Enter Keyword

MINYAK IKAN ATAU MINYAK HATI IKAN?

Pengambilan suplemen minyak ikan sangat di galakkan terutama oleh kanak-kanak membesar dan golongan remaja mahupun dewasa. Ada banyak jenis suplemen minyak ikan dan yang paling penting untuk anda tahu ialah ada juga suplemen yang diperbuat daripada esktrak hati ikan (juga dikenali sebagai fish liver oil).

Ada beberapa perkara yang anda kena tahu jika memilih suplemen minyak ikan.

Omega-3
Kandungan Omega-3 dalam minyak ikan dan minyak hati ikan adalah lebih kurang sama. Kedua-duanya mengandungi DHA, EPA dan ALA. Omega Guard Shaklee mengandungi rangkaian penuh 7 asid lemak omega-3 selain DHA, EPA dan DHA.


Vitamin tambahan
Perbezaan utama kedua-dua minyak ikan dan minyak hati ikan ialah kandungan vitamin D dan A. Oleh kerana vitamin larut lemak ini di simpan di hati, maka ia lebih banyak terdapat pada minyak hati ikan. Berita buruk, vitamin larut lemak yg berlebihan akan menyebabkan toksik jika diambil dalam jumlah yang berlebihan.

Lebih dos vitamin D boleh menyebabkan loya, muntah, lemah dan pitam. Manakala lebih dos vitamin A boleh menyebabkan keguguran, masalah hati, osteoporosis dan masalah sistem saraf.

Bahan pencemar
Perbezaan yang sangat ketara antara kedua jenis ini ialah darjah pencemaran atau kuantiti pencemar yang terkandung didalamnya.

Untuk pengetahuan anda, organ hati adalah tempat menapis berbagai-bagai bahan pada tubuh. Oleh sebab itu, minyak hati ikan mengandungi lebih banyak pencemar seperti logam berbahaya iaitu plumbum dan merkuri.

Amaran: kanak-kanak, wanita mengandung dan ibu menyusu tidak digalakkan mengambil minyak hati ikan kerana logam berat ini mudah meresap dan membahayakan bayi.

Jadi, yang mana lebih baik? Tentulah minyak ikan tulen seperti Omega Guard Shaklee!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan