Bahaya Haid Tidak Teratur

Assalamualaikum w.b.t

Siang tadi MS terbaca post Dr. Murizah Mohd Zain berkenaan bahayanya apabila haid tidak teratur, sering lewat malah ada yang sampai berbulan-bulan tidak datang haid. Ramai juga wanita yang ambil remeh perkara ini kerana mereka tidak menyedari risiko berat yang bakal mereka hadapi.


Jom baca apa yang Dr. Murizah tulis. Ini pun untuk panduan kita bersama.

*******
Dear ladies. It's not ok if you don't have regular period

Tugas mengendalikan klinik kesuburan dan klinik gynae menemukan saya dengan pelbagai ragam manusia bila berhadapan dengan isu haid.

Ada yang terlalu obses sehingga jika haid lewat hanya 1 atau 2 hari sudah menjadi gelisah. Kalau 10 hb selamanya mesti 10hb. No allowance for any "traffic jam delay".

Ada pula yang langsung tidak ambil kisah. Ada yg tidak datang haid sampai 1 hingga 2 tahun pun tidak kisah.

Haid regular bermaksud kitaran antara 25 ke 35 hari. Jadi kalau haid datang awal sikit atau lewat sikit tetapi tidak lebih dari kitaran 35 hari ianya masih normal.

Yang saya ingin ketengahkan adalah haid yang datang beberapa bulan sekali atau tidak datang langsung atau datang terlalu kerap dan lama. Lebih dari 90% pesakit yang ada masalah ini sebenarnya mengalami sindrom Polycystic Ovary ditandai dengan haid yg tidak teratur, lebihan hormon testosterone apabila diambil darah atau lebihan bulu pada tempat yang tidak sepatutnya pada wanita seperti di atas dagu atau bibir atas menyerupai misai lelaki dan apabila doktor melakukan scan melalui faraj ovari mempunyai banyak anak anak telur kecil.

Antara komplikasi PCOS adalah penukaran sel dinding rahim menjadi prakanser dan kanser.Saya mempunyai ramai pesakit yg mengalami gejala ini dan juga pada masa yg sama mengalami masalah kesuburan tetapi rawatan kesuburan terpaksa ditanggunhkan kerana mereka juga mendapat hyperplasia pada dinding rahim iaitu sel sel bertukar menjadi pra kanser. Dalam keadaan seperti ini doktor berada dalam dilema kerana rawatan prakanser perlu dimulakan selama beberapa tempoh sebelum rawatan kesuburan dapat dimulakan.

Tujuan saya menulis ini adalah untuk membangkitkan keprihatinan para wanita sekelian dengan kitaran haid anda. Pada 1 atau 2 tahun pertama seorang remaja mulai didatang haid kitarannya mungkin tidak teratur tetapi perkara ini tidak boleh dibiarkan berkekalan. Berjumpalah dengan doktor pakar sakit puan untuk mengetahui punca haid tidak regular. Jika dibiarkan berlarutan ianya mungkin akan mengundang risiko mendapat pra kanser dan kanser rahim.


**********
MS harap semua wanita faham dan tahu akan risiko yang bakal di hadapi. Pesan MS:

1. Jaga 'aset' wanita yang kita ada ini
2. Jika ada masalah, jangan tunggu lama-lama. Dapatkan rawatan dan penyelesaian segera.
3. Ubah cara hidup dan pemakanan
4. Jangan ambil remeh, dan jangan main-main. Nanti sendiri yang tanggung risiko.

Untuk mereka yang ada masalah haid tak teratur, boleh mencuba GLA Complex Shaklee.


 GLA Complex membantu:

1. Mengawal selia hormon estrogen dan testosteron
2. Ia membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon wanita (juga lelaki)
3. Memperbaiki keadaan akibat hormon yang tidak stabil
4. Membantu mengimbangi hormon tubuh
5. Menentang kanser- kerana ia antioksidan yang meningkatkan sistem imun dan menghalang pertumbuhan sel kanser seperti kanser rahim dan kanser ovari
6. Membantu mengecutkan cyst

MS ingatkan, jika anda mengambil GLA Complex untuk memperbaiki masalah hormon anda, anda MESTI menjaga pemakanan dengan baik. Elakkan mengambil makanan yang boleh meransang pembesaran cyst atau sel abnormal kerana jika tidak sia-sia saja anda mengambil GLA Complex!

InsyaAllah MS akan bantu memberikan panduan yang lengkap kepada anda.

Dapatkan GLA Complex dengan menghubungi:


Suhaila (868994)
SMS: 013-2369434
Wasap: 012-9645614
*disclaimer: produk ini tidak bertujuan untuk merawat, mendiagnos, mencegah atau mengubat sebarang penyakit

1 ulasan:

  1. betul..pemakanan pun harus dijaga..bukan sekadar bergantung kepada suplimen tanpa menjaga hak yg lain

    BalasPadam