Enter Keyword

6 Cara Naikkan Hb Rendah Semasa Mengandung Serta Elakkan Pitam Tiba-tiba

Hemoglobin (Hb) ialah sejenis protein yang kaya dengan zat besi yang terdapat pada sel darah merah. Protein ini bertanggungjawab untuk membawa bekalan oksigen ke seluruh sel tubuh kita, dengan itu tubuh badan akan berfungsi dengan sepatutnya.

Semasa mengandung, bayi yang membesar dalam kandungan amat memerlukan bekalan oksigen untuk pertumbuhan selnya yang normal. Kekurangan oksigen boleh membahayakan ibu malah turut menyebabkan kecacatan dan kematian bayi dalam kandungan.


Lebih kurang 20% wanita di negara membangun mengalami kekurangan zat besi semasa mengandung yang membawa kepada penurunan aras hemoglobin dalam darah.

Keadaan kekurangan hemoglobin (juga dikenali sebagai anemia) boleh meningkatkan risiko bayi pramatang serta berat lahir yang rendah.

Simptom Kekurangan Hemoglobin

  • lemah dan lesu
  • pernafasan pendek
  • pening / pusing
  • sakit kepala
  • kulit pucat
  • kuku rosak
  • rentak jantung yang cepat
  • hilang selera makan
Pada ibu mengandung, situasi mungkin lebih buruk seperti pitam, dan pre-eclampsia boleh berlaku.

Hb rendah semasa mengandung ini biasanya disebabkan ibu-ibu kekurangan vitamin seperti asid folik, zat besi, vitamin B 12 dan vitamin C.

Tapi ibu-ibu jangan risau, di samping mengamalkan Set Mengandung Shaklee yang semulajadi ni, ibu-ibu boleh juga makan makanan yang kaya zat besi serta dapat membantu menambah darah serta menaikkan bacaan Hemoglobin. InsyaAllah ibu-ibu takkan di marah oleh jururawat lagi.

1. Makan makanan yang kaya zat besi

Makanan tersebut ialah daging merah, udang, tofu, bayam, kacang almond, kurma, bijirin oat, tiram dan asparagus.

Boleh juga ambil iron suplemen atau lebih baik Vita-lea with Iron Formula  yang lengkap dengan multivitamin dan multimineral.


2. Tingkatkan pengambilan vitamin C

Vitamin C berfungsi membantu penyerapan zat besi dengan lebih baik. Sia-sia kalau makan zat besi tapi tidak mengambiul vitamin C.

Makan makanan yang kaya vitamin C seperti buah betik, oren, lemon, strawberi, brokoli, anggur, tomato dan bayam.

Alternatifnya ibu boleh ambil Sustained Release Vita C  yang mana pelepasan bertahan membantu penyerapan vitamin C yang lebih baik.

3. Ambil asid folik

Asid folik, iaitu sejenis vitamin B complex, berfungsi menghasilkan sel darah merah. Oleh itu, kekurangan asid folik memang akan menyebabkan kekurangan sel darah merah lalu menurunkan aras hemoglobin darah.

Amalkan makan sayuran hijau, nasi, pucuk, kekacang, gandum, bijirin, pisang serta brokoli.

Ambil juga suplemen asid folik seperti B complex yang lengkap dengan 8 jenis vitamin B termasuk asid folik.

4. Makan beetroots (ubi pokok bit)


Ubi bit sangat di galakkan makan kerana ia tinggi dengan kandungan zat besi, asid folik, serat dan pottasium yang membantu meningkatkan penghasilan sel darah merah.

Boleh jadikan ubi bit jus atau masak sup atau bakar bersama kulit.

5. Makan epal

Epal kaya dengan zat besi dan dapat membantu meningkatkan aras hemoglobin.

Makan sebiji epal sehari (lagi bagus epal hijau), juga boleh dijadikan jus bersama-sama ubi bit.

6. Buah delima

Buah delima sangat digalakkan makan semasa hamil. Ia mengandungi zat besi, kalsium, protein juga serat. Ia membantu meningkatkan penghasilan sel darah merah dan meransang peredaran darah yang sihat.

Buah delima boleh dimakan begitu saja atau enak juga dijadikan jus.

Pengambilan makanan berkhasiat semasa mengandung sangat penting kerana pada waktu inilah, satu-satunya waktu dimana apa yang kita makan memberi efek kepada manusia lain iaitu anak dalam kandungan kita.

Nak naikkan hemoglobin, ibu-ibu toloooonglah elakkan minum kafein, minuman bergas (boleh sebabkan gula darah meningkat), jajan, dan bahan-bahan aditif dalam makanan. Sayang kat baby kan.

Banyakkan minum air kosong, ikut nasihat jururawat, elakkan stress dan tekanan...insyaAllah ibu-ibu akan menjalani tempoh mengandung yang menenangkan. Barulah bayi tak banyak ragam nanti ;)

baby Fawwaz, 5 month old, 9.25kg

Mama doakan ibu-ibu sentiasa sihat, dan bacaan Hb naik terus sampai kena puji dengan misi... mcm Puan ni yang hampir warded sebab anemia semasa mengandung.


Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.

Untuk pembelian Set Mengandung Lengkap serta khidmat nasihat percuma, hubungi mama Su seperti di bawah:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID : 868994


1 ulasan: