Enter Keyword

PETUA BAGAIMANA MERAWAT KEPUTIHAN YANG TERUK

Assalamualaikum..

Lama MS tak tulis blog. Sibuk mencuci dan mengemas rumah. Maklumla rumah MS terlibat dengan banjir besar di Kuantan pada awal bulan haritu. Pastu line internet pulak kejap ada lama tak de..Sekarang semua dah ok..Alhamdulillah.

MS tiba-tiba nak tulis tentang keputihan. Sebelum ni dah pernah tulis. Boleh baca semula tajuk entry Masalah Keputihan dan Cara Mengatasinya.

MS teringat masa hamilkan anak kedua, keputihan MS agak teruk juga. Sampai doktor bagi ubat kaler pink (MS lupa pulak namanya) yang mana ubat tu kena masukkan ke dalam miss V. Lepas pakai ubat tu, ok lah sikit..takde lah jadi teruk sangat seperti sebelumnya.

Untuk pengetahuan, keputihan (atau Leuchorroea) ada pengeluaran lendiran berwarna putih yang pekat, melekit dan berbau daripada vagina seorang wanitaserta boleh menyebabkan keradangan dan kegatalan yang teruk. Ia boleh disebabkan oleh jangkitan bakteria di kawasan genital, kebersihan yang tidak dijaga atau juga fungsi imun yang tidak baik.

Antara penyebab lain ialah:-
-pengambilan berlebihan makanan yang agak berat, berminyak, sejuk dan manis
-pengambilan terlalu banyak susu, yogurt, butter dan cheese
-aktiviti seksual yang terlalu kerap
-keguguran berulang
-diet dan gaya hidup yang tidak sihat semasa kitar menstrual
-kebersihan vagina yang tidak dititikberatkan

So harini nak share sikit tips dan petua bagaimana nak kawal dan kurangkan keputihan yang menyebabkan rasa tak selesa itu.
  1. Kurangkan makan makanan berat, berminyak, manis, berempah dan masam
  2. Elakkan kopi, teh dan makanan bukan-vege
  3. Lebihkan makan buah-buahan, sayur-sayuran dan salad
  4. Tingkatkan water intake. Air kosong 2 liter dan banyakkan makanan berkuah seperti sup dan jus. Ini bantu untuk 'flush out' toksin dalam badan.
  5. Tingkatkan kebersihan diri dan pakaian. Basuh pakaian dalam dengan cecair anti-bakteria dan jemur dibawah matahari. Elakkan memakai pencuci vagina terlalu kerap.
  6. Kurangkan juga aktiviti seksual. :)
Petua tradisional mengurangkan keputihan:-

1. Daun jambu batu
Rendam dan gunakan air rendaman sebagai 'cecair pencuci'. Ia bertindak sebagai astringent yang kuat.

2. Biji fenugreek
Juga rendam dalam air suam selama 1/2 jam. dan gunakan sebagai pembersih.

Suplemen Shaklee untuk keputihan?

Oleh kerana keputihan juga disebabkan oleh kulat dan kuman, maka MS menyarankan kepada anda untuk mengambil Alfalfa Complex dan Garlic Complex.

Alfalfa Complex ialah agen detoks dan anti-kulat yang berkesan. Ia dihasilkan daripada serbuk tumbuhan alfalfa yang dikeringkan, dikompress dan di bentuk menjadi tablet kecil mudah telan. Alfalfa juga mempunyai sangat banyak manfaat khususnya dalam hubungan suami isteri.



Garlic Complex pula ialah bawang putih asli premium yang dijadikan tablet supaya mudah ditelan. Khasiat bawang putih sangat terkenal khususnya sebagai antibiotik semulajadi dan bertindak membunuh kulat yang menyebabkan masalah keputihan kronik.


Jika anda atau ada sesiapa yang anda kenal ada mengalami masalah keputihan, bolehlah mencuba suplemen Shaklee yang selamat ini. Yang bestnya, suplemen ni bukan semata untuk keputihan tapi insyaAllah dapat membantu mengatasi masalah-masalah lain juga. Contohnya Garlic sangat baik untuk peredaran darah dan kesihatan jantung! Belum lagi alfalfa yang mampu menurunkan tahap asid yang tinggi dalam tubuh.

Konsultasi pengambilan atau pembelian boleh hubungi MS:

Suhaila 013-2369434
WhatsApp: 012-9645614
fb/ su.annajah

1 ulasan:

  1. Bagi yang takut makan supplement.. boleh gunakan set terapi keputihan dari doktor herba. Hanya perlu cuci sahaja dengan pembersih yang di sediakan.

    BalasPadam