Kalsium Ostematrix Penyebab Batu Karang??

Hai.. Assalamualaikum, salam sejahtera, selamat petang.

Haa panjang sket ucapan selamat hari ni sebab mood happy bunus dah masuk. Syukur Alhamdulillah. Best tau buat bisnes Shaklee ni, tiap-tiap bulan SURPRISE!!!

Pendapatan kita tak tetap. Ada masa turun, ada masa naik. Biasalah bisnes kan. Tapi kalau dia naik tu..hmm rasa nak melompat tinggi-tinggi sampai cucur atap. Haha.

Ok, ni entry bukan pasal bonus, tapi pasal penyakit batu karang yang semakin hari semakin kerap kedengaran.

Sebelum masuk ke topik sebenar, moh kita baca dulu mengenai batu karang.

Batu karang ialah batu yang terdapat di dalam ginjal (buah pinggang) atau salur kencing, yang mana terbentuk disebabkan oleh timbunan kristal halus daripada beberapa bahan kimia dan mineral. Bahan yang biasa dijumpai dalam batu karang ialah kalsium oksalat, kalsium fosfat, dan yang jarang dikenali ialah asid urik, sistein dan magnesium fosfat ammonia.


Ia biasanya diklasifikasikan oleh kedudukannya dan juga bahan yang terkandung di dalamnya. Sebanyak 80% pengidap batu karang adalah golongan lelaki.

Saiz batu karang ini, ada yang halus sebesar pasir, dan ada juga sebesar bola golf. Kebiasaannya batu tumbuh di dalam ginjal, kemudian bergerak ke bawah ke dalam salur kencing dimana ianya menjadi bertambah besar.

Masalah mula timbul apabila batu menjadi terlalu besar lalu mengakibatkan gangguan kepada aliran air kencing. Ini boleh menyebabkan jangkitan kuman dan jika tidak dirawat akan merosakkan buah pinggang.


Simptom -simptom penyakit batu karang antaranya:
  • sakit semasa kencing
  • kencing berdarah
  • loya dan muntah
  • air kencing berbau busuk
  • sakit pinggang 
  • demam
Bagi mengelakkan terjadinya batu karang, kita di galakkan minum banyak air kosong (6-8 gelas / 3 liter sehari) untuk membersihkan buah pinggang. Selain itu, doktor akan mengubah suai jadual pemakanan untuk mengurangkan bahan kimia yang boleh memburukkan lagi keadaan. Jika keadaan terlalu serius, pesakit akan dibedah untuk mengeluarkan batu karang tersebut.

Punca terjadinya batu karang

1. Dehidrasi atau kurang bendalir

2. Lebihan batu yang terbentuk dalam air kencing. Kebiasaannya kombinasi kalsium oksalat dan kalsium fosfat

3. Penyakit seperti gout, hipercalciuria (lebihan kalsium dalam urin), diabetes, tekanan darah tinggi.

4. Ubatan

5. Faktor pemakanan - terlalu banyak mengambil protein haiwan, garam berlebihan, gula berlebihan, vitamin D berlebihan melalui suplemen, makanan tinggi oksalat yang berlebihan contohnya seperti bayam

6. Kurang kalsium- boleh mengubah keseimbangan kalsium-oksalat, lalu membawa kepada peningkatan rembesan oksalat yang cenderung membentuk batu oksalat

*credit
*credit


Persoalannya sekarang, adakah kalsium Ostematrix Shaklee boleh menyebabkan batu karang???

Almaklum sekarang Ostematrix Shaklee sememangnya femes sekali. Saya sendiri peminat tegar kalsium Ostematrix.



Ok, seperti yang kita dah baca di atas tu tadi, batu karang terbentuk apabila ada lebihan oksalat dan fosfat dalam darah, dimana keseimbangan kalsium dengan dua bahan itu tadi TIDAK stabil.

Oksalat sememangnya wujud dalam manusia, tumbuhan dan haiwan manakala fosfat pula di dapati dalam tumbuhan dan daging. Oksalat dan fosfat tidaklah berbahaya namun apabila kalsium dalam darah berkurangan, oksalat dan fosfat akan jadi berlebihan dan boleh menyebabkan pembentukan batu karang.

Sebab itu, pengambilan kalsium juga sangat penting untuk mengekalkan keseimbangan kalsium-oksalat dan kalsium-fosfat.

Bagaimana pula dengan Ostematrix?

Ostematrix Shaklee menggunakan bahan mineral yang semulajadi. Ostematrix Shaklee menggunakan kalsium karbonat, kalsium sitrat dan kalsium sitrat malat. Jadi pengambilan Ostematrix langsung tidak mengganggu keseimbangan kalsium-oksalat dan fosfat itu tadi malah membantu mengimbanginya.


Selain daripada itu, Ostematrix Shaklee dilengkapi dengan 6 lagi mineral penting iaitu vitamin D, magnesium, zink, copper, mangan dan boron.

Setiap mineral itu tadi mempunyai peranannya masing-masing terutama untuk penyerapan optimum kalsium.

Tanpa mineral penting ini, kalsium yang kita makan tidak dapat diserap sempurna dan inilah sebenarnya yang menyebabkan penyakit batu karang!!

Tips penting kalau nak beli suplemen kalsium, mesti ada Vitamin D dan magnesium sekurang-kurangnya. INGAT!!

Kalau susah hati beli aje Ostematrix Shaklee.

Tahu tak anda Ostematrix Shaklee sangat sesuai untuk pesakit batu karang??

Tunggu entry seterusnya ya..stay tune! (^_^)v

ini pun batu karang jugak..tapi cantik dan tak menyakitkan

Untuk pertanyaan lanjut, pembelian dan konsultasi istimewa 24 jam, hubungi::

iR Suhaila 013-2369434
WhatsApp: 012-9645614
emel butik.annajah@gmail.com
fb/su.annajah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan