8 Cara Mudah Hilangkan Migrain Dan Sakit Kepala Tanpa Ubat

Assalamualaikum wbt..

Bila kawan-kawan duk cerita pasal migrain ni, Ciksu dengar je.. Oo macam tu. Oo macam ni.. Sebenarnya Ciksu nyaris lupa yang Ciksu sendiri memang pernah mengalami migrain beberapa tahun dulu.

Punya dah lama tak kena sampai lupa.

Padahal dulu Ciksu punya migrain atau sakit kepala memang agak teruk. Ada masa-masa tertentu je kena migrain attack. Dia punya sakit Ya Tuhan.. memang rasa nak hantuk ke dinding. Memang dah tahap ketuk-ketuk kepala sendiri dah masa tu nak bagi hilang.


Paling lucu Ciksu ingat Ciksu ni kena barah otak ke. Loll.. Memang tak terfikir langsung itu migrain apa lagi terfikir nak pergi hospital buat pemeriksaan. Dah la penakut dengan hospital-hospital nih.

Macam mana Ciksu dah lama tak kena migrain? Sampai boleh lupa ni? Haa nanti nak cerita.

Sebelum tu nak bagitau, korang sebenarnya mengalami migrain jika ada simptom-simptom seperti di bawah.

1. Rasa sakit leher

2. Sembelit

3. Perubahan mood

4. Penglihatan kabur

5. Tak tahan silau

6. Rasa lemah di sebelah bahagian badan

7. Sakit kepala pada sebelah atau kedua bahagian kepala

8. Sensitif kepada cahaya, bunyi bising, bau atau rasa

9. Mual dan muntah

10. Kepala berat, kadang-kadang pitam

11. Rasa keliru

12. Pening kepala

13. Sakit kepala kronik hingga tahap ketuk-ketuk, hantuk-hantuk tu tadi

Banyak lagi simptom migrain ni. Kalau korang rasa ia kerap sangat berlaku, cepatlah jumpa doktor.

Punca migrain ni tak dapat dikenalpasti secara tepat. Tapi mungkin juga disebabkan:

  • genetik
  • faktor persekitaran
  • perubahan dalam brainstem dan interaksi saraf
  • kimia otak yang tak seimbang seperti serotonin yang rendah
Selalunya kita tak perasan macam boleh dapat serangan migrain dan sakit kepala kronik ni. Tapi kalau korang track record, cuba tengok, kemungkinan migrain dicetuskan oleh perkara berikut.

1. Perubahan hormon pada wanita contohnya masa nak period atau menopaus

2. Makanan contohnya makanan masin, makanan terproses, kita puasa atau skip waktu makan

3. Aditif dalam makanan contohnya MSG, pemanis aspartame (tiruan)

4. Minuman alkohol

5. Stress

6. Ransangan sensori- contoh cahaya matahari, bauan yang terlalu kuat

7. Perubahan waktu tidur

8. Faktor fizikal

9. Perubahan persekitaran seperti iklim, suhu dan cuaca

10. Ubatan seperti pil perancang

11. Kafein withdrawal

12. Kurang pengambilan air kosong yang menyebabkan penyahhidratan

Cara nak kurangkan serangan migrain, selain mengelakkan faktor pencetus dia atas, boleh juga lakukan ini.

1. Kompres panas dan sejuk. 

Tekapkan kompres panas pada bahagian belakang leher, dan kompres sejuk pada bahagian kepala yang sakit.

2. Senaman rileks 

Tarik nafas panjang, dengar muzik, dan buat bayangan (mental imagery)

3. Yoga

Yoga adalah kombinasi postur fizikal, latihan nafas, dan meditasi untuk meningkatkan ketenangan serta keseimbangan minda, tubuh dan semangat.

4. Meditasi

Kalau tak reti bermeditasi, solat dan berdoalah dengan khusyuk

5. Senaman erobik yang kerap

Seperti brisk walking, berbasikal, atau berenang dikatakan dapat mengurangkan migrain

6. Stretching

7. Urutan

Lakukan urutan di bahagian depan kepala, leher, belakang, atas kepala dan bahu.

8. Suplemen

Kajian menunjukkan suplemen seperti vitamin B 12, magnesium dan CoQ 10 dapat mengurangkan migrain.

Cara Ciksu? Dah tentulah dengan pengambilan suplemen. 

Sebenarnya secara tak sengaja pun. Ciksu makan suplemen bukan bertujuan nak hilangkan migrain sebab memang tak tahu pun diri sendiri ada migrain. 

Tapi tak sangka pula dah bertahun-tahun tak kena serangan migrain lagi. Apa yang Ciksu makan?

Inilah dia!


Ini kombinasi suplemen yang paling baik untuk hilangkan migrain.

Ostematrix: 

Sumber kalsium, magnesium, vitamin D dan beberapa mineral penting yang membantu dalam transmisi impuls saraf ke otak, membantu pengecutan urat dan saraf, mencegah kebas, kejang dan cramp pada saraf dan otot.

B complex:

Lengkap dengan 8 jenis vitamin B termasuk vitamin B12 yang membantu menambah aliran darah ke otak, sebagai anti-stress dan menambah tenaga dalam sel otak.


Kedua-dua ni memang pilihan utama pengidap migrain yang dah penat telan macam-macam ubat doktor termasuk ponstan, tapi still tak berkurang-kurang.

Tengok apa kata mereka.



Dr. Zubaidi dalam blognya pun ada menulis,

"Pengambilan B Complex berterusan selama 6 bulan dapat mengurangkan migrain"

Jadi, kepada korang yang memang dah lama sangat mengidap migrain hingga mengganggu aktiviti seharian, kenalah amalkan Set Migrain ni. Set ni suplemen, bukan ubat. So tak de masalah nak amalkan seberapa lama pun.

Ciksu sendiri dah lebih 4 tahun makan semua suplemen ni.

Set Migrain Shaklee ni berharga RM115 sahaja (tidak termasuk kos pos). Penggunaan sebulan hingga 4 bulan.

Jika berminat mendapatkan set ini, segera hubungi Ciksu untuk pembelian dan cara makan yang betul.

InsyaAllah, dengan pengambilan suplemen yang betul dan kuantiti air mencukupi, migrain akan hilang bagai angin lalu bertahun-tahun. ;)


012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID:868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan