Cara Memekatkan Susu Badan Supaya Bayi Lebih Kenyang Dan Tidur Lena

Saya ada terbaca soalan seorang ibu yang tanya macam mana nak pekatkan susu badan sebab dia rasa susu badan dia cair dan anak dia cepat kenyang tapi cepat lapar semula. Tambahan dia rasa anak dia tidur tak lena sebab sekejap-sekejap dah lapar semula.

Susu badan boleh di pekatkan ke? Ada ke cara nak pekatkan susu badan?

Jika ibu perasan, susu ibu kelihatan agak cair pada awalnya, namun selepas beberapa ketika, ia mula kelihatan lebih pekat.


Susu yang lebih cair itu di kenali sebagai foremilk, dan yang lebih pekat itu dikenali sebagai hindmilk.

Orang tua selalu mengatakan bahawa, susu payudara kiri lebih cair sebab kandungannya air, manakala susu di payudara kanan lebih pekat kerana kandungannya nasi. Ini adalah mitos sama sekali!

Sebenarnya kedua-dua payudara kanan dan kiri mengeluarkan foremilk dan hindmilk yang amat penting untuk keperluan tubuh bayi.

Foremilk VS Hindmilk



Foremilk merupakan susu yang di keluarkan oleh payudara pada awal menyusu atau berada di hadapan payudara. Ia mengandungi isipadu yang tinggi, lebih cair dan mengandungi kurang lemak.

Hindmilk pula ialah susu yang terhasil selepas habis foremilk di keluarkan oleh payudara. Ia mengandungi jumlah lemak yang semakin bertambah .

Apabila ibu merasakan susu ibu cair, ada kemungkinan ibu sebenarnya hanya memberikan bayi foremilk dan memberhentikan penyusuan sebelum sempat hindmilk di keluarkan.

Bagaimana Cara Memekatkan Susu Badan Supaya Bayi Lebih Kenyang Dan Tidur Lena?

1. Susukan bayi hingga payudara kosong. Bayi akan menikmati kedua-dua foremilk dan hindmilk. Dengan itu bayi akan lebih kenyang.

2. Kosongkan kedua-dua belah payudara dengan kerap sama ada secara mengepam atau direct feeding. Lebih lama ibu membiarkan susu di dalam payudara, susu akan lebih cair dan begitu juga sebaliknya.

3. Makan makanan berkhasiat dari pelbagai sumber merangkumi protein, karbohidrat, vitamin, mineral, dan asid lemak perlu, sama macam dalam piramid makanan.

4. Jangan skip makan. Ibu menyusu memang sentiasa lapar. Walaupun sibuk dengan anak-anak, tetapkan masa yang sama setiap hari untuk makan, at least tiga hidangan utama dan tiga hidangan ringan atau snek.

5. Cukupkan pengambilan air kosong terutama air suam.

6. Ambil 'milkbooster' atau suplemen

Setiap ibu mungkin ada resepi rahsia bagaimana untuk memekatkan susu. Pilihan saya? Sudah tentu ESP dan Alfalfa Complex Shaklee!

Set Breastfeeding Bajet inilah yang pertama saya makan semasa menyusukan anak saya masa bulan puasa tahun 2011. Alhamdulillah, bukan saja bagi saya tenaga tapi susu pun tak drop.

Ini juga di akui sendiri oleh teman adik ipar saya. Katanya, susu lebih pekat kalau minum ESP.

Sebenarnya, apa yang penting konsep 'supply and demand' perlu dipenuhi terlebih dahulu. Ibu jangan malas menyusu atau mengepam. Penuhi setiap keinginan bayi. Berikan susu jika mereka lapar.

Jika berminat mendapatkan Set Breastfeeding Bajet ESP + Alfalfa ini, harganya RM203 sahaja dan penggunaan 2-4bulan.

Di bawah ini ada beberapa testimoni ibu-ibu yang amat berpuas hati dengan Set Breastfeeding Bajet. Bukan saja susu pekat, malah bonus lain pun dapat juga.

Testimoni 1: 

Testimoni 2:

Testimoni 3:

Testimoni 4:

Saya percaya setiap ibu mesti mahukan yang terbaik untuk anak masing-masing. Jadi, dapatkan Set Breastfeeding Bajet ini kerana ia sememangnya dapat membantu ibu-ibu yang ada masalah dalam penyusuan.

Saya juga doakan semua ibu mampu dan berjaya melengkapkan tempoh penyusuan hingga dua tahun seperti yang diidamkan.

Dapatkan Set Breastfeeding Bajet berserta konsultasi pengambilan eksklusif dengan menghubungi:

~Suhaila Budin~

012-9645614

ID: 868994
Pengedar Shaklee Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan