Enter Keyword

7 Cara Merawat Kolesterol Tinggi Dengan Cepat

Assalamualaikum wbt.

Ramai antara kita tidak sedar jika badan mempunyai aras kolesterol yang tinggi. Ini kerana kolesterol tinggi tidak menunjukkan sebarang petanda, melainkan kita ada membuat pemeriksaan aras kolesterol di hospital.

Kolesterol tinggi dalam darah adalah punca pelbagai penyakit serius seperti tekanan darah tinggi, serangan jantung, dan strok lalu membawa kepada kematian mengejut.


Badan kita hasilkan kolesterol, dan makanan yang kita makan juga mengandungi kolesterol. Badan kita perlukan kolesterol baik (HDL) yang bertindak membawa kolesterol jahat (LDL) kembali ke organ hati untuk di singkirkan.

Kolesterol jahat (LDL) inilah yang menjadi 'pesalah' jika berlebihan kerana ia boleh mendap dan berkumpul pada dinding salur darah, membentuk plak, menyempitkan salur darah lalu menghalang pengaliran darah.

Jika mendapan ini tidak di cegah atau di buang, ia boleh memecahkan salur darah dan membawa kepada serangan strok. Inilah yang berlaku jika kolesterol baik (HDL) berkurang sedangkan kolesterol jahat (LDL) terlalu berlebihan.

Bagi mencegah dan mengurangkan aras kolesterol jahat yang berlebihan, ikuti panduan di bawah:

#1. Kurangkan lemak tepu

Contohnya burger, steak, butter, keju, aiskrim.
Bertukarlah kepada ayam yang sudah dibuang kulit, ikan, minyak zaitun, dan yogurt rendah lemak.

#2. Kurangkan makanan 'hydrogenated'

Contohnya makanan ringan, chip, biskut. Ia menggunakan lemak trans yang bertindak memanjangkan hayat produk dengan meninggikan aras LDL dan lemak trigliserida serta menurunkan HDL dalam badan kita.

Kurangkan juga makan di restoran dan restoran makanan segera yang biasanya menggunakan lemak trans dalam kadar yang sangat tinggi.

#3. Berhenti merokok

Merokok menurunkan level kolesterol baik sehingga 20% dan dalam masa yang sama menaikkan kolesterol jahat sehingga 70%. Ia juga menyumbang kepada pengumpulan bahan kimia bertoksik menjadikan kolesterol LDL lebih berbahaya kepada arteri.

#4. Makan tinggi serat

Contohnya oatmel, barli, kekacang yang di makan setiap hari dapat menyingkirkan kolesterol dengan pantas. Makanan ini padat dengan serat yang di panggil beta-glucan. Ia bertindak macam span, memerangkap kolesterol dalam salur usus untuk di buang sebelum ia sempat meningkatkan aras kolesterol dalam salur darah.

#5. Makan banyak buah dan sayur

Ia juga kaya dengan serat larut yang dapat menghalang pembentukan plak kolesterol dalam salur darah.

#6. Bersenam dan bergerak

Lakukan senaman aerobik seperti berjalan, berenang, mengayuh basikal, atau berjalan-jalan di taman. Aktiviti ini dapat meningkatkan aras kolesterol baik HDL hingga 10%.

#7. Turunkan berat badan

Turunkan berat badan dapat menurunkan aras kolesterol hingga 12% dan menaikkan aras kolesterol baik hingga 18%.

Turunkan berat dengan cara sederhana, makan banyak sayur dan buah, lemak tak tepu seperti minyak ikan dan zaitun.

#8. Ambil makanan tambahan

Makanan tambahan membekalkan nutrisi yang cukup kepada tubuh. Contohnya lecithin daripada minyak kacang soya. Tubuh kita juga menghasilkan lecithin dan ia berfungsi mengemulsi (memecahkan) lemak, kolesterol dan trigliserida dalam salur darah kepada bentuk yang lebih kecil untuk disingkirkan oleh organ hati.

Kekurangan lecithin akan menyukarkan proses penyingkiran lemak dan kolesterol jahat untuk di buang.

Dengan pengambilan lecithin tambahan, tubuh dapat melakukan tugas ini dengan mudah dan pantas.

Menurunkan kolesterol tidak juga sukar dan tidak juga mudah. Ia perlukan disiplin dan kesabaran kerana ia melibatkan perubahan pemakanan dan gaya hidup yang sudah biasa kita amalkan setiap hari.

Tapi ia akan berbaloi.

Untuk kesan lebih mudah dan cepat, disyorkan juga mengambil Set Kolesterol Sihat ini untuk dimasukkan dalam rutin diet seharian.


Lecithin: Bertindak memecahkan molekul minyak dan lemak kepada bentuk yang lebih kecil

Alfalfa Complex: Sangat tinggi serat yang bertindak seperti span menyerap lemak dan kolesterol lalu membuang melalui proses detoksifikasi

Garlic Complex: Digunakan secara tradisional dalam melancarkan peredaran darah, dan menurunkan kolesterol jahat, juga memelihara kesihatan jantung

Jika berminat mendapatkan set ini, boleh hubungi saya:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994



Tiada ulasan:

Catat Ulasan