Enter Keyword

PETUA BERCERAI SUSU ANAK UMUR DUA TAHUN

Kita mulakan sharing hari ini dengan doa,

"Ya Allah selamatkanlah umat Islam di Mesir, Palestin, Syria dan di seluruh dunia. Berilah bantuanMu Ya Allah. Amiin"

Sedih kan tengok gambar2 mayat para syuhada' bergelimpangan dibunuh kejam oleh musuh2 Islam. :'(

Semoga syurga tempat mereka.

Back to our topic.

Untuk bercerai susu dengan bayi kesayangan anda, mestilah perlukan:

1. Restu dan izin suami
2. Hati yang cekal dan kuat
3. Props yang sesuai. hihi..

Ada beberapa petua yang saya dapat, hasil dari survey terhadap teman2 yang berjaya menceraikan susu masa saya nak cerai susu dengan Aqil.

1. Guna serbuk kopi
Tidak la pulak saya bertanya lanjut sama ada kopi itu direndam dulu ke tidak. Tapi katanya anak dia geli tengok nipple ibu dia warna hitam.. heheh. (korang jangan imagine lebih2 okeh!)

2. Letak garam
Rasa garam yang masin menyebabkan baby tak lalu untuk menyusu. Mungkin di fikiran mereka "biasa sedap je lemak manis berkrim apesal kali ni tak sedap? dah basi kot?" keh3...

3. Letak getah akar bakawali/petawali.
Ini yang saya guna. Petua dapat daripada mak mertua yg beliau gunakan semasa menceraikan susu dengan anaknya iaitu abah Aqil. (bapa borek, anak rintik sangat.. :P ). Caranya, patahkan akar tu, then akan keluar cecair seperti getah. Pehtu tenyehla di bahagian yang baby hisap/ sekeliling nipple. Dia punya rasa? Tah la..den tak sanggup nak raso.. haha..

Mak mertua kata getahnya memang pahit tahap 10. Kalau hempedu itu pahit, getah bakawali ni lagi pahit. Akibatnya Aqil sampai termuntah2 lepas 'merasa' kepahitan itu.huhu sian dia.. Lepas tu dia serik.. Eh tak jugak, pagi tu dia datang lagi nak menyusu, rasa pahit itu masih ada.. dia terloya2 sikit nasib tak muntah.

Semenjak itu, asal tanya kat dia, "adik, mana wek?" dia mesti tunjuk kat mama.. hhhuuuu... walaupun dia masih lupa2 (tibe2 baring atas riba nak menyusu) bila mama ingatkan dia "eii wek, ni wekk" terus tak jadi.

Korang nak tahu rupa akar bakawali itu bagaimana?


akar bakawali yang bintik-bintik tu ye
Dimana nak cari akar bakawali ni? Biasanya banyak terdapat pada pokok tinggi-tinggi, akar dia berjuntai ke bawah. Bakawali ni spesis parasit jugak ni.. kahkahkah. Dalam gambar ni nampak macam orang tanam je kan.

Kalau tak tahu sangat kat mana nak cari, bagi tahu saya.. dekat rumah mak saya ada sangat banyak akar bakawali, bergayut pada pokok jering tepi rumah. Kalau nak nanti saya poskan hihi..

Ok, sedikit info tentang bercerai susu atau bahasa Inggerisnya wean off:

Tidak menjadi satu kesalahan untuk bercerai susu sama ada sebelum anak cukup usia dua tahun atau pun melebihi usia dua tahun. Asalkan ibu dan anak sihat.

Nabi berhenti menyusu pada usia dua tahun? Ini kerana ketika berusia dua tahun, Nabi Muhammad telahpun matang dan mengikut pendapat ulamak pemikiran baginda telah seperti kanak-kanak yang berusia 6 tahun.

Adalah di galakkan ibu bapa memerhati perkembangan bayi masing2 tetapi biasanya kanak-kanak Malaysia belum pun matang pada usia 2 tahun. Ramai juga ibu bapa yang wean off apabila anak berusia 3tahun++.

Apapun terpulang kepada anda sebgai ibu bapa. Berbincang dan dapatkan nasihat pakar juga. :))


6 ulasan:

  1. Salam..
    Ada lagi ke akar bakawali tu skrg puan?

    BalasPadam
  2. Salam..
    Ada lagi ke akar bakawali tu skrg puan?

    BalasPadam
  3. Salam puan.. Kalau puan masih ada akar bakawali, boleh jual pd saya tak? Saya sgt memerlukan utk wean off anak saya..

    BalasPadam
  4. Salam puan.. puan ada lg ke akar bakawali? Boleh tlg post pd sy?

    BalasPadam
  5. Akar bakawali sebenarnya senang je nak jumpa. Cuba cari kat tepi-tepi belukar atau hutan kecil. Biasanya memang selalu ada situ. nak pos-pos ni membazir pula sebab nak gunanya sikit sangat.

    BalasPadam