Enter Keyword

CARA MENGAWAL GULA DALAM PESAKIT DIABETES

Assalamualaikum, salam bahagia..

Sebut tentang diabetes, teringat saya akan arwah ayah, yg juga pengidap diabetes. Arwah ayah juga meninggal akibat diabetes dan komplikasi organ termasuk jantung dan buah pinggang. Kakak ipar saya yg seorang nurse kata itu adalah penyakit 3 serangkai. Tak lama lepas pemergian arwah ayah, bapa penyanyi tersohor Siti Nurhaliza turut mengalami nasib sama apabila dijemput Ilahi dengan penyakit yg sama di hospital yg sama. Innalillah.. Daripada Allah kita datang, kepadaNya kita kembali..

Saya bawakan kepada anda statistik menakutkan ini, dan nilailah dimana tahap kesihatan kita.


Jumlah pesakit dibetes di Malaysia telah meningkat hingga 80% dalam masa 10 tahun (1996-2006) kepada 1.4 juta orang! Manakala diseluruh dunia pula angka pengidap diabetes mencecah 350 juta orang pada 2011. (sumber Utusan Malaysia)

Nyatalah disini bahawa penyakit diabetes bukan sahaja penyakit kronik di Malaysia tetapi satu ancaman peringkat global. Tahap gula yang tinggi dalam darah dan diabetes membunuh 3 juta orang di seluruh dunia setiap tahun.

Diabetes adalah penyakit metabolik yang menyebabkan peningkatan daras gula dalam darah, sama ada disebabkan oleh penghasilan insulin yang kurang (diabetes Type 1), atau juga disebabkan sel tubuh tidak dapat bertindak balas dengan baik terhadap insulin (diabetes Type 2). Insulin adalah hormon yang diperlukan untuk penyerapan glukosa ke dalam sel untuk membekalkan tenaga.

Makanan seperti nasi, roti putih, minuman berkarbonat, kopi, mee yg apabila di ambil akan menyebabkan gula dalam darah meningkat secara ekstrim. Diet yang tidak di kawal terhadap makanan2 ini, lama kelamaan akan menyebabkan diabetes. Tambahan lagi, dengan cara hidup yang tidak sihat seperti tekanan, kurang senaman, tidak cukup rehat, merokok meningkat risiko terkena diabetes.

Diabetes adalah satu situasi yg kronik dan perlu kerap di pantau secara teliti. Tanpa pengurusan yg baik, ia boleh membawa kepada komplikasi lain seperti penyakit kardiovaskular, penyakit buah pinggang, penyakit berkaitan mata, ulcer, dan amputasi.

Pesakit diabetes juga boleh menjalani hidup sihat, cergas dan bertenaga dengan mengamalkan cara hidup sihat dan pengambilan makanan tambahan yang sesuai.

Shaklee membawakan kepada anda  Vivix dan Sugar Control Set untuk mengekalkan aras gula dalam darah yang sihat!




Vivix
- gabungan unik Polyganum Cuspidatum, Muscadine grape, European elderberry dan Purple Carrot yang kaya dengan reveratrol.

-Resveratrol adalah polifenol tumbuhan yang dipercayai sangat tinggi dengan antioksidan. Kajian menunjukkan resveratrol membantu mengurangkan rintangan insulin dalam diabetic.









Sugar Control Set

ESP Soy Protein Isolate Powder
- mengandungi protein tumbuhan berkualiti tinggi, dan mempunyai indeks glisemik rendah yang sangat sesuai untuk pesakit kencing manis.

-Isoflavones dalam protein membantu mengurangkan  risiko diabetes. GI rendah, tidak mengandungi kanji.

-Ia membantu mengawal aras gula darah dalam diabetic.










Alfalfa Complex
- signature formula Dr. Shaklee yang kaya nutrisi, tinggi mineral yang mana akan membantu menstabilkan aras gula darah.











GLA Complex
-Kaya dengan gamma linolenic acid yg mana akan membantu untuk dalam banyak proses dalam tubuh.

-asid lemak perlu yang mempunyai kesan anti-inflammatory. Ia membantu mengurangkan simptom sakit2 saraf dalam pengidap diabetic neuropathy










Vita-lea Iron Formula
-Formula istimewa yang membekalkan 28 vitamin yang diperlukan oleh tubuh dan mineral termasuk chromium.

-multivitamin yang sangat diperlukan oleh pengidap diabetes supaya kekal sihat dan bertenaga.

-kromium membantu mengekalkan aras gula darah



Sustained Release Vita-C Plus
-Produk yang menawarkan vitamin C asli menggunakan proprietary, segalanya semulajadi dengan cara melepaskan vitamin C secara perlahan-lahan ke dalam sistem tubuh.

- berfungsi sebagai antioksidan dan menguatkan sistem imun.





Zinc Complex
-diformulasikan dengan zink glukonat berbioavailabiti tinggi yang melibatkan banyak aktiviti biokimia dalam tubuh.

-berfungsi untuk menyembuhkan luka, terutama kepada pengidap diabetic dengan masalah ulcer atau amputasi






Jika anda BUKAN pengidap diabetes, jangan terlalu senang hati, bila2 masa penyakit senyap seperti ini akan menyerang kita jika kita tidak mengamalkan cara hidup sihat, makan berpada-pada, bersenam selalu. Cegah sebelum terkena.

Jika anda MEMANG pengidap diabetes, atau mana2 ahli keluarga anda pengidap diabetes, menjadi sihat semula bukan mustahil. Teruskan cara hidup sihat, kawal pemakanan terutama makanan berglukosa tinggi dan berkanji, amalkan suplemen yang sesuai InsyaAllah anda akan hidup sihat tanpa ubat malah tanpa diabetes!!

Maklumat lanjut/ pertanyaan/ tempahan/ konsultasi:
Suhaila 013-2369434
Azman 019-2083656
emel: butik.annajah@gmail.com
fb: Su AnNajah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan