Enter Keyword

Kenapa Anak Selalu Sakit, Batuk, Demam Dan Selesema?

Sebagai seorang ibu dan ayah, hati mana yang tergamak melihat anak yang kita sayangi sering sakit, terbaring lesu, tidak bermaya dan tidak ceria bermain seperti selalu.

Lebih sedih dan merisaukan ialah apabila anak sering dimasukkan ke wad untuk mendapatkan rawatan. Sebulan sekali!

Hati rasa nak menjerit melihat tangan kecil si manja di cucuk bermacam-macam jarum hanya untuk mendapatkan beberapa ml darahnya.

Kalau hati tak kuat, memang boleh menitis air mata melihat anak menjerit kesakitan.

Sampai bila nak macam ni??

Oh anak...janganlah sakit lagi.....


Kenapa Anak Selalu Sakit?

Ini yang sering menjadi persoalan kebanyakan ibu bapa. Setiap bulan (adakala lebih kerap) mesti selsema, batuk dan demam? Kenapa mudah benar anak kita diserang virus? Apakah sebabnya? Adakah sistem imun anak kita lemah?

Ada beberapa sebab anak kita sering diserang demam, batuk dan selsema

1. Kanak-kanak di bawah usia tujuh tahun mempunyai sistem imun yang belum matang dengan itu mereka lebih mudah di serang virus.

2. Kanak-kanak mudah mendapat penyakit akibat penyebaran virus melalui udara. Ini kerana mereka batuk dan bersin tanpa menutup hidung dan mulut. Mereka suka memegang permukaan terdedah seperti meja, permainan, peralatan dan kemudian memegang hidung dan mulut mereka sendiri tanpa membasuh tangan.

3. Sistem pernafasan kanak-kanak selalunya belum matang

4. Mudah mendapat jangkitan daripada rakan-rakan contohnya di taska atau tadika

5. Kebanyakan kanak-kanak mempunyai masalah alergik rhinitis dan asthma berbanding dewasa dengan itu memudahkan mereka mendapat serangan.

6. Pemakanan yang tidak seimbang dan tidak cukup berzat (poor nutrition)

7. Stress contohnya emosi terganggu, kurang tidur dan sebagainya.

8. Persekitaran yang tidak lagi sihat untuk anak-anak bermain kerana terlalu banyak pencemaran baik di udara, air, tanah malah di rumah kita sendiri!

Apa Yang Perlu Ibu Dan Ayah Lakukan?

Ya! Ibu bapa sangat memainkan peranan penting untuk memastikan anak sentiasa sihat dan kuat untuk berhadapan dengan dunia yang penuh  pencemaran ini.

1. Sentiasa dapatkan nasihat daripada doktor jika anak sememangnya mempunyai masalah daripada sudut kesihatan contohnya dia memang mempunyai penyakit.

2. Jika anak mempunyai alahan/ alergik, awasi mereka dan elakkan mereka daripada terkena pencetus serangan alergik tersebut.

3. Pastikan anak selalu terhidrat (cukup bendalir), cukup rehat dan mendapat nutrisi yang baik. Pastikan semua keperluan tubuh contohnya protein, vitamin, lemak, mineral, karbohidrat mencukupi.

4. Bekalkan anak-anak dengan nutrisi tambahan untuk membantu menguatkan sistem pertahanan badannya secara semulajadi.

5. Bantu mereka kurangkan stress dan tekanan emosi dengan memberi sepenuh perhatian dan kasih sayang. Sentiasa peluk dan cium anak anda kerana hormon yang terhasil kesan daripada pelukan ibu bapa ini mampu menguatkan sistem imun dan menjauhkan penyakit. InsyaAllah.



Omega Guard: Minyak ikan tulen dari lautan sejuk yang kaya dengan Omega 3. Kaya dengan asid lemak yang diperlukan seperti DHA dan EPA. Omega Guard membantu menguatkan sistem imun, memberi tenaga, mengurangkan keradangan penyakit dan membantu dalam perkembangan sel-sel otak yang berhubung dan sihat.


Meal Shakes : Sumber protein yang kaya dengan vitamin dan mineral, membantu membekalkan nutrisi yang berkhasiat untuk kanak-kanak, membantu dalam pertumbuhan dan perkembangan tubuh yang sihat, menguatkan sistem imun.

*Suplemen di atas bukanlah sebagai pengganti makanan. Anak-anak harus mendapat sumber makanan sebenar seperti buah, sayur, daging, ikan dan sebagainya. Suplemen ini hanyalah sebagai pemakanan tambahan untuk mengisi kelompongan zat daripada makanan.

Set Kanak-Kanak ini cuma berharga RM249.75 dan boleh bertahan hingga 3 bulan!

Inilah rahsia kenapa anak saya jarang jatuh sakit. Alhamdulillah, syukur dengan izin Allah :))

Sebarang pertanyaan termasuk tempahan anda boleh menghubungi saya:

~ Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994


1 ulasan:

  1. Perkongsian yang menarik. Ramai ibu bapa panik bila anak-anak kerap jatuh sakit. Tanda kasih ibu bapa kepada anak. Supplement seperti yang puan syorkan juga bagus sebab budak ni banyak main dari makan, makanan kita tak semuanya penuh dengan khasiatkan

    BalasPadam