Khasiat Susu Soya Untuk Ibu Hamil Yang Alah Pada Susu Lembu

Sebagai ibu mengandung, kita tentulah nak berikan yang terbaik supaya baby kita lahir sihat, cukup sifat, normal dan comel macam baby-baby lain.

Jadi kita kenalah bagi segala khasiat yang baby perlukan untuk dia berkembang dan membesar dengan sihat dalam perut tu.

Masalahnya, ibu sendiri alah susu lembu. Macam mana ibu nak bagi khasiat protein dan kalsium untuk baby dalam perut ni?

Jangan kata orang lain, saya pun sama. Kalau minum susu formula walau yang khas untuk ibu mengandung pun, tekak akan kembang semacam. Mujur juga saya takde masalah intoleransi laktosa macam sesetengah orang yang mana kalau minum je susu lembu, perut akan jadi tak selesa, muntah, atau cirit-birit.

Mau tak mau kenalah cari alternatif yang lain kan.

Jadi pilihan yang terbaik ialah susu soya!


Susu soya lengkap dengan sumber protein dan 9 asid amino perlu yang badan kita tak boleh hasilkan sendiri (yang mana mesti kita dapatkan daripada pemakanan), mengandungi kalsium dan asid folik, proteinnya mudah di hadam berbanding protein haiwan, tidak mengandungi kolesterol dan kaya dengan zat mineral yang lain seperti sodium, pottasium, zat besi, serta magnesium.

Jadi, bagi seorang ibu hamil yang ingin mendapatkan kebaikan susu seperti susu lembu, soyalah paling baik dan selamat untuk diminum.

Tapi, beberapa perkara yang ibu perlu tahu dan ingat. Khasiat susu soya akan hilang dan tidak memberi faedah kepada tubuh badan apabila:-

+ Ia di masak dengan suhu melebihi 40darjah Celcius. Pemanasan tinggi akan memusnahkan molekul protein (protein denatured)

+ Ia di basuh dengan alkohol seperti dalam kebanyakan soya yang dijual di pasaran. Penggunaan alkohol akan memusnahkan isoflavone yang kritikal dan penting untuk tubuh kita

+ Ada soya yang tidak dimasukkan unsur kalsium sedangkan kalsium amat penting untuk pertumbuhan tulang

+ Ibu mengambil soya GMO. Soya GMO lebih murah dan mudah didapati namun ia berbahaya kepada manusia kerana faktor hormon

Sebab Apa Ramai Ibu Hamil Suka Soya ESP Shaklee??


Ini sebabnya!

1. Ibu rasa kenyang dan tak lapar terutama ibu yang suka makan tapi ada kencing manis. Ini kerana ESP mempunyai indeks glisemik yang rendah. Glukosanya dilepaskan perlahan-lahan dalam darah.

2. Ibu rasa cergas dan tak letih. ESP bekalkan tenaga berpanjangan.

3. Tinggi serat (fiber) yang bagus untuk sistem penghadaman

4. Baby dapat khasiat kalsium untuk bantu pertumbuhan tulangnya

5. Vitamin B membekalkan tenaga untuk bayi dalam kandungan, membentuk penghantar isyarat dalam otak iaitu neurotransmitter, mencegah kelainan dan kecacatan bayi

6. Kulit ibu  dan bayi cantik, putih, gebu

7. Perkembangan sel bayi berjalan lancar kerana sel baru terbentuk dengan baik melalui protein.

8. Asid folik dalam soya meransang pembentukan sel saraf dan mengoptimumkan perkembangan fetus

9. Organ bayi terbentuk dengan baik kerana soya mengandungi asid amino threonin, arginin, isoleucine, glisin dan lysin

10. Kaya lemak sayuran yang bagus untuk ibu dan bayi

11. Bantu ibu bertenaga sampai ke waktu bersalin dan mengurangkan kesakitan

12. Boleh diminum walaupun setelah melahirkan bayi untuk mendapatkan tenaga dan meransang pengeluaran susu ibu.

13. Yang penting sebab ESP ialah soya yang bebas GMO, selamat dan ada ujian klinikal yang komprehensif serta proteinnya sangat berkualiti tinggi





Kiranya ESP ni 'mom approved' lah taww.

Kalau nak pilih soya, pilihlah ESP Shaklee ;)

Hubungi saya untuk dapat ESP ibu:-

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan