5 Cara Hilangkan Jeragat Dengan Cepat Dan Mudah

Perempuan kalau masuk je usia 40an ke 50an dia dah mula risau dengan kulit muka. Mana taknya, masa nilah bermulanya masalah 'penuaan' wajah. Yang paling ketara ialah jeragat.

Jeragat ni ialah tompok-tompok hitam yang biasa muncul pada bahagian bawah mata atau tepi pipi. Ia mengganggu tona dan warna sebenar kulit kita dan meninggalkan kesan seperti gelap dan terbakar.

Punca utama jeragat ialah disebabkan pengeluaran melanin berlebihan pada sel kulit akibat pendedahan yang lama di bawah cahaya matahari. Namun begitu, jeragat juga boleh berlaku disebabkan perubahan hormon, tekanan berlebihan, toksin berlebihan, masalah tiroid dan juga penggunaan pil perancang.


Ada banyak cara semulajadi nak hilangkan jeragat. Nak yang mudah, susah, atau murah atau cepat, semua terpulang pada kita kan. Ini ada beberapa cara saya nak kongsi bagaimana nak hilangkan jeragat.

Bahan-bahannya semulajadi, tetapi yang penting, amalkanlah dengan konsisten dan berterusan. :)

1. Jus lemon

Perahkan sebiji lemon dan dapatkan jusnya. Sapukan jus tersebut pada muka dan biarkan kering sendiri (20 minit). Bilas muka dengan air suam. Buatlah cara ini dua kali sehari selama tiga minggu.

2. Cuka epal

Campurkan 1 sudu cuka epal (apple cider vinegar) dengan 1 sudu air. Sapukan campuran ini pada kawasan jeragat. Biarkan kering. Bilas dengan air suam dan tepuk wajah perlahan-lahan. Buat cara ini sekali sehari.

3. Kunyit

Kunyit kaya dengan antioksidan yang boleh menghambat jeragat.

Caranya, ambil 5 sudu serbuk kunyit dan 10 sudu susu penuh (whole milk). Gaul, jadikan pes. Campur sedikit dengan tepung supaya ia lebih pekat. Sapukan pes ini pada kawasan berjeragat. Biarkan hingga kering. Kemudian bilas dengan air suam dan lap dengan tuala bersih.

Ulang cara ini setiap hari hingga dapat hasil yang memuaskan.

4. Gel lidah buaya (aloe vera)

Aloevera mengandungi bahan yang boleh mengurangkan hiperpugmentasi dan mengembalikan warna asal kulit. Ia juga dapat membuang sel kulit mati dan menggalakkan sel kulit baru.

Caranya, potong daun lidah buaya dan ambil gelnya. Sapukan pada muka dan urut perlahan selama dua minit. Biarkan kering selama 20 minit dan bilaslah dengan air suam. Ulang cara ini dua kali sehari selama beberapa minggu.

5. Betik

Papain dalam betik ialah enzim yang bertindak sebagai agen pengelupasan semulajadi yang boleh menghilangkan sel kulit mati.

Caranya, ambil isi betik yang masak dan hancurkan hingga mendapat tekstur pes. Tambahkan 2 sudu madu dalam setengah cawan isi betik tadi. Sapu pada kawasan terjejas. Biarkan kering hingga 20 minit dan bilas dengan air suam.

Selain mengamalkan petua semulajadi, jeragat boleh di atasi dengan mengambil vitamin dan suplemen. Antara vitamin yang sangat membantu dan berkesan dalam mengurang serta menghilangkan jeragat ialah vitamin antioksidan seperti vitamin C dan E serta kolagen.

Ini antara mereka yang seronok mengamalkan vitamin C.



Kakak ipar saya beri ibunya makan Vitamin C. Ibunya kata jeragat pun dah makin kurang.

Alhamdulillah... Saya seronok dengar berita macam ni.

Di bawah ini pula testimoni pengamal Collagen Powder Shaklee.
Siapa tak happy kulit yang sebelum ni ada tompok-tompok hitam, hijau kini dah jadi cantik, bersih, lembap dan gebu.

Jika ada masalah jeragat, jangan tunggu lama-lama. Nanti jadi semakin teruk. Habis merebak satu muka. Orang lain pandang pun kita naik segan. Betul tak? Jangan risau,  kini dah ada cara nak hilangkan jeragat dengan cepat dan mudah.


Ini memang kombinasi terbaik untuk kulit cantik, flawless dan bebas jeragat. Kolagen tu akan buat kulit jadi anjal dan mengembalikan semula struktur kulit. Manakala vitamin C bertindak menyamaratakan tona kulit dan mencegah kerosakan kulit akibat sinar matahari.

Dengan set ni, kulit akan bersih berseri bagai bulan di pagar bintang gitu... Orang tengok pun rasa nak cubit je sebab kulit pipi dah toing toing macam spring anjal.

Harga Collagen Powder Shaklee ni sekotak RM298. Tapi sekarang ada offer baik punya nih. Beli 6 kotak percuma 1 kotak, semuanya pada harga ahli, siap dapat percuma keahlian lagi. Cepat hubungi Ciksu sebelum promosi tamat!

                                                                         Hubungi:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan