Ahad, 19 Oktober 2014

Resepi: Ayam Masak Kicap Cerdik

Tetibe hari ni up resepi pulak. Ayam masak kicap memang biasa. Tapi tak kira mama nak buh gak resepi mama.

Awat namanya Ayam Masak Kicap Cerdik?

Haha..mama selalu tanya anak mama, nak ayam masak kicap cerdik ke bodo? Al kisahnya, ayam masak kicap bodo tu simple sangat. Tumbuk2 bawang, tumis dan letak kicap. So ayam masak kicap kategori cerdik ni lain sikit. Masih senang dan sedap.

Mama memang bagi resepi senang2 je sebab mama pun tak rajin nak buat resepi susah2 ala Masterchef.

Ok, straight to the point.

Bahan-bahannya:
Ayam - 5-8 ketul
Bawang merah 5 ulas- kisar
Bawang putih 2-3 ulas - kisar
Cili kering 5-7 tangkai- kisar (boleh lebih kalau nak pedas)
Serai- ketuk
Asam keping
Kicap manis
Bahan hiasan.

Cara memasak:
1. Goreng ayam (garing atau tak ikut suka. Mama tak suka garing sangat nanti keras)

2. Panaskan minyak, tumis semua bahan kisar hingga garing.

3. Dah garing, masukkan kicap, serai dan asam keping.

4. Gaul sebentar, masukkan garam.

5. Masukkan ayam yang telah di goreng tadi.

6. Masukkan bawang potong atau cili untuk hiasan. Boleh juga letak ubi kentang yang telah di goreng terlebih dahulu.

7. Siap!!

Senang je kan?? Anak2 mama memang suka ayam masak kicap ni. Dan kalau mama buntu sangat nak masak untuk hari itu, ayam kicap je la mama buat.

Ok, selamat mencuba!!

(^_^)v

Tiada ulasan:

Catat Ulasan