Jumaat, 17 Februari 2017

Cara Kurangkan Sakit Otot Peranakan (Pelvik) Semasa Hamil Trimester Ketiga

Banyak benar komplikasi ibu mengandung ni. Tak boleh silap sikit, macam-macam penyakit yang datang.

Terlebih makan gula, jadi kencing manis, tak kawal stress jadi darah tinggi, tak cukup zat besi hemoglobin  jadi rendah, tak cukup vitamin C gusi asyik berdarah je, tak cukup zat yang lain jadi kaki bengkak, krem, sakit pinggang, sakit gigi, sembelit dan macam-macam lagi.

Dalam banyak-banyak peringkat hidup, masa mengandung ni la peringkat yang ibu kena jaga-jaga. Sebab kalau dah sakit masa mengandung, tak mustahil akan membawa ke lepas bersalin, dan risiko yang sama akan berlaku kepada kehamilan seterusnya, lebih-lebih lagi jika kita tak cukup vitamin.


Antara nutrisi yang sangat penting semasa hamil ialah pengambilan kalsium.

Ramai ibu tak suka minum susu. Bahkan lagi ramai yang tak ambil berat pun mengenai kepentingan kalsium masa mengandung.

Antara masalah yang kerap berlaku semasa hamil akibat daripada kekurangan kalsium ialah:

  • sembelit yang membawa kepada buasir jika tidak di rawat
  • sakit pinggang dan belakang yang kronik
  • sakit gigi
  • pra-eklampsia akibat tekanan darah terlalu tinggi
  • sakit urat / sendi / tulang
  • sakit otot peranakan (pelvik) atau juga dikenali sebagai SPD (symphysis pubis disfuncition)
Namun begitu, kekurangan kalsium masa hamil bukan sahaja buat ibu tak selesa masa mengandung, tapi juga ketika nak bersalin nanti.

Menurut Dr. Delilah Ahmad, Pakar O&G Pusat Perubatan Sime Darby dalam Harian Kosmo semalam berkata, pengambilan kalsium dapat menurangkan komplikasi semasa bersalin iaitu:
  • kesejukan dan kekejangan kaki semasa nak bersalin
  • membantu otot rehat semasa kontraksi
Dr. Delilah juga memberitahu, kesan kekurangan kalsium paling ketara berlaku khususnya di akhir tempoh kehamilan yakni memasuki trimester ketiga.

Masa awal mengandung atau di tengah trimester kedua, kita mungkin tak rasa apa-apa lagi, tapi bila dah masuk trimester ketiga, haa barulah rasa segala kesan kekurangan kalsium.

Baby dalam perut nak membesar, memang dia akan 'sedut' banyak kalsium daripada ibu. Kalau ibu sendiri tak cukup kalsium, rasakanlah penangannya.

Sakit Otot Peranakan Semasa Hamil Trimester Ketiga, SPD

Pasti semua orang pernah melaluinya. Namun begitu, bukan semua kehamilan kita akan rasa sakit macam ni. Biasanya kehamilan kali pertama tak rasa sangat. Masuk mengandung kali kedua dan seterusnya, barulah terasa.

Macam Ciksu dulu masa mengandungkan Fawwaz. Ada masa-masanya akan rasa sakit pada pangkal peha atau celah kelangkang terutamanya ketika berjalan. Macam kejutan elektrik gitu. Lagi dekat nak bersalin lagi kerap ia berlaku sampai rasa takut nak berjalan.

Ada banyak lagi simptom SPD ni. Boleh baca lanjut di website babycenter.com.my ni.

Yang Ciksu nak cerita hari ni mengenai sakit otot pelvik di mana kita rasa nak macam nak beranak sangat. Ni pun salah satu simptom SPD juga. 

Sakit ni berlaku sebab otot pelvik kita sakit dan tak kuat nak menahan tekanan kepala bayi. Maklumlah, baby dah besar, kepala dah turun ke bawah.  Graviti makin kuat. Sakit ni amat terasa apabila kita dalam keadaan mencangkung/ duduk kemudian nak bangun.

Ini bukan kisah siapa-siapa, tapi pengalaman diri sendiri. :D

Jadi apa ciksu buat? Jom baca testimoni ni.



Ini pengalaman benar ya. Sebelum ni tak de pun rasa sakit otot pelvik macam tu. Tiba-tiba masa tak makan Ostematrix tu yang terasa otot sakit sampai terfikir, eh nak beranak dah ke aku ni? Risau la juga sebab barang baby tak prepare satu apa pun lagi.

Tapi, lepas makan Ostematrix tu, eh elok pula takde rasa sakit-sakit otot bawah tu dah. Serius!

Ciksu memang mengesyorkan sangat setiap ibu hamil makan Ostematrix ni. Jadikan amalan sampai tua kalau tak mau kena macam-macam penyakit akibat kekurangan kalsium. (Kalsium banyak sangat fungsi dalam badan kita ni taw)

Sebotol ni memang tahan untuk sebulan kalau makan sorang, kalau kongsi ngan encik asben dia jadi setengah bulan je huhu.

Harga sebotol RM61 (120 biji)

Harga promosi beli 6 percuma 1 = RM366
Harga promosi beli 2 diskaun 5% = RM115.90 
(*semua harga tidak termasuk kos pos)

Kitorang memang dah 5 tahun amalkan Ostematrix ni. Memang banyak sangat kebaikan yang kitorang dah rasa. Mak mertua ciksu pun peminat setia taw. Tak pernah miss makan dah bertahun-tahun.

Jika berminat mendapatkan Ostematrix ni, boleh hubungi ciksu segera ye;

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

COD: Kuantan, Beserah Balok, Gebeng

Tiada ulasan:

Catat Ulasan