Enter Keyword

Suplemen Shaklee Untuk Pesakit Batu Karang

Hai..Salam sejahtera.

Sebelum ni MS ada tulis entry berkenaan kalsium dan batu karang. Apa penyebab batu karang, dan simptom2 kalau mengidap penyakit batu karang. Baca SINI.

So hari ni, kita sambung topik perbincangan kita (ewah..cam lecturer pulak) mengenai langkah pencegahan, dan pemakanan yang baik di ambil sebelum terkena penyakit batu karang, semasa dan selepas pembedahan.

Ok, seperti yang ditulis dalam entry yang lalu, antara punca terjadinya batu karang yang paling utama ialah melalui pemakanan kita. Kalau kita banyak makan bahan kimia, ubat-ubatan, benda berasid, makan garam dan gula berlebihan serta kurang minum air, risiko mengidap batu karang akan meningkat.

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Macam kata orang kampung Mama Su, prevention is better than cure.

Langkah pencegahan yang boleh di ambil sebelum terkena penyakit batu karang ialah:

1. Cukupkan keperluan air (6-8 gelas sehari)
Apa-apa penyakit pun, ini lah petua paling penting. Even nak awet muda pun. Sebab tubuh kita terdiri daripada 70% kandungan air, sebab tu air sangat penting untuk mencegah sebarang penyakit.

Kalau kurang air, kalsium, oksalat yang ada dalam badan kita (melalui pemakanan) itu tadi akan menjadi pekat lalu membentuk gumpalan batu kristal yang akan menyekat saluran air kencing dalam buah pinggang kita. Jadi banyakkan minum air untuk mencairkan urin tersebut.

2. Jauhi minuman cola
Apabila meminum cola, fruktose dalam minuman tersebut akan meningkatkan rembesan kalsium, oksalat dan asid urik, yang mana akan menyumbang kepada pembentukan batu karang.

3. Tingkatkan pengambilan kalsium
Kalsium sebenarnya membantu merendahkan rembesan oksalat dengan mengikat kepada oksalat tersebut semasa di usus lagi sebelum ia sampai ke buah pinggang.

4. Kurangkan pengambilan oksalat
Jika batu karang anda mengandungi komponen oksalat, yang akan menyebabkan urin terlalu berasid- maka ambillah dalam kuantiti sederhana. Sumber makanan tinggi oksalat ialah seperti bayam, rhubarb, beri, kekacang malah coklat!

5. Kurangkan makan daging
Daging haiwan mengandungi tinggi protein dan oksalat yang membantu pembentukan batu karang

*Langkah pencegahan ini teraplikasi untuk pengidap batu karang juga selepas mereka menjalani pembedahan

kredit:
prevention.com
ehow.com

Suplemen Shaklee Untuk Pesakit Batu Karang

Pengambilan suplemen yang betul amat membantu untuk pencegahan dan pemulihan pesakit batu karang. Jom tengok apa yang sesuai untuk mereka!


Suplemen kalsium yang lengkap dengan 6 mineral penting termasuk vitamin D, magnesium, boron, kuprum, mangan dan zink. Vitamin D dan magnesium membantu penyerapan kalsium secara optima ke dalam darah. Magnesium bertindak menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan pembentukan batu karang juga batu hempedu. Manakala kalsium pula bertindak mengimbangi ikatan kalsium-oksalat, kalsium-fosfat lalu menurunkan lebihan oksalat dalam darah.
Harga : RM61


Alfalfa adalah tumbuhan herba yang mempunyai sifat kealkalian yang tinggi. Ia bertindak menurunkan keasidan tubuh, dan mengurangkan pembentukan batu karang akibat lebihan asid urik dalam pesakit gout. Selain itu alfalfa bertindak mengurangkan jangkitan dan inflamai pada organ terlibat.
Harga: Alfalfa S (330biji) RM53.75
Alfalfa L (700 biji) RM97.50

Vitamin B kompleks yang paling lengkap di pasaran dengan 8 jenis vitamin B termasuk vitamin B1, B2, B3, B5, B6, dan B12, asid folik dan biotin. Vitamin B komplex bertindak sebagai penenang, melegakan tekanan,  dan merendahkan paras sistein yang sering berlebihan pada pesakit batu karang. Selain itu ia membantu melegakan simptom-simptom penyakit batu karang.
Harga: RM53.75

Jadi, andai ada ahli keluarga anda atau anda sendiri yang ada mengalami sakit batu karang, terasa simptom2nya sedang berlaku, segera dapatkan rawatan doktor dan juga amalkan pemakanan sihat setiap masa.

Untuk dapatkan produk Shaklee, hubungi:

iR Suhaila
SMS: 0132369434
WhatsApp: 012-9645614
fb: Su AnNajah
COD: Kuantan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan