Enter Keyword

KENAPA PERLU MAKANAN TAMBAHAN?

Salam sihat semua..

Rakyat Malaysia sejak kebelakangan ni dah mula sedar kenapa makanan tambahan itu penting. Sebab itu semakin banyak produk makanan kesihatan muncul bagai cendawan lepas hujan, sampai dah tak tahu jenama apa punya banyak ya amat. Tapi yg kekal mestila Shaklee~~ hihi..

Oklah, buat anda yg masih ragu-ragu sama ada patut ke makan makanan tambahan, meh kita tgk situasi hari ini...

Pencemaran alam sekitar
Sedarkah kita yang pencemaran alam sekitar begitu menekan tubuh badan kita? Contoh, air yg kita guna belum selamat 100% seperti air mata air di pergunungan. Air paip kita melalui corong paip yg berkarat dan penuh bakteria dan kuman. Jika kita memasak air, kita bukan saja mematikan kuman malah segala mineral yang diperlukan oleh badan.

Udara disekeliling kita juga tercemar. Walaupun tidak berjerebu, tetapi partikel halus buangan ekzos kenderaan dan industri berlegar-legar disekeliling kita ditambah lagi dengan bakteria dan mikrob yg sememangnya sering berterbangan di udara. Sebab itu kita mudah dapat sakit.

Buah-buahan dan sayuran tercemar
Kebanyakan buah-buahan dan sayur sayuran yang kita beli baik di pasar atau di pasaraya selalunya datang berpakej sekali dengan racun2 seperti pestisid, herbisid. Itu belum masuk jika buah dan sayur itu GMO, yg mana sekarang produk GMO sangat banyak di pasaran. GMO bermaksud mereka telah menyuntik hormon untuk mempercepatkan pengeluaran hasil. Sebab itu, buah yg sepatutnya keluar setahun sekali kini boleh di dapati pada bila-bila masa pun.

Amalan gaya hidup tak sihat
Gaya hidup tak sihat bermaksud kita tidak bersenam (at least 3 kali seminggu), merokok, minum arak, makan makanan tak seimbang dengan lebihan lemak, garam dan gula. Kita juga mungkin stress dengan pekerjaan dan aktiviti seharian. Ini bukan saja mempercepatkan penuaan malah mempercepatkan penyakit menyinggah.

Makan ikut selera
Ini tabiat orang Malaysia dan mana-mana orang pun. Makanan segera, makanan sejuk beku, makanan di proses, dan makanan yang penuh bahan kimia seperti MSG, pemanis tiruan, pengawet, perasa dan sebagainya lagi.

Cara memasak juga menyebabkan nutrien dalam makanan hilang begitu sahaja. Cara masak kita yang balik2 goreng, rebus, menghilangkan hampir keseluruhan nutrien penting. Kita akhirnya sekadar makan untuk menghilangkan lapar.

Gangguan penyerapan nutrisi
Cara makan yang tidak betul juga menyebabkan gangguan dalam penyerapan vitamin dan mineral penting untuk tubuh. Contoh, kita minum susu, tapi kita minum kafein. Kita makan vitamin C tapi kita merokok. Kita makan zat besi, tapi kita minum susu. Apa khasiat yang tinggal dalam makanan kita? Apa je nutrien yang sampai ke dalam badan kita?

Badan perlu lebih dos bagi sesetengah nutrien
Tubuh kita sebenarnya memerlukan dos yang lebih bagi sesetengah nutrien. Contoh, ibu menyusu perlu lebih kalsium berbanding ibu tidak menyusu. Perokok memerlukan hinggan 5000mg vitamin C sebab merokok menurunkan kadar vitamin C dengan cepat. Ibu mengandung pula perlukan nutrien lebih daripada yang lain. Orang yang sakit sudah tentu memerlukan lebih banyak nutrien yang penting yang mana dia sakit disebabkan kekurangan nutrien tertentu itu..

Sihat sangatkah kita?
Okey, jom semak apakah tanda-tanda di bawah ada pada kita?

  • penuaan pramasa (sakit2 sendi, pigmentasi kulit, dan sebagainya)
  • letih, lesu dan sering berasa penat serta mengantuk
  • mudah sakit2 seperti selsema, batuk, sakit tekak atau ulser
  • rambut gugur dan botak
  • osteoporosis
  • masalah kulit, masalah kuku, rambut dan sebagainya
  • sering mendapat alahan
  • sembelit
  • mudah marah dan tertekan
banyak lagi tanda-tanda yang menunjukkan perlunya mengambil makanan tambahan!

Ingat! makanan tambahan bukan menggantikan makanan seharian kita, tetapi ia menambah nilai nutrisi dalam makanan kita. Sebab itu kita perlu yang semulajadi supaya lebih mudah diserap oleh tubuh badan kita.

Tahukah anda?
Berjuta-juta pesakit di hospital diseluruh dunia mendapat penyakit yang puncanya berasal daripada diet dan pemakanan?

Cegah sebelum terlambat, Amalkan pemakanan sihat dan seimbang, jangan jadi mangsa statistik penyakit akibat pemakanan!


2 ulasan: