Khamis, 4 Disember 2014

Mak Kau Tak Beri Makan Ke?? 3 Cara Naikkan Berat Anak Terlalu Kurus

Pernah tak anak kita kena tegur dengan orang sekeliling atau saudara mara macam tu? Sakit hati tak?

Bengkek je rasa kan? Nak je jawab, "anak aku, suka hati akulah!"

Padahal anak kita cuma kurus je. Bukan sakit pun.

Betul. Sesetengah kanak-kanak secara semulajadinya ada yang bertubuh agak besar dan tinggi, manakala ada sesetengah yang lain bertubuh kurus dan kecil.

Tubuh besar tak bermakna anak terlebih makan dan tubuh kurus tak bermakna anak tak cukup makan.

Saya yakin sangat adik Rykarl ni cukup makan

TAPI...kekurangan berat badan yang sebenar mungkin petanda anak kita ada masalah pemakanan, kesihatan atau emosi.

Bagaimana Nak Tahu Anak Kita Memang Ada Masalah Berat Badan?

Cuba perhatikan perkara berikut:

1. Dia lebih mudah mendapat jangkitan. Dia juga mungkin sering merasa lemah, letih dan ada masalah untuk menumpukan perhatian.

2. Dia mengalami pertumbuhan terbantut dan akil baligh agak lewat

3. Graf pertumbuhan anak memang berada dalam aras underweight.

Sebenarnya, pertumbuhan kanak-kanak tidak boleh dijangka, dan kekurangan berat badan juga sukar ditafsirkan.

Sebenarnya, Apa Punca Anak Kita Boleh Jadi Terlalu Kurus?

Ada beberapa sebab yang menjadi faktor mengapa anak kita mengalami masalah berat badan kurang dan terlalu kurus. Antaranya:

1. Tidak makan secukupnya mengikut keperluan harian
2. Penyakit seperti jangkitan cacing
3. Tekanan
4. Senaman berlebihan
5. Tiada selera makan dan tidak berminat untuk makan. Ini mungkin petanda kemurungan atau alahan
6. Peningkatan kadar pertumbuhan mendadak

3 Cara Naikkan Berat Anak Terlalu Kurus

#1. Makan makanan berkalori tinggi dan mengikut piramid makanan.
Contoh: telur, gandum, susu, keju, lemak dan minyak, nasi dan pisang

#2. Elakkan sama sekali memberi anak makanan yang tinggi kandungan gula seperti gula-gula, minuman ringan ataupun makanan tinggi lemak dan makanan segera.

Elakkan juga minuman berkafein kerana ia boleh menghalang penyerapan nutrisi.

#3. Penting sangat untuk beri anak cukup protein, karbohidrat, lemak, vitamin, garam dan mineral supaya anak dibekalkan tenaga untuk aktiviti tumbesaran dan perkembangannya.

Protein dan karbohidrat
Protein penting untuk tumbesaran anak-anak kerana ia membantu dalam pembinaan tisu badan anak. Selain itu ia membantu membina otot serta menambah tenaga.

Sumber utama protein ialah daging seperti ayam, daging lembu, ikan serta tumbuhan seperti soya.

Lemak
Ikan seperti sardin, salmon, tuna dan makerel kaya dengan asid lemak Omega 3 yang membantu dalam fungsi otak dan sistem saraf yang baik.

Vitamin dan mineral
Sayur-sayuran hijau dan buah-buahan adalah sumber yang kaya dengan vitamin termasuk vitamin A, C, B kompleks, serta mineral seperti kalsium. Yogurt mengandungi vitamin B12, dan coklat mengandungi flavonoid. Buah beri seperti strawberi pula mengandungi vitamin C yang penting untuk sistem imun anak membesar.

Hmm..Cara Lebih Mudah Tak Ada Ke?

Tonton video dibawah untuk mengetahui bagaimana ibu ini akhirnya dapat menyelesaikan masalah serta menaikkan berat badan anak dan tidak lagi kurus kering.


Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Sebarang pertanyaan mengenai nutrisi untuk anak, boleh hubungi saya! Khidmat nasihat dijamin percuma!! :)

Suhaila Budin
SMS/ WhatsApp: 012-9645614
ID Shaklee: 868994

*Bacaan lanjut: http://www.myhealth.gov.my

1 ulasan: