BILA MAMA KENA SERANGAN VIRUS DEMAM CAMPAK!

Barulah mama sebok nk cari info.. rupanya betulla chicken pox tu demam campak ek..

Alkisah hari ni hari ke-5 saya kena serangan demam campak. Keadaan agak kronik tp dah beransur pulih. Sangat tak sangka boleh kena demam campak lepas 2 minggu Aqil kena haritu.. serik giler! kalau suruh beranak saya rela beranak dari kena demam campak.

Saya tak pastilah bila virus tu mula menyerang saya, mungkin dh lama ada kat badan ni tapi dia tak tunjukkan tanda2. Dan hari Ahad mcm kurang sihat. Pagi Isnin tengok ada satu bintik berair besar molek duduk belah rusuk kiri ni. Saya berdebar2 dah. Tapi tgk Aqil hari tu rileks je siap boleh main2 lagi masa demam saya pun tak la panik sangat. Saya expect hari ke 4,5 dah kering. ewah ewah..

Hari Isnin tu, badan dah start lemah, mengantuk, sakit urat, sakit kepala dan demam. Bijik2 tu naik makin banyak.

Hari Selasa, masih lagi sama. Saya berkelubung bawah selimut je sepanjang hari.

Hari Rabu, hari ketiga demam sakit urat sakit kepala. Bintik2 tu sangat pesat membangun disetiap inci tubuh saya. Tak terkecuali muka. Saya positif. takpe2, esok surut la ni. Sesambil tu masih juga buat keje memperomot di fesbuk. Sesambil tu juga saya bersembang dengan sorang kakak tu pasal chicken pox. Banyak petua dia bg dan banyak ilmu jugaklah saya dapat.

Malam Khamis, saya tak boleh tido. Merenyam2 gatal bijik2 tu tadi tau. Saya yg tak tahan ni ape lg, sekuat tenaga menggaru. Sy tak tahu yg chiken pox ni x bleh garu. Tengok Aqil garu2 ok je dia x de parut besar2 pun..huhuuu. Saya tak garu dengan kuku, saya garu ikut luar baju. Memang sedap menonyoh, pastu siap picit2 gelembung tu macam picit plastik bubble. Memang syok dengar bunyi dia pecah. Kiranya dikeheningan malam yg syahdu itu saya berjaga menjalankan aktiviti memicit gelembung termasuk di muka dan kepala. Kat muka dan kepala tu picit pakai tisu. (WARNING: don't try this at home)

Yg ni scary. Akibat aktiviti memicit2 yg sangat mengujakan itu, rupanya gelembung2 itu muncul semula malah membawa lebih ramai kawan baru. Termasuklah di muka saya. Maka saya bangun pagi (takdelah bangun sgt, sbb mmg tak tido pun) dengan melihat wajah seorang zombie di cermin.. huwaaa..! serius ngeri nak tengok muka sendiri. Terbit berganda2 perasaan menyesal. Apesalla aku x ikat tangan ke mlm td kan.

Muka sy jd bengkak, bintik2 penuh muka, berbucu2 dah muka. Badan pun toksah cakap la. Masuk ke tengah hari lagi teruk. Mujur anak2 saya tak menangis ketakutan haha. Dan pada hari itu juga saya cuba dapatkan segala maklumat yang boleh tentang chicken pox ni.

Hari Jumaat, Alhamdulillah...semakin ok, saya ingat muka saya terkena jangkitan ape dah. Ingat mcm tak boleh surut. Ada juga terbayang mcm ada orang renjis2 je virus tu kat muka saya. (siap mimpi mcm tu lg). Cuma terfikir ada ke org lain kena chicken pox sampai teruk lagu tu? Yg kat badan, hasil picitan yg bersungguh2 tu ada yg kering, ada yg leper mcm picit x habis. tp warnanya dah lebam2 dah dan masih lagi gatal. Betulla orang kata, orang tua kalau kena demam campak lagi teruk dari budak2. Kenapakah daku tak kena masa kecik dulu? why? Patutlah aqil rileks je.. Ni Ammar pulak berjangkit, pun rileks je walaupun malam masih gatal2 merenyam, takdelah demam teruk, pastu bintik pun x banyak.

Oh ye, hari ke 4 saya dah stat ambil vitamin E untuk nk kurangkan kesan parut, zink untuk cepatkan baik luka dan juga ESP untuk pulihkan kulit rosak. Menyesal jugak tak buat stok banyak2 nutriferon tu. Kalau tak saya telan tu je dari hari pertama. Saya mkn vitamin C dari hari pertama tu.

Ok, ni pantang larang khusus untuk orang yang terkena serangan virus demam campak:

  1. Jangan garu! dan jangan sentuh muka dengan tangan. Nanti jadi parut kekal dan paling teruk bakteria membiak.
  2. Jangan makan makanan yang berminyak atau ditumis. Ini akan menambahkan kegatalan. Hanya masakan kukus, rebus dan bakar tanpa minyak je boleh
  3. Jangan main hujan
  4. Jangan makan ayam, atau daging, juga akan menyebabkan kegatalan kronik. Ikan2 yg gatal pun x boleh. 
Petua orang lama mengurangkan simptom2 demam campak
  1. Daum semambu/ neem diguna untuk lapis bawah alas tilam. Secara sains pun daum semambu ni ada bahan kimia yg berfungsi melawan keradangan. Saya tak letak bawah cadar, letak dalam baju terus. puas hati. Selain tu daun ni boleh bawak mandi jugak.. boleh la di tonyoh2 secara lembut ke badan.
  2. Minum air kelapa. Air kelapa berfungsi supaya semua biji2 campak yang ada tu keluar lebih cepat. Memang pun agaknye yg hari muka zombie tu saya ada minum air kelapa.
  3. Makan sup ayam kampung. Walaupun ayam tak boleh makan, tapi ayam kampung boleh. Buat sup je tanpa tumis.
  4. Pakai bedak sejuk +air asam jawa. Petua ni terjumpa dalam blog orang.
  5. Sapu losyen calamine (bukan krim). Ini pun boleh mengurangkan keradangan.
Satu lagi perkara yang harus kita tahu ( kata orang2 tua jugak la ni) kalau campak tu bermula dari kepala, kemudian berakhir di kaki tandanya campak keluar habis. Dan lagi katanya kalau keluar dari kaki dulu kemudian kepala maka lambat la proses pengeluaran campak itu. Wallahua'lam.

Apepun yang penting, jaga pemakanan dan jaga kebersihan diri dan persekitaran. Semoga lepas2 ni kita tak kena serangan virus campak lagi dah. Amiinn.

4 ulasan:

  1. TQ =)
    Alhamdulillah..getting better.. hari ke 10 hari ni.. semua dh kering tggl patut je..

    BalasPadam
  2. Salam sekarang mcm mana dgn parut tu puan...boleh plak main picit2 ek...sy skrg ni hari ke 4 demam campak bjgkit dgn anak juga...smlm cek doktor cam pelik jer org dewasa kne campak...umo dh nk 28 ni pon

    BalasPadam
    Balasan
    1. Parut kat badan masih ada..beransur2 hilang.. tp x comey lah dh kesan hitam2.. kat muka pun sama..tp dah x de hitam..yg ada mcm bentuk lubang kecil di muka..byk pulak tu..hihi..
      nasib la..

      Padam