Enter Keyword

Malas Makan Asid Folik, Bahaya Kepada Bayi Dalam Kandungan

Assalamualaikum geng!

Hari tu kan, masa saya skrol skrol Fb, saya terbaca salah satu komen pada page, lebih kurang macam ni,

"Saya mengandung tak makan pun vitamin yang klinik kasi, ok je langsung takde masalah"

Saya macam, wow ok. Baguslah Alhamdulillah. Mungkin ibu ni cukup ambil vitamin daripada sumber makanan yang sebenar.

Tapi kan, sebenarnya pada saya, tak begitu sesuai kita mengungkapkan kata-kata ini di 'khalayak ramai' sebab bimbang ada yang terpengaruh pula nanti.


Keperluan setiap ibu hamil itu berbeza antara satu sama lain kan. Kita tak makan vitamin, mungkin ok. Tapi kita tak tahu ada rakan-rakan kita yang ada masalah, memang kekurangan gizi, lepastu terpedaya pula dengan kata-kata kita, akhirnya bawa padah kat diri sendiri. Lebih buruk lagi memberi kesan pada bayi dalam kandungan.

Saya pernah terbaca dalam satu majalah, Pa&Ma tak silap, seorang ibu ni akibat morning sickness dan alahan yang teruk, dia bukan saja tak makan vitamin macam B complex, malah makanan lain pun dia tak lalu nak telan. Akibatnya bayi dia menghidapi masalah saraf yang agak kronik juga.

Kepentingan Asid Folik Kepada Ibu Hamil

Sebaik sahaja ibu disahkan mengandung, vitamin yang sepatutnya wajib ibu telan mula-mula sekali ialah asid folik!

Asid folik sebenarnya ialah sejenis vitamin B atau lebih tepat lagi salah satu daripada lapan adik-beradik vitamin B. Apabila kita makan kesemua lapan jenis vitamin B ini, maka kita di katakan mengambil vitamin B Complex.

Pentingnya asid folik ini ialah kerana ia sangat diperlukan untuk:

  • pembentukan sel darah merah supaya bacaan Hb tak low
  • perkembangan tiub neural iaitu otak dan saraf tunjang yang sempurna
Apabila seseorang ibu didapati mengambil sangat kurang asid folik, ia boleh menyebabkan kecacatan pada tiub neural bayi dan ini boleh dikesan seawal minggu ke3-4 kehamilan. Sebab itu penting ibu yang merancang untuk hamil mengamalkan asid folik dan vitamin B complex sejak dari awal lagi.

Ibu mengandung disarankan mengambil sehingga 400mg asid folik setiap hari. Jika ibu ada mengamalkan multivitamin, jadi kiralah jumlah asid folik yang sepatutnya di ambil.

Asid folic pilihan saya?

Saya mengambil vitamin B Complex yang lengkap dengan kesemua lapan jenis vitamin B termasuk asid folik.

Ia vitamin semulajadi dimana ia mempunyai Sistem Penyerapan Bioaktif Berpaten untuk meningkatkan penyerapan asid folik ke dalam badan.

120 biji ni boleh tahan sehingga 4 bulan dan harganya tak mahal pun, cuma RM53 sahaja,

So ibu-ibu, kalau sudah disahkan hamil, apa lagi kalau ada masalah Hb yang rendah, eloklah amalkan asid folik sejak awal lagi.

Nak yang macam saya ni? Boleh hubungi:-

Suhaila Budin
012-9645614
Fb/ Su AnNajah
868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan