Rabu, 29 Oktober 2014

Tiada Lagi Rambut Gugur Selepas Bersalin

Assalamualaikum w.b.t

Ni nak share pengalaman sendiri lepas bersalin baru ni. Teruja pulak rasanya. Dulu-dulu kalau lepas bersalin mesti rambut gugur teruk macam pesakit leukimia.Huhu..

Kalau sikat rambut, bersepah-sepah kat lantai. Yang lekat pada sikat lagi la kan. Kalau mandi pun sama, rambut dah macam bulu penyapu je kat lantai. Memang banyak sangat gugur sampai nipis rambut kat kepala. Sampai adik pun tegur tau. Sedih betul. Kakak pulak cakap, biasalah dah beranak, dah berumur. Hello!! Ai muda lagi tau!

Taknak rambut gugur teruk sampai nampak macam orang tua! Taknak! Taknak!

Korang tau tak sebab apa rambut gugur dengan banyaknya lepas bersalin? Meh nak citer.

Apabila kita bersalin, hormon kita mula berubah untuk disesuaikan dengan proses fisiologi dan biologi dalam badan. Masa ini juga, simpanan protein dan vitamin dalam badan di ambil oleh bayi comel kita untuk membesar. Sebenarnya bayi guna vitamin kita sejak dari dia dalam kandungan lagi. Bila dah bersalin, vitamin tu diambil pula melalui susu ibu.

Apabila vitamin yang bayi perlukan tidak mencukupi, tubuh mula mengambil nutrisi daripada rambut, tulang dan bahagian lain tubuh ibu untuk disalurkan kepada bayi. Jadi, mana-mana bahagian yang korang rasa bermasalah lepas bersalin, di situlah kawasan vitamin di 'curi', dan itulah tanda ibu mengalami kekurangan nutrisi tertentu.

Contoh lain, selain keguguran rambut, biasanya ibu akan mengadu mata makin kabur atau jadi semakin pelupa. Betul kan? kan? kan? Selalu kita tafsirkannya sebagai 'urat putuih' bak kata orang Kedah. Sebenaqnya bukan urat putuih tapi ibu mengalami 'keputusan' nutrisi.

Disinilah betapa pentingnya vitamin mencukupi baik semasa mengandung apa lagi sesudah bersalin. Masa ni lah nak 'pasang body' semula kan? Ehem ehem.

Jadi, dengan nutrisi yang betul, insyaAllah masalah diatas akan berkurangan atau mungkin tak dirasai langsung! Bab rambut gugur ni tadi, korang nak tahu tak apa yang saya amalkan???

Tak lain tak bukan ESP Shaklee! Sumber protein paling tulen yang rendah lemak. Saya suka ambil ESP sebab:

1. Rambut tak gugur. Anak rambut tumbuh makin banyak pulak. Mula duk fikir bila boleh potong rambut ni.

2. Bertenaga. Takde rasa penat ke letih. Ada makcik tegur, dah habis hari ke padahal masa tu baru 8 hari bersalin!

3. Kulit-kulit mati berganti baru. Yang keras, kasar-kasar jadi makin lembut.

4. Susu badan meriah sangat. Alhamdulillah. Lambat sikit menyusukan baby, cik B dah rasa sakit dan keras. Maksudnya susu akan penuh sentiasa. Saya sedih bila ada ibu yang baru sebulan dah kata susu takde. Sian baby. Kita ni sampai basah2 baju susu duk meleleh keluar.

5. Parut-parut menggaru sebab alergik masa mengandung dulu kian pudar.

Ini baru luaran. Yang dalaman ni insyaAllah makin sihat dan kuat sebab saya dah bagi sel saya makan makanannya yang betul!! Bukan lagi makanan merapu tak ketahuan gitu.

Semoga pengalaman sy yang sikit ni boleh membantu ibu-ibu untuk kekal sihat dan cantik sebaik saja bergelar seorang mama.

Nak jugak ESP, tak mau rambut gugur macam orang tua (huhu), boleh hubungi saya:

Suhaila (868994)
SMS:013-2369434
Wasap:012-9645614
Fb: Su AnNajah
Emel: butik.annajah@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan