Apa Itu Skor Apgar Yang Dicatat Selepas Kelahiran Bayi Anda

Selepas bersalin, antara hobi saya ialah membelek-belek buku pink untuk tengok maklumat yang doktor catit di belakang buku.

Setiap kali terpandang bahagian skor Apgar tu, hati mesti tertanya-tanya, benda apa skor Apgar ni? Bunyi dekat macam agar-agar. Adakah jumlah cecair yang keluar sekali dengan baby? Saya meneka-neka sendiri.

Eh, sebagai ibu, mestilah saya nak tahu segala benda mengenai anak saya. Ibu lain pun begitu. Ye kan?

Hinggalah pada suatu hari, saya baca buku mengenai kesihatan bayi, berjumlah saya dengan maksud skor Apgar tu.


Skor Apgar ni asalnya diilhamkan oleh seorang pakar paediatrik Amerika, Dr. Virginia Apgar. Tujuannya ialah beliau nak ada satu standard untuk kenalpasti serta memantau keadaan bayi kita lepas lahir.

Keluar je bayi daripada perut kita, doktor akan cek dan berikan skor tertentu dalam tempoh 1 minit hingga 5 minit untuk mengesan kalau-kalau ada kelainan pada bayi kita.

Ada 5 elemen yang akan di periksa iaitu:

  • pernafasan (breathing)
  • kadar denyutan jantung (heart rate)
  • warna kulit
  • pergerakan otot (muscle tone)
  • refleks
Setiap elemen tu akan diberi sama ada 0,1, atau 2 skor.

Maksimum skor pada seorang bayi ialah 10. Skor normal biasanya antara 7-10 manakala jika skor kurang daripada 5, bayi tersebut akan diberi bantuan oksigen untuk bantu pernafasannya.

Jadinya, bukan saja-saja doktor nak bagi markah. Ini semua ada kaitan dengan keupayaan bayi kita untuk bernafas dan mendapat bekalan oksigen mencukupi.

Bahaya taw bila oksigen tak cukup.

Jika bayi kita kekurangan oksigen, mereka akan susah nak bernafas, degupan jantung akan jadi rendah, manakala kulit bayi akan berwarna biru atau pucat.

Sekarang ibu dah tau kan?

Takpe, bukan kita yang susah-susah nak kena kira skor. Doktor yang buat semua. 

Buat ibu yang dah nak bersalin, semoga selamat hendaknya. Pada yang dah bersalin, saya ucapkan tahniah!

Jika mencari set bersalin Shaklee , boleh hubungi saya =)


012-9645614

Shaklee Malaysia

ID:868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan