SAKIT SENDI DI KALANGAN WARGA EMAS: KISAH IBU SAYA

Assalamualaikum.. olss!

Kisah Serangan Sendi Terhadap Ibu Saya.

Pada suatu pagi, masa itu saya masih di Pulau Pinang, saya menerima satu SMS mengejutkan daripada adik saya. SMSnya berbunyi lebih kurang gini, "mak jatuh bilik air, tak boleh bangun." Apa yang korang terbayang? Strok kan? Jantung saya berdebar2. Mujur saja kejadian berlaku awal pagi, semasa adik lelaki masih berada dirumah. Adik lelaki seorang guru yang sedang kalut-kalut nak ke sekolah.

Lantas emak di bawa ke hospital. Sementara menunggu keputusan, saya tetap membayangkan emak saya ada darah tinggi dan terkena serangan strok. Syukur ianya bukan. Langsung tidak ada kena mengena dengan  masalah jantung atau darah tinggi. Rupa-rupanya emak saya terkena serangan sendi!

Sendi dan komponennya
Pertama kali saya dengar orang jatuh bilik air sebab sakit sendi. Akhirnya doktor prescribed ubat mengandungi glukosamin untuk melancarkan semula pergerakan sendi beliau.

Sejak itu, emak saya berjalan terhencot dan menggunakan tongkat. (Yang sepit celah ketiak tu ape ke namanya). Lama jugak berbulan2. Ubat sendi tu doktor suruh beli di farmasi je. Barulah saya tahu bahawa antara tulang sendi kita ni ada bendalir sendi yang akan menyusut seiring dengan peningkatan usia.. patutla orang2 tua selalu mengadu sakit lutut kan. Bila bendalir sinovial tu dah kurang, kesan kusyen antara sendi pun kurang, jadi tulang lutut mudah berlaga.. Ouch sakitnya!

Masa itu saya tak terjebak dengan Shaklee lagi, tapi saya baca2 jugaklah melalui internet tentang penyakit sendi tu. Sepupu saya sorang doktor haiwan ada cakap, kucing pun (yang dia jaga) makan ubat sakit sendi macam glukosamin tu.. (nak tergelak aku dengar). So sepupu tu cakap, bila dia sakit2 sendi dia makan je ubat yg kucing dia makan. Biar betik sepupu aku ni?? Mujur aje dia tak bagi ubat tu kat mak. hahaha

Alhamdulillah, sekarang mak dah sihat2 saje, tp kadang2 ada jugak dia mengadu sakit pinggang sakit badan bila tersalah makan. Dulu pernah juga mak sakit pergelangan tangan, ingatkan salah urat. Mungkin juga sendi sebab mak orang yang tak pernah duduk diam, suka berkebun. Sekarang tidak lagi bila dia amalkan pemakanan suplemen ;)).

Untuk pengetahuan, glukosamin secara semulajadinya dijumpai pada cengkerang, tulang haiwan, sumsum tulang dan fungi. Glukosamin adalah satu daripada monosakarida yang melimpah. Secara komersilnya pula, ia di hasilkan daripada hidrolisis exoskeleton kerang-kerangan atau melalui fermentasi gandum atau jagung.

ini sandy, bukan sendi..keh3

Tetapi penggunaan kerang-kerangan sebagai sumber glukosamin akan menyebabkan kesan sampingan.

Glukosamin digunakan sebagai dietary supplement sahaja, bukan sebagai ubat yang merawat penyakit.

Ingat sendi ingat AJHT ok, makanlah suplemen semulajadi!

Nak suplemen untuk sendi?

Hubungi:
Suhaila 013-2369434
WhatsApp: 012-9645614
fb/ Su AnNajah
page/ SayaMahuSihat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan