Bila stress, susu akan drop, merajuk tak nak keluar. Tu belum lagi bila anak mengalami growth spurt. Asyik nak mengempeng, memerap je dengan mak sampai nak buat apa pun tak boleh. Stress wei!

3. Mengurangkan sakit-sakit badan semasa menyusu. Ni kalau ibu kurang kalsium.

4. Menguatkan sistem imun ibu dan juga bayi. Maklumlah, bila mak sakit, contohnya selsema ke, mudah berjangkit pada anak. Bila anak selsema, lemas hidung, batuk, sesak nafas, kita juga yang risau.

5. Baby ni, dia tak makan benda lain. Dia minum susu ibu je. Dan insyaAllah nutrien dalam susu ibu tu memang sangat sesuai dan mencukupi untuk dia. Tapi kita si ibu ni, dah la makan entah apa-apa, lepas tu, vitamin dan mineral yang tak berapa nak ada tu pergi pulak ke susu ibu, untuk disedekahkan kepada anak. Sebab tu ramaiii sangat ibu-ibu ada masalah kesihatan.

6. Bila ibu sendiri cukup nutrisi, barulah dapat menyusukan baby dengan tenang, takde tekanan, susu pun mengalir lancar, badan ibu kuat dan sihat, jadi kurus, cantik dan sebagainya. Bila ibu cukup nutrisi, baby pun cukup zat untuk memantopkan lagi perkembangan dan pembesarannya.

Eh, kita tak paksa pun ibu makan suplemen. Terpulanglah pada diri masing-masing. Ada ibu memang sangat-sangat perlukan suplemen untuk membantu dirinya supaya dapat menyusukan bayi dengan tenang dan aman sentosa.

Macam saya sendiri, Alhamdulillah saya dapat menyusukan dua anak saya hingga dua tahun lebih DENGAN bantuan suplemen. Saya tau badan saya memang amat perlukannya.

Bagi ibu-ibu yang ada masalah penyusuan, atau nak cari suplemen semulajadi yang sesuai dengan keperluan badan, boleh hubungi saya. InsyaAllah saya bantu.


012-9645614

Shaklee Malaysia
ID: 868994