Enter Keyword

PROTEIN SOYA VS PROTEIN WHEY

Assalamualaikum w.b.t..

Bismillahirrahmanirrahim..

Mendapatkan protein dalam diet seharian agak sukar melainkan anda mengambil menu berasaskan daging. Protein whey dan protein soya kedua-duanya adalah pilihan vegetarian yg mempunyai kandungan protein tinggi.

Setiap jenis protein ini, boleh didapati dalam bentuk suplemen, yang selalu digunakan oleh ahli bina badan dan individu yang ingin meningkatkan jisim otot. Dalam menentukan jenis protein manakah yang sesuai untuk anda, mari kita membandingkan perbezaan antara kedua-duanya.

Sebenarnya, ada pertikaian yang besar tentang yang manakah; soya atau susu yang baik untuk kita. Hal yang sering dipertikaikan adalah tentang protein dalam bentuk serbuk. Adakah lebih baik mengambil suplemen dari protein whey (daripada susu) ATAU protein soya?

Kelebihan whey

1. Protein whey boleh membantu menyokong imun system. Sistem imun yang baik mengekalkan kita dlm keadaan sihat dan membantu kita mencapai impian hidup.


2.Protein whey ada faktor di dlm bdn yg betukar kpd derivative hormone pertumbuhan. Ini boleh menolong otot pulih dan mengoptimakan kesihatan.


3.Protein boleh memasuki system salur drh dan otot dgn pantas. Ini bagus apabila, slps melakukan senaman, ia menolong memulakan proses pemulihan yg memberi otot lebih asid amino untuk pertumbuhan.


 Kekurangan whey



1. Protein whey selalu melalui proses pempasteuran, dimana boleh merosakkan sesetengah protein dan faktor pertumbuhan, membuatkannya tidak berguna utk tubuh.
2.Protein whey mungkin boleh dipenuhi oleh bahan kimia estrogenic yg biasa digunakan dlm industry penternakan yg menyebabkan pertambahan berat badan.
3. Protein whey boleh menyebabkan laktos intolerans; apabila anda mengalami lactose intolerans, anda tidak mempunyai enzim yg diperlukan utk memecahkan molekul laktos. Ini akan menyebabkan kembung, angin/gas dan lain-lain masalah penghadaman. Sesetengah protein, laktosanya telah dibuang untuk mengatasi masalah ini.

Kelebihan soya
1. Protein soya TIDAK mengandungi laktosa. Ini bermakna mereka yang “laktose intolerant’ boleh mengambilnya tanpa rasa takut tentang gangguan usus.
2. Serbuk protein soya “completely” berasal dari tumbuhan (kacang soya). Golongan vegetarian lebih cenderung mengambilnya kerana ia bukan berasal dr haiwan.
3. Kacang soya adalah ‘satu-satunya’ sumber lengkap protein berasaskan tumbuhan. Kebanyakan tumbuhan tidak mempunyai asid amino yang diperlukan oleh badan tetapi soya ADA.

Kekurangan soya
1. Protein soya yang dipasteur, boleh menyebabkan ia kehilangan sangat banyak nilai nutrisi. Ia juga mempunyai perencat protein (protein –inhibitor) yg menghalang bdn kita dari mampu menggunakan protein secara menyeluruh.
2. Fiber daripada protein soya boleh jadi kasar dan keras. Ini tidak baik untuk orang yang mempunyai saluran penghadaman yang sensitif.
3. Soya mengandungi 'phytates' iaitu satu bahan yang merencat penyerapan mineral dan iodin. Ini berpotensi menyebabkan tulang kehilangan densiti, melemahkan tulang atau mengurangkan fungsi tiroid, lalu menyebabkan pertambahan berat dan menurunkan metabolisme tubuh.
4. Soya mengandungi isoflavons yang berpotensi meningkatkan paras estrogen. Lebihan estrogen terhadap lelaki dan wanita boleh menaikkan berat badan dan memburukkan lagi masalah yang berkaitan dengan hormon estrogen.

Kebanyakan soya yang dihasilkan hari ini 'dimandikan' dalam larutan heksana dimana heksana boleh menyebabkan banyak komplikasi kesihatan dan juga tidak baik untuk persekitaran.


MARI BERKENALAN DENGAN PROTEIN SOYA DENGAN LEBIH DEKAT (^_^)


Protein soya berasal dari tumbuhan kacang soya. 


Protein soya mengandungi 'phytoestrogen' yang mana boleh meningkatkan amaun estrogen dalam tubuh.


Oleh kerana pembinaan otot direncatkan hingga ke paras tertentu estrogen, terdapat beberapa pandangan tentang ahli bina badan patut mengelakkan soya dalam diet harian.


Protein whey lebih mudah dipecahkan dan di gunakan berbanding protein soya.


Soya mempunyai keseimbangan asid amino yang lebih baik dan ia dianggap protein berkualiti tinggi jika dibandingkan dengan whey.


Protein soya mempunyai faedah kesihatan tambahan dalam menurunkan risiko penyakit kardiovaskular, menurunkan paras kolesterol, dan mengurangkan risiko mendapat kanser.


Whey protein secara amnya lebih mahal berbanding soy protein. 


sumber: internet


SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN-ESP





·         Energizing Soy Protein ini membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya berkualiti tinggi yang mengandungi semua Asid Amoni Perlu termasuk 9 Asid Amino Perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.

·         Energizing Soy Protein membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana iamengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian.

·         Isoflavones pula meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Kajian juga menunjukkan soya dapat membantu mengimbangi kitaran hormon semasa proses menopaus.

·         Energizing Soy Protein ini dihasilkan dibawah kawalan IPP (Identity Preservation Program) bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna. Diproses dengan air ( bukan dengan bahan kimia ) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones.

·         Dijamin Halal. Tanpa Laktos, kolesterol dan bebas kafein.


Sumber: MamaAiman


Beribu-ribu yang telah menikmati kebaikan soya dari Shaklee dan rata-ratanya sangat berpuas hati.. Mengapa


 tidak anda? 


Hubungi saya untuk mendapatkan ESP anda dengan harga menakjubkan!!



1 ulasan: