Selasa, 12 April 2016

Vivix Untuk Kanser, Alternatif Semulajadi Yang Berkesan

Assalamualaikum wbt.

Kanser adalah penyakit yang paling di takuti oleh semua orang. Kita seboleh-seboleh tak nak kena kanser. Dulu jarang kita dengar mengenai penyakit kanser ni. Tapi sekarang tidak lagi.

Kanser yang paling tinggi adalah kanser paru-paru bagi kaum lelaki, manakala kanser payudara bagi kaum wanita. Kanser usus pula mendapat tempat kedua bagi kedua-dua kategori.

Dunia kita dah tak selamat lagi. Semua yang kita guna, pakai, makan, minum, berupaya menyumbang kepada pembentukan sel kanser. Dari udara yang kita hirup hingga pekerjaan yang kita lakukan, turut berisiko menyebabkan kanser.


Sel Misteri Yang Pandai Bersembunyi

Secara ringkasnya, sel kanser boleh terjadi di mana-mana bahagian tubuh kita. Tubuh kita ni terdiri daripada bertrillion sel yang mana setiap sel ni akan habis jangka hayatnya, mati, dan tumbuh semula yang baru.

Namun kadangkala, dalam proses ia nak berganti yang baru, berlakulah gangguan. Sel yang sepatutnya rosak dan mati itu, di ganti baru, tetapi ia tidak berlaku. Sel yang tidak perlu, elok pula tumbuh membentuk sel yang abnormal. Lama-kelamaan, sel ini semakin membesar, merebak dan memusnahkan sel yang sihat dan normal disekelilingnya.

Ada dua jenis sel barah:

1. Malignant-
Ia boleh merebak, membahagi, berkembang, merebak, bergerak dan berjangkit ke bahagian lain dalam tubuh melalui salur darah atau sistem limfatik, lalu membentuk barah baru, jauh daripada bahagian barah yang asal.

2. Benign-
Barah jenis ini tidak merebak atau membahagi. Ia selalunya membentuk sel yang besar. Apabila di buang, ia jarang tumbuh semula. Namun begitu barah di bahagian kepala boleh mengancam nyawa.

Antara 'kelainan' sel kanser berbanding sel normal ialah:

1. Sel kanser terus membahagi tanpa henti kerana ia tidak ada fungsi spesifik dalam badan seperti sel normal

2. Sel kanser tidak peka kepada signal yang biasanya akan memberitahu sesuatu sel untuk berhenti membahagi dan mati.

3. Sel kanser mampu mempengaruhi sel yang sihat, molekul, serta salur darah di sekelilingnya untuk 'beri ia makan'. Sel kanser dapat sumber oksigen dan nutrisi yang ia perlukan dengan bantuan sel-sel di sekelilingnya.

4. Sel kanser dapat menipu sistem imun. Apabila sistem imun ingin memusnahkan sel yang abnormal, sel kanser akan 'bersembunyi' tanpa dapat di kenalpasti oleh sistem imun. Bijak sungguh!

5. Sel kanser dapat memanipulasi sistem imun, maka sistem imun tidak dapat memusnahkan mereka.

Panjang lagi kalau nak cerita mengenai kanser ni.

Cukuplah kita mengetahui, sel kanser adalah sel yang sangat aktif, bijak, dan berupaya memusnahkan perumahnya secara perlahan-lahan.

Sel kanser terbentuk akibat daripada mutasi genetik di mana sel yang sepatutnya berganti tadi mengalami perubahan struktur DNA. Kerosakan DNA inilah yang menyebabkan sel normal bertukar menjadi abnormal, berkembang lalu menjadi sel kanser.

Oleh kerana penyakit kanser adalah penyakit yang semakin meningkat, terlalu banyak kajian di lakukan bagi mencegah dan mencari penawar yang paling mujarab. Walaupun sehingga kini belum ditemui ubat yang benar-benar berkesan untuk menyembuhkan penyakit kanser, ramai saintis dan pakar perubatan percaya, dengan kembali kepada alam semulajadi, penyakit kanser dapat diringankan dan dipulihkan.

Vivix Dan Kanser

Antara kajian yang giat di lakukan untuk menghalang pembentukan sel kanser ialah melalui nutrisi dan pemakanan. Ada makanan yang di larang makan, dan ada juga yang amat digalakkan makan untuk memusnah dan melawan pembentukan sel kanser.

Salah satunya ialah antioksidan.

Antioksidan berupaya meneutralkan semula radikal bebas dalam badan. Radikal bebas ialah molekul tidak stabil yang sangat reaktif dalam badan yang terbentuk hasil daripada tindakbalas antara sel-sel serta bahan lain dalam badan kita sendiri. Timbunan radikal bebas yang berlebihan ini amat bahaya kerana ia bukan saja dapat mengubah susunan dan struktur asal DNA manusia, malah boleh menyebabkan mutasi sel dan paling teruk, menyebabkan pembentukan sel kanser!

Jadi antioksidan berupaya mencegah dan menghalang oksidasi sel terutama pada pesakit kanser.

Selain Vitamin C, vitamin E, dan vitamin A, resveratrol adalah antioksidan yang di anggap paling kuat bagi menentang penuaan sel, pembentukan sel kanser, kerosakan DNA serta mutasi genetik.

Resveratrol adalah salah satu daripada polifenol semulajadi yang wujud dalam tumbuhan tertentu contohnya anggur, kekacang dan beri. Dan resveratrol kini boleh di dapati dalam Vivix Shaklee!


Vivix Shaklee bukan hanya mengandungi resveratrol tapi juga pelbagai antioksidan yang lain. Vivix membantu:

1. Mencegah pembentukan dan perebakan sel kanser

2. Melawan dan memusnahkan sel kanser yang aktif

3. Menguatkan sistem imun pesakit kanser

4. Mencegah kerosakan sel yang sihat yang biasanya turut terjejas akibat rawatan kemoterapi.

5. Mengaktifkan tapak jana tenaga sel  (mitokondria) dengan itu badan lebih kuat, cergas dan bertenaga

6. Detoks sel di mana antioksidan membantu 'mencuci' dan meneutralkan semula radikal bebas dalam badan

7. Melambat pembentukan protein pemusnah AGE

8. Mencegah dan menurunkan penggandaan sel kanser dengan itu menghalang sel kanser daripada merebak

9. Merencat pembentukan tumor dan ketumbuhan

10. Mengekalkan dan memperbaiki kesihatan sel, tisu dan organ secara keseluruhan.

Vivix adalah suplemen yang amat di galakkan diambil oleh pesakit kanser di samping menjalani rawatan hospital.

Dengan izin Allah, Vivix membantu kesembuhan dan kekuatan, serta memberi sinar baru buat pesakit kanser.






Berminat mengetahui lebih lanjut mengenai Vivix, serta membuat belian, hubungi:

Puan Suhaila
012-9645614
ID: 868994

Bacaan lanjut:

1. http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/2/5/409.full

2. Testimoni : http://www.gcehealth.info/product_stories_pages/vivix.htm

Khamis, 7 April 2016

Apa Itu Vivix?

Assalamualaikum wbt.

Mungkin kita kerap mendengar mengenai Vivix sejak kebelakangan ni. Vivix menyembuhkan itu, Vivix menyembuhkan ini. Tapi, Vivix tu apa?

Vivix ialah salah satu produk kesihatan daripada Shaklee. Vivix ni di bangunkan oleh saintis selepas kajian dan penyelidikan beberapa tahun ke atas beberapa tumbuhan istimewa. Oleh kerana ia terdiri daripada ekstrak buah-buahan, maka kita panggil ia minuman botani. Dan oleh sebab ia berwarna merah, ada juga yang memanggilnya sirap Shaklee.

Vivix mengandungi ekstrak empat tumbuhan iaitu:

  • Anggur muscadine
  • Polyganum cuspidatum
  • Lobak unggu
  • Elderberry

Anggur muscadine - mempunyai 20 kromosom, kaya polifenol dan resveratrol
Keempat-empat tumbuhan ini mengandungi berbagai sebatian semulajadi yang amat baik untuk kesihatan kita, antaranya resveratrol, karotenoid, polifenol, flavonoid dan bioflavonoid, serta berbagai lagi antioksidan yang amat bermanfaat.

Oleh sebab gabungan keempat-empat tumbuhan ini, maka Vivix dikenali sebagai satu-satunya suplemen anti-penuaan terbaik yang melawan kerosakan dan penuaan pada tahap sellular (DNA).

Apa khasiat dan kebaikan Vivix?

Dalam kajian makmal, ramuan Vivix telah menunjukkan impak kepada empat mekanisme penting penuaan pada tahap sel iaitu:

1. Melindungi dan memperbaiki kerosakan sellular DNA

2. Impak positif ke atas kawalan genetik

3. Menggalakkan pengeluaran mitokondria iaitu peningkatan tahap tenaga dalam sel

4. Melambatkan pembentukan protein AGE (advanced glycation end products)

Jadi, tidak hairanlah Vivix amat disyorkan kepada sesiapa saja termasuklah mereka yang sedang dalam rawatan dan pemulihan seperti kanser, kencing manis, darah tinggi, strok, gout dan sebagainya.

Kajian mengenai Vivix telah di pamerkan dalam jurnal Nature tahun 2006.

Siapa yang boleh mengamalkan Vivix?

Sesiapapun boleh mengambil Vivix. Vivix amat di galakkan di ambil oleh:

1. Lelaki dan wanita

2. Mereka yang tinggal di bandar dan kawasan tinggi pencemaran

3. Mereka yang mengalami stress dan tekanan berhadapan tugasan seharian

4. Usia 30an dan ke atas

5. Mereka yang berkulit kusam, kelam dan nampak tua

6. Pesakit kencing manis untuk mengawal tahap gula dalam darah

7. Pesakit darah tinggi untuk mengawal tekanan darah

8. Pesakit sendi untuk mengembalikan semula kekuatan sendi dan rawan

9. Perokok tegar untuk mencuci nikotin dalam badan dan berhenti merokok

10. Pesakit gout untuk mengurangkan radang dan mengawal kepekatan asid urik dalam darah

11. Menurunkan kolesterol

12. Mencuci atau detoks sel

13. Pesakit jantung untuk menguatkan semula sel, tisu dan organ jantung

14. Pesakit Alzheimer untuk menguatkan semula sel-sel dan tisu dalam otak

15. Pesakit saraf untuk mengawalselia urat dan saraf

16. Pesakit strok untuk menguatkan dan memperbaiki sel yang rosak dan lumpuh

17. Pesakit kanser untuk menguatkan sistem imun melawan jangkitan dan pertumbuhan sel abnormal

18. Mereka yang ada masalah tenaga, cepat lesu dan lemah

19. Pesakit asthma untuk menguatkan imun dan mengukuhkan sel-sel peparu dan pernafasan

20. Pengidap resdung, sinusitis untuk menguatkan imun dan sel

21. Pesakit anemia dan talasemia untuk menguatkan dan menghasilkan sel darah yang sihat

22. Mereka yang ada masalah ginjal dan pundi kencing

23. Mereka yang ingin menurunkan berat badan

24. Wanita yang menopaus untuk mengembalikan kekuatan dan kemudaan sel

25. Wanita yang mengalami haid tidak teratur

26. Wanita yang berpantang dan lesu

27. Pengidap vertigo

28. Mereka yang ada masalah kulit seperti eczema dan psoriasis

29. Mereka yang ada jeragat dan pigmentasi

30. Pesakit lupus (SLE) untuk kekuatan sel dan badan

31. Mereka yang ada masalah rambut gugur, botak atau beruban

32. Mereka yang mengalami penuaan pramatang

33. Mereka yang ada masalah hormon tidak stabil

34. Mereka yang ada masalah athtritis atau reumatoid arthtritis

35. Mereka yang mengalami masalah mata seperti katarak dan glaukoma

36. Pesakit slip disc

37. Mereka yang ada masalah sakit belakang dan patah tulang

37. Lelaki dan wanita yang ingin meningkatkan kesuburan dan mendapatkan anak

38. Lelaki yang ada masalah prostat dan impotence

39. Mereka yang mempunyai masalah fibroid, cyst dan tumor

40. Mereka yang akan atau telah menjalani pembedahan

Jika ada menghadapi sebarang masalah kesihatan, bolehlah mencuba Vivix sebagai ikhtiar alternatif di samping rawatan hospital.

Alhamdulillah, telah ramai yang mendapat manfaat daripada Vivix Shaklee termasuklah ahli keluarga saya sendiri.



Vivix adalah produk paten dan hanya eksklusif di Shaklee. 

Pembelian 2 botol Vivix melayakkan anda untuk mendapat keahlian percuma dan diskaun harga ahli. 

Anda boleh mendapatkan Vivix dengan menghubungi:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID: 868994

Rujukan anda:

Ahad, 27 Mac 2016

Awasi 8 Tanda Kanser Usus Yang Selalu Di Pandang Ringan

Assalamualaikum wbt.

Kanser adalah satu penyakit yang paling di takuti oleh kita semua. Penyakit kanser ni misteri. Sampai sekarang pun, masih belum ada bukti sahih menunjukkan bagaimana kanser terjadi.

Tapi setiap penyakit tu tentulah ada asbabnya bagaimana ia bermula. Tapi sebabnya itu mungkin agak 'complicated' sikit. Jadi, para pengkaji merumuskan, antara punca seseorang boleh mendapat kanser ialah, pendedahan berterusan sel badan kita kepada sesuatu bahan (yang selalunya bahaya), lalu menyebabkan mutasi DNA.

Dari situ, sel kanser kemudian membesar dan merosakkan pula sel-sel disekitarnya.


Kanser kedua tertinggi di kalangan lelaki dan wanita

Percaya tak, kanser usus adalah kanser kedua tertinggi di kalangan lelaki dan wanita di Malaysia ni.

Namun begitu, mereka yang mengidap kanser usus, walaupun pada tahap 4, berpeluang untuk sembuh jika menjalani rawatan yang betul.

8 Tanda dan gejala kanser usus

1. Berak berdarah dimana darah bercampur dengan najis atau najis berwarna sangat hitam seperti kopi

2. Perubahan tabiat membuang air besar. Contohnya semakin susah nak buang. Kalau sebelum ni, biasa 2 hari sekali, kini jadi 5 atau 6 hari sekali. Ini tanda barah telah menyumbat usus hingga menyukarkan untuk membuang.

3. Sekejap sembelit, sekejap cirit-birit

Kitaran membuang yang tidak konsisten ini biasanya berulang-ulang dalam tempoh yang lama. Cirit-birit yang di alami pula lebih dari lima kali dalam sehari hingga ada masanya terasa seperti tidak dapat menahan lagi.

4. Tidak berak, tidak kentut dan muntah

Usus telah tersumbat 100 peratus.

5. Berat badan turun mendadak, dan hilang selera makan

6. Sakit perut yang biasanya sering di pandang ringan.

Kedudukan tempat sakit biasanya bergantung kepada kedudukan barah berlaku.

7. Tidak puas selepas membuang

8. Terasa nak membuang, tetapi tiada najis keluar

Ini juga berlaku sebab usus telah tersumbat dengan sel-sel barah.

Jangan ambil mudah dengan setiap perubahan kepada tubuh kita walaupun ia kecil.

Gejala yang kerap berlaku tapi di pandang ringan inilah sebenarnya petanda awal kepada penyakit yang lebih teruk.

Jika mengesan perubahan, jangan berlengah untuk terus buat pemeriksaan di hospital. Rawatan awal boleh menyelamatkan nyawa. Dan bila ada tanda-tanda seperti di atas berlaku, jangan asyik fikir positif saja.

Jika ada ahli keluarga yang mengadu, terus heret dia ke hospital. Saya banyak dapat wasap tanya mengenai produk cuci usus, padahal gejalanya dah teruk. Biasanya saya sarankan mereka terus ke hospital. Kalau dah teruk macam tu, bukan boleh cuci usus macam biasa lagi dah. Ini 'kanser'!

Dan, jika perlukan suplemen yang membantu untuk pemulihan (rawatan doktor mesti wajib ikut), boleh ikhtiar dengan Vivix.


Vivix ni ekstrak tumbuhan yang sangat tinggi dan kaya dengan antioksidan resveratrol.

Maklumat lanjut mengenai Vivix boleh hubungi saya:

Puan Suhaila 
012-9645614
ID:86899

Sabtu, 26 Mac 2016

Kenapa Wanita Usia 30an Perlu Buat Pap Smear?

Assalamualaikum wbt.

Minggu lepas, semasa check-up baby Fawwaz, nurse ada tanya, nak buat pap smear tak? Tercengang-cengang sekejap. Nak pulak nurse tu cakap, boleh buat esok. Dalam was-was tu saya angguk je kepala, kemudian bagi nama kat dia.

Sebenarnya dah pernah buat dulu. Lepas melahirkan anak pertama, tahun 2009 kalau tak silap. Lepas tu tak pernah buat dah. Bajet sihat, takde masalah la kan. Yang sebenarnya takut. Hihi.

Tapi, ni dah tua-tua (huhu) ni, beranikan diri jelah. Untuk kebaikan kita jugak kan.


Masa dah selesai ambil sampel sel tu, saya tanya la nurse, untuk apa buat pap smear ni. Nurse cakap untuk kesan kanser. Punyalah lupa habis, padahal tahun 2009 dulu siap ada ceramah lagi pasal kanser dan pap smear. Ingat lagi nurse duk tunjuk gambar kanser bagai.

Hmm begitu tak caknanya wanita Malaysia ni terhadap kanser, kan?

Sakit ke pap smear?

Nak cakap tak sakit kang tipu pulak. Nak cakap sakit sangat pun tak juga. Ala, sakit nak beranak tu beratus kali lebih sakit dari buat pap smear. Tak de hal lah! Semut api gigit lagi sakit taw :D

Prosedurnya pun mudah dan cepat je. Cuma baring macam nak bersalin tu, nanti nurse akan masukkan satu alat untuk buka serviks kita. Kemudian..dia ambillah apa yang patut. Masa mula-mula nak masukkan alat tu je yang sakit sikit (terutama untuk miss V yang ketat sikit). Lepas tu tak rasa apa dah. Tak sampai 10 minit, siap.

Apa sebenarnya tujuan pap smear?

Pap smear adalah satu kaedah untuk mengesan kanser serviks atau kanser pangkal rahim. Dengan ambil sikit sampel sel di bahagian serviks tu, kita boleh tau ada perubahan tak pada pangkal rahim, atau ada tak wujudnya sel-sel abnormal yang memungkinkan terjadinya kanser pada masa akan datang.

Kebanyakan wanita yang mengalami kanser serviks ni adalah dalam golongan pertengahan umur. Tapi kalau dapat kesan daripada awal, lagi bagus kan. Senang nak buat rawatan.

Siapa yang berisiko dapat kanser serviks?

1. Semua wanita

2. Wanita yang mengadakan seks terlalu awal

3. Wanita yang mengadakan seks dengan ramai lelaki (seks bebas)

4. Wanita yang mengadakan seks dengan lelaki yang pernah melakukan hubungan seks rambang

5. Virus HPV yang tersebar melalui hubungan seks

6. Wanita merokok

7. Wanita yang tidak menjaga kebersihan alat kelamin

8. Wanita yang lemah sistem imun

Penjagaan kebersihan wanita amatlah penting. Jika pakai apa-apa produk tuala wanita, selalulah tukar untuk mengelak jangkitan kuman. Penggunaan pencuci wanita pula boleh digunakan asalkan ianya benar-benar selamat dengan pH yang sesuai.

Jadi, jangan takut untuk buat pap smear.

Mencegah lebih baik daripada merawat!




Puan Suhaila
012-9645614
butik.annajah@gmail.com
ID:868994

Rabu, 9 Mac 2016

8 Cara Kawal Dan Turunkan Tekanan Darah Tinggi Tanpa Ubat

Assalamualaikum wbt.

Pagi ini saya di kejutkan dengan berita bahawa kakak ipar di masukkan ke wad akibat tekanan darah yang terlalu tinggi. Kakak ipar saya ni muda lagi. Umur sekitar akhir 30-an. Suami beliau iaitu abang saya, baru je meninggal beberapa bulan yang lepas akibat serangan jantung mengejut (cardiac arrest). Al-Fatihah untuk arwah.

Memang tak boleh main-main dengan tekanan darah tinggi ni, sebab ia tak kenal siapa. Dan kakak ipar saya ni juga seorang petugas kesihatan a.k.a jururawat.


Antara faktor seseorang boleh dapat tekanan darah tinggi ni ialah sejarah keluarga, umur, etnik, merokok, dan gaya hidup lebih-lebih lagi pemakanan seseorang.

Lemak dan garam jadi punca

Masakan akan jadi tak sedap kalau tiada unsur garam, gula dan lemak. Lazimnya memang tiga bahan inilah yang menyedapkan rasa sesuatu makanan. Sedangkan kita tak sedar bahan inilah yang jadi punca utama kebanyakan penyakit terutama kita di Malaysia ni.

Tekanan darah tinggi berlaku apabila arteri menjadi keras (stiffed) akibat timbunan plak serta lebihan garam dalam darah. Garam berlebihan menyebabkan badan kita terpaksa mengepam lebih air ke dalam salur darah untuk mencairkan kepekatan darah.

Arteri atau salur darah boleh menjadi keras apabila seseorang itu banyak merokok, banyak lemak dan obesiti, diet rendah serat, atau tekanan yang mana arteri tidak lagi elastik dan fleksibel, dengan itu ia tidak boleh meregang untuk membenarkan laluan darah yang lancar.


Arteri normal (elastik) dan arteri keras (stiff)

Selalulah memeriksa tekanan darah terutama jika kita memang ada faktor risiko yang disebutkan diatas tadi.

Darah tinggi memang tidak ada sebarang petanda. Jarang orang rasa sakit-sakit dulu baru tau dia ada darah tinggi. Sebab tu kita panggil dia 'silent killer'. Menakutkan bukan?

Oleh itu jom kita sama-sama jaga kesihatan diri untuk lihat keluarga terutama anak-anak kita membesar dengan sihat.

8 Cara Kawal Dan Turunkan Tekanan Darah Tinggi Tanpa Ubat

Perubahan kecil dalam gaya hidup kita pun dah cukup beri impak besar kepada kesihatan. InsyaAllah, mulakan perlahan-lahan agar lama-lama jadi kebiasaan. :)

#1. Turunkan berat badan

Lebihan lemak terutama di bahagian pinggang menaikkan risiko tekanan darah tinggi sebanyak 60%. Lemak di pinggang dan perut  mengepam bahan inflamatori ke dalam aliran darah, di mana ia akan mengeraskan arteri.

Lebihan lemak juga  boleh mengganggu fungsi buah pinggang dan kemampuannya untuk menapis garam dalam salur darah.

Usahakanlah untuk turunkan berat badan dan mencapai berat ideal serta kekal 'fit'.

#2. Kurangkan pengambilan garam

Klise sangat bunyinya. Tapi tu lah kan... Badan kita memang perlukan sodium tapi dalam jumlah yang kecil sahaja iaitu kira-kira 2.3g sehari. Kalau berlebihan, darah akan jadi pekat dan memaksa tubuh kita pam air lebih banyak. Bila air dah banyak, isipadu darah meningkat, kelajuan untuk mengepam pun meningkat juga. Secara tak langsung tekanan darah turut meningkat.

#3. Ubah pemakanan

Makanlah banyak makanan berikut:

  • buah-buahan
  • sayur-sayuran terutama salad dan ulam
  • susu rendah lemak atau susu segar
  • jus oren
  • pisang
  • sayur bayam
  • kismis
  • jus prun
  • brokoli
  • oat
  • barli
  • kekacang seperti walnut, soya, almond
  • bendi
  • biji labu
  • bawang putih
  • gandum penuh


Ambil makanan yang tinggi kandungan serat, tinggi kalsium, pottasium dan magnesium. Makanan tinggi serat umpama span yang menyerap lemak, garam dan  kolesterol jahat untuk disingkirkan.

#4. Gaya hidup aktif

Banyakkan berjalan, bergerak dan bersenam. Buat senaman selama 30-45 minit dalam 3-4 kali seminggu.

#5. Berhenti merokok!

Rokok bukan saja menimbunkan radikal bebas dalam badan, merosakkan sel terutama sel darah, menyebabkan mutasi genetik serta mengganggu fungsi organ seperti hati, jantung dan buah pinggang untuk bekerja dengan lebih cekap.

#6. Kurangkan stress dan tekanan

Hidup kita adakala memang buat kita stress. Mungkin kita terlalu banyak bekerja dan berfikir. Ambil beberapa minit setiap hari untuk bertenang, kosongkan fikiran, berzikir dan membaca Al-Quran.

Bercakap dan bergaullah dengan orang yang positif yang dapat berkongsi masalah kita.

#7. Berhenti makan makanan tidak sihat

Makanan tersebut ialah makanan segera, makanan dalam tin, makanan terproses, naget, french fries, burger, makanan ringan, snek, dan sebagainya.

Makanan ini bukan saja tinggi kandungan garam bahkan tinggi bahan kimia serta lemak tepu yang boleh merosakkan sel badan.



#8. Mulakan suplemen

Suplemen bukan lagi kehendak, tapi satu keperluan wajib zaman ini. Antara suplemen yang membantu mengawal dan menurunkan darah tinggi ialah Omega 3, antioksidan seperti vitamin C dan E, garlic, kalsium dan protein soya.

Sentiasalah peka kepada tahap kesihatan masing-masing. Buat pemeriksaan tekanan darah setahun sekali untuk memastikan tekanan darah sentiasa berada dalam julat yang selamat.

Akhir kata, mencegah lebih baik daripada merawat.




Jika berminat mendapatkan suplemen semulajadi Shaklee untuk mengawal dan menurunkan darah tinggi, hubungi:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID:868994


Selasa, 8 Mac 2016

11 Cara Hilangkan Keputihan Supaya Cepat Hamil

Assalamualaikum wbt

Masalah lendiran vagina kerap-kali mengganggu wanita. Ini kerana ramai antara kita yang keliru sama ada lendiran itu lendiran penyakit atau bukan.

Setiap wanita sememangnya akan mengalami lelehan atau discaj vagina pada setiap episod kitar menstruasinya. Sebagai contoh, pada waktu subur, discaj wanita berwarna jernih, manakala apabila menghampiri waktu haid, ia akan menjadi semakin pekat seolah-olah berwarna putih.

Namun, ada juga wanita yang mengalami discaj yang banyak, lama dan berwarna seakan keju hingga menimbulkan ketakselesaan di kawasan tersebut. Inilah yang dinamakan keputihan.


Masalah keputihan ini biasanya disebabkan oleh jangkitan kulat atau bakteria yang dinamakan Candida albicans. Namun begitu, antara faktor lain yang mempengaruhi ialah:

1. alat sulit yang sangat sensitif

2. pemakanan tidak berkhasiat

3. hormon tidak stabil

4. vagina terlalu lembap dan berasid

5. aktiviti seksual

6. hamil

7. kencing manis

Keputihan biasa memanglah tidak bahaya, namun keputihan yang teruk boleh mengundang jangkitan bakteria hingga merosakkan salur peranakan!

Macam mana nak tahu keputihan tu teruk?

Hanya pemeriksaan doktor yang boleh mengetahui sama ada keputihan itu bahaya atau tidak. Namun, tanda-tanda berikut boleh diperhatikan.

+ Discaj berubah warna dari jernih ke putih, kuning, hijau atau berdarah

+ Rasa gatal, radang dan bengkak

+ Pedih ketika bersama

+ Keputihan berketul, banyak dan berbau busuk

+ Sakit bahagian bawah abdomen atau demam sekiranya bakteria telah merebak ke kawasan pangkal rahim atau organ peranakan

Keputihan yang teruk boleh mengganggu pergerakan sperma dari vagina memasuki pangkal rahim, dan ini boleh menyebabkan wanita tersebut sukar hamil.

Cara Hilangkan Keputihan

Bagi mencegah dan mengurangkan masalah keputihan, ikutlah langkah-langkah berikut:

#1. Jaga kebersihan kawasan vagina

Bersihkan alat kelamin selepas hubungan seks, dan pastikan seluar dalam atau pantyliner sentiasa ditukar.

#2. Elakkan menggunakan pembersih wanita atau 'feminine wash' ke dalam kemaluan

Memadai dengan membasuh di kawasan luar sahaja. pH yang tidak sesuai boleh mematikan bakteria semulajadi yang fungsinya mengawal pembiakan bakteria jahat.

#3. Kurangkan gula, makanan manis dan karbohidrat tinggi

Semua makanan ini akan menyebabkan pembiakan kulat lebih rancak. Elakkan makan makanan yang menyebabkan kadar glukosa naik tinggi dalam darah dan pilihlah makanan yang berindeks glisemik rendah.

Pesakit kencing manis perlu lebih berhati-hati.

#4. Sentiasa keringkan kawasan vagina

Vagina yang selalu lembap dan basah menyebabkan pertumbuhan bakteria lebih banyak.

#5. Pakai seluar dalam yang sesuai

Pakailah seluar yang diperbuat daripada kain kapas dan tidak memakai yang terlalu ketat.

#6. Elakkan penggunaan antibiotik yang tidak perlu

Sesetengah antibiotik boleh mematikan bakteria sihat dalam vagina, lalu menyebabkan bakteria jahat membiak dengan banyak.

#7. Amalkan yogurt dan makanan berindeks glisemik rendah

Kajian menunjukkan pengambilan yogurt dapat mengekalkan persekitaran vagina yang sihat kerana ia mengandungi kultur hidup dan aktif.

Manakala makanan berindeks glisemik rendah pula tidak menaikkan aras gula darah terlalu tinggi, dengan itu dapat merencat pertumbuhan atau jangkitan kulat.

#8. Tingkatkan sistem imun

Wanita yang rendah imuniti lebih mudah mendapat jangkitan kulat dan bakteria.

#9. Jauhi seks rambang

Seks rambang bukan sahaja boleh memindahkan penyakit, malah boleh menyebabkan jangkitan yang lebih teruk seperti HIV, AIDS dan sebagainya.

#10. Kurangkan tekanan

Stress dan tekanan boleh merendahkan sistem imun, dan menyebabkan badan lebih mudah mendapat jangkitan.

#11. Elakkan kemasukan benda asing dalam faraj

Contohnya kondom, ubat pelincir dan sebagainya yang boleh mengganggu kestabilan persekitaran faraj wanita.

Keputihan semasa hamil juga adalah berbahaya kerana ia boleh juga dijangkitkan kepada bayi.

Sentiasalah prihatin dan ambil berat akan setiap perubahan pada kawasan vagina, lebih-lebih lagi jika sedang merancang untuk hamil.

Jika ada masalah keputihan, segeralah dapatkan rawatan doktor.

Produk Shaklee yang membantu dalam masalah ini ialah Set Wanita Anggun iaitu Vivix, ESP dan GLA Complex.




Vivix

Vivix produk antipenuaan unggul yang kaya dengan antioksidan resveratrol yang dapat menguatkan sistem imun, mengembalikan semula keremajaan sel, mengaktifkan sel bakteria sihat, dan memperbaiki kerosakan sel pada peringkat DNA.








ESP

ESP ialah protein soya dengan indeks glisemik rendah (39) yang mana tidak menyebabkan kenaikan glukosa darah, membantu pembinaan semula sel yang sihat, dan mengurangkan pembiakan kulat.










GLA Complex

GLA Complex yang mengandungi vitamin E dan minyak bunga matahari bertindak mengembalikan keseimbangan hormon wanita, mengurangkan discaj yang terlalu banyak, dan mengawal kelembapan faraj.








* Testimoni seorang sahabat saya yang mengamalkan Vivix, ESP dan GLA untuk kesuburan. Alhamdulillah masalah keputihannya beransur hilang. Sama-sama doakan beliau berjaya hamil tidak lama lagi ye. :)

Keputihan teruk jangan di biar lama-lama, nanti lagi bahaya jadinya.

Anda yang ingin saya bantu dengan produk Shaklee, atau ingin menikmati produk dengan harga ahli, hubungi:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID:868994

Atau boleh juga membuat belian sendiri Set Wanita Anggun ini secara online, klik:


Isnin, 7 Mac 2016

Benarkah Soya Boleh Menyebabkan Cyst?

Assalamualaikum wbt.

Bila cerita pasal soya, banyaklah feedback yang keluar, terutama yang buruk-buruk. Soya sering di persalahkan bila seseorang itu ada cyst, kanser, fibroid, kulit sensitif dan sebagainya. Padahal ramai je yang minum soya tapi tidak pun mengalami apa-apa masalah seperti itu.

Ok, hari ni jom kita kaji dan bongkar mengenai soya. Betul ke ia menyebabkan cyst atau lebih tepat lagi ovarian cyst? Tapi sebelum tu kita kena tahu dulu, apa itu cyst dan bagaimana cyst boleh terbentuk dalam ovari atau rahim seorang wanita.


Apa itu ovari?

Ovari ialah dua organ kecil yang terletak di bahagian kanan dan kiri dalam uterus. Ovari menghasilkan hormon, termasuk estrogen yang mencetuskan menstruasi (haid). Setiap bulan, ovari akan mengeluarkan satu sel telur dan telur ini akan melalui tiub Fallopio, dan menunggu untuk disenyawakan. Fasa di mana telur di keluarkan ini dinamakan ovulasi.

Apa itu cyst?

Cyst ialah satu kantung yang dipenuhi dengan cecair yang terbentuk pada ovari. Ada beberapa jenis ovarian cyst. Yang paling biasa ialah (1) yang terbentuk semasa ovulasi iaitu sel telur tidak dilepaskan atau (2) kantung (folikel) di mana telur itu di hasilkan, tidak hilang selepas telurnya dilepaskan.

Beberapa jenis cyst:

Polycystic Ovaries - Pengidap PCOS (Polycystic ovary syndrome) menghadapi keadaan di mana, folikel telur gagal dibuka, lalu cyst terbentuk.

Endometriosis - Ialah keadaan di mana tisu dalam uterus tumbuh di bahagian lain tubuh termasuk di ovari. Ini menyebabkan kesakitan dan boleh menjejaskan kesuburan.

Cystadenomas -Cyst yang terbentuk pada permukaan ovari, juga dipenuhi bendalir.

Dermoid cysts- Cyst jenis ini mengandungi tisu yang sama dengan bahagian tubuh yang lain seperti gigi, rambut dan kulit.


Simptom cyst

Cyst ovari biasanya tidak menunjukkan sebarang tanda melainkan kita pergi ke klinik menjalani pemeriksaan ovari. Tetapi simptom berikut boleh juga berlaku:
  • Berasa sakit pada bahagian abdomen
  • Susah atau terlalu kerap kencing
  • Sakit bahagian belakang pinggang
  • Sakit semasa hubungan seks
  • Sakit semasa haid dengan pendarahan yang tidak normal
  • Pertambahan berat badan
  • Loya dan muntah
  • Hilang selera makan
Punca Cyst

Kebanyakan cyst ovari terbentuk hasil daripada aktiviti normal kitar haid kita iaitu dinamakan  functional cyst.

Setiap bulan, ovari akan mengeluarkan folikel (kantung seperti cyst) yang menghasilkan hormon estrogen dan progesteron dan juga melepaskan telur semasa ovulasi. Ada masa, folikel ini tidak hilang malah terus membesar. Inilah yang dinamakan functional cyst.

Functional cyst pula terbahagi kepada dua:

1. Follicular cyst- sel telur tidak dilepaskan keluar semasa ovulasi, sebaliknya membesar menjadi cyst.

2. Corpus luteum cyst - apabila sel telur dilepaskan, folikel ini terus tertutup dan memerangkap cecair di dalamnya, lalu membesar menjadi cyst.

Functional cyst ini selalunya tidak berbahaya, tidak sakit dan selalunya hilang sendiri dalam 2-3 kitar menstruasi.

Jadi, apa kaitan soya dalam isu cyst ni?

Banyak isu, kekeliruan dan perdebatan yang timbul mengenai isu soya dan cyst. Namun yang pasti, sehingga kini, tiada bukti kukuh menunjukkan soya boleh menyebabkan atau menggalakkan pembesaran cyst malah kanser!

Punca utama pembentukan cyst ialah estrogen dominance. Ada banyak faktor menyebabkan berlakunya estrogen dominance dalam badan seseorang termasuklah:

  • Obesiti - lemak sendiri menghasilkan estrogen!
  • Diet tinggi lemak - semakin banyak lemak di makan, badan semakin banyak lemak dan semakin tinggi aras estrogen
  • Diet yang kurang serat
  • Organ hati tidak berfungsi dengan baik
  • Kurang makan sayur dan buah
  • Kurang aktif
Tiada masalah mengambil produk soya, namun mestilah berhati-hati terhadap perkara berikut:

1. Pastikan soya yang minum berasal dari soya tulen, bukan soya yang telah diubahsuai genetiknya.

Sekarang ni memang banyak makanan telah diubahsuai genetiknya (GMO) termasuklah soya. Bahaya jika kita mengambil produk yang telah diubahsuai genetiknya ini ialah, ia bukan lagi produk tulen dan semulajadi, ia telah berubah struktur dan genetiknya, lalu boleh menyebabkan alergi, kanser dan sebagainya.

2. Pastikan soya tersebut di proses dengan cara yang betul

Soya tidak boleh di basuh menggunakan alkohol, namun banyak kilang menggunakan alkohol untuk membasuh soya. 

Soya mesti di basuh dengan air untuk mengekalkan khasiat dan zat yang ada di dalamnya.

Soya tidak boleh di panaskan pada suhu terlalu tinggi, molekul proteinnya akan musnah, namun kebanyakan minuman soya di jerang, direbus dalam periuk sampai menggelegak. 

3. Pastikan protein soya yang kita minum mempunyai lengkap 9 asid amino perlu.

Kebanyakan produk di pasaran tidak membekalkan kesemua 9 asid amino perlu ini.

Asid amino perlu ialah asid amino yang badan kita tak boleh hasilkan sendiri tapi badan sangat memerlukannya. Ia mesti di dapatkan dari pemakanan.

4. Soya walaupun ada phytoestrogen, ia dalam kuantiti yang amat rendah dan tidak mampu menggantikan estrogen dalam badan manusia. Namun, mereka yang mempunyai estrogen dominance tidak digalakkan mengamalkan minum soya.


Soya ada banyak manfaat untuk kesihatan kita. Banyak kajian menunjukkan budaya meminum soya dapat membantu:
  • menurunkan risiko serangan jantung
  • menurunkan aras kolesterol dalam darah
  • menurunkan risiko kanser payudara dan ovari
  • menguatkan tulang
  • mengurangkan risiko kanser prostat
Jadi, desas-desus, mitos, khabar angin atau apa jua berita buruk mengenai soya perlu kajian mendalam dan bukti kukuh.

Soya selamat untuk diminum, lebih-lebih lagi soya ESP Shaklee. :)

Pertanyaan dan maklumat lanjut, hubungi:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID:868994

Ahad, 6 Mac 2016

ESP Shaklee Cara Turunkan Berat Badan Tanpa Perlu Berlapar

Assalamualaikum wbt.

Bulan ESP datang lagi! Pasti ramai yang duk pakat borong ESP terutama sesiapa yang dalam misi turunkan berat badan tu.

So, hari ni Ciksu nak cerita sikit bagaimana ESP membantu turunkan berat badan tanpa perlu berlapar.

Selalu kita tau, orang yang nak kurus ni dia akan tahan lapar. Contohnya, dia makan pagi je. Tengah hari dengan malam dia tak makan dah. Ataupun ada juga yang memang langsung tak sentuh makanan berat, hanya makan biskut-biskut, sayur, buah, salad, snek dan yang simple2 je macam tu.


Persoalannya, larat ke? Sampai bila boleh bertahan macam tu? Takut nanti lama-lama jadi malnutrisi pulak. Maklumlah tubuh kita ni perlukan zat seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin, garam mineral yang cukup untuk terus berfungsi.

Bimbang nanti, bila dah kurus dapat penyakit pula. Yang paling teruk, bila tamat je misi kurus, kita pun stat makan berat balik semula, dan berat badan pun mengikut naik. Huwaa! Inilah namanya kesan yo-yo. Kejap gemuk, kejap kurus, gemuk-kurus, gemuk-kurus. Bahaya macam ni.

Oklah, kita pendekkan cerita.

ESP ialah sumber protein soya yang lengkap dengan 9 asid amino perlu yang badan tidak dapat hasilkan. ESP juga rendah lemak, bebas kolesterol (sebab sumber soya) dan yang paling penting GI rendah. Apa itu GI? Teruskan membaca.

Jadi, bagaimana ESP dapat membantu turunkan berat badan tanpa berlapar?

1. Ia memberi rasa kenyang yang lama berjam-jam.

2. Perut dan usus mengambil masa yang lebih lama (berbanding karbohidrat) untuk memecahkan molekul protein kepada yang bentuk lebih kecil.

3. Pergerakan protein lebih perlahan dengan itu lebih banyak masa diperlukan untuk hadam

4. Kesan yang agak stabil dan lembut keatas glukosa darah menjadikan aras glukosa naik perlahan-lahan, bukan secara mendadak.

5. Lebih banyak tenaga di perlukan untuk menghadam protein dengan itu metabolisme di pertingkatkan

6. Aras glukosa dalam darah yang stabil menyebabkan tubuh terus-menerus mendapat tenaga.

7. Protein yang lambat hadam ini menyebabkan perut sentiasa berasa kenyang dan lambat lapar!

Semua ini ada kaitannya dengan GI yang kita sebutkan diatas tadi.

Apa itu GI?

GI ialah glisemic index atau indeks glisemik iaitu nilai untuk mengukur jenis karbohidrat dan kesannya pada paras glukosa darah.

GI tinggi (70 ke atas) - makanan cepat hadam dan cepat ditukar menjadi glukosa dalam darah

GI sederhana (56-69)

GI rendah (55 ke bawah) - makanan lambat di hadam dan mengambil masa yang lama untuk ditukar menjadi glukosa.

Jadi, dah fahamkan bagaimana ESP membantu mengatasi rasa lapar dan asyik nak makan je bagi orang yang nak kurus?


ESP mempunyai GI 39 dan memanglah sangat-sangat membantu menahan lapar. Yang paling bagus, ESP tak sebabkan kencing manis, malah boleh pula mengawal aras gula. Orang yang kencing manis pun sangat disyorkan ambil ESP untuk kawal kenaikan gula dalam darah.

Selain tak perlu berlapar, ESP juga membantu:

1. Meningkatkan metabolisme tubuh

Orang nak kurus mesti perlu metabolisme tinggi untuk membakar kalori dengan lebih cepat.

2. Membina otot

Apabila ada otot, lagi tinggi metabolisme.

3. Menurunkan kolesterol

Ini kerana ia kaya serat yang akan membantu memerangkap kolesterol untuk disingkirkan.

4. Membekalkan tenaga

Banyak feedback dari pelanggan saya mengatakan ESP buat rasa bertenaga, cergas dan kalau minum waktu malam sampai tak boleh tidur dibuatnya.

ESP sangat sesuai sebagai meal replacement jika seseorang tak suka makan makanan berat, apa lagi makanan yang tinggi lemak dan kolesterol. Ia juga sesuai untuk mereka yang jenis nak cepat dan tak menyempat-nyempat nak makan, so bancuh saja ESP untuk beri rasa kenyang yang lama.

ESP juga bagus sebagai post-workout supplement yang mana ia akan membantu seseorang untuk recover semula dari aktiviti berat, membantu bina otot dan kekuatan.


ESP ni memang menjadi pilihan mereka yang nak kurus, sebab manfaatnya sangat banyak.

Selain boleh kurus, ESP boleh membantu:

1. Cantikkan kulit
2. Menghilangkan parut
3. Mengawal tekanan darah
4. Mengurangkan gastrik
5. Awet muda
6. Mempercepatkan pertumbuhan sel baru
7. Kesuburan
8. Pemulihan luka
9. Pertumbuhan rambut dan kuku
10. Menstabilkan hormon

dan banyak lagi lah.. sebab tu ESP sentiasa menjadi rebutan.

Jika berminat mendapatkan ESP berserta konsultasi percuma, hubungi:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID: 868994

Anda juga boleh beli secara online, klik:


Sharing is caring!

Jumaat, 4 Mac 2016

10 Cara Mencegah Dan Merawat Ekzema Pada Kanak-Kanak

Assalamualaikum wbt.

Dalam entry yang lalu, kita dah tahu macam mana nak cegah ekzema sejak bayi dalam kandungan.
Jadi dalam entry kali ni, kita tengok pula bagaimana cara nak cegah atau merawat bayi yang sudah dilahirkan, atau anak-anak yang disahkan mengalami ekzema.

Seperti yang kita tahu, ekzema ini masih tidak diketahui puncanya. Tapi ada beberapa faktor yang boleh mencetuskan keradangan, gatal-gatal, timbul bintik-bintik ekzema pada anak. Antara faktor tersebut ialah:
  • alahan terhadap protein tertentu dalam makanan
  • kepanasan
  • habuk
  • serangga
  • persekitaran kotor, tercemar dan tidak bersih
  • penggunaan bahan kimia berlebihan seperti bedak talkum dan sabun mandian
  • bahan pencuci
  • cuaca kering
  • haiwan seperti kucing
  • fabrik tertentu
  • asap rokok

Anak yang mengalami ekzema mungkin mempunyai protein seramida yang agak rendah di dalam badannya. Seramida ialah sel lemak yang memberi perlindungan kepada kulit. Jika protein seramida ini berkurang, kulit akan hilang kelembapan lalu menjadi kasar.

kawasan yang sering muncul ekzema

Ekzema pada bayi atau anak-anak ni biasanya akan beransur hilang mengikut pertambahan usia. Namun, sebelum tempoh itu berlaku, wajiblah kita mencegah atau merawatnya sejak dari awal.

Semoga tip ini dapat membantu mencegah dan mengurangkan gejala ekzema yang 'menyerang' anak-anak kita.

#1. Menyusukan bayi dengan susu ibu

Susu ibu banyak manfaatnya. Susukanlah bayi dengan susu ibu sejak di lahirkan secara eksklusif hingga sekurang-kurangnya 6 bulan. Ini dapat membantu mencegah kejadian ekzema pada peringkat awal kerana bayi belum didedahkan dengan makanan lain selain susu ibu.

Lagipun susu ibu mempunyai antibodi yang dapat menguatkan imun bayi untuk mencegah penyakit.

#2. Jauhkan diri dari faktor pencetus

Contohnya jika kita tahu anak kita alergi terhadap sesuatu makanan, contohnya protein daripada sumber haiwan, maka elakkanlah memberi anak makan makanan tersebut.

#3. Jangan mandi terlalu kerap

Mandi yang terlalu kerap atau lama, menggunakan air panas, tidak sesuai malah boleh menghilangkan minyak semulajadi pada kulit. Minyak inilah yang berfungsi sebagai pelembap yang mencegah kekeringan yang sering berlaku pada pengidap ekzema.

#4. Gunakan sabun yang sesuai

Kebanyakan sabun ada bahan kimia yang banyak termasuk bahan pewangi. Ini juga boleh menyebabkan keradangan pada kulit sensitif. Gunakan sabun organik dan hanya menyabun pada bahagian yang perlu sahaja.

#5. Pastikan kulit sentiasa lembap

Kulit yang kering boleh jadi kasar, gatal lalu menyebabkan ruam. Sapukan krim pelembap semulajadi seperti Vaselin atau Herbal Blend  Shaklee dua kali sehari. Kulit yang sentiasa lembap lebih selamat malah menyelamatkan kita daripada terpaksa menggunakan krim steroid.

#6. Pakai krim steroid jika perlu

Krim steroid tidak dapat menyembuhkan ekzema. Ia hanya dapat mengawal ekzema daripada jadi lebih teruk. Malah penggunaan krim steroid berlebihan boleh menipiskan kulit, dan kesan sampingan steroid lebih teruk berbanding ekzema itu sendiri.

#7. Mencuba makanan alergi

Pengenalan makanan yang berupaya menyebabkan alahan boleh dicuba secara perlahan-lahan terutama kepada bayi yang berusia lebih setahun. Ini untuk biasakan anak dengan makanan tersebut. Namun, jika alahan masih berlaku, berhenti memberinya makan, dan boleh cuba pada masa yang lain pula.

#8. Pakaian yang sesuai

Sesetengah fabrik tidak menyerap peluh, malah akan buatkan bayi rasa panas. Masa ini ekzema akan muncul dengan banyak. Pakailah pakaian menyerap peluh seperti kain kapas.

#9. Kawal suhu

Sesetengah bayi memang tidak tahan panas. Ruam mudah muncul terutama pada bahagian leher. Pastikan suhu sentiasa sejuk dan lapkan bahagian leher yang berpeluh supaya dia lebih selesa.

#10. Elakkan penggunaan bahan pencuci yang merengsakan

Bahan kimia dalam sabun pencuci pakaian, pelembut pakaian, atau bahan pencuci rumah boleh mengganggu pernafasan. Malah jika kulit bayi sensitif, ia juga boleh menyebabkan timbul bintik-bintik ekzema. Pilihlah pencuci yang selamat dan organik jika berkemampuan.

Sebagai pilihan, anda boleh mencuba Set Get Clean Shaklee yang terdiri daripada sabun pencuci, pelembut pakaian, pencuci pinggan dan pencuci rumah serbaguna.


#11. Bekalkan anak dengan nutrisi seimbang

Elakkan memberi anak makanan tidak berkhasiat seperti gula-gula, jajan, snek, makanan segera seperti nugget, kentang, burger, aiskrim, makanan yang ada banyak perasa, pewarna, pemanis tiruan, MSG, dan bahan kimia pengawet. Elakkan juga lemak trans dan lemak tepu berlebihan.

Makanlah banyak sumber protein tulen seperti daging, ikan, kekacang; sumber vitamin dan mineral seperti sayur dan buah-buahan; sumber omega 3 seperti ikan dan minyak ikan.

Anak-anak perlukan nutrisi seimbang untuk pertumbuhan sel yang sihat, menguatkan sistem imun dan antibodi untuk melawan sebarang penyakit termasuk serangan ekzema.

Set Ekzema Shaklee

Bagi anak-anak yang berusia satu tahun ke atas yang mengalami ekzema yang agak kronik, di sarankan mencuba set vitamin ini.


Set Eczema For Children ini mengandungi:

Mealshake - sumber protein yang lengkap dengan vitamin dan mineral, juga turut mengandungi superfood seperti gam arabic, berfungsi untuk pertumbuhan optimum setiap sel badan anak.

Omega Guard - sumber Omega 3 tulen dari lautan sejuk utara Jepun. Ia membantu meredakan inflamasi dan keradangan ekzema, juga meningkatkan sistem imun.

Nutriferon - dikenali sebagai 'immune booster' yang membantu mengukuhkan sistem imun dengan meransang pengeluaran antibodi semulajadi (interferon) untuk mencegah dan melawan jangkitan penyakit.

Herbal blend - krim serbaguna yang bebas steroid, bebas paraben, berasaskan tumbuhan, sejuk dan selamat untuk di pakai oleh anak-anak malah sesuai untuk seisi keluarga.

Menurut pakar perubatan, ekzema tidak dapat disembuhkan, tetapi boleh di kawal. Tapi saya percaya, dengan nutrisi yang berkhasiat dan langkah merawat yang betul, ekzema bukan saja boleh di kawal malah boleh dikurangkan.

Testimoni 1:

Testimoni 2:

Testimoni 3:



Bukan saja kanak-kanak, malah ramai juga orang dewasa turut mengalami masalah ekzema. InsyaAllah di entry yang akan datang saya kongsikan testimoni sahabat saya sendiri yang semakin pulih dan sihat daripada ekzema.

Bagi yang berminat untuk mendapatkan Set Get Clean atau Set Eczema For Children, boleh menghubungi saya di:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID: 868994

Atau untuk buat belian sendiri Set Ekzema For Children secara online, klik:



Rabu, 2 Mac 2016

Pemakanan Ibu Semasa Hamil Punca Ekzema Pada Bayi

Assalamualaikum wbt.

Sejak kebelakangan ni banyak betul terbaca mengenai ekzema pada anak-anak. Dari sedang umur bayi masih dalam pantang, sampailah yang dah bersekolah. Malah orang dewasa pun ramai juga yang mengalami ekzema ni.

Tapi hari ni kita fokus kepada ibu hamil dululah ye, sebab masalah ekzema pada bayi ni sebenarnya ada kaitan dengan pemakanan ibu semasa hamil. Jadi, bila dah tau, bolehlah kita ambil langkah berjaga-jaga supaya dapat mencegah bayi kita daripada mendapat ekzema.


Punca ekzema atau dermatitis secara spesifik tidaklah diketahui dan masih dalam kajian. Tapi, menurut pakar-pakar perubatan, ekzema boleh berlaku disebabkan penyakit lain, pendedahan kepada bahan tertentu yang meransang alergi dan alahan, kulit kering dan mungkin juga badan mempunyai aras protein-pelindung kulit yang sangat rendah.

Ekzema tidak berjangkit antara seorang individu dengan individu yang lain tetapi ia boleh di warisi atas faktor genetik. Ekzema selalunya tidak bahaya tetapi ia boleh menyebabkan ketakselesaan terutama kepada bayi dan anak kecil.

Kulit akan bengkak, timbul bintik kemerahan seakan ruam, gatal, kering dan jika keadaan teruk, ia boleh berdarah dan menyebabkan luka. Bila dah jadi luka, lagilah sangat perlu berjaga-jaga sebab kuman mudah membiak dan merebak.

Makanan Berkhasiat Cegah Ekzema

Kebanyakan ekzema boleh di kesan pada awal lagi iaitu daripada peringkat bayi atau kenak-kanak. Saintis dan pakar mengakui, pemakanan ibu (dan apa yang ibu guna dan pakai) semasa mengandung ada kaitannya dengan kejadian ekzema.

Jadi, jom tengok apa yang ibu boleh lakukan untuk mencegah dan mengelak daripada berlakunya ekzema pada bayi yang akan lahir nanti.

#1. Makanan berkhasiat dan seimbang

Walaupun ibu-ibu tau pentingnya mengambil makanan berkhasiat, namun masih ramai lagi yang mengabaikannya. Makanlah makanan sebenar yang bebas bahan kimia sintetik seperti pengawet, perasa, pewarna, dan pemanis tiruan.

Makan banyak buah, sayur, kekacang, daging, ikan dan apa saja sumber makanan yang selamat di makan yang mengandungi protein, karbohidrat, lemak, vitamin serta mineral.

#2. Ambil minyak ikan

Kajian menunjukkan ibu hamil yang mengamalkan makan ikan atau minyak ikan dapat menurunkan risiko bayi mengalami ekzema. Carilah ikan atau minyak ikan yang kaya dengan Omega 3 asli yang mana ia dapat mencegah daripada serangan alergi.

#3. Guna barangan organik

Contohnya sabun mandi, sabun pencuci dan sebagainya yang tidak mengandungi bahan kimia merengsakan. Jika tidak boleh semua, memadai menukar yang perlu sahaja.

#4. Vitamin C

Buah-buahan atau suplemen yang kaya vitamin C dapat membantu menguatkan sistem imun bayi kerana ia mengandungi tinggi antioksidan.

#5. Jauhi rokok dan asap rokok

Rokok dan asap rokok mengandungi beribu bahan kimia yang berbahaya dan bertoksik terutama kepada bayi dalam kandungan. Kandungan bahan kimia ini mampu memotong bekalan oksigen kepada bayi sedangkan bayi amat memerlukan oksigen untuk pertumbuhan dan perkembangan tubuh yang sihat termasuk sistem imun dan organ kulit.

#6. Elakkan pewangi

Pewangi pakaian atau perfume juga turut mengandungi bahan kimia yang boleh menaikkan risiko serangan alergi pada bayi.

#7. Ambil sumber protein tulen

Protein sangat penting untuk pembinaan sel termasuk antibodi dan sistem imun bayi. Bayi ambil sumber protein dari ibu. Dan jika ibu tidak mendapatkan sumber protein setiap hari, proses perkembangan serta pertumbuhan bayi akan sedikit terganggu.

Banyak kajian menunjukkan ibu hamil yang mengambil pemakanan seimbang dapat menurunkan risiko berlakunya ekzema kronik pada bayi.

Tentu kita sendiri sebagai ibu tak sanggup tengok anak kita menderita kesakitan, gatal, luka berdarah dan sebagainya sebab ekzema.


Mencegah lebih baik dan lebih murah daripada merawat yang tentunya memakan kos lebih mahal.

Di sini di sarankan ibu hamil mengambil set vitamin dan nutrisi lengkap yang sangat diperlukan oleh ibu mengandung.


Set Healthy Prenatal ini membekalkan semua nutrisi yang diperlukan oleh ibu dan bayi dalam kandungan. Ia lengkap dengan sumber protein, vitamin, mineral, kalsium dan Omega 3 yang dapat membantu menurunkan risiko ekzema di samping menyokong perkembangan dan pertumbuhan bayi yang lebih sihat.

Set ini berharga RM582 dan tahan sehingga 4-6 bulan.

Ibu boleh membuat pembelian sendiri melalui online. Klik:


Maklumat lanjut mengenai set vitamin ini, atau daftar keahlian untuk menikmati harga lebih rendah, hubungi saya:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID:868994