Sabtu, 15 Ogos 2015

Suami Jangan Pentingkan Diri Sendiri Bila Isteri Dalam Pantang

Bukan nak marah, tapi nak habaq mai jaa..

Sejak seminggu dua ni, emosi wanita saya bagai di carik-carik kalau terbaca kisah suami yang pentingkan diri sendiri ni. Nak marah tak boleh sebab laki orang kan, lagipun bukan saya kenal pun.

Tapi sebagai wanita, saya faham sangat perasaan isteri-isteri ni. Ada yang mengaku sangat tertekan, setiap hari menangis dan hampir meroyan disebabkan perangai suami.

Maaf cakap, suami kalau tak betul-betul jaga emosi dan perasaan isteri dalam pantang, jangan nak bajet suci yang awak tu suami mithali. Lepas tu mengadu isteri tak bagi layanan sepatutnya (walhal isteri tengah pantang), kemudian terus buat alasan nak kawin lain. Lagi teruk, ada skandal pulak dengan wanita lain. (Huii dah boleh tulis skrip drama aku ni)


Wahai lelaki yang bernama suami...

Sembilan bulan isteri tu mengandung bawa perut, zuriat awak. Dia menanggung mual, loya, muntah mabuk selama tiga bulan sampai lembik, sampai turun berat badan.

Berapa banyak kali pula kena marah dengan jururawat atau doktor sebab berat tak naik, hemoglobin rendah. Kena minum air gula sampai termuntah, yang awak sendiri tak tergamak nak minum.

Menanggung sakit belakang, sembelit, sakit pinggang macam nak tertanggal, sakit ari-ari sebab baby mengeras dan menendang. Belum lagi naik tekanan darah atau kena kencing manis sampai terpaksa suntik insulin sendiri.

Isteri dalam mengandung, tapi tak pernah penat menguruskan anak-anak dengan bawa perut yang beberapa kali ganda bertambah berat dari saiz asal. Mengejar si abang yang usia 3 tahun, melayan kerenah kakak yang 5 tahun. Ada pula si kecil 2 tahun yang selalu meragam dan menangis.

Isteri tu penat macam mana pun, buat kerja sampai bengkak-bengkak kaki tangan, marah dia simpan dalam hati je. Dia ikhlas sebab yang dikandungkan tu zuriat dia suami isteri berdua. Walaupun kadang-kadang terasa seperti di abaikan suami.

Wahai suami...

Tak tertanggung rasa sakit nak bersalin. Tiada kata-kata yang boleh gambarkan bagaimana rasa nak terkeluar segala urat saat meneran baby kalian berdua. Ada pula isteri yang di bedah untuk keluarkan zuriat dia, yang parutnya kekal sampai mati.

Berapa ramai pula isteri yang menanggung perasaan sedih dukacita, apabila melihat anak yang lahir tak sempurna. Tapi dia tetap kuatkan hati. Dia belajar menerima hingga akhirnya dia jatuh kasih pada anak syurga itu. Zuriat awak. Kamu.

Tahu tak suami, ada isteri hayatnya sampai disitu saja. Di katil dewan bersalin. Saat si kecil rindukan bau dan susu ibu tercinta, ibu yang dikasihi sudah tiada.

Ada pula isteri yang di khabarkan tidak dapat mengandung lagi. Rahim tertanggal. Rahim pecah. Rahim rosak.

Wahai suami...

Isteri tak minta banyak. Cukuplah tolong jagakan anak-anak sementara isteri berehat, berpantang. Itu tak sesusah berkejaran dengan anak sambil membawa beban berbelas kilo.

Tolong bancuhkan milo, sediakan roti untuk sarapan.
Tolong tanya kalau isteri lapar atau nak makan.
Tolong pakaikan stokin.
Tolong masakkan air panas untuk dia mandi.
Tolong jemur dan angkatkan kain yang mesin dah tolong basuh.
Tolong pinjamkan telinga untuk dengar rungutan dia.
Tolong buat dia tersenyum bila hati lara tidak di endah emak sendiri atau mertua.

Tak lama...paling lama sebulan. Malah ada yang lebih singkat dari itu.

Nanti...bila dia dah rasa sihat sikit. Walau rahim masih sakit. Walau pedih lagi luka berjahit, dia tetap gagahkan diri untuk buat semua. Sebab dia ibu, dia superwoman.

Kepada suami yang terasa seperti pentingkan diri sendiri. Minta maaf dengan isteri. Dia bukan suruh awak tolong bersalin. Dia cuma nak tempat untuk mengadu. Cuma nak di dengar.

Tolong isteri, sebab awak suami hebat!

*************************************

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994





Tiada ulasan:

Catat Ulasan