Resepi: Siakap Kukus Mudah Sihat Rendah Kalori

Oleh kerana di bulan Ramadhan ni, ramai yang tercari-cari resepi baru untuk dicuba, apa kata korang try resepi ikan siakap kukus yang biasa MS buat ni..

Resepi ni bukan je mudah, sedap (bagi tekak MS) malah amat menyihatkan! Memang sesuai untuk orang yang ada darah tinggi, kencing manis atau sakit jantung. Orang berpantang pun ok kot. Takde lah asyik telan ikan kering memanjang.

Bahan-bahan:

1 ekor ikan siakap saiz sederhana
Beberapa ulas cili padi - hiris
1 labu Bawang besar - hiris
2 ulas Bawang putih - hiris
1 1/2 inci halia - hiris/mayang (apa beza hiris dengan mayang aku pun tatau)
Semangkuk air asam jawa
1 biji limau nipis - perah, ambil airnya

Cara-cara:
1. Lumurkan ikan siakap dengan garam halus (ala-ala macam nak goreng tu)
2. Kukus ikan hingga separuh masak (agak-agak je)
3. Buka penutup periuk kukus, taburkan semua bahan-bahan yang dihiris tadi, air asam jawa dan air limau nipis dan sedikit lagi garam.
4. Tutup semula periuk dan tunggu hingga ikan masak. Tak lama pun..dalam 5-10 minit gitu.

Hasilnya.....tadaaaaa!!!!


In case korang buntu sangat bulan-bulan puasa ni tak tau nak masak apa, bolehlah cuba resepi 'orang sakit' ini ye.. hihi..

Selamat Mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan