Enter Keyword

5 Sebab Kenapa Perut Buncit Susah Nak Kempis. Kecewa!

Masalah perut buncit adalah masalah yang paling kerap mengganggu tak kira lelaki atau wanita terutamanya jika dah berkahwin dan mempunyai anak.

Kenapa?

Saya dah tulis dalam entry yang lepas >> Bahaya Lemak Berlebihan Di Kawasan Perut.

Masalahnya, perut buncit ni susah sangat nak kempis.

Dah buat macam-macam cara, tapi tak kempis-kempis juga. Terfikir je nak pergi buat rawatan sedut lemak tetapi memikirkan kos dan side effect yang mungkin di tanggung, terus tak jadi.

set kurus shaklee

Hmmm...

Kalau begitu, mungkin anda ada melakukan kesilapan ini. Sebab itu susah sangat buncit perut nak hilang.

Jom tengok apakah kesilapan itu.

#1. Boleh kempis dalam masa yang singkat

Adalah mustahil lemak yang tersimpan sejak bertahun-tahun boleh hilang dalam masa yang sekejap saja. Letakkan target yang sesuai, contohnya, dalam masa sebulan, saya akan kurangkan 5 inci pada saiz pinggang saya.

Ya, target biar realistik. Yang penting kita buat dengan cara yang selamat.

#2. Kadar metabolisme rendah

Apabila umur makin meningkat, kadar metabolik menjadi perlahan. Namun begitu tidak bermakna ia akan kekal begitu. Untuk naikkan metabolisme, banyakkan bersenam dan amalkan gaya hidup aktif.

#3. Melakukan senaman yang salah

Ayyoo..bersenam sudah, rupanya salah! Senaman kardio seperti berlari, tidak akan membantu. Lakukan juga senaman yang meningkatkan keupayaan otot seperti 'weight training' atau 'strength training'.

Ini kerana, untuk membakar lemak, kita perlukan otot. Otot akan membakar lebih banyak kalori berbanding lemak.

Mulai hari ni, amalkan senaman di bawah ini.


Jika selepas 3 minggu tiada perubahan, fokus kepada senaman yang lebih berat lagi.

#4. Tak jaga makan

Elok dah kita makan buah dan sayur semua, tapi masalahnya dalam masa sama kita turut makan makanan berkalori tinggi seperti makanan segera dan makanan terproses.

Contoh makanan terproses ialah roti, biskut, kerepek, jajan, cip dan semua makanan segera. Semua makanan ini menggalakkan pengeluaran bahan inflamatori. Jadi memang sah perut kita takkan kempis.

#5. Tak pantang gula

Inilah satu sebab yang buat seseorang susah betul nak kempiskan perut. Kita selalu kalah dengan godaan daripada minuman dan makanan enak-enak.

Bila kita buat jus, biasanya kita buang ekstrak fiber, dan cuma dapatkan jusnya. Sedangkan gula itulah penyebab lemak di perut lebih menebal.

Mulai hari ini, berhenti ambil minuman manis, dan minumlah cuma air kosong. Perlahan-lahan cuba kurangkan pula mengambil makanan berkarbohidrat tinggi.

Jika terasa nak makan benda manis, kunyahlah sebiji epal, sepotong tembikai atau buahan seperti blueberi atau strawberi.

Sekarang kita tahu apa punca yang menyebabkan perut kita susah sangat nak kempis.

Oh ye, perlu diingat, lemak yang ingin kita buang ini ialah lemak viseral (atau juga di panggil lemak intra-abdomen) sebab lemak ini yang berada di sekeliling organ-organ penting badan kita.

Jadi, dah tahu apa kita nak target kan?

Saya ulang semula:

  • biar lambat asal selamat
  • tingkatkan metabolisme
  • jaga pemakanan (ikut saranan suku-suku-separuh)
  • buat senaman yang betul (fokus untuk bina otot)
  • pantang gula
Semoga anda mencapai berat badan yang diidamkan, semoga dapat kembali shape zaman muda remaja dulu dan semoga kita terus sihat sampai tua.

InsyaAllah Mudah-mudahan.

Sekiranya berminat nak dapatkan suplemen Shaklee yang membantu boost metabolisme dan bantu kempiskan perut, hubungi saya:

Puan Suhaila
Whatsapp (klik) >> www.wasap.my/60132369434
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan