Enter Keyword

Suami Loya Dan Muntah Tanda Isteri Hamil

Assalamualaikum wbt.

Ada macam-macam tanda awal seorang isteri itu rupa-rupanya sedang hamil. Tanda yang paling normal ialah tidak datang haid diikuti rasa mual dan loya iaitu morning sickness yang dirasai oleh hampir kebanyakan ibu baru.

Percaya tak suami pun boleh mengalami morning sickness 'bagi pihak isteri'?? LOL!
Keadaan ini dinamakan Sindrom Couvade.

Saya pun ada pengalaman taw...

Teringat lagi di satu hari, encik suami yang balik kerja waktu tengah hari ada cakap,


"Tadi kat ofis kepala abang pening, kembang tekak, lepas tu terus muntah. Lama pulak tu... Budak-budak ofis cakap ayang mengandung"

Wah..biar betul ni. Kita takde pape takkan dia pulak yang muntah. Memang tak percaya.

Memanglah pernah dengar cerita ada suami yang kena alahan sedangkan isteri rileks jer.. Kalau betul, ini sudah bagus! Hihihi.. Sebab pengalaman morning sickness anak pertama dulu agak teruk juga. Kalau dapat dipindahkan ke suami memang bestlah! haha..

Sejujurnya saya memang tak tahu bahawa saya akan mengandung. Ada syak sikit je sebab haid lewat sikit bulan tu.

Dan...rupa-rupanya memang saya mengandung.

Dan yang bestnya lagi, kehamilan kali kedua saya langsung tak mengalami morning sickness teruk, muntah-muntah. Cuma loya-loya sikit makan asam pun da ok.

Mengandung kali kedua memang best. Tempoh tiga bulan pertama yang menyeksakan tu saya tak rasa. Semuanya smooth je sampai ke hari bersalin.

Bersalin pun mudah, Alhamdulillah.

Itulah serba sedikitnya nak cerita. Kalau ada suami, atau ada kawan-kawan lelaki anda yang mengalami serangan pening, loya, mual, muntah-muntah dengan tiba-tiba, confirm isteri tu sedang hamil!

Tahniah saya ucapkan. Cepat-cepat pergi klinik buat buku merah, dan makan vitamin semulajadi daripada saya ok ;)

Nak Set Ibu Hamil boleh hubungi:

Suhaila Budin
012-9645614
868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan