Enter Keyword

MASALAH KEPUTIHAN DAN CARA MENGATASINYA

Assalamualaikum, salam bahagia..

Masalah keputihan seringkali menggangu kaum wanita baik remaja, dewasa, bujang atau yang sudah berumah tangga. Bagi pasangan yang sudah berkahwin, masalah keputihan ini selalunya sangat mengganggu terutamanya dalam hubungan intim suami isteri.


Antara sebab masalah keputihan ini ditakuti ialah, ianya mungkin menjadi penyebab jangkitan kelamin seperti  sifilis atau gonorhea, atau mungkin juga mungkin juga tanda awal masalah kesuburan dan kanser.

Keputihan sebagai tanda penyakit
Pengeluaran lendir berlebihan dan keputihan boleh menjadi tanda awal penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Dalam keadaan yang teruk, ia boleh mengeluarkan lendiran yang bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, berbau busuk diikuti rasa gatak-gatak disekitar faraj.

Jika lendir itu berwarna kecoklatan atau kemerahan, anda harus berhati-hati kerana ia munkin petanda berlakunya jangkitan kuman.

Jenis-jenis jangkitan kuman
Beberapa jenis kuman boleh menjangkiti faraj, rahim dan salur fallopian. Sesetengah jangkitan tidak melibatkan rahim dan salur fallopian. Namun, jika ia menjangkiti salur fallopian, perkara2 yg mungkin timbul dalam jangka panjang ialah kemandulan,masalah haid, kesuburan, kesakitan dan sebagainya.

i. Kuman
Bakteria jenis E.coli adalah kuman yang sering menjangkiti kemaluan dan salur peranakan. Kuman berbahaya yg lain ialah kuman gonorhea dan sifilis. Kuman Trichomonas juga sering menjangkiti kemaluan dan menyebabkan pengeluaran lendir yang berbau busuk.

ii. Kulat
Kulat monilia atau candida sering menjagkiti wanita hamil dan kencing manis.

iii. Virus
Virus seperti herpes dan chlamydia sering menjangkiti kemaluan dan salur peranakan.

Bagaimana mengatasi keputihan
Wanita yang mengalami keputihan perlu berjumpa doktor untuk memastikan puncanya. Kadang-kadang keputihan adalah tanda penyakit berbahaya seperti kanser pada pangkal rahim. Namun, tidak semua keputihan berbahaya tetapi langkah berjaga-jaga perlu di ambil dari awal.

Wanita perlu menjalani dua kaedah iaitu pemeriksaan faraj oleh doktor dan pap smear.

sumber: http://www.hamidarshat.com/masalah-keputihan-informasi-184.html

Keputihan dan hubungan suami isteri
Walaupun masalah keputihan disebabkan jangkitan kulat tidak membawa kesan pada kesuburan seseorang wanita tetapi implikasinya hubungan seksual antara suami isteri pasti terjejas apabila m
asalah keputihan teruk dan berbau mengendurkan keinginan untuk melakukan seks dan ini dapat merenggangkan hubungan kedua pasangan.

Berlakunya radangan pada kawasan sulit menyebabkan pasangan berasa sakit dan tidak selesa ketika hendak bersama. Malahan, walaupun tidak dikategorikan sebagai penyakit kelamin yang menular, seorang isteri jika bermasalah keputihan boleh menjangkiti suami dan kesan dari jangkitan yang dialami oleh suami juga sama termasuk, sakit ketika hendak membuang air kecil.Seharusnya wanita yang mengalami keputihan ini peka kepada komplikasi-komplikasi yang mendatang dan mengambil langkah bijak untuk merawatnya segera daripada membiarkan ia memusnahkan keharmonian rumahtangga.





Merawat keputihan dengan Alfalfa Complex Shaklee


Alfalfa Complex Shaklee adalah sumber nutrisi yang hebat. Ia dikenali sebagai raja segala tumbuhan kerana ia dapat membantu dalam pelbagai masalah kesihatan termasuk kesihatan dalaman wanita. Alfalfa boleh membantu dalam masalah keputihan kerana ia adalah agen antikulat, agen detoksifikasi yang baik, merawat alergik, membantu mengatasi pelbagai lagi masalah kesihatan.




Ramai yang sangat berpuas hati selepas mengamalkan Alfalfa Complex Shaklee.. Lebih mantop lagi apabila digabungkan dengan Vitamin E.. masalah keputihan hilang, masalah kekeringan hilang, kulit cantik, badan sihat, hubungan suami isteri anda makin mekar dan hangat..

Hubungi pengedar sah anda dengan konsultasi berterusan.
Suhaila 013-2369434
emel : butik.annajah@gmail.com
fb: Su Annajah
fb page: Saya Mahu Sihat










Tiada ulasan:

Catat Ulasan