Khamis, 1 Disember 2016

8 Punca Sakit Lutut Dan Cara Cepat Mengurangkannya

Assalamualaikum wbt.

Sebut sakit lutut ni mesti terbayang mak kita atau nenek kita sambil duduk sambil mengurut betis dan lutut masing-masing kan?

Ada yang lagi teruk, mungkin tak banyak bergerak, asyik duduk je. Solat pun atas kerusi sebab tak boleh nak gerakkan apa lagi nak bengkokkan lutut. Bergerak sikit pun dia punya ngilu tu....berdesup rasa.

Tapi jangan tak tau, sakit lutut ni bukan kena kat orang tua atau dah berumur je. Ramai je yang masih muda trang tang tang dah mengadu ada sakit lutut teruk. Sampai kena ambil ubat dari hospital.


Lutut ni adalah sendi yang terbesar pada badan kita ni. Bahagian atas dan bawah dipisahkan oleh dua disk. Tengah-tengahnya dilitupi oleh artikular kartilaj (macam rawan), dan juga bendalir sinovial. Fungsi rawan atau kartilaj ni adalah untuk menyerap hentakan dan perlanggaran, dan bagi pergerakan lutut kita sentiasa licin.

Ada banyak punca sakit lutut ni. Ciksu senaraikan 8 daripadanya yang mana paling selalu berlaku pada kita.

1. Kecederaan 

Berlaku sebab pergerakan tak normal seperti pusingan (twist), terjatuh atau hentakan atas bahagian lutut, sepakan keras, atau berlaku fracture atau koyakan ligamen.

2. Terlalu banyak guna lutut

Contohnya aktiviti turun naik tangga, turun naik bukit, berbasikal, berlari, melompat juga boleh buatkan lutut jadi radang dan bengkak.

3. Berat badan berlebihan

Jika badan kita berat, bahagian sendi lutut akan terpaksa menampung beban yang berlebihan. Sebab tu kita tengok ramai orang yang bermasalah berat badan kerap juga sakit lutut.

4. Pertambahan usia

Bila usia meningkat, banyak faktor dalaman menyebabkan berlaku sakit sendi dan lutut seperti perubahan hormon dan kekurangan kolagen.

5. Kuman

Sesetengah kesakitan pada bahagian lutut adalah disebabkan serangan dan jangkitan kuman, terutama mereka yang mendapat rheumatoid artritis (RA).

6. Osteoarthritis

Sejenis penyakit sendi degeneratis yang menyebabkan seseorang tu merasa sakit terutama pada waktu pagi.

7. Gout

Sakit gout juga boleh menyebabkan sendi rasa bengkak, sakit dan keras tak boleh digerakkan.

8. Lupus

Penyakit lupus atau SLE juga boleh menyebabkan kesakitan kerana sel pertahanan menyerang sel badan kita sendiri.

Jika nak tahu apa punca sebenar kita sakit lutut dan sendi, kenalah jumpa doktor untuk tujuan diagnosis dan rawatan yang sesuai.

Cara Semulajadi Kurangkan Sakit Lutut

1. Banyakkanlah berehat daripada melakukan aktiviti yang banyak menggunakan sendi termasuklah mengangkat benda-benda berat. Bila rehat, boleh letakkan bantak di bawah bahagian lutut.

2. Jika ada pembengkakan, gunakan ais dan letakkan pada bahagian sakit selama 20 minit, 3 kali sehari.

3. Kompres dengan cara membalut bahagian lutut yang sakit dengan elastik bandage.

4. Buat urutan lembut pada bahagian sakit untuk galakkan pengaliran darah ke kawasan tersebut.

5. Berhenti merokok sebab merokok menurunkan bekalan darah, lalu buat luka atau kecederaan lambat baik.

6. Turunkan berat badan jika sakit lutut disebabkan berat badan berlebihan.

7. Ambil ubat doktor jika perlu

8. Ambil suplemen yang selamat dan bagus untuk sendi yang boleh mengurangkan kesakitan dan mengembalikan fungsinya dengan cepat.

Suplemen yang selamat tu amat penting taw. Sekarang ni banyak sangat orang jual produk untuk lutut yang claim boleh sembuh dalam masa singkat terutamanya berasaskan herba.

Berhati-hatilah dengan produk seperti ni sebab biasanya diorang campur steroid. Steroid kalau kerap sangat ambil akan menyebabkan badan sembap dan tembam, buah pinggang rosak, serta osteoporosis (tulang reput). Kalau ye pun nak makan steroid biarlah doktor sendiri yang preskripsi untuk kita. Jangan ambil sebarangan.

Cara lebih selamat Ciksu nak cadangkan ialah mengambil suplemen Shaklee. Suplemen Shaklee memang dah terbukti bukan saja semulajadi malah selamat dan berkesan secara klinikal.

Untuk masalah sendi, anda boleh ambil Collagen Powder. Atau nak lagi bagus ambil sekali dengan Vivix.

Apa Kata mereka Yang Dah makan Collagen Powder Shaklee ni?

Testimoni 1:


Testimoni 2:



Testimoni3:


Confirm berkesan ke ni??

Eh harus lahhh.. Produk Shaklee memang semua terbukti berkesan. Cuma lambat atau cepat tu bergantung kepada tubuh masing-masing.

Ujian dah buktikan keberkesanan kolagen ni dalam masa 8 minggu. Tapi, tengok pada orang yang dah guna, rata-rata dalam masa seminggu dah mula menampakkan hasil.

Ohh saya dah tak sabar nak order. Berapa harga??

Harga runcit sekotak kolagen RM298 (15 sachet).

Tapi

Tapi

Tapi

Jika anda beli 3 kotak Collagen Powder, anda akan dapat harga ahli dan layak jadi ahli secara PERCUMA! Tak perlu bayar yuran keahlian RM68.90 tu.. tak payah.

Dan lagi best, akan dapat CASHBACK BONUS dikreditkan terus dalam akaun bank anda pada tengah bulan depan. Best ke best?? Beli barang dapat duittttt!

Beli 3 kotak Collagen Powder ni Ciksu akan bagi tips eksklusif macam mana cara makan dan macam mana cara nak jimat at the same time. Dengan syarat beli dengan Ciksu jelah. hewhewhew..

Ok, tak sabar dah nak beli kan, nak rasa kesan best kolagen yang memang di cari orang ni, nak bagi mak ayah makan, nak tengok orang kesayangan bergerak pantas, berlari melompat semula, cepat-cepat hubungi no Ciksu:


012-9645614

Pengedar Shaklee Malaysia
ID:868994

2 ulasan:

  1. waa.. best nih.. ngam plak dengna promo bulan nih.. kan.. hee~ thanx ciksu.. ai nak kena tapau banyak sket nih..

    BalasPadam